Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

Stötte på följande rad i en hästannons som i övrigt känns rätt sympatisk: "Om man lägger spö på honom oförtjänt kan han studsa lite baktill men han har inte så mycket mod att backa upp det med om man går på igen." :( Skulle inte jag heller göra om man la spö på mig oförtjänt och sedan gick på igen.

Stötte på följande rad i en hästannons som i övrigt känns rätt sympatisk: "Om man lägger spö på honom oförtjänt kan han studsa lite baktill men han har inte så mycket mod att backa upp det med om man går på igen." :( Skulle inte jag heller göra om man la spö på mig oförtjänt och sedan gick på igen.
Äsch, nu blev det fel. Jag menade att skriva att jag inte heller skulle trivas med det.

Ja. Och jag tycker den där formuleringen är ganska typisk för en syn på hästhantering som jag trodde höll på att försvinna. Det gäller en verksamhetshäst, och jag tyckte som sagt att stora delar av annonsen var inkännande och fin, men sen kom det där.
Usch, hur man kan tycka att det är ok att lägga till spö oförtjänt. Jag kan inte tänka mig att det någonsin är motiverat i en verksamhet. Enda gången det skulle vara motiverat i mina ögon är om en situation blir farlig, men hur ofta händer det?

Kan väl bara hoppas att de har med det som exempel på hur snäll hästen är, och att de vet om detta efter att en elev misskött sig och inte för att någon ansvarig slagit hästen.

Men nej, även om det är så vore det bättre att utelämna den information. Inte direkt bra reklam för verksamheten att tydligt säga att de "lagt på spö" i en oförtjänt situation och dessutom upprepat agerandet när hästen protesterar. :down:

Usch, hur man kan tycka att det är ok att lägga till spö oförtjänt. Jag kan inte tänka mig att det någonsin är motiverat i en verksamhet. Enda gången det skulle vara motiverat i mina ögon är om en situation blir farlig, men hur ofta händer det?
På ridskolan där dottern red när hon var yngre brukade ridläraren säga ”det ska svida i det vita skinnet” när hon gav ett spö till eleven som red en skimmel som inte alltid tyckte att det var nödvändigt att röra på sig i någon högre hastighet.
Som tur var så vågade ingen av eleverna använda spöet mer än lite duttande.
Fruktansvärt.

Jag undrar om de inte menar det ur perspektivet qtt hästen tycker det är oförtjänt?Dvs hästen kan kicka om spöet används - men om det läggs på igen så svarar den inte upp ytterligare. Vilket på något sätt ska vara en positiv egenskap..??

För att det skulle läggas på oförtjänt ur människans synvinkel blir ju bara helt galet formulerat. Sen även om det var ur hästens synvinkel det avsågs så är det ändå lika tragiskt - för det finns ju i så fall ett synsätt där det inte existerar ”förtjänt” spö :(

Men jag har inom verksamhet hört just det där att ”när hästen tycker det var orättvist eller oförtjänt”.

Ja. Och jag tycker den där formuleringen är ganska typisk för en syn på hästhantering som jag trodde höll på att försvinna. Det gäller en verksamhetshäst, och jag tyckte som sagt att stora delar av annonsen var inkännande och fin, men sen kom det där.
Jag tycker tyvärr att det verkar åtminstone lokalt svänga åt fel håll igen.

Ridskolan där jag stod uppstallad och en period red har en syn på hästar och varför de gör som de gör som känns ganska 80-tal. Och nu senaste säg halvåret har i sociala medier dykt upp film efter film som elever lagt ut från lektioner där hästar går med gummisnoddar och även ett fall med inspänningstyglar. Mest ont i hjärtat gjorde en femåring med gummisnodd.

Och just snodd trodde jag var saligt utdött sen decennier. Det var heller inget denna ridskola använde för ett år sen. Men av någon anledning så verkar genvägar och stjälptyglar gjort comeback där på lektionshästarna.

Och officiellt och på fina budord så slår man aldrig hästar där. Men spö, eller ”fartpinne” för att citera en ridlärare är vanlig förekommande. Och att använda spöet vid ridning är inte samma sak som att slå hästar.

Det gör väldigt ont i hjärtat.

Jag undrar om de inte menar det ur perspektivet qtt hästen tycker det är oförtjänt?Dvs hästen kan kicka om spöet används - men om det läggs på igen så svarar den inte upp ytterligare. Vilket på något sätt ska vara en positiv egenskap..??

För att det skulle läggas på oförtjänt ur människans synvinkel blir ju bara helt galet formulerat. Sen även om det var ur hästens synvinkel det avsågs så är det ändå lika tragiskt - för det finns ju i så fall ett synsätt där det inte existerar ”förtjänt” spö :(

Men jag har inom verksamhet hört just det där att ”när hästen tycker det var orättvist eller oförtjänt”.
Ja, jag förstår hur du menar. Det var säkert avsikten med formuleringen. Men det är nåt med ordvalet "gå på igen" som gör att det känns ruskigt.

Jag tror alltså inte att den här annonsören menar att man ska piska hästen och att det är positivt att den inte vågar protestera. Men det ger en vibb av en anda inom vissa verksamheter, kanske särskilt förr, som inte känns som hästens bästa i första hand.

Det där med spö. Jag hade en tränare som hoppade upp på min häst. Hon tog båda tyglarna i en hand och smällde till med spöet det första hon gjorde. Min häst uppskattade det inte och flög rakt upp i en rejäl bockning och sparkade bakut, tränaren hade inte en chans så hon for i backen. Min häst var annars väldigt snäll och förlåtande, rejält med humör men man kunde låta ett 3-årigt barn rida på henne. Var man snäll mot min häst så var hon snäll tillbaka.

Suck! Svarade på en annons på en ganska dyr sak (vill inte säga vad för att inte ”outa” för mycket). Ställde först lite frågor som jag fick svar på, men jag tvekade lite och skrev också det så säljaren visste. Funderade några dagar och såg sedan att de sänkt priset (i ena annonsen, de hade lagt ut den på flera ställen). Bestämde mig för att köpa och frågade om de kunde gå ned lite till, men fick nej, och sade då ok, jag köper till det pris ni begär (alltså det lägre priset). Fick då tillbaka att de egentligen hade lagt ut till ett högre pris. Fick inget svar på om jag fick köpa.

Har en häst ute på annons och är något förundrad över vad människor frågar. Har fått denna fråga tidigare i liknande situation så det är återkommande.

Det står att hästen inte har någon skade- eller sjukdomhistorik. Ändå frågar folk om hästen har eksem eller fång? Både eksem och fång är väl högst relevant skadehistorik? Alltså jag förstår att folk frågar om det om det finns säljare som inte skulle räkna just fång och eksem, men gör man inte det? För mig är det självklart.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka