Bukefalos 28 år!

Angående häst i trafikolycka

Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag ringde och anmälde en idiot till chafför från Swebus som la sig tätt bakom transporten för att sedan gasa på och nästan stryka av färgen på släpet vid omkörning så min unghäst fick spader. Verkligen inte roligt att behöva stanna på motorväg med en skräckslagen häst som fick hela transporten att hoppa jämfota. :crazy: Fick intyg av veterinären som vi sedan träffade på hennes skador, lindriga tack och lov.

De på kundtjänst som tog emot samtalet var otroligt otrevliga och oförskämda, jag hade kunnat strypa dem med mina bara händer om jag haft dem framför mig. :devil: Jag valde då att maila direkt till de som hade köpt in tjänsten i komunen och framföra mina klagomål och fick efter en tid telefon från en trevlig karl som hade vett att beklaga det inträffade. Tyvärr så blev det inte så mkt mer än så, men de var i kontakt med chaffören som naturligtvis skyllde ifrån sig. Förhoppningsvis fick han iaf en tankeställare och skärper till sig i fortsättningen. :mad:

Det fanns ingen som helst anledning att köra som han gjorde. Det var fullt dagsljus, tvåfilig motorväg och inte allt för mkt trafik. Han hade utan några som helst problem kunnat göra en snygg omkörning och hållit sig i sin fil utan att skrämma varesig mig eller pållan. Hon har aldrig någonsin varken förr eller senare reagerat som hon gjorde vid det tillfället utan det var en riktigt ful omkörning som höll på att sätta mig i vägräcket. :crazy:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag blir lika irriterad varje gång jag har en långtradare som slickar transporten som den vore ett frimärke. :devil: De gångerna så lättar jag helt enkelt på gasen och när man krypit ner tillräckligt långsamt så brukar även den mest idiotiske chaffis tröttna och lägga sig i omkörning. Tyvärr så kommer man ju inte undan att det blir ett motorpådrag bredvid transporten som kan skrämmas, men resten av resan på motorväg brukar vara lugnare för nerverna. :crazy: Usch, hatar när de ligger och trycker efter transporten istället för att köra om när de andra filerna är tomma. :mad: Tycker generellt att det är de svenskreggade långtradarna som är dåliga på att visa hänsyn, utländska påbörjar oftare sina omkörningar i god tid och håller ut istället för att jävlas. :bow:

du har så rätt...men i detta fall så hjälpte inte ens detta...jävla idiot säger jag bara...men som sagt det finns många olika motorframförare som inte har ett skvatt vett i skallen vad gäller djur i trafiken...hur kul är de när dom strycker förbi tätt en när man är ute och rider??? och när man som jag bor där jag kan stoppa dom genom att rida mitt på vägen bor långt in i skogen efter en 1 filig väg....jo nä du lägger dom sig i häcken och tutar...*dunkar huvet blodig* och när man då talar om för dom vad som kan hända och vem som är ersättningsskyldig så blir dom vansinnig och sen inser dom nog att ops....jag har gjort fel...hehehhe
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Tyvärr finns det många ute och kör djur också som helt saknar trafikvett. Har på kort tid sett relativt unga tjejer ute med hästtrailers som inte har en aaaaning om hur ekipaget beter sig vid en ev plötslig inbromsning eller väjning, att man faktiskt inte kan köra på samma sätt med trailer som utan, att det finns en hastighetsgräns för släp.:crazy:

Men visst finns det även en del kufiska typer bland långtradarchaffisarna, de jag har haft problem är dock inte många och det har oftast varit utländska trailerdragare de gånger det blivit otäckt.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

jag kan ha mkt åsikter i det fallet.
När man kör med häst chansar man inte så att man får soppatorsk.


Axel- som även har 2 varningstrianglar- för att kunna sätta även på mötande körbana vid ev. urlastning. garagedomkraft, pannlampa, täcken med reflex, reflexväst, reservhjul på burk mm mm mm:angel:
Hela bilen full med bra o ha:grin:


Jag är impad, även över övriga åsikter och arbete i tråden.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Gissa om jag var glad över detta överambitiösa handlande- att det kom till nytta- när jag blev tvungen att lasta ur hästen en mörk Nov. kväll:banana:

Kunde dock dra släpet med sönderkört däck o sned axel in på en grusväg.

Tackade min lyckliga Stjärna för att släpet inte välte vid kollisionen- hästen på vä. sida.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Eller så gör man som mig: trycker lite lagom på bromspedalen, inte så bromsarna tar men tillräckligt för att bromsljuset på transportens tak ska tändas i ansiktshöjd på de :devil: De brukar fatta vinken ganska snart

Men då är ju du likadan :confused:
Om du stör dig på att de jävlas med dig så ska väl inte du bete dig likadant tillbaka? :crazy:
Du är ju lika farlig på vägen som de isåfall!
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Axel- som även har 2 varningstrianglar- för att kunna sätta även på mötande körbana vid ev. urlastning. garagedomkraft, pannlampa, täcken med reflex, reflexväst, reservhjul på burk mm mm mm:angel:
Hela bilen full med bra o ha:grin:

I Norge har det faktiskt blivit lag på att man MÅSTE ha reflexväst i ALLA bilar, för att använda om något händer. Det tycker jag är en jättebra lag!
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Men då är ju du likadan :confused:
Om du stör dig på att de jävlas med dig så ska väl inte du bete dig likadant tillbaka? :crazy:
Du är ju lika farlig på vägen som de isåfall!

Jag tror inte att de ligger där för att jävlas, snarare för att de inte har förstått att det faktiskt är ett levande djur i släpet, ett levande djur som kan bli skrämt. Hur kan du få ett tänt bromsljus till att jag jävlas? Jag tänder bromsljuset för att de ska backa undan lite, tro det eller ej, det är faktiskt 3-sekundersregeln som gäller även om man ligger bakom ett släp. Se det mer som en varning, fortsätter de ligga så nära kanske jag blir tvungen att bromsa om min häst får panik...

Kan ta ett annat exempel.... Låg på en slingrig 90-sträcka (inga omkörningsmöjligheter wse) i beckmörker för några år sedan. Fick ganska snabbt upp en tradare i arslet på mitt släp, (tomt, tack och lov den gången). När vi hade legat så i ca 3-4km så hänger sig den föraren på tutan, samt tänder helljuset och kör så (ilsket tutande konstant) i säkert ett par minuter (nej, jag hade ingen möjlighet alls att flytta på mig). Kan säga att trots att jag vinklade om backspeglarna så bländades det ganska duktigt. DET kallar jag för att jävlas (och det var efter det som mitt högt placerade bromsljus monterades)

Kan tillägga att jag alltid går åt sidan så fort det finns möjlighet att göra det på ett säkert sätt, så jag ser ingen anledning till att någon ska anse att jag jävlas eller att jag är farlig i trafiken...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Fast visst finns det folk som kör väl sakta. Är då släpet dessutom tomt är det ganska elakt. Vet att jag själv suckar när jag ser ett släp framför mig o har lite bråttom:angel:

Vi som är insatta i branschen vet ju om att det kanske är en sjuk, sto med föl eller en ovan häst som åker, men andra fattar inte. Det behövs upplysning.
Sen är det som i allt annat- karlar har betydligt sämre med empati för andra än deras egna:cool:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Fy fan vilket jävla sätt! Med mitt humör hade jag säkert kokat över och stannat för att fråga vad som var fel i huvudet på idioten! :devil:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jodå, det finns folk som kör onödigt sakta, både med och utan släp (suckade idag när jag hamnade bakom en bil som låg i ca 65-70 på en 90-väg. Kom ikapp bilen precis när 2+1-vägen övergick i 1-filig :grin:). Hur irriterande det än är att behöva maska fram så försöker jag iaf hålla avståndet (brukar snarare skämta om att gaspedal är extrautrustning på vissa bilar :D)

I fallet jag skrev om så kan jag erkänna att jag INTE körde sakta, låg enligt mätaren i 90, men vet att min bil hade glädjemätare, så skulle tippa på att den faktiska hastigheten var iaf 83-85km/h. Trodde inte att tradare heller fick köra mer än 80... :angel:

Förstår till viss det tradarchaffisar, de har ett omänskligt pressat tidsschema, men någonstans måste ju förnuft och hänsyn iaf finnas hos dem, eller??
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

'' Eller så gör man som mig: trycker lite lagom på bromspedalen, inte så bromsarna tar men tillräckligt för att bromsljuset på transportens tak ska tändas i ansiktshöjd på de :devil: ''

Det tolkar iaf jag att man gör så för att jävlas.
Och sånt trodde jag man vuxit ifrån när man är tillräckligt gammal för körkort.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Hur kan det vara jävelskap att man snällt visar att ngn ligger för nära? Vad gör du själv om ngn kör så tätt efter dig att det är livsfarligt, ökar hastigheten ännu mer? Jävlas man om man blinkar med helljuset med vid möten om den andre glömt blända av? :confused:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Snarare som en varning: DU LIGGER FÖR NÄRA.
PL

TACK!! Iaf någon som förstod hur jag menade...

BernT: Vad har du för andra sätt man istället kan visa att man inte uppskattar att bli rövslickad av bakomvarande fordons förare? Skulle jag kunna kommunicera mha text så skulle jag göra det. Kanske ska skaffa mig en rullande textremsa som kan tändas vid behov: DU LIGGER FÖR NÄRA, ÖKA AVSTÅNDET ÄR DU VÄNLIG

Vuxit ifrån att jäklas i trafiken har jag inte gjort trots att jag är 30+, man kan inte växa ifrån något man aldrig sysslat med...

Men du kanske är en av dem som gladeligen ligger så nära bakom, och alltså ser det som en provokation när någon signalerar att det inte är önskvärt??
 
Senast ändrad:
Sv: Angående häst i trafikolycka

Med blinkning så menar jag en hastig, att slå på för att blända = jävelskap.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Men du kanske är en av dem som gladeligen ligger så nära bakom, och alltså ser det som en provokation när någon signalerar att det inte är önskvärt??

Nä, jag har aldrig blivit signalerad åt, jag ligger bra mycket längre ifrån än vad de flesta gör.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Och svaret på andra frågan var?

Upprepar frågan ifall du missade den:
"Vad har du för andra sätt man istället kan visa att man inte uppskattar att bli rövslickad av bakomvarande fordons förare?"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 370
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 490
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 126
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp