Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
:cry::cry::cry:

Det finns INGEN i Sverige som har ett behov av en ovtjarka

Det vore ju toppen om de fick göra det som de ska göra, tex vakta får. Det finns vissa grupper på fb för ovtjarkor och kangal som är jättehäftiga, där man ser videoklipp som visar hur de vaktar och lotsar fram får och getter.

Önskar att svenska fårbönder använde sig av dessa hundar så skulle bönderna nog (tror jag) inte ha lika mycket problem med varg som de (enl media) verkar ha.


Men jag förstår vad du menar - det verkar mest vara fel sorts folk som lockas av dessa hundar
 
Jag kan faktiskt se ett syfte med dem. I stora, inhängnade fårhagar i vargområde. I rätt händer, rätt miljö och rätt djurhållning tror jag att de kan vara en tillgång.
Men det är ingen stor kundkrets som uppfyller de kraven.

Fast då finns det hundar som passar bättre i ett land med allemansrätt (där vem som helst kan råka gå in till fåren) typ pyrenéer och maremma och dyl. De är ju inte lika vassa mot människor.
 
Fast då finns det hundar som passar bättre i ett land med allemansrätt (där vem som helst kan råka gå in till fåren) typ pyrenéer och maremma och dyl. De är ju inte lika vassa mot människor.

Kan så vara.
 
Det vore ju toppen om de fick göra det som de ska göra, tex vakta får. Det finns vissa grupper på fb för ovtjarkor och kangal som är jättehäftiga, där man ser videoklipp som visar hur de vaktar och lotsar fram får och getter.

Önskar att svenska fårbönder använde sig av dessa hundar så skulle bönderna nog (tror jag) inte ha lika mycket problem med varg som de (enl media) verkar ha.


Men jag förstår vad du menar - det verkar mest vara fel sorts folk som lockas av dessa hundar
Den gruppen av boskapsvaktare, fungerar inte med den sortens djurhållning vi har i Sverige.

Vi har, jämförelsevis små hagar, små fårflockar, och korta sträckor för förflyttning av fåren, om man jämför med en fårhållning där stora fårflockar flyttas över stora ytor för att följa betet, och det ofta helt saknas stängsel. Och det finns definitivt inga herdar.

Det (verkar vara) hundar som dels samarbetar med en herde, och dels jobbar i grupp. Mot andra människor än herden verkar de vara direkt livsfarliga.

Det verkar inte vara som pyrennéer och maremmor, hundar som självständigt vaktar flocken i hagen, håller rovdjur borta, och som är vaktar (flocken) mot människor utan att självklart vara livsfarliga.

Man kan ju liksom inte byta ut hyfsade stängsel, mot endast hund, utan de jag träffat, som faktiskt använder "boskapsvaktande hund" i rovdjurstätt område, har både hund och rovdjursavvisande stängsel, men ofta är det långa sträckor mot vatten som är svårstängslade, eller så har man varit utsatt för ett flertal angrepp.
Jag har inte träffat någon som använder boskapsvaktande hund för fäbodbete (=utan stängsel och utan ständigt närvarande herde), men det ska åtminstone ha prövats.

Klipp från valfri internetkanal, kan endera visa bara det "bästa", eller bara det "sämsta" med en företeelse...

Artikel om fårvaktande hundar: https://www.land.se/djur-natur/har-vaktar-boskapshundarna-inge-och-kristin-dygnet-runt/


Från en länsstyrelses sidor: https://www.lansstyrelsen.se/vastra...-djur-och-vaxter/stora-rovdjur-i-sverige.html
"Boskapsvaktande hundar används till att skydda olika tamdjur mot rovdjur. De vanligaste raserna som används i Sverige är Maremmano abuzzese, Pyrenéerhund, Kangal eller en blandras mellan Pyrenéer och Cão da serra da estrela. Det finns idag ett fyrtiotal boskapsvaktande hundar i Sverige varav åtta finns i Västra Götalands län.

För att ha en boskapsvaktande hund måste du söka tillstånd av Länsstyrelsen. Det finns även bidrag att söka från Viltskadeanslaget för boskapsvaktande hund."

Jag har faktiskt inte läst/hört att förrän på sidan ovan, att någon fått dispens för att hålla en Kangal som boskapsvaktare....
 
Den gruppen av boskapsvaktare, fungerar inte med den sortens djurhållning vi har i Sverige.

Vi har, jämförelsevis små hagar, små fårflockar, och korta sträckor för förflyttning av fåren, om man jämför med en fårhållning där stora fårflockar flyttas över stora ytor för att följa betet, och det ofta helt saknas stängsel. Och det finns definitivt inga herdar.

Det (verkar vara) hundar som dels samarbetar med en herde, och dels jobbar i grupp. Mot andra människor än herden verkar de vara direkt livsfarliga.

Det verkar inte vara som pyrennéer och maremmor, hundar som självständigt vaktar flocken i hagen, håller rovdjur borta, och som är vaktar (flocken) mot människor utan att självklart vara livsfarliga.

Man kan ju liksom inte byta ut hyfsade stängsel, mot endast hund, utan de jag träffat, som faktiskt använder "boskapsvaktande hund" i rovdjurstätt område, har både hund och rovdjursavvisande stängsel, men ofta är det långa sträckor mot vatten som är svårstängslade, eller så har man varit utsatt för ett flertal angrepp.
Jag har inte träffat någon som använder boskapsvaktande hund för fäbodbete (=utan stängsel och utan ständigt närvarande herde), men det ska åtminstone ha prövats.

Klipp från valfri internetkanal, kan endera visa bara det "bästa", eller bara det "sämsta" med en företeelse...

Artikel om fårvaktande hundar: https://www.land.se/djur-natur/har-vaktar-boskapshundarna-inge-och-kristin-dygnet-runt/


Från en länsstyrelses sidor: https://www.lansstyrelsen.se/vastra...-djur-och-vaxter/stora-rovdjur-i-sverige.html
"Boskapsvaktande hundar används till att skydda olika tamdjur mot rovdjur. De vanligaste raserna som används i Sverige är Maremmano abuzzese, Pyrenéerhund, Kangal eller en blandras mellan Pyrenéer och Cão da serra da estrela. Det finns idag ett fyrtiotal boskapsvaktande hundar i Sverige varav åtta finns i Västra Götalands län.

För att ha en boskapsvaktande hund måste du söka tillstånd av Länsstyrelsen. Det finns även bidrag att söka från Viltskadeanslaget för boskapsvaktande hund."

Jag har faktiskt inte läst/hört att förrän på sidan ovan, att någon fått dispens för att hålla en Kangal som boskapsvaktare....

Intressant 😊

Jag tycker denna amerikanska intervju med en familj fom har Kangal var väldigt upplysande. De har inte mycket mark, men inhägnat, för fåren och hundarna. Hundarna är riktigt häftiga och de verkar leva i harmoni med naturen:

 
Den gruppen av boskapsvaktare, fungerar inte med den sortens djurhållning vi har i Sverige.

Vi har, jämförelsevis små hagar, små fårflockar, och korta sträckor för förflyttning av fåren, om man jämför med en fårhållning där stora fårflockar flyttas över stora ytor för att följa betet, och det ofta helt saknas stängsel. Och det finns definitivt inga herdar.

Det (verkar vara) hundar som dels samarbetar med en herde, och dels jobbar i grupp. Mot andra människor än herden verkar de vara direkt livsfarliga.

Det verkar inte vara som pyrennéer och maremmor, hundar som självständigt vaktar flocken i hagen, håller rovdjur borta, och som är vaktar (flocken) mot människor utan att självklart vara livsfarliga.

Man kan ju liksom inte byta ut hyfsade stängsel, mot endast hund, utan de jag träffat, som faktiskt använder "boskapsvaktande hund" i rovdjurstätt område, har både hund och rovdjursavvisande stängsel, men ofta är det långa sträckor mot vatten som är svårstängslade, eller så har man varit utsatt för ett flertal angrepp.
Jag har inte träffat någon som använder boskapsvaktande hund för fäbodbete (=utan stängsel och utan ständigt närvarande herde), men det ska åtminstone ha prövats.

Klipp från valfri internetkanal, kan endera visa bara det "bästa", eller bara det "sämsta" med en företeelse...

Artikel om fårvaktande hundar: https://www.land.se/djur-natur/har-vaktar-boskapshundarna-inge-och-kristin-dygnet-runt/


Från en länsstyrelses sidor: https://www.lansstyrelsen.se/vastra...-djur-och-vaxter/stora-rovdjur-i-sverige.html
"Boskapsvaktande hundar används till att skydda olika tamdjur mot rovdjur. De vanligaste raserna som används i Sverige är Maremmano abuzzese, Pyrenéerhund, Kangal eller en blandras mellan Pyrenéer och Cão da serra da estrela. Det finns idag ett fyrtiotal boskapsvaktande hundar i Sverige varav åtta finns i Västra Götalands län.

För att ha en boskapsvaktande hund måste du söka tillstånd av Länsstyrelsen. Det finns även bidrag att söka från Viltskadeanslaget för boskapsvaktande hund."

Jag har faktiskt inte läst/hört att förrän på sidan ovan, att någon fått dispens för att hålla en Kangal som boskapsvaktare....

Två av dessa finns inte så långt ifrån oss. Munkedals kommun. Där rev varg 38 får för 5 år sen.
Vad jag har förstått så funkar det väldigt bra. Vad det är för ras på hundarna vet jag dock inte.
 
Sorry för OT, vill komplettera lite...

Jag blev nyfiken, och hittade lite statistik runt "Boskapsvaktande hundar", som jag hittade i en utvärdering av hur det fungerat dittills (2011).
Den är publicerad av Viltskadecenter och heter "Boskapsvaktande hundar i Sverige"
Det finns ganska dåligt med lätthittad fakta om hur boskapsvaktande hundar verkligen fungerat, vilka raser, vilka sammanhang m.m.
Men rapporten ovan har en genomgång av samtliga dittills använda hundar, och det handlar om 40-50 st var av Maremma respektive Pyrenné, några fåtal korsningar med dessa raser och Cao da serra da estrela, en Kuvaz, samt fyra st Kangaler. Två av kangaler hade användning upphört av utan kommentar, en hade avlivats p.g.a. olämpligt lynne, den fjärde förstår jag inte riktigt om den "var i bruk" eller ej.
Endast en eller ett två av hundarna i de andra raserna har kommentarer som tyder på lynnesfel/överdriven eller överdriven aggressivitet.
Det handlar om drygt 100 st hundar sammanlagt.

F.ö. är rapporten klart läsvärd!


Från den här rapporten från Länsstyrelsen i Gävleborgs län, citerar jag följande:
"Rapport från det lokala naturvårdsprojektet Rovdjursskador & förvaltning av fäbodmiljöer"

"I Gävleborgs län har två djurhållare med djur på fäbod också boskapsvaktande
hundar.
En av hundarna (Maremmano Ambruzzese) hålls på hemgården där den vaktar
mjölkgetter innanför hägn.
Den andra hunden (Anatolisk herdehund: Kangal)som finns på Lumshedens
Norra fäbod är unik i Sverige genom att den vaktar tamdjur på fritt skogsbete.
Då boskapsvaktande hundar används i svenska förhållanden med allemansrätt
och strikt hundägaransvar krävs troligen en något annorlunda fostran av
hundarna än vad som sker i många andra länder. Hundarna kan behöva präglas
mer på mänsklig kontakt, detta särskilt om hunden går fritt utan hägn. I Norge
fick tre av de 25 hundar som användes i verksamheten avlivas för att de visade
aggressivitet mot människor. Boskapsvaktande hundar är ändå en
skadeförebyggande åtgärd med stor utvecklingspotential.
För att denna metod ska fungera krävs stort engagemang och stor hundvana
vilket gör att det i dagsläget endast är ett fåtal djurhållare på länets fäbodar som
visat något större intresse för metoden.
Fördelar & Nackdelar med åtgärden:
Åtgärden anses kunna vara effektiv och är ett alternativ som kan visa sig
fungera bra vid fäbodar med fritt bete. Att införskaffa och uppfostra
boskapsvaktande hundar är dock en uppgift som kräver stora kunskaper. Om
dessa vakthundar ej fostras på rätt sätt kan de vara en fara även för människor
vilket kan ställa till stora problem, detta särskilt vid fritt bete."
 
Sorry för OT, vill komplettera lite...

Jag blev nyfiken, och hittade lite statistik runt "Boskapsvaktande hundar", som jag hittade i en utvärdering av hur det fungerat dittills (2011).
Den är publicerad av Viltskadecenter och heter "Boskapsvaktande hundar i Sverige"
Det finns ganska dåligt med lätthittad fakta om hur boskapsvaktande hundar verkligen fungerat, vilka raser, vilka sammanhang m.m.
Men rapporten ovan har en genomgång av samtliga dittills använda hundar, och det handlar om 40-50 st var av Maremma respektive Pyrenné, några fåtal korsningar med dessa raser och Cao da serra da estrela, en Kuvaz, samt fyra st Kangaler. Två av kangaler hade användning upphört av utan kommentar, en hade avlivats p.g.a. olämpligt lynne, den fjärde förstår jag inte riktigt om den "var i bruk" eller ej.
Endast en eller ett två av hundarna i de andra raserna har kommentarer som tyder på lynnesfel/överdriven eller överdriven aggressivitet.
Det handlar om drygt 100 st hundar sammanlagt.

F.ö. är rapporten klart läsvärd!


Från den här rapporten från Länsstyrelsen i Gävleborgs län, citerar jag följande:
"Rapport från det lokala naturvårdsprojektet Rovdjursskador & förvaltning av fäbodmiljöer"

"I Gävleborgs län har två djurhållare med djur på fäbod också boskapsvaktande
hundar.
En av hundarna (Maremmano Ambruzzese) hålls på hemgården där den vaktar
mjölkgetter innanför hägn.
Den andra hunden (Anatolisk herdehund: Kangal)som finns på Lumshedens
Norra fäbod är unik i Sverige genom att den vaktar tamdjur på fritt skogsbete.
Då boskapsvaktande hundar används i svenska förhållanden med allemansrätt
och strikt hundägaransvar krävs troligen en något annorlunda fostran av
hundarna än vad som sker i många andra länder. Hundarna kan behöva präglas
mer på mänsklig kontakt, detta särskilt om hunden går fritt utan hägn. I Norge
fick tre av de 25 hundar som användes i verksamheten avlivas för att de visade
aggressivitet mot människor. Boskapsvaktande hundar är ändå en
skadeförebyggande åtgärd med stor utvecklingspotential.
För att denna metod ska fungera krävs stort engagemang och stor hundvana
vilket gör att det i dagsläget endast är ett fåtal djurhållare på länets fäbodar som
visat något större intresse för metoden.
Fördelar & Nackdelar med åtgärden:
Åtgärden anses kunna vara effektiv och är ett alternativ som kan visa sig
fungera bra vid fäbodar med fritt bete. Att införskaffa och uppfostra
boskapsvaktande hundar är dock en uppgift som kräver stora kunskaper. Om
dessa vakthundar ej fostras på rätt sätt kan de vara en fara även för människor
vilket kan ställa till stora problem, detta särskilt vid fritt bete."

Superintressant! Ska kolla upp rapporten :)
 
Superintressant! Ska kolla upp rapporten :)
I somras/höstas kom det forskningsrapporter, som återigen påvisar att "boskapsvaktande hundar fungerar rätt bra som skydd för rovdjur".

Men, eftersom de lite mer lätthanterliga och mindre aggressiva raserna fungerar lika bra som Kangaler, så behöver man ju inte välja det svårare.

För den som håller får, och vill skydda sina får mot rovdjur, så är inte fokus på "hundhållning", utan fokus är "Fårhållning", så då behöver hundhållningen vara så enkel som möjligt.
 
Vad sägs om en labradoodle kring året med stressproblematik för 25000?
Eller en pitbull på tre månader som säljes pga tidsbrist :meh: Har man haft valpen en hel månad så måste man ju hunnit känna efter ordentligt, men den var väluppfostrad i alla fall för den var mest van att umgås med barn.

En Cockerlotto finns det också. Iof ett passande namn på en blandras där man inte riktigt vet vad man får. Priset är det samma som för en renrasig hund men lite extra spänning i vardagen följer med på köpet.
 
Två av dessa finns inte så långt ifrån oss. Munkedals kommun. Där rev varg 38 får för 5 år sen.
Vad jag har förstått så funkar det väldigt bra. Vad det är för ras på hundarna vet jag dock inte.
Går dessa hundar med fåren dygnet runt? Dvs lever helt som en del av fårflocken?
 
:cry::cry::cry:

Det finns INGEN i Sverige som har ett behov av en ovtjarka
Jag jobbade med en kille som hade två, hade väl inga behov av dem direkt dock. Han kunde aldrig lämna bort dem, reste aldrig bort själv, bodde på landet där han gjorde en stor rastgård med aktivering åt dem.
Blev faktiskt rätt imponerad så mycket tanke som fanns bakom ett väldigt medvetet val.
 
Går dessa hundar med fåren dygnet runt? Dvs lever helt som en del av fårflocken?

Det vet jag faktiskt inte. Jag jobbade som personlig assistent hos deras grannar och fick då höra att de importerat två hundar från nått östland som var fårvaktare. Det var vuxna, tränade hundar.
 
Så mycket dumheter i en och samma annons :meh:

Dysplasi A :grin:
Utbildade och tränade inom K9 :confused::D
Säljes endast till polis, tull, kriminalvård eller militär. Haha, men ring de statliga organen direkt då istället för att lägga ut annons på blocket :laugh:

Jag är helt förstummad över skickligheten att valparna redan är tränade för tjänst!!
Dessutom är det showlinjer så här har E-avlarna chansen att äntligen hitta blod som duger till tjänst :up:


20190211_133350.png
 
Så mycket dumheter i en och samma annons :meh:

Dysplasi A :grin:
Utbildade och tränade inom K9 :confused::D
Säljes endast till polis, tull, kriminalvård eller militär. Haha, men ring de statliga organen direkt då istället för att lägga ut annons på blocket :laugh:

Jag är helt förstummad över skickligheten att valparna redan är tränade för tjänst!!
Dessutom är det showlinjer så här har E-avlarna chansen att äntligen hitta blod som duger till tjänst :up:


Visa bifogad fil 25258
:rofl:
 
Så mycket dumheter i en och samma annons :meh:

Dysplasi A :grin:
Utbildade och tränade inom K9 :confused::D
Säljes endast till polis, tull, kriminalvård eller militär. Haha, men ring de statliga organen direkt då istället för att lägga ut annons på blocket :laugh:

Jag är helt förstummad över skickligheten att valparna redan är tränade för tjänst!!
Dessutom är det showlinjer så här har E-avlarna chansen att äntligen hitta blod som duger till tjänst :up:


Visa bifogad fil 25258
Vad är k9?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 292
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 812
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 781
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp