Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.blocket.se/annons/skane/fransk_bulldogs_merle_med_stamtavla/105636026
OM annonsen hinner tas bort så är det alltså annons om fransk bulldog med merle, en lilac merle och en tricolor. Rubriken säger att de har stamtavla, i texten står att föräldrarna har fin stamtavla...
Texten ser dessutom ut som om någon som inte kan hund alls har skrivit den.
Nosen på tricolormerlen ser iallafall fin ut så det är ju något åtminstone, men den lila har ju inga näsborrar alls 😢
 
Texten ser dessutom ut som om någon som inte kan hund alls har skrivit den.
Nosen på tricolormerlen ser iallafall fin ut så det är ju något åtminstone, men den lila har ju inga näsborrar alls 😢
När de avlas på färger på detta vis, så är det ju oftast inte några som kan hund, de har roliga färger och pengar som motivation. Så är väl rätt stor risk att någon eller båda föräldrarna är importer, och kanske inte renrasiga eller.
 
När de avlas på färger på detta vis, så är det ju oftast inte några som kan hund, de har roliga färger och pengar som motivation. Så är väl rätt stor risk att någon eller båda föräldrarna är importer, och kanske inte renrasiga eller.
Jag är rätt säker på att merle inte finns alls på renrasiga frallor, men om det finns så är det garanterat inte godkänt.
Jag blir så upprörd när jag ser kreti och pleti utan kunskap avla på merle och jag har sett dubbelmerles på blocket :cry::mad:

Hos marsvinen har vi liknande defekter på homozygota roan och dalmatiner, men värre (lethal white. Dessa överlever otroligt sällan och de som överlever kräver extremt mycket skötsel och dör unga) och senast förra veckan såg jag en uppfödare fråga om lethal white och hur man skulle undvika det. Det är grundläggande genetik som det finns mycket information om och det är oerhört oansvarigt att inte ta reda på den mest grundläggande informationen inom avel och genetik innan man parar. Inte bara om lethal white men allt annat också.
 
Jag är rätt säker på att merle inte finns alls på renrasiga frallor, men om det finns så är det garanterat inte godkänt.
Jag blir så upprörd när jag ser kreti och pleti utan kunskap avla på merle och jag har sett dubbelmerles på blocket :cry::mad:

Hos marsvinen har vi liknande defekter på homozygota roan och dalmatiner, men värre (lethal white. Dessa överlever otroligt sällan och de som överlever kräver extremt mycket skötsel och dör unga) och senast förra veckan såg jag en uppfödare fråga om lethal white och hur man skulle undvika det. Det är grundläggande genetik som det finns mycket information om och det är oerhört oansvarigt att inte ta reda på den mest grundläggande informationen inom avel och genetik innan man parar. Inte bara om lethal white men allt annat också.
Nej, det är inte godkända färger, därför jag skriver att föräldrarna ofta är importer, för där kan man blanda in annat och ändå få stamtavla. Eller, så antar jag att det går till, för kan inte förstå hur alla dessa färger uppstått annars!
 
Nej, det är inte godkända färger, därför jag skriver att föräldrarna ofta är importer, för där kan man blanda in annat och ändå få stamtavla. Eller, så antar jag att det går till, för kan inte förstå hur alla dessa färger uppstått annars!
Jag vet inte hur det är nu men iallafall tidigare så (har jag fått förklarat för mig av en pomeranianuppfödare) kunde man blanda in andra raser och regga dem i en klubb i USA och när de var ”renrasiga” i tre generationer så kunde man regga in dem i den officiella kennelklubben. Det ska ha varit så merle kom in på pomeranian
 
Jag vet inte hur det är nu men iallafall tidigare så (har jag fått förklarat för mig av en pomeranianuppfödare) kunde man blanda in andra raser och regga dem i en klubb i USA och när de var ”renrasiga” i tre generationer så kunde man regga in dem i den officiella kennelklubben. Det ska ha varit så merle kom in på pomeranian
Ah, låter som det kan vara så här också då, tack för informationen. Läskigt är det hur som helst, och upprörande pga sjukdomsaspekten, precis som du beskrev.
 
Någon som omplacerar sin shitbull och har rätt höga krav på den som ska ta över hunden:

"Du som har tänkt att skicka till oss :
- [ ] Livslång erfarenhet kring rasen
- [ ] Minst 30 år
- [ ] Ej småbarn ( 8+ är okej
- [ ] Tränar eller har tränat agility , dragpulling osv , eller motionerar mycket
- [ ] Inhägnad trädgård och eller tillgång till skog
- [ ] Ej andra djur i familjen, hundar är okej
Din presentation :
- [ ] Skall ske via en video inspelning som du beskriver dig som ledare och ditt liv
- [ ] Du skall berätta om din erfarenhet kring hundlivet
 
Någon som omplacerar sin shitbull och har rätt höga krav på den som ska ta över hunden:

"Du som har tänkt att skicka till oss :
- [ ] Livslång erfarenhet kring rasen
- [ ] Minst 30 år
- [ ] Ej småbarn ( 8+ är okej
- [ ] Tränar eller har tränat agility , dragpulling osv , eller motionerar mycket
- [ ] Inhägnad trädgård och eller tillgång till skog
- [ ] Ej andra djur i familjen, hundar är okej
Din presentation :
- [ ] Skall ske via en video inspelning som du beskriver dig som ledare och ditt liv
- [ ] Du skall berätta om din erfarenhet kring hundlivet
Undrar om någon uppfyller alla krav? Undrar om någon intressent hittar på hejvilt? Undrar om de lyckas omplacera hunden?
 
Någon som omplacerar sin shitbull och har rätt höga krav på den som ska ta över hunden:

"Du som har tänkt att skicka till oss :
- [ ] Livslång erfarenhet kring rasen
- [ ] Minst 30 år
- [ ] Ej småbarn ( 8+ är okej
- [ ] Tränar eller har tränat agility , dragpulling osv , eller motionerar mycket
- [ ] Inhägnad trädgård och eller tillgång till skog
- [ ] Ej andra djur i familjen, hundar är okej
Din presentation :
- [ ] Skall ske via en video inspelning som du beskriver dig som ledare och ditt liv
- [ ] Du skall berätta om din erfarenhet kring hundlivet
Men var har kravet om att hunden ska bo på landet där den kan springa fritt tagit vägen 🤔
 
När de avlas på färger på detta vis, så är det ju oftast inte några som kan hund, de har roliga färger och pengar som motivation. Så är väl rätt stor risk att någon eller båda föräldrarna är importer, och kanske inte renrasiga eller.
Dom är inte renrasiga någonstans, dom färgerna finns inte i rasen frallor.
Reg är dom i en kackelklubb som heter world breed kennel club eller liknande, där "uppfödaren" själv fyller i uppgifterna

Ska kanske tillägga att frallans färg är brindel, o gul som går från cream till mörkt rött
 
Senast ändrad:
Dom är inte renrasiga någonstans, dom färgerna finns inte i rasen frallor.
Reg är dom i en kackelklubb som heter world breed kennel club eller liknande, där "uppfödaren" själv fyller i uppgifterna

Ska kanske tillägga att frallans färg är brindel, o gul som går från cream till mörkt rött
Finns det inte vitfläckiga frallor också? Eller är de också blandraser?
 
Hos marsvinen har vi liknande defekter på homozygota roan och dalmatiner, men värre (lethal white. Dessa överlever otroligt sällan och de som överlever kräver extremt mycket skötsel och dör unga) och senast förra veckan såg jag en uppfödare fråga om lethal white och hur man skulle undvika det. Det är grundläggande genetik som det finns mycket information om och det är oerhört oansvarigt att inte ta reda på den mest grundläggande informationen inom avel och genetik innan man parar. Inte bara om lethal white men allt annat också.
Citerar mig själv. Såg igår att uppfödaren som frågade om lethal white ”avlar” (jag skulle nog mer kalla det produktion) roans! I tråden om lethal white skrev hen att hen inte använde roan/dalmatiner utan bara var nyfiken men när jag kollade hens facebooksida (efter att ha sett hens roanungar i en grupp) så finns det minst en roan som är ett år gammal. Jag blir bara så trött på folk
 
Oki 🙂 Jag tänkte väl att jag hade sett vitfläckiga långt innan alla blåa, merle och annat konstigt dök upp, men jag har inte jättebra koll på fransk bulldogg
Det var jag som slarvade lite, skulle givetvis ha skrivit med eller utan vitt redan i första inlägget,det finns oxå en o annan i princip helvit,det är ok men inte önskvärt, då dom ofta blir döva.
 
Handpenning återfås ej vid ånger

Står i massor av annonser, stör mig enormt. Alltså bortsett från juridik, skk etc så är det bara väldigt dåligt språk.

Handpenningen återbetalas ej vore mycket rimligare. Handpenningen återbetalas inte om du ångrar dig. Finns massor av alternativ. Just ånger för mig är en känsla och inte en juridisk handling. Har aldrig sett det uttryckas på det viset förutom på Blocket.

Nu drabbar ju dåligt språk knappast hundarna så det är en petitess i sammanhanget men ändå.
 
Jag såg nyss en annons som, enligt rubriken, gällde Golden/jaktlabbevalpar. Det framgick sen att det var Golden/Setter korsat med jaktlabbe/springer spaniel. Det ingår ingen rådgivning vid köp av valp, för "de är inte uppfödare". Istället rekommenderas hundskola. Är det "hoppsan-valpar" av någon som inte har koll, eller är det så det funkar vid köp av blandraser? Just kontakten med uppfödaren tycker jag är jätteviktig!
 
Jag såg nyss en annons som, enligt rubriken, gällde Golden/jaktlabbevalpar. Det framgick sen att det var Golden/Setter korsat med jaktlabbe/springer spaniel. Det ingår ingen rådgivning vid köp av valp, för "de är inte uppfödare". Istället rekommenderas hundskola. Är det "hoppsan-valpar" av någon som inte har koll, eller är det så det funkar vid köp av blandraser? Just kontakten med uppfödaren tycker jag är jätteviktig!
Det låter ju som en tjuvparning?
Men varför tar man inte en abortspruta isåfall?
 
Jag såg nyss en annons som, enligt rubriken, gällde Golden/jaktlabbevalpar. Det framgick sen att det var Golden/Setter korsat med jaktlabbe/springer spaniel. Det ingår ingen rådgivning vid köp av valp, för "de är inte uppfödare". Istället rekommenderas hundskola. Är det "hoppsan-valpar" av någon som inte har koll, eller är det så det funkar vid köp av blandraser? Just kontakten med uppfödaren tycker jag är jätteviktig!

När jag hade min setterhane var de fler med golden som frågade om jag ville para min hanhund med deras tik.

Tror även i en jaktlabbegrupp de frågats om hane till en wachteltik.
”Min hund är den korsningen o hon är ju SÅ trevlig!” verkar va attityden
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 325
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 822
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 830
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp