Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

En gång svarade jag på en annons om helinakodering och sedan när jag var där och tittade pratades det om kollektiv skötsel...
Folk… Ändå bra det kom fram innan. En bekant flyttade in i ett stall med helinackordering pga att livet med småbarn inte gick ihop med stallpass. Två veckor efter hon flyttat in kommunicerades det i ”stallgruppen” att ”som vi bestämde i våras kommer vi från månadsskiftet gå över till kollektiva pass för in/ut/lunch/kvällsfodring. Här är nästa månads schema”..

Hästtransport säljes. Regnumret är övermålat och fullständiga viktar saknas. Totalvikten finns med men inte lastvikten eller tjänstevikten. Varför? Känns som att det borde bli en massa frågor om vikterna och antagligen många som tackar nej pga dem.
Det där verkar vara standard.
Totalvikten kan stå men lastvikten utesluts gärna och efterfrågas sällan heller...

Eller den här klassiska; 'kan köras på b-kort' 🙄
Inte särskilt självklart med dagens bilar.

Det där verkar vara standard.
Totalvikten kan stå men lastvikten utesluts gärna och efterfrågas sällan heller...

Eller den här klassiska; 'kan köras på b-kort' 🙄
Inte särskilt självklart med dagens bilar.
Verkligen inte, och jag tror inte ens att det är något nytt? Visserligen lär det väl vara värre med de nya elbilarna. Min bil är tjugo år och får dra 1350 på B-kort (mer på BE), min mors är något yngre och får dra 1500.

Men funderar på om folk helt enkelt inte bryr sig om överlast sålänge totalvikten är rätt? Tror inte att jag förstår mig på folk.

Verkligen inte, och jag tror inte ens att det är något nytt? Visserligen lär det väl vara värre med de nya elbilarna. Min bil är tjugo år och får dra 1350 på B-kort (mer på BE), min mors är något yngre och får dra 1500.

Men funderar på om folk helt enkelt inte bryr sig om överlast sålänge totalvikten är rätt? Tror inte att jag förstår mig på folk.
Folk bryr sig inte 🙈 bara totalvikten stämmer åker man ändå.
Drar inte alla över samma kam men många verkar tänka så.

Du anar inte hur många jag såg med relativt låg totalvikt (1300-1500) som då var nedvägda så lastvikten bara var 350 typ. Ok om du bara har en b-ponny liksom. Undrar hur många förstagångs hästägare/hästföräldrar som åker på det.

Och ffa ha koll på vad hästen väger. Vi hade ju alla gissat 50-100 kg fel på vår d-ponny. Medryttaren (veterinär) trodde 390, vi trodde 450, han väger 500 😅
Ja, absolut. Men det kan jag ändå fatta kan vara svårt. Alla har inte enkel tillgång till våg. Jag vet själv inte vad min häst väger utan uppskattar, men då får man ju se till att ha marginal med vikterna..

Men att ha lämpligt körkort och en tillåten lastvikt som ändå är realistisk för hästen med lite marginal, DET är ju ganska basalt.

Ja, absolut. Men det kan jag ändå fatta kan vara svårt. Alla har inte enkel tillgång till våg. Jag vet själv inte vad min häst väger utan uppskattar, men då får man ju se till att ha marginal med vikterna..

Men att ha lämpligt körkort och en tillåten lastvikt som ändå är realistisk för hästen med lite marginal, DET är ju ganska basalt.
Det är det. Jag hade 510 i lastvikt på transporten när han vägdes. Började leta ny transport på en gång så! 😅

Folk är generellt klappkass på att ha koll på vikter och vad de innebär.

Sen är det många bilar där man inte är särskilt hjälpt av annat körkort ens. Min drar 1460 på B-kort men har en max släpvagnsvikt på 1500. Så i ren vikt vinner man bara 40 kilo med BE.
Så var det med min förrförra bil, sen tog jag ändå BE för att den där lilla skillnaden ändå kan vara betydelsefull + för att vara friare vid tex bilbyten, om jag behövde låna bil av ngn anledning mm.
Har sedan bytt bil två gånger till bättre dragbil, och i båda fallen hade det varit omöjligt med B.

Så var det med min förrförra bil, sen tog jag ändå BE för att den där lilla skillnaden ändå kan vara betydelsefull + för att vara friare vid tex bilbyten, om jag behövde låna bil av ngn anledning mm.
Har sedan bytt bil två gånger till bättre dragbil, och i båda fallen hade det varit omöjligt med B.
Ja det finns absolut andra fördelar med ett BE.
men folk borde vara noggrannare att se till att det har ett lagligt ekipage med rimlig lastvikt.

I mitt fall blev lösningen ett 1.5-hästars alu-släp. Totalvikt 1400 kg (efter förra bilen) och lastar 695 kilo.

Ja det finns absolut andra fördelar med ett BE.
men folk borde vara noggrannare att se till att det har ett lagligt ekipage med rimlig lastvikt.

I mitt fall blev lösningen ett 1.5-hästars alu-släp. Totalvikt 1400 kg (efter förra bilen) och lastar 695 kilo.
Samma här, köpte också 1,5 hästars just när jag hade den bilen jg nämnde i förra inlägget. Mitt har dock totalvikt på 1600 kg.

Säkert jättedum fråga, men kan man inte lita på att det är ok om det är godkänt enligt släpvagnskalkylatorn och man har koll på lastvikten?

Fler som får upp den här sprenger-reklamen titt som tätt?🤣🤣
IMG_3684.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat