Angående häst i trafikolycka

Sv: Angående häst i trafikolycka

*kl*

Var själv ute och körde med släp idag, och hade min 2-åring som åkte släp för andra gången i sitt liv bak i släpet. Nu var det inte så lång sträcka, men ändå en bit med mycket tung yrkestrafik. EN lastbilschaufför störde jag mig på som låg lite nära genom ett vägarbetsområde, annars uppförde de sig exemplariskt. Däremot fanns det ca TIO personbilschaufförer som körde som idioter, gjorde farliga omkörningar, slickade transporten m.m.

Och nej, har jag en häst som är ovan att åka så håller jag inte hastigheten rakt igenom, utan anpassar den i kurvor, vid ojämn väg och dyl. Det gör jag även med mer vana åkare. Jag är säkert en av de som folk stör sig på som inte håller maxhastighet och som inte går ut i väggrenen när jag har häst i släpet... Men jag har levande värdefull last och vill kunna planera min körning utan att behöva göra hastiga sidoförflyttningar och inbromsningar. Så länge jag kör lagligt ser jag inget fel i detta.

Undrar om det finns några dekaler att sätta bak på släpet som faktiskt funkar?

Lider med de drabbade i olyckan men frågar mig också varför man inte tankar INNAN man kör iväg eller har med sig en reservdunk i bilen om man planerar köra längre sträckor...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Nu har det nämts mer än ett bolag i tråden men det var ingen av de två jag kan minnas. Det var en containerbil, hann inte se men troligt med tanke på vart jag var, så var det en RagnSells.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

jag har faktiskt en skylt i bakrutan med olika emoticons: :);):(:mad::o jag kan tända dem via en fjärrkontroll vid förarsätet.

Inte för att jag tror att det skulle hjälpa, folk som är så pundiga att de krälar upp i baken på en när man kör med släp lär inte vara mottagliga för så subtila signaler....
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Hästägaren insåg också direkt att hästen inte skulle överleva när hon såg den och hon ville därför att polisen skulle göra slut på lidandet så snart som möjligt, de ringde därför efter ett vapen att göra det med, men hästen dog innan det kom fram. Jag vet inte hur lång tid det tog innan hästen dog, men det måste oavsett ha kännts som en evighet för hästägaren.

Hade dom ingen kniv? och inte polisen heller?
För det måste väl ändå vara mindre smärtsamt och skära halsen av hästen istället för att ringa efter ett vapen som dröjer...
Nu så ska jag absolut inte döma någon då alla troligtvis var chockade och att skära halsen av sin häst tror jag inte att det är många som klarar av heller för den delen.

Fyfan vad hemskt att sånt här ska behöva hända. Och jag skyller på lastbilschaffören, dom kör som galningar och är fullständigt livsfarliga.
Blev själv prejad ut i vägrenen av en tutande lastbilschafför som inte orkade köra om mig i en uppförsbacke för en vecka sen när jag hade släp med häst i med mig. Jag ringde och skällde på företaget som ägde lastbilen och nästa avfart så svängde den av...

Vet en som blev påkörd av en lastbil och hamnade framför, lastbilen förtsatte fram till nästa rödljus och hävdade att han inte sett bilen som han puttat framför sig i 300m...
En lasbil fick sladd på sitt släp som for in i en personbil som totalkvaddades, lastbilen smet och hävdade att han inte märkt något.

Om man inte tycker att det är lönt att ringa polisen så kan man smsa regnummret till vägverket på 71456 så får man reda på vem som äger fordonet. Sen är det bara att ringa nummerupplysningen och be dom koppla fram en. Så kan man medela dem hur man tycker chauffören kör.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Fyfan vad hemskt att sånt här ska behöva hända. Och jag skyller på lastbilschaffören, dom kör som galningar och är fullständigt livsfarliga.

Dom? Menar du ALLA då?

Men jag vet, vi lägger ner alla åkerier och så slutar vi utbilda lastbilschaufförer. De kan ju tydligen inte alls köra.
Jag undrar hur vi ska få hem mat, eller virke till huset vi tänkt bygga. Eller vem som ska ta hand om djuren när de blivit avlivade hemma på gården och man inte har mark att gräva ner dem på.
Eller vad menar du?

Eller hur tänkte du? ALLA kan ju inte köra som idioter.
Kan säga att jag idag kört sträckan Gävle-Fagersta. Dock ingen transport på.
Det enda jag stötte på som bekymrade mig var en äldre man i personbil som svajade ut i mitt körfält när jag gjorde en omkörning. Det hade kunnat sluta riktigt illa.

Ang resten av ditt inlägg så tycker jag inte att man ska skylla på någon när man inte var med om situationen själv.
Var man inte där så har man INGEN aning om vad som faktiskt hände.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

ok, de flesta, dvs majoriteten av alla lastbilschaufförer jag har sett kör som idioter.

Dom kör för fort och alldeles för nära, och dom har inte tillräckligt med koll på sin omgivning.

Nöjd?

Jag tycker att vi ska köra alla såna transporter på tåg och på båt och köra så lite som möjligt med lastbil.

Jag undrar hur vi ska få hem mat, eller virke till huset vi tänkt bygga. Eller vem som ska ta hand om djuren när de blivit avlivade hemma på gården och man inte har mark att gräva ner dem på.
Eller vad menar du?

Hur klarade vi oss innan lasbilarna kom?
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Dom kör för fort och alldeles för nära, och dom har inte tillräckligt med koll på sin omgivning.

Det här stämmer exakt in på väldigt många privatbilister (inklusive somliga som kör med hästsläp faktiskt) i mina trakter, men däremot INTE på särskilt många långtradarförare.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Knapplån

Tragisk olycka, tycker synd om de inblandade.

Samtidigt tycker jag att lastbilschaufförer har fått onödigt mycket skit i tråden. Jag tycker att minst lika många personbilar ofta kör jä*ligt nära en, både med och utan släp. Och tänk på hur många personbilar beter sig mot lastbilar, många ligger och trängs och vill om utan att tänka på hur det känns för chauffören. Tänk om han måste bromsa för något? Näe, så dåliga erfarenheter som många i tråden verkar ha har verkligen inte jag.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

KL

De som redan hatar dessa lastbilschaufförer är det ingen ide att lägga någon energi på, dom har sin syn på situationen och dom vet oftast bäst själv hur alla ska göra i situationer som dyker upp i trafiken. Gör dom fel själv någon gång: NEJ!

Men det är lungt, vi flyttar över all godstrafik till järnväg och båt, det löser allt. För då får vi inte röra oss fritt i stan längre för där är det järnvägsspår ända fram till butiken och som vanlig "svensson" får man ju inte beträda spårområdet.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

"Jag tycker att vi ska köra alla såna transporter på tåg och på båt och köra så lite som möjligt med lastbil."


Nej det tycker inte jag för då blir jag av med jobbet! ;)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

KL



Men det är lungt, vi flyttar över all godstrafik till järnväg och båt, det löser allt. För då får vi inte röra oss fritt i stan längre för där är det järnvägsspår ända fram till butiken och som vanlig "svensson" får man ju inte beträda spårområdet.

Om jag har förstått det hela rätt så går det inte. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med räls för att det ska fungera.
Det blir som du säger, vi får börja stänga av delar av städer för att tågen ska få plats.
Alternativt börja ta bilen allt längre bort för att komma till butikerna.

Idag är det 12 meters regel i många tätorter (rätta mig om jag har fel) Hur man ska få in tåg där har jag ingen aning om.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Ett annat problem som jag har upptäckt när jag åkt med i lastbilen (nej jag kör inte själv) är att de får köra 80km/timme. Ofta ligger de i cirkus 84 ändå.
Då blir de omblåsta av personbilar som inte vill ligga bakom och som sedan svänger in framför. Om lastbilarna försöker hålla en lucka till framförvarande så blir den ändå snart "full" eftersom alla personbilar bakom kör om. (Nu pratar jag dock inte hästsläp)
Och nej, den som körde om blåser ofta inte iväg direkt även om det händer.

Ang hastighet så ja, många lastbilar kör cirka 5 km/timmen för fort, men man ska komma ihåg att lastbilar gör max 90km/tim (de är spärrade sen om jag har förstått rätt)

Men gissa hur många bilar med släp (som också bara får gå 80km/timmen) jag har sett som blåst om mig när jag ligger på farthållaren i 90km/tim.
Och då menar jag både vanliga släp a la flyttsläp och även hästtransporter (även om det sistnämda är något ovanligare)

Min kompis var iväg och köpte häst och sa: "När vi var på väg hem hade man inte lust att ligga 80km/tim. Det var mitt i natten och vi ville hem så vi blåste på i 110 på motorvägen."

Jag säger bara: Stackars häst! Som att det inte är jobbigt nog att stå och parera i 80km/tim.

Har man bråttom till något tycker jag att man kan åka 5 minuter tidigare istället!

Lillan -som börjat skriva flummiga inlägg
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Ang hastighet så ja skrev:
Japp det stämmer, dom flesta lastbilar är spärrade i 90km/tim. Men sedan finns det tyvärr några få som tar bort dom spärrarna med..

Själv kör jag lastbil och ligger i 85/km med farthållaren, och då blir jag omkörd av ett hästsläp för några nätter sedan, och dom körde väldigt fort och det vingla väldigt mycke. Sedan svängde dom in alldeles framför mig och släppte på gasen samtidigt så jag fick nästan tvärbromsa för att inte köra på dom! Stackars häst säger jag bara som stod där med öppen lucka och varr rädd :(
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Det finns nötter i alla sorters människor, det är bara att inse.

Dock börjar jag få uppfattningen av att hästfolk ALDRIG kan ha fel (då är jag hästtjej själv så jag dras oxå med över den kammen)

Men det är väl inte för inte som Buke kallas för "perfekta Buke" antar jag.:grin:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Ibland kan man undra hur folk tänker när dom ligger tätt i baken på en transport..? eller gör en riktigt onödig djävulsk omkörning bara för att dom blir sura för att det går så sakta :S nu säger jag inte att alla är så, men MÅNGA! och jag hatar det! är en del dumma i huvudet på riktigt?
sist jag var ute o körde så var det en som gjorde en omkörning i en svag kurva i ett backkrön, och vad kommer fram i det krönet då? jo, en mötande bil.. så att han får slänga sig in framför mig så jävla nära att han nästan stötte sin bil i min så att jag narurligtvis fick tvärbromsa, med hästen i.. suck!!
Trodde alla fick lära sig att man ska planera sin omkörning..
jävla bär! *arg*
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Men då är ju du likadan :confused:
Om du stör dig på att de jävlas med dig så ska väl inte du bete dig likadant tillbaka? :crazy:
Du är ju lika farlig på vägen som de isåfall!

Jag har fått lära mig att det är så man gör för att säga till bakomvarande att du ligger för nära, öka avståndet är du snäll. Fortsätta hålla samma hastighet men trycka ner bromsen lagom mycket för att bromsljuset ska tändas men inte så mycket att bromsen tar. Hur ska man annars kunna förmedla sig med bakomvarande? Detta gör jag oavsett om jag kör med släp eller inte. Ett annat exempel är om bakomvarande inte slagit av helljuset, då "blinkar" jag med bromsljusen några gånger. Det enda sättet att kommunicera med en förare som ligger bakom en är ju via bromsljusen.

Jag har en häst som trampar rent otroligt mycket i transporten i vänstersvängar, så jag måste näst intlill krypköra i svängarna och det brukar de flesta acceptera, men det finns vissa som kör om medan jag är på väg ut ur rondellen. Jomen det går jättebra att vi ligger två i bredd på en enfilig väg :crazy:

Jag brukar försöka underlätta för övriga trafikanter när jag kör hästtransport och hålla ut i vägrenen när det går för att underlätta omkörningar osv. Men en gång körde jag på E4:an och vägen var enfilig en bit, inte särskilt lång bit alls, men det var svag uppförsbacke. Det låg en långtradare bakom mig, men vägrenen var för:devil: kass och jag ville inte köra där med hästtransport. Lastbilschaffisen ligger bakom mig och när vägen blir dubbelfilig igen drar han förbi och tutar hela vägen! Tur att jag har en orädd häst.

Jag tror mycket att det handlar om oförstånd. Jag tror att det är så att bilister/lastbilschafförer/busschafförer osv som inte håller på med hästar förstår helt enkelt inte hur det är att köra med levande last och de omständigheter som kan råda runt det. De ser bara ett hinder i trafiken. De har inte samma förståelse som vi som håller på med hästar har. Mer information på bilskolorna kanske?
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag åkte mellan karlstad och örebro igår med transport. Jag valde att ta den sämre vägen över Nora just för att kunna stanna utan att vara livrädd för annan trafik, om det skulle bli något med transporten/hästen...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Fler som lärt sig samma kommunikationssystem som mig alltså (med bromsljuset). Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha blivit utbildad så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 198
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 418
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 032
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp