Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

Jag köpte precis deras höpellets och insåg för sent att det är skyhöga värden på kalcium och järn. Så det blir inget mer köp från det företaget…

Men vad tusan, jag trodde att det företaget hade bra koll. Har varit på ett par föreläsningar som jag uppfattat som väldigt vettiga, där deras produkter har rekommenderats. Kommer inte ihåg om det är de själva som är ute och föreläser, eller om det är någon återförsäljare... Hur som helst blev jag väldigt besviken nu. Tänkt handla deras produkter ett par gånger men nu känner jag att jag inte längre vill det.

Men vad tusan, jag trodde att det företaget hade bra koll. Har varit på ett par föreläsningar som jag uppfattat som väldigt vettiga, där deras produkter har rekommenderats. Kommer inte ihåg om det är de själva som är ute och föreläser, eller om det är någon återförsäljare... Hur som helst blev jag väldigt besviken nu. Tänkt handla deras produkter ett par gånger men nu känner jag att jag inte längre vill det.
Vill man ha höpellets med stor artrikedom så blir det höga halter av kalcium och järn. Baljväxter och örter innehåller generellt rejält höga halter av Ca o Fe. Har inte sett några höpellets med många arter i (gräs, baljväxter o örter) som har ”normala” värden, som motsvarar ett bra gräshö.

Jag köpte precis deras höpellets och insåg för sent att det är skyhöga värden på kalcium och järn. Så det blir inget mer köp från det företaget…
Som redan sagts så får du det ”alltid” i gräspellets i princip. Däremot behöver ju bara tillsatt järn anges så det syns oftast inte på förpackningen. Eller menar du att de tillsatt extra järn?

Som redan sagts så får du det ”alltid” i gräspellets i princip. Däremot behöver ju bara tillsatt järn anges så det syns oftast inte på förpackningen. Eller menar du att de tillsatt extra järn?

Jag tror att de bara gjort en höanalys på fodret första året och sen skriver de att det kan variera för att gardera sig för kommande års skördar.

Vill man ha höpellets med stor artrikedom så blir det höga halter av kalcium och järn. Baljväxter och örter innehåller generellt rejält höga halter av Ca o Fe. Har inte sett några höpellets med många arter i (gräs, baljväxter o örter) som har ”normala” värden, som motsvarar ett bra gräshö.
Gäller detta hack också? Mina marsvin får Aveve fiber mix som extra tillskott och marsvin är väldigt känsliga för kalcium :nailbiting:

ingen skillnad på hack och pellets så. Är ingående grässorter som styr.

Har ingen som helst betydelse om det är hack eller pellets. Näringsinnehållet beror ju på vilka växter som ingår i produkten.
Det innehåller timotej, esparsett och linfröolja. Jag kan inte hitta någon information om mineraler annat än att det inte ska vara något tillsatt i det, men jag vet inte om jag bara har missat den informationen 🤔 Så tänkte att jag slänger ut frågan iallafall eftersom ni verkar ha bra koll 🙂
Men många marsvin äter ju hö med högt kalcium utan problem?
Jag är uselt dålig på foderkunskap (jag har försökt lära mig, men det vägrar fastna i hjärnan 😫) så jag vet faktiskt inte om de reagerar mindre på kalciumrikt hö än på andra kalciumrika fodermedel, men det skulle jag inte tro. Det kan nog till och med förklara varför en del marsvin som bara får hö och grönsaker ändå utvecklar urinsten!

Känns inte som ett Kentuckys strykkappor i sammet blev en hit🙈😂. Vem kom på nåt så otroligt dum??
Screenshot_20260709_174157_Instagram.webp

Hemsidan är en katastrof just nu överlag
Störit som fasen att det (för mig iaf) inte går att få upp favoriterna 🙄 hade ju varit smidigt såhär i reatider. Lättare än att scrolla genom allt.
..
Cynikern i mig säger att det kanske gör det till inte direkt topprio 😅

Känns inte som ett Kentuckys strykkappor i sammet blev en hit🙈😂. Vem kom på nåt så otroligt dum??Visa bifogad fil 187900
Chefen hade deras fluffskydd i två olika färger, och de var oväntat lätta att borsta rent! Det är liksom slätt så inte så mkt fastnar i materialet, trots att vi red på fiber mestadels. Sen är det ju inga skydd vi använde när det var blött i skogen direkt😁

Måste ha varit en retur lr nått som dom inte skickat tillbaka till centrallagret 😅
Kan ha råkat göra en sån i Skellefteå 😗 tror dom öppnade butiken typ en torsdag å fredag va jag där med en retur 😅 bara chefen som hade koll på hur man gjorde 🙈
Det Bucastäcket låg kvar läänge om jag minns rätt 😬
Nope, är så på flera varor. Extremt irriterande att kolla på hemsidan just nu.

En med "pausad ridverksamhet" som erbjuder kostnadsfritt tillfälle att rida, eller vill ha hjälp med att motionera hästarna, beroende på hur man ser det. Men... "Vi är kort om flickor 11-15 år"... "Du ska få vara på hästgård utan förälder närvarande"... "Du ska vara född mellan 2011 och 2015".

Bara jag som... Jag vet inte, det känns lite olustigt? :crazy: Massor av folk som ger hjärtan och hyllar det fina initiativet (inlägg på Facebook). Jo, jag kan förstå det på ett sätt, men samtidigt... Varför inte killar? Varför inte äldre än 15? Varför inga föräldrar med?

En med "pausad ridverksamhet" som erbjuder kostnadsfritt tillfälle att rida, eller vill ha hjälp med att motionera hästarna, beroende på hur man ser det. Men... "Vi är kort om flickor 11-15 år"... "Du ska få vara på hästgård utan förälder närvarande"... "Du ska vara född mellan 2011 och 2015".

Bara jag som... Jag vet inte, det känns lite olustigt? :crazy: Massor av folk som ger hjärtan och hyllar det fina initiativet (inlägg på Facebook). Jo, jag kan förstå det på ett sätt, men samtidigt... Varför inte killar? Varför inte äldre än 15? Varför inga föräldrar med?
Jag fick omedelbart en rad larmklockor av det

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III