Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

Undrar vad det tyska ordet för parerstänger är, och hur tusan det hela gått till?
Måste vara någon AI-översättning som går ut på olika språk😅🤣
Det är ordet schenkeltrense som blivit felöversatt. Det finns en annan översättning i sprengerannons där samma ord blivit lårbett. Schenkel betyder lår/lårben. Och även skänkel

Dock lite långsökt hur de kunnat översätta så fel

annons med en 16-årig läromästare (halvblod) som inte orkar samla sig för mer än lätt A. Jag har varit med om en häst med den problematiken, den hade kissing spoles. Det känns ju spontant att om ett halvblod inte orkar samla sig mer så borde den antingen kollas hos veterinären eller så är det fel på träningen.

Det är ordet schenkeltrense som blivit felöversatt. Det finns en annan översättning i sprengerannons där samma ord blivit lårbett. Schenkel betyder lår/lårben. Och även skänkel

Dock lite långsökt hur de kunnat översätta så fel
Jag har fått lära mig att det bettet heter skänkelbett, så antagligen därför

annons med en 16-årig läromästare (halvblod) som inte orkar samla sig för mer än lätt A. Jag har varit med om en häst med den problematiken, den hade kissing spoles. Det känns ju spontant att om ett halvblod inte orkar samla sig mer så borde den antingen kollas hos veterinären eller så är det fel på träningen.
Såg den och reagerade också. Tänkte att man ville veta dess skadehistorik och varför den inte ville samla sig mer.

Hittade en annons på en islandshäst med astma (= lösdrift, silage eller blötlagt hö), EMS + fånganfall i år (under igångsättning) (= ej gräs, ej fri tillgång), samt eksem (= daglig smörjning, veckovis dusch och eksemtäcke). Stackare!
Ja stackars häst, men vad ska man som ägare göra? 😞 tänker att den kanske har ett bra liv om den sköts på rätt sätt med bra förutsättningar. Men svårt att hitta en ägare med tid, kunskap och förutsättningar. Stod det vad den kostade?

Ja stackars häst, men vad ska man som ägare göra? 😞 tänker att den kanske har ett bra liv om den sköts på rätt sätt med bra förutsättningar. Men svårt att hitta en ägare med tid, kunskap och förutsättningar. Stod det vad den kostade?
Nej, inte mycket man kan göra om man inte har tid och förutsättningar att sköta om allt förutom att hitta rätt hem om man måste sälja. I ett sådant fall blir det ju extra viktigt att det blir rätt hem som kan sköta allt.
Ja, det stod nog två summor i annonsen, först 18000, men sedan 15000. Och man hade möjlighet att köpa till hans utrustning.

Nej, inte mycket man kan göra om man inte har tid och förutsättningar att sköta om allt förutom att hitta rätt hem om man måste sälja. I ett sådant fall blir det ju extra viktigt att det blir rätt hem som kan sköta allt.
Ja, det stod nog två summor i annonsen, först 18000, men sedan 15000. Och man hade möjlighet att köpa till hans utrustning.
Då är den ju väl prissatt utifrån problemen i alla fall.

I realiteten behöver problemen förutom fång inte bekymra hästen eller sätta ner livskvalitén alls. Rätt skött känner den varken av sin astma eller sitt eksem eller sin EMS. Men det är ett enormt jobb som ägare.

Det har ju tidigare varit prat på "islandsponny". Nu hittade jag en "shetlandshäst" på annons! 😂

(Inte från han som brukar skriva islandsponny, och nej shetlandshästen har inte hästmått utan i allra högsta grad A-ponnymått).
Wow, en häst på 88 cm! 😃 (Seriöst så var den jättefin, jag är så sugen på en egen shetlandshäst.) Dessutom följer det med lika många täcken som till gemene fruset, helklippt halvblod ...

Men ponny är ju en mätningsregel, det är inte speciell hästsort egentligen.

Varmblodiga och kallblodiga hästar är hästtyper.

Inom respektive "sort", och dessutom inom en och samma ras, kan individer hamna på olika sidor om mätningsregelerna.

Mätningsreglerna finns i första hand för att skapa mer rättvisa tävlinsklasser.

Jag tycker att det blir lite underligt att störa sig på om man kallar Shettisar (eller valfri annan rasren individ) för ponny, eller häst egentligen.
Det är en småvuxen häst, som också är ett urstarkt kallblod...

Det kan ju finnas "rasvisa bestämmelser" som innefattar måttbestämmelser, för att man ska få stambokföra, men det är en annan sak.

I mina hagar går det ett antal hästar av samma ras, jag har själv fött upp flera av dem. Några är av ponnymått, andra är större...

Inom respektive "sort", och dessutom inom en och samma ras, kan individer hamna på olika sidor om mätningsregelerna.

Jag tycker att det blir lite underligt att störa sig på om man kallar Shettisar (eller valfri annan rasren individ) för ponny, eller häst egentligen.

Det kan ju finnas "rasvisa bestämmelser" som innefattar måttbestämmelser, för att man ska få stambokföra, men det är en annan sak.

I mina hagar går det ett antal hästar av samma ras, jag har själv fött upp flera av dem. Några är av ponnymått, andra är större...
Ponny är också relativt modernt har jag för mig (slutet av 1800-talet?) och innan dess hade vi inte något ord som betydde mindre storlek av häst respektive större storlek av häst. Det fanns olika ord för just häst men inte storleksbaserat. Ponny kommer från engelskan/storbritannien och om man vill skulle man kunna argumentera att alla egentliga ponnyraser kommer därifrån, alla andra är häst i olika storlek. Men 150 år är också ganska länge så det är ju en rätt etablerad grej det här med ponny.

Brasklapp att jag plockat fram detta ur minnet och inte har vettiga källor att tillgå just nu. Det är bara en sån där kuriosa som jag tycker är rolig.

Och Shetlandsponnyn är definitivt en ponny oavsett vad man tycker om min lilla faktardumpning här ovan 😂

Oj nej nej, jag stör mig verkligen inte! Jag tyckte bara att det var lite charmigt och roligt med "shetlandshäst" när det nyss varit såna diskussioner på Facebook om "islandsponny" (vilket även uppmärksammats i denna tråd).

Det är ju trots allt lite ovanligt att säga så, eftersom raserna heter islandshäst och shetlandsponny. Så folk kan haja till när man byter ut rasnamnen till islandsponny och shetlandshäst. Vissa gör mer än hajar till och stör sig tydligen på det, men det var verkligen inte min mening!

1000kr 🙈

IMG_5158.webp

Ska antagligen sälja min transport, men vad mer information vill ni ha med i en annons mer än teknisk information som vikter?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar