Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
En stor hästhandlare som säljer många hobbytävlingshästar har en annons på en dressyrhäst. Där står ”har lätt för sig i dom enklare skolorna”. På filmen visas inga skolor, eller rörelser över huvudtaget, endast gångarterna under ryttare runt fyrkanten 🤦🏻‍♀️
Som vi diskuterat i annan tråd, få har kunskap om vad som menas med skolor...
 
O_oTappar hud..? Eh, jag får en bild framför mig en häst som tappar hela bitar av sin hud :cautious:
Precis, men det gör nog inte så ont :up:Bara lite hud!

Står även att köparen själv får bekosta besiktning (öh ja?) om "man nu vill göra en sån". Får en känsla av att säljaren inte tycker såna petitesser är nödvändiga att kosta på ponnyn.
Nu kanske inte jag hade besiktigat en 26 årig ponny i syfte att göra böjprov osv heller. Men jag hade ju absolut velat kolla den veterinärt ändå!

Står även "Hon har pass men är inte försäkrad, vaccinerad, avmaskad och med mera"
Såklart :banghead:
Nu måste man vill inte försäkra sin häst, men det övriga.

Alltså det är nästan så jag vill köpa hästen bara för att rädda den..
 
Valda bitar från annons saxade: "Under tiden jag haft henne har hon utvecklats fint men har på senaste tiden gjort en del dumheter och tenderat till att bli farlig vid arbete." ... "spänningar/låsningar som i kombination med hennes känslighet och humör ställer till det. Jag har därför tagit beslutet att sälja henne uteslutande som avelssto."

Någon som känner sig lockad?
 
Såg precis den här texten i en annons:

"Som köpare får du göra vilka veterinärundersökningar du vill. Som säljare friskriver jag mig från dolda fel."

Kan man verkligen som säljare friskriva sig från dolda fel? Tycker det låter lite mysko. Någon som vet?
 
Såg precis den här texten i en annons:

"Som köpare får du göra vilka veterinärundersökningar du vill. Som säljare friskriver jag mig från dolda fel."

Kan man verkligen som säljare friskriva sig från dolda fel? Tycker det låter lite mysko. Någon som vet?
Jag tror att om det är något säljaren bör ha varit medveten om blir det säljarens ansvar. Dock inte om det är ett dolt fel som inte synts.
En bekant försökte reklamera en häst med atros, det gick inte eftersom att säljaren inte visste om felet.
 
Jag tror att om det är något säljaren bör ha varit medveten om blir det säljarens ansvar. Dock inte om det är ett dolt fel som inte synts.
En bekant försökte reklamera en häst med atros, det gick inte eftersom att säljaren inte visste om felet.
Vad gäller om något uppkommer när man gör veterinär undersökning/röntgen innan man köpt hästen och hittar något dolt fel?
 
Då vet ju både köpare och säljare om det så jag skulle inte tro att det blir säljarens ansvar. Jag är dock inte säker :)
Om köparen inte köper i det läget så vet säljaren om det så nästa köpare inte kan få det som dolt fel så att säga. Tycker det känns luddigt ändå på något sätt, kan dock inte sätta fingret på vad.
 
Om köparen inte köper i det läget så vet säljaren om det så nästa köpare inte kan få det som dolt fel så att säga. Tycker det känns luddigt ändå på något sätt, kan dock inte sätta fingret på vad.
Nej vet säljaren om det så är ju inte felet dolt längre och man måste ju upplysa om skador på varan. Frågan är ju dock hur du ska bevisa att säljaren visst om det hela. Det enda sättet är ju om du på något sätt lyckas hitta intressenten som drog sig ur affären
 
Om köparen inte köper i det läget så vet säljaren om det så nästa köpare inte kan få det som dolt fel så att säga. Tycker det känns luddigt ändå på något sätt, kan dock inte sätta fingret på vad.
Fast då vet ju säljaren om det och är därmed skyldig att säga det till den som köper hästen. Gör inte säljaren det så är hen ansvarig.
 
Precis, men det gör nog inte så ont :up:Bara lite hud!

Står även att köparen själv får bekosta besiktning (öh ja?) om "man nu vill göra en sån". Får en känsla av att säljaren inte tycker såna petitesser är nödvändiga att kosta på ponnyn.
Nu kanske inte jag hade besiktigat en 26 årig ponny i syfte att göra böjprov osv heller. Men jag hade ju absolut velat kolla den veterinärt ändå!

Står även "Hon har pass men är inte försäkrad, vaccinerad, avmaskad och med mera"
Såklart :banghead:
Nu måste man vill inte försäkra sin häst, men det övriga.

Alltså det är nästan så jag vill köpa hästen bara för att rädda den..

Valda bitar från annons saxade: "Under tiden jag haft henne har hon utvecklats fint men har på senaste tiden gjort en del dumheter och tenderat till att bli farlig vid arbete." ... "spänningar/låsningar som i kombination med hennes känslighet och humör ställer till det. Jag har därför tagit beslutet att sälja henne uteslutande som avelssto."

Någon som känner sig lockad?

Men jeez vilka plantor! :banghead:
 
Nej vet säljaren om det så är ju inte felet dolt längre och man måste ju upplysa om skador på varan. Frågan är ju dock hur du ska bevisa att säljaren visst om det hela. Det enda sättet är ju om du på något sätt lyckas hitta intressenten som drog sig ur affären

Fast då vet ju säljaren om det och är därmed skyldig att säga det till den som köper hästen. Gör inte säljaren det så är hen ansvarig.
Svarar båda. I och för sig var det inte det jag var intresserad av utan det första med att avskriva sig från dolda fel. Det är det som känns mysko för mig.
 
Svarar båda. I och för sig var det inte det jag var intresserad av utan det första med att avskriva sig från dolda fel. Det är det som känns mysko för mig.
om säljaren är näringsidkare och köparen privatperson är det, med nuvarande lagstiftning inte möjligt att friskriva sig från ansvar för dolda fel. Dolda fel är ju just dolda, såna som inte hittas vid en vanlig besiktning och som säljaren inte känner till.
 
"Gör klockrena byten i båda varven" - film på när hästen gör solklart orena byten i båda varven 😂
Om jag hittade rätt häst så hade det varit intressant med en mera dressyrig film än en hoppryttare som rider runt utan hinder. Och hästen bytte i ena varvet mera på att dom bytte varv än på någon hjälp :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 230
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 183
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 480
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp