Angående klippning

B

blondi3958

Kan man klippa hästen när som hällst på vintern?
Eller finns det någon bäst före?

Jag har aldrig klippt pållen för, men nu när vi kör lite hårdare träning så blir han pinsvettig.
 
Halvblodet jag fick förra vintern kom i December och då klippte jag honom förförsta gången funka helt utmärkt :D
 
Det går bra att klippa när som helst. Men man bör väl inte klippa senare än januari och framförallt inte när hästen börjat fälla eftersom då finns risken att sommarpälsen inte blir så fin.
 
jag klipper när jag behöver... har redan klippt... och förre året klippte jag henne i aprill eller mars tror jag... hon såg ut som en isbjörn, så jag var tvungen...
 
det finns klipp sorter efter hur man tränar.kolla upp med nån som klipper hästar
 
Jag skall bara ha en spår klippning på pållen, han har nog aldrig blivit klippt för :crazy:
 
Jag klipper mina hästar precis när det behövs. Oftast blir det på våren och sommaren eftersom jag tävlar i distans och inte vill ha för mycket päls. Tycker inte att det förstör sommarpälsen något alls. Det tar bara ett par veckor så är som vanligt igen.

På hösten så klipper jag de som sätter mycket päls och tränas. Vill inte ha en häst som tar lång tid att torka för då är det risk för förkylningar.
Står hästen i varmstall så klipp så mycket du vill. I kallstall skulle jag ( har så) nog välja täckesklippning om du har täcke på när det är kallt och regnar. Eller spårklipp om du inte har täcke alltid.

Ur klippningssynpunkt så spelar det nog ingen roll hur du klipper första gången, är pållen kittlig så kan det ju bli lite spänningar i början men de vänjer sig. Lycka till!
 
"klipper när det behövs"???
Behöver man klippa hästar??!! Då förstör man ju deras eget sätt att hålla sig varma! Deras hårstrån är små "muskler" som ställer sig efter vinden, och gör så att dom kan reglera sin kroppstermratur!
När man klipper sin häst eller lägger på ett täcke så förstör man det och man ökar risken för att hästen skall få en förkylning... men det visste ni nog redan. :confused:
 
Tycker ju att man ska klippa så lite så möjligt men om man har en häst i kallstall eller lösdrift och man rider den så att den blir ganska mycket svettig och sen släpper ut den så blir den ju nerkyld och då tycker jag det är bättre om den är klippt så den torkar fortare.
 
Vad jag har hört ska man gärna försöka klippa sista gången i dec. för att inte störa den nya sommarpälsen som ska komma....kan dock ha fel.
 
Ja, ibland måste man klippa sina hästar.
Jag har i X antal år haft mina hästar helklippta, och de har aldrig varit förkylda!
Det närmaste de kommit en förkylning, är lätt hosta och snoriga i några dagar. Och då har det varit på hösten, INNAN de klippts...

Min ena häst har en enormt tät päls.
Klipps han inte, är han svettig efter 20 minuters skritt på lång tygel.
Så han är fuktig i pälsen då större delen av dygnet med vinterpäls. Fin miljö för ringorm...
Dessutom mår han rätt illa av sin vinterpäls, för han är både hänging, trött och har klåda när han lägger päls. När han tappar den för den delen också.
Men så fort jag klippt av honom pälsen första gången på året, ngn gång i oktober, så blir han både piggare att rida, samt slutar klia sig.
Han har alltså så mkt "kli" att jag första gången det hände misstog symptomen för kolik! :crazy:

Pålle nummer två tränas även vintertid.
Så en lång päls + svettig häst + transport hem efter träningen i över en timme, vore att TIGGA om att få en förkyld häst.
Och lägger man täcke på en svettig, långhårig häst, för att inte musklerna ska bli kalla och sköra, så kommer den ju svettas ÄNNU mer!
Men nu klippt, så är pålle torr efter avskrittning när jag tränat och ställer in honom i kärran för hemfärd, och han är helt torr när vi väl är hemma.
Och slipper stå svettblöt i en kall kärra i kanske -15 grader.

Dessutom kan jag räkna på ena handens fingrar de ggr mina hästar har frusit.
Och de gångerna har det varit nollgradigt och snöslask eller hällregn en hel dag.
Och då har mina klippta och täckta hästar varken frusit mer eller mindre än sina otäckta, oklippta kamrater.

Så om man är djurvän nog att se till olika individers behov, så anser man inte att ett sätt är det enda rätta, då ser man till vilket sätt som är det rätta för just DEN enskilda individen.
 
JAg sa inte att det var det ända rätta sättet! jag sa att det var det naturliga sättet!
JAg tränar min häst året om jag oxå och visst blir hon dyngsur ibland, men hon torkar dubbelt så fort utan täcket. För täcket gör så att hästen inte själv kan göra sig av med svätten utan det kapslas in i täcket och kyler hästen.

Detta är vad jag tycker...
 
Vad jag vet så ska man inte klippa hästen efter nyår (ca) eftersom de då börjar växla så smått till sommarpäls. Om man måste klippa hästen igen av någon anledning tycker jag att man ska vänta tills den fällt klart och sedan klippa den.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 220
Senast: Livi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 445
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ligger hemma sjuk och fördriver tiden alldeles för mycket vid telefonen. Nu har jag slutat kolla på klipp där de verkar kor och i...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp