Angående häst i trafikolycka

Sv: Angående häst i trafikolycka

KL
Det måste tydligen till avståndsmarkeringar o skyltar för att folk ska fatta.
Den som lägger sig nära bakom framförvarande är den som skapar en kö.
Man har skyldighet att underlätta för andra att de ska kunna köra om.
Vet inte hur många ggr som gubbar!!!! hindrat mig från att komma in- för att de tycker att omkörningar är onödiga- för att farten är lagom:mad::rofl:

Har jag ngn i rumpan-tänker jag- Håll avstånd eller kör om.

De flesta förarna skulle behöva gå en kurs i hur en omkörning ska gå till!
Sorry för lite OT:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Angående häst i trafikolycka

Fast visst finns det folk som kör väl sakta. Är då släpet dessutom tomt är det ganska elakt. Vet att jag själv suckar när jag ser ett släp framför mig o har lite bråttom:angel:

Vi som är insatta i branschen vet ju om att det kanske är en sjuk, sto med föl eller en ovan häst som åker, men andra fattar inte. Det behövs upplysning.
Sen är det som i allt annat- karlar har betydligt sämre med empati för andra än deras egna:cool:

Jag håller med samtidigt så ska de inte behöva vara som det var för boccia....

varför läggs det inte in ett rejält stycke i körkortsboken som informerar om farororna med att bete sig som den lastbilsföraren...hade det varit mitt knasiga sto så hade hon farit genom väggen ut...och jag hade slagit ihjäl karln....för det är jag helt övertygad om att det var....å åkt dit för mord....men fanskapet hade ju inte gjort om det så nån nytta hade det ju varit med det...:grin:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

'' Eller så gör man som mig: trycker lite lagom på bromspedalen, inte så bromsarna tar men tillräckligt för att bromsljuset på transportens tak ska tändas i ansiktshöjd på de :devil: ''

Det tolkar iaf jag att man gör så för att jävlas.
Och sånt trodde jag man vuxit ifrån när man är tillräckligt gammal för körkort.

min man önskar sig en sån skylt med "levande" text...där man kan ändra innifrån bilen...gissa vad det stått i detta falll.


*asg* inte ens skrivbart här kan jag garantera....
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

TACK!! Iaf någon som förstod hur jag menade...

BernT: Vad har du för andra sätt man istället kan visa att man inte uppskattar att bli rövslickad av bakomvarande fordons förare? Skulle jag kunna kommunicera mha text så skulle jag göra det. Kanske ska skaffa mig en rullande textremsa som kan tändas vid behov: DU LIGGER FÖR NÄRA, ÖKA AVSTÅNDET ÄR DU VÄNLIG

Vuxit ifrån att jäklas i trafiken har jag inte gjort trots att jag är 30+, man kan inte växa ifrån något man aldrig sysslat med...

Men du kanske är en av dem som gladeligen ligger så nära bakom, och alltså ser det som en provokation när någon signalerar att det inte är önskvärt??

*klappar händerna* just precis vad jag tycker...nä...de är nog så att skon klämmer för nära!!!vem vet...bernT kanske är en av "dom" som ligger å slickar släpen i ärschlet
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

nu svarar jag allmänt

kör minst 200 mil varje månad då jag pendlar till jobbet...gissa hur många ggr jag varit nära att frontalkrocka för att puckon gör idiotomkörningar och tycker att jamen du har ju en vägren att hålla ut i....de är då jag är ledsen över att jag inte äger en blålampa å kasta upp på taket...vägen är en mkt olycksdrabbad sträcka som dessutom är mkt undersatt i underhåll....

senast idag så var jag ut på lunchen....står å väntar på grönt ljus och börjar köra..v.ad händer...en "gubbjävel" kör mot rött å när jag pallnitar för att inte krocka och tutar så bara tittar han oförstående på mig...är det sånna vi ska ha på vägarna????

nä.....inför nytt körprov varje år from 55 år och om man drabbas av kronisk sjukdom som kan påverka omdömesförmågan samt reaktionsförmågan så bör det göras varje år from dagen man får diagnos....

jag vill inte sätta mitt liv till....för att puckon inte kan följa reglerna som finns...är det 90 och jag vill krypa fram i 65-70 så håll för fan av....detta leder oftast till ogenomtänkta omkörningar som kan leda till olyckor...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag blev bredsidad av en långtradare på vägen hem idag, utan släp som tur var. Inte så han körde på mig, hade säkert två centimeter till godo eftersom jag stod på bromsen :grin:

Han började blinka när hytten var jämsides med min bil (det var GOTT om plats kvar till vägen blev enfilig, ett par hundra meter på femtiosträcka) och sen svängde han helt sonika höger in i min fil. Dvs innan han ens kommit så långt som att passera mig med kopplet :devil:

Tack för den liksom.

Ska ringa imorgon, minns regnumret som tur är.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

jag vill inte sätta mitt liv till....för att puckon inte kan följa reglerna som finns...är det 90 och jag vill krypa fram i 65-70 så håll för fan av....detta leder oftast till ogenomtänkta omkörningar som kan leda till olyckor...

Och vill man ligga i 65-70 på en 90-väg så bör man definivt underlätta omkörningar :idea:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Visst ska man underlätta, men det gäller ju bägge! Den som ligger bakom och pressar trots att det inte går att köra om ska ha offentligt spöstraff och indraget körkort på livstid. :mad: Man vet ju inte anledningen till varför det går så långtsamt, men det finns inga ursäkter för att köra vårdslöst själv.

Jag tycker inte att dåliga scheman är någon som helst ursäkt för hur förare av tunga transporter många gånger uppför sig i trafiken. Om man kör enligt reglerna och ändå inte hinner så är det schemat som är fel och ett problem för arbetsgivaren att fixa.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Visst ska man underlätta, men det gäller ju bägge! Den som ligger bakom och pressar trots att det inte går att köra om ska ha offentligt spöstraff och indraget körkort på livstid. :mad: Man vet ju inte anledningen till varför det går så långtsamt, men det finns inga ursäkter för att köra vårdslöst själv.

Jag tycker inte att dåliga scheman är någon som helst ursäkt för hur förare av tunga transporter många gånger uppför sig i trafiken. Om man kör enligt reglerna och ändå inte hinner så är det schemat som är fel och ett problem för arbetsgivaren att fixa.

Självklart! Det jag menar är de förare som med berått mod lägger sig mitt i vägen i 65-70 trots 90-väg och har skygglappar på sig. Det är ett minst lika farligt beteende. Tycker dock att stämningen i trafiken blivit mer rå än tidigare. Att hjälpa varann i trafiken OCH dessutom tacka för den hjälp man får är inte så vanligt nu.

Beträffande arbetsgivarens sak att fixa dåliga scheman osv så är det självfallet idealt, men inte riktigt så verkligheten ser ut tyvärr. Har inte kört långtradare, men väl buss, och även där är det många gånger väldigt pressat och dessutom mycket svårt att påverka som förare. Förarna brukar vara de som sist tillfrågas eller oftast inte tillfrågas alls om hur verkligheten ser ut. Utan erfarenhet av situationen är det lätt att ge pekpinnar, men självfallet borde något göras, frågan är bara hur?
Jag har faktiskt inte träffat på den mängd kufiska långtradarförare som många här har gjort, de flesta kör väldigt laglydigt här i trakterna och hjälper till så gott de kan. Men visst finns de som kör hänsynslöst, tydligen enligt regeln "störst går först". För några år sedan valde jag t.ex. att stanna till på en p-ficka efter vägen i södra V-götland pga att en tradare låg i rumpan på hästtrailern, jag märkte att min annars resvana o orädda häst började bli orolig. Men det är enda gången jag råkat ut för detta. Har däremot träffat på desto fler privatbilister som borde suttit någon annanstans än bakom en bilratt....
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

När dåliga scheman blir en belastning för uppdragsgivaren brukar det hända saker, allt som kostar i onödan är dyrt. Om alla kör enligt reglerna istället för att slarva med hastighetsgränser och vilotider tvingas dåliga scheman bort, arbetsgivaren tvingas ta fram ett schema som är hållbart. :idea: Som det är nu så premieras dåligt trafikvett.

Jag tycker att det är väldigt synd att tackandet i trafiken försvunnit mer eller mindre. Jag tackar om ngn släpper fram mig och tycker det är roligt när någon tackar mig för att jag är bussig, de som tar det för självklarheter är jag inte lika glad över, tar jag mig omaket att underlätta för andra så kan de gott kosta på sig en vinkning eller en blink som tack. :bow:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag håller med samtidigt så ska de inte behöva vara som det var för boccia....

varför läggs det inte in ett rejält stycke i körkortsboken som informerar om farororna med att bete sig som den lastbilsföraren...hade det varit mitt knasiga sto så hade hon farit genom väggen ut...och jag hade slagit ihjäl karln....för det är jag helt övertygad om att det var....å åkt dit för mord....men fanskapet hade ju inte gjort om det så nån nytta hade det ju varit med det...:grin:

Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag hade hunnit lämna av hästen hos beridaren, eftersom den hästen inte uppskattade plötsliga ljud bakifrån. Hade hästen stått i trailern hade jag med största sannolikhet fått en upprepning av transportolyckan han var med om några år tidigare...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag blev bredsidad av en långtradare på vägen hem idag, utan släp som tur var. Inte så han körde på mig, hade säkert två centimeter till godo eftersom jag stod på bromsen :grin:

Han började blinka när hytten var jämsides med min bil (det var GOTT om plats kvar till vägen blev enfilig, ett par hundra meter på femtiosträcka) och sen svängde han helt sonika höger in i min fil. Dvs innan han ens kommit så långt som att passera mig med kopplet :devil:

Tack för den liksom.

Ska ringa imorgon, minns regnumret som tur är.

Får jag gissa vilket bolag :angel:.... Det tidigare nämnda bolaget i tråden?? (det har nämligen hänt mig vid några tillfällen också, en gång klarade sig bilen tack vare ett brett och flackt dike som jag kunde gå ut i :mad:. Synd att jag blev för chockad för att ta ngt regnr)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Och vill man ligga i 65-70 på en 90-väg så bör man definivt underlätta omkörningar :idea:


:D ja de va ju de jag ville ha sagt men blev så upphetsad att jag formulerade mig tokigt *s*
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

för cirka 3 år sedan så var jag ute å red på ett äldre stabilt sto samt min unghäst hade skötarn på ryggen...vad händer...jo vi möter lokaltrafikens buss var på en sånn normalstor väg dvs 2 filer 1 åt varje håll...och eftersom det var mkt lugnt och ingen trafik just då så red vi i bredd...när vi såg bussen komma runt kurvan/krönet så vek jag som red ytterst direkt in och vi red på led...man kan ju tycka i det läget att en busschauför ska tänka till och sakta farten för den kom i 50 och det gick utför...(jag hoppas det var 50 för det är det som är skyltat på vägen)

behöver jag säga det!!!*lyssnar om ni säger nått*

Just de...nädu bussen bara fräser på och dessa 2 hästar normalt trafiksäkra börjar snorunt och backa...hur kul är de...till saken hör att jag är ytligt bekant med trafikledarn (vi hade barn i samma klass) så jag ringde henne och gissa hon var inte glad. Hon visste nämligen vad som kan hända och vem som får stå för kostnaderna

Nu mer så saktar alla bussar i byn ner när dom kommer :devil:
så ibland är det bra att vara :devil: bitch och ringa.

vill bara tala om att det går att komma till rätta med en del chaffisar ;)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

för cirka 3 år sedan så var jag ute å red på ett äldre stabilt sto samt min unghäst hade skötarn på ryggen...vad händer...jo vi möter lokaltrafikens buss var på en sånn normalstor väg dvs 2 filer 1 åt varje håll...och eftersom det var mkt lugnt och ingen trafik just då så red vi i bredd...när vi såg bussen komma runt kurvan/krönet så vek jag som red ytterst direkt in och vi red på led...man kan ju tycka i det läget att en busschauför ska tänka till och sakta farten för den kom i 50 och det gick utför...(jag hoppas det var 50 för det är det som är skyltat på vägen)

behöver jag säga det!!!*lyssnar om ni säger nått*

Just de...nädu bussen bara fräser på och dessa 2 hästar normalt trafiksäkra börjar snorunt och backa...hur kul är de...till saken hör att jag är ytligt bekant med trafikledarn (vi hade barn i samma klass) så jag ringde henne och gissa hon var inte glad. Hon visste nämligen vad som kan hända och vem som får stå för kostnaderna

Nu mer så saktar alla bussar i byn ner när dom kommer :devil:
så ibland är det bra att vara :devil: bitch och ringa.

vill bara tala om att det går att komma till rätta med en del chaffisar ;)


Och min häst skrämdes halvt ihjäl när skolbussens chaufför (har själv hästar) skulle vara snäll och bromsa ner när han kom ikapp mig på vägen. Hästen brydde sig inte nämnvärt om bussar/lastbilar innan, men efter... :( Klandrar absolut inte chaffisen, det var ju inte hans fel att bromsarna pyste till precis bakom hästen (som tog ett monsterskutt in i skogen)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

När dåliga scheman blir en belastning för uppdragsgivaren brukar det hända saker, allt som kostar i onödan är dyrt. Om alla kör enligt reglerna istället för att slarva med hastighetsgränser och vilotider tvingas dåliga scheman bort, arbetsgivaren tvingas ta fram ett schema som är hållbart. :idea: Som det är nu så premieras dåligt trafikvett.

/QUOTE]

I en ideal värld funkar det så.:idea: Tyvärr är ofta verkligheten en annan.:crazy: Sedan skulle jag vilja sticka ut hakan och sedan huka mig, men efter att ha jobbat på såväl kvinno -som mansdominerade arbetsplatser så skulle jag vilja påstå att männen är lika mycket"kärringar" som kvinnorna på respektive arbetsplatser. Det är sällan en man på en mansdominerad arbetsplats törs säga ifrån, det blir gärna mutter o skitsnack i buskarna istället för att försöka göra något åt problemen.:crazy:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag som jobbat i huvudsak på enbart mansdominerade arbetsplatser sträcker mig ännu längre och säger att värsta skitsnackarna och nyfikna jäklarna är på sånna ställen! ;)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Borde vara lastbilen tycker jag men å andra sidan har ju "hästbilen" gått sönder så.... trist att så många tycker lastbilen gjorde fel. Det kan väl ingen här veta? Hur var sikten? avståndet? På E4 i 90 eller 110 kan det inte vara lätt att svärstanna en stor lastbil o vem vet om det var mitträcke o överhuvudtaget fanns någon plats att stanna på. Olyckor händer o man kan inte alltid hitta någon att skylla på även om jag kan förstå den stackars hästägaren som i ren sorg säkert vill hitta en syndabock. Tänker mig att kanske syndabocken är oturen helt enkelt denna gång. Hade bilen gått sönder på stallplanen hade inget hänt men nu blev det som det blev o ingens var felet kanske?

En vän till mig körde ut med finkan på efyran o såg inte till någon bil i backspegeln men bara en liten stund senare så smäller en bil in i finkan bakom henne. Mannen hade kört för fort o kommer att få betala för det. Hästen satt fastklämd i två timmar men är nu frisk igen o tillbaka ute i skogen med sin matte.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Bilen hade fått soppatorsk, inte gått sönder. Inte otur, utan ren klantighet (ligger en mack som passerades strax innan de fick bensinstopp= ännu klantigare att inte tanka då bilen uppenbarligen gick på reserven redan innan den macken...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 198
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 418
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 032
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp