Annorlunda fråga om baksele!

SiZo

Trådstartare
Ja, den är verkligen annorlunda...
Det är nämligen så att alla sadlar glider fram på min häst, och hon får skav av svanskappan... Så jag funderar på hur det skulle funka med en baksele som håller kvar sadeln på sin plats?

Jag har ridit med det en gång, ingen lång tur, och hästen är inkörd och är med andra ord van vid baksele. Hon verkade inte besvärad trots att den ju satt spänd mot hennes rumpa helatiden. Enda gången hon var lite ovillig var när jag ville galoppera FORT, men då är hon alltid ovillig för hon har inte kommit på att man får det än.

Jag ska alltså rida distans med bakselen i så fall är det tänkt, sträckan är 5 mil. Tror ni det kan funka?
Jag kommer ha fullt med glidmedel på bakselen så att hon inte får skav av den. Men jag tror att risken för skav är mindre av bakselen, dels för att trycket hamnar över en större yta, och dels för att hon har päls på rumpan...

Jag vill oxå säga att det är en tillfällig lösning, jag letar sadel och tror jag vet en som passar, men då jag nyss köpt sadel så måste jag sälja minst 1 för att ha råd med en ny (sadeln finns tyvärr inte beg...).

Jag hoppas ni läser min tråd med öppet sinne!
Och skriver ner vad du tror om min något annorlunda ide!

Senast ändrad:
Sv: Annorlunda fråga om baksele!

Hur sitter den då menar du?
För bakselen på en sele sitter ju på något sätt fast i svanskappan.
Och ska man ha den på sadeln så får man väl sätta fast den i sadelgjorden och där kan den väl inte göra så mycket nytta.. Eller?

Visst kan man nog rida i den men då bör man nog ha så den sitter fast i en svanskappa också..

Jag är lite tveksam dock. :p;)

Många bågdäcklar har svanskappa men inte alla:)
Det finns bakselar med enbart ryggstycke.

Problemet på min häst är att sadelgjordsläget ligger 15 cm framför sadelläget, så det är alltså sadelgjorden som drar fram hela paketet. Jag har tänkt att ha svanskappa oxå, men problemet med svanskappan är nog främst att efter ett tag är trycket så stort att svansen står rakt upp... Det är med andra ord med rätt mkt kraft som sadeln dras framåt.

Med baksele hoppas jag på att inte behöva ha svanskappan spänd, och därmed minska skavrisken avsevärt i mina ögon.

Så med andra ord så gör den nog nytta precis där den ska när jag fäster den i sadelgjorden.... Det är med andra ord inte så att sadeln inte passar, utan alla sadlar jag hittills provat har glidit fram på denna häst tack vara sadelgjordsläget...

Ni verkar ju inte jätte negativa iaf!
Tror ni att det kan finnas några regelbegränsningar mot baksele i distans? Jag har letat, men hittar inget som säger att det skulle kunna vara några problem...

På alla packsadlar jag sett finns baksele . bakselen sittter stabilare om "ryggremmarna" sätts i "rumpdraget". går det inte att sätta sadelgjorden längre fram? Det kanske finns att låna då behöver ju inte köpa ,prova det är ju bara att ta bort om det inte är bra.

På alla packsadlar jag sett finns baksele . bakselen sittter stabilare om "ryggremmarna" sätts i "rumpdraget". går det inte att sätta sadelgjorden längre fram? Det kanske finns att låna då behöver ju inte köpa ,prova det är ju bara att ta bort om det inte är bra.

:rofl: att jag inte tänkte på det, vi har ju en packsadel hängandes ute i sadelkammaren:o

Nu vet inte jag om jag varit otydlig, jag äger alltså redan en baksele då damen som sagt är inkörd och jag har vagn o sele o allt...

Det jag mest undrar är nog igentligen om ni tror att den stör hästen på något sätt? Rörelserna eller nåt annat?

Stör gör den nog absolut, eftersom den måste ligga spänd hela tiden (jmf med när man kör).

MEN, en sadel som åkt fram och låser bogen stör nog ännu mer. Tillika en svanskappa som drar så hårt som du beskriver.

Så av tre onda ting är nog bakselen det minsta onda skulle jag tro?

Annars, vissa har ju haft god effekt av en bakre gjord, en extra sadelgjord bakom 'magen' sas. Gud vad kass jag är på att förklara. Läst och sett bild på Buke förr, ngn som eg använde det på dräktiga ston, men sen kom på att det funkade bra för de där sadeln glider med, och vet flera andra anv som provade och var nöjda.Aldrig provat själv dock.

Sen finns ju en uppsjö sadelgjordar för att hjälpa problemet, hur bra de funkar är ju individuellt dock. Drar sadeln så kraftigt framåt som beskrivit skulle jag nog hellre skita i sadeln än försöka hålla den på plats.

Edit - här finns förklaring och bild på 'extragjord' (scrolla ner en bit) http://www.silverkedjan.se/ny/faq.htm

Jo, men dessvärre så måste man ha sadel när man tävlar... Så där har jag ju inget val.

Lösningen på bilden var intressant, och skulle kunna funka på min sadel om jag lyckas hitta sadelgjordar med bara ett spänne... vad säger du? har du sett någon sådan?

JOdå, sett sådana, ingen aning vad de kallas dock dessvärre. Förfjordar brukar ha ett spänne förresten, kolla på sådana kanske, men de kanske blir för smala. Fast det är ju 'vanlig' med 2 spännen på bilden?

På bilden ja, men mina remmar till sadelgjorden sitter lite special :D den ena långt fram och den andra lååååångt bak, tänkte att den långt bak kunde man sätta "bakom" magen då...

Hm får klura lite på detta, vore ju super om jag kunde få sadeln att funka för den är superskön!

synns inte jätte bra, men kollar du noga så ser du hur det är gjort!

Senast ändrad:

Ah. Det kanske går bara spänna i ena spännet?

Eller att göra en 'övergång' (adapter) på något vis måntro, något som ser ut som typ ett Y, fast upp och ner? Där du har ett spänne till sadelgjordsstroppen, och två stroppar att spänna sadelgjorden i, hängde du med?

Du får experimentera lite. Sök på förgjord på google hittar du lite, de har ett spänne. Alla har ju dock inte resår etc, och de är ofta väl smala

Alltså, du har två stroppar till sadelgjorden på din sadel. En sadelgjord modell vanlig har två spännen.

Ska du ha två gjordar och låta en av dina stroppar vinklas bakåt så behöver du gjordar med bara ett spänne. Det har förgjordar, men de är ofta smala, ej elastiska osv.

Men om du tar två vanliga gjordar, så kanske kan du använda bara ett av spännena på dem, låta det andra vara löst. Eller om du kan tillverka en övergång, som i ena änden har en rem med ett spänne, sen spänner du i din sadelgjordsstropp. Sen i andra änden har den två stroppar, där spänner du en vanlig sadelgjord. Då kan du ha din sadel som den är utan att sätta dit fler stroppar, men använda vanliga gjordar både 'fram och bak'.

Hängde du med nu eller ska jag behöva rita, jag ritar som en fyraåring ungefär ;)

Även om lösningen funkar så får du ändå inte tävla med en sadel som inte ligger bra. Så jag misstänker att du inte kommer få fullfölja tävlingen på grund av detta.

Sadeln ligger bra och hästen får inte ont i ryggen av den, så bespara mig dina okunniga kommentarer är du snäll.

Stör gör den nog absolut, eftersom den måste ligga spänd hela tiden (jmf med när man kör).

MEN, en sadel som åkt fram och låser bogen stör nog ännu mer. Tillika en svanskappa som drar så hårt som du beskriver.

Så av tre onda ting är nog bakselen det minsta onda skulle jag tro?

Annars, vissa har ju haft god effekt av en bakre gjord, en extra sadelgjord bakom 'magen' sas. Gud vad kass jag är på att förklara. Läst och sett bild på Buke förr, ngn som eg använde det på dräktiga ston, men sen kom på att det funkade bra för de där sadeln glider med, och vet flera andra anv som provade och var nöjda.Aldrig provat själv dock.

Sen finns ju en uppsjö sadelgjordar för att hjälpa problemet, hur bra de funkar är ju individuellt dock. Drar sadeln så kraftigt framåt som beskrivit skulle jag nog hellre skita i sadeln än försöka hålla den på plats.

Edit - här finns förklaring och bild på 'extragjord' (scrolla ner en bit) http://www.silverkedjan.se/ny/faq.htm

Oj klurigt av Silverkjedjan.
Om dräktigheten på mitt sto går vägen får jag nästan testa det där, få hon har lika bökigt sadelgjordsläge hon och dräktighet gör det ju inte bättre direkt.
:crazy:

Om en sadel glider fram så ligger den inte bra så enkelt är det. Den där sadeln tycker både på bogarna och på länden. Du skriver själv att den inte ligger optimalt och att det finns en sadel som ligger bättre. Tror du har vaknat upp på fel sida...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 959
Senast: Supersalt
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 246
Senast: Curly
·
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk... 2
Svar
26
· Visningar
2 667
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31