Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag inte kan förstå är alla dessa överpriser på blandras hundar? Visst det är en efterfrågan och marknaden än så länge tål det. Men jag tycker ändå att man borde sätta ett max pris tak på blandraser? Typ att regeringen gick in och bestämde där. Det är väl omöjligt kan jag tro att de skulle göra det men önskvärt ändå.
Alla dessa överpriser på blandraser som har lite pudel i sig. För sjutton det är en blandras, och borde kosta inte mer än max 12/14 tusen kronor.
Eller där de skriver schäfer där det finns vit herdehund i hunden helt eller blandning av det.
Det finns de som anser att renrasiga är de bara om de är SKK reggade.
Men om man säger så här, en renrasig hund som är reggad får man sätta priser 20 tusen och över, men om de inte är reggade så får de går på typ 14-18 tusen kronor.
Det är ungefär som att de skulle kräva ett pristak på begagnade kylskåp. Tyvärr räknas hundar som varor och det är upp till var och en vad de tar betalt.

Jag tycker absolut illa om uppfödare som utnyttjar mördande reklam för att sälja hundar som på inget vis är bättre än registrerade hundar. Men jag tycker faktiskt det är ännu värre med köparna som inte spenderar ens 5 minuter på att googla info och lär sig innan de köper ett liv.
 
En till plott-korsning. Undrar om det är någon jäkligt oseriös plottägare som lånar ut sin hane till blandrasavel åt höger och vänster…
Jag tror som i många andra "spännande" blandraser att folk köpt en bakgårdshund och frågat någon "expert" vad de tror det är för raser i den - sedan kör det på det som fakta. Ett tag var ALLA blandraser i min hemtrakt karelare x ???... jag tror de flesta egentligen var typ schabradorer. Så jäkla många karelare sprang inte runt på gatorna liksom.
 
Jag såg också den annonsen och konstaterade att uppenbarligen ska man veta vad en "lappoodle" är för något. Man får veta att föräldrarna är renrasiga med stamtavla, har friröntgande höfter och armbågar och ögonlysta ua (vilket nästan gör det än mer sorgligt). Men inte vilka raser föräldrarna har. Jag kan ju tänka mig tre lapphundsraser och iaf två pudelstorlekar som skulle kunna vara aktuella med tanke på att valparna "blir mellanstora" som vuxna.
Också att man uppenbarligen vänder sig till folk som egentligen är ute efter något annat eftersom de listade sökorden är labradoodle, cockerpoo och bordoodle :cautious:

Lapsk vallhund och svensk lapphund är rätt så ovanliga. Medan lapsk vallhund kan se ut lite som vad som helst som en arbetande ras och kommer i allt från kort päls till mellanlång så är kortast vanligast och färgerna lite mer begränsade, svensk lapphund mer "tråkig" i sina färger medan finsk lapphund däremot är väldigt vanlig, en hyffsad lång päls, söt i sitt utseende och dessutom kommer i all sorts färger och en sådan är rätt så lätt att komma över, och dessutom chans till många färgvarianter i kullen. Dock med alla hälsotester som sägs vara inblandade så skulle man också kunna förvänta sig att uppfödaren skulle vara medveten om hur pälsmässigt vilken kaoskombination det skulle bli av en sådan korsning.

Jag tror som i många andra "spännande" blandraser att folk köpt en bakgårdshund och frågat någon "expert" vad de tror det är för raser i den - sedan kör det på det som fakta. Ett tag var ALLA blandraser i min hemtrakt karelare x ???... jag tror de flesta egentligen var typ schabradorer. Så jäkla många karelare sprang inte runt på gatorna liksom.

Liter som hos katter där var och varannan katt är norsk skogkatt- eller perserkorsning. Plotten är som sagt rätt så ny i Sverige och undrar verkligen om någon som sysslar med att etablera rasen i Sverige skulle glatt låta sin plott användas för blandraskullar?
 
Lapsk vallhund och svensk lapphund är rätt så ovanliga. Medan lapsk vallhund kan se ut lite som vad som helst som en arbetande ras och kommer i allt från kort päls till mellanlång så är kortast vanligast och färgerna lite mer begränsade, svensk lapphund mer "tråkig" i sina färger medan finsk lapphund däremot är väldigt vanlig, en hyffsad lång päls, söt i sitt utseende och dessutom kommer i all sorts färger är en sådan lätt att komma över, och dessutom chans till många färgvarianter i kullen. Dock med alla hälsotester som sägs vara inblandade så skulle man också kunna förvänta sig vilken kaoskombination det skulle bli av en sådan korsning.

Ja jag vet. Jag menade mest att det inte utifrån namnet var särskilt uppenbart vilka raser det rör sig om.
 
Liter som hos katter där var och varannan katt är norsk skogkatt- eller perserkorsning. Plotten är som sagt rätt så ny i Sverige och undrar verkligen om någon som sysslar med att etablera rasen i Sverige skulle glatt låta sin plott användas för blandraskullar?
Precis samma fenomen, jag blir alltid skeptisk när det plötsligt dyker upp mindre vanliga raser i blandraskullar, särskilt sådana som är tredje, fjärde generationens korsningar med x antal procent av ditten och datten. Jojo liksom.
 
Precis samma fenomen, jag blir alltid skeptisk när det plötsligt dyker upp mindre vanliga raser i blandraskullar, särskilt sådana som är tredje, fjärde generationens korsningar med x antal procent av ditten och datten. Jojo liksom.
Angora är ju en ovanlig kattras i Sverige. Ändå vet jag flertalet som bestämt hävdar att deras långhåriga bondkatt minsann har angora i sig alternativt är en angora. Jag blir alltid så förvånad över sådant. Varför har man ett behov av att hävda att ens katt är något hen inte är och varför köper man inte en raskatt om det är vad man vill ha?! Och, om man nu ska hävda att ens katt är en viss ras, borde det inte vara smartare att ta någon som är liiite mer vanlig? Just angora har jag dock bara hört äldre människor hävda att deras katt är och jag har funderat över om det kan vara något man förr sa om långhåriga katter utan att syfta på rasen?
 
Angora är ju en ovanlig kattras i Sverige. Ändå vet jag flertalet som bestämt hävdar att deras långhåriga bondkatt minsann har angora i sig alternativt är en angora. Jag blir alltid så förvånad över sådant. Varför har man ett behov av att hävda att ens katt är något hen inte är och varför köper man inte en raskatt om det är vad man vill ha?! Och, om man nu ska hävda att ens katt är en viss ras, borde det inte vara smartare att ta någon som är liiite mer vanlig? Just angora har jag dock bara hört äldre människor hävda att deras katt är och jag har funderat över om det kan vara något man förr sa om långhåriga katter utan att syfta på rasen?

Tror att persern förr kallades angora och därmed hade man även rasen turkisk angora
 
Angora är ju en ovanlig kattras i Sverige. Ändå vet jag flertalet som bestämt hävdar att deras långhåriga bondkatt minsann har angora i sig alternativt är en angora. Jag blir alltid så förvånad över sådant. Varför har man ett behov av att hävda att ens katt är något hen inte är och varför köper man inte en raskatt om det är vad man vill ha?! Och, om man nu ska hävda att ens katt är en viss ras, borde det inte vara smartare att ta någon som är liiite mer vanlig? Just angora har jag dock bara hört äldre människor hävda att deras katt är och jag har funderat över om det kan vara något man förr sa om långhåriga katter utan att syfta på rasen?
Känns definitivt som någonting man sa om långhåriga katter "förr i tiden". Känns bekant att farmor min sagt liknande, samt att alla maskade katter var siameser.
 
Känns definitivt som någonting man sa om långhåriga katter "förr i tiden". Känns bekant att farmor min sagt liknande, samt att alla maskade katter var siameser.

Det är en vanlig myt för en del kattraser har recessiva anlag som är ovanligare i de lokala kattpopulationerna. T.ex långhår är recessivt och var iaf inte så vanligt, därmed fick man iden att katten "måste" ha angora (perser) i sig eller att om en katt är blå måste det vara russian blue, svanslös manx, vit turkisk angora osv. När det kommer till hund så har jag tittat på fler bilder på hur en plott ser ut, skulle inte förvåna mig om en labrador- eller weimaranerblandning skulle kunna misstas för en särskilt bland dom lite mer okunniga när det kommer till olika hundraser
 
Haha ett galet ex till mig hade en katt köpt på typ blocket. Han hävdade bestämt att det var en korsning mellan norsk skogskatt Och EGYPTISK MAU :laugh: :laugh: :banghead: liksom, hur jävla dum får man va?
(han var en jävla idiot och narcissist och riktigt blåst)
 
"Denna efterfrågade blandning kallas Royal Frenchel eller Frallaier och har tagit många med storm. Världens bästa ras".

Royal Frenchel...Alltså, det är inget fel på fantasin 🤣

23 000:- kostar en mix av två raser som ligger med i sjuktoppen av alla hundraser. Fralla och Cavalier.
 
Vad jag inte kan förstå är alla dessa överpriser på blandras hundar? Visst det är en efterfrågan och marknaden än så länge tål det. Men jag tycker ändå att man borde sätta ett max pris tak på blandraser? Typ att regeringen gick in och bestämde där. Det är väl omöjligt kan jag tro att de skulle göra det men önskvärt ändå.
Alla dessa överpriser på blandraser som har lite pudel i sig. För sjutton det är en blandras, och borde kosta inte mer än max 12/14 tusen kronor.
Eller där de skriver schäfer där det finns vit herdehund i hunden helt eller blandning av det.
Det finns de som anser att renrasiga är de bara om de är SKK reggade.
Men om man säger så här, en renrasig hund som är reggad får man sätta priser 20 tusen och över, men om de inte är reggade så får de går på typ 14-18 tusen kronor.

Jag tänker ju spontant att den makten regeringen då skulle utöva över sina icke SKK-anslutna medborgare vore 700 resor värre än den makt SKK tydligen utövar över medlemmar ;)
 
En av dom märkligaste annonserna jag har läst var en på engelska där valparna i en och samma kull var visst olika raser, b.la en dobermann och en rottweiler hur det nu skulle funka :cautious:

"Denna efterfrågade blandning kallas Royal Frenchel eller Frallaier och har tagit många med storm. Världens bästa ras".

Royal Frenchel...Alltså, det är inget fel på fantasin 🤣

23 000:- kostar en mix av två raser som ligger med i sjuktoppen av alla hundraser. Fralla och Cavalier.

Dom lär vara söta så det säljs väl, men med två av raserna i toppen av hälsoproblemslistan skulle jag personligen tveka :crazy:
 
En av dom märkligaste annonserna jag har läst var en på engelska där valparna i en och samma kull var visst olika raser, b.la en dobermann och en rottweiler hur det nu skulle funka :cautious:



Dom lär vara söta så det säljs väl, men med två av raserna i toppen av hälsoproblemslistan skulle jag personligen tveka :crazy:
Kan vara olika hanar som varit där men då borde ju några av valparna vara blandraser dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 278
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 775
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp