Annorlunda fråga om baksele!

Sv: Annorlunda fråga om baksele!

Fast snälla du, lägg dig inte i det du inte har en aning om! Anledningen till att sadeln glider fram är formen på hennes buk, och sadeln ligger inte på buken utan det är sadelgjorden som är problemet, är det så svårt att förstå?

rider jag utan gjord så glider det inte fram, men då räcker det med ett snesteg så ligger både jag och sadel på marken (JA jag har provat!!).

För mig är alltid hästen facit när det gäller om en sadel passar eller inte. Får hästen ont eller visar minsta obehag så passar den inte, oavsett hur mkt den ser ut att passa för ögat.

Jag kan ju skriva i tråden igen när jag ridit mina 5 mil, så får vi väl se om veterinärerna upptäckte någon ryggömhet vid någon av de 3 veterinärbesiktningarna. :cool:

Sadeln är bomlös, och därmed så är det endast tryck där jag sitter, vilket gör att det inte är tryck på vare sig länden eller på bogarna, för tro mig, denna hästen säger till väldigt högljutt om något är fel!

Det är klart att jag blir upprörd när du tror att min häst har så ont i ryggen att jag inte skulle få fullfölja tävlingen, speciellt när du inte kan ha mer fel! Jag sitter inte överhuvudtaget på en häst som har minsta lilla misstanke om ont i ryggen. Och jag är bra på att upptäcka sådant!

Så åter igen, bespara mig dina okunniga kommentarer!
Jag har haft denna sadel på en häst med ungefär hälften så långt sadelläge, och ridit 5 mil med utan minsta lilla ryggkänning. En annan ungefär lika lång har jag ridit 12 mil (och jag snackar bara på samma dag så du vet det!) utan minsta lilla ryggproblem, 0 or varenda gång på rygg i protokollet. Och den hästen var extremt känslig och fick grymt ont av bomsadlar som för ögat passade.

Tror du mig inte så är du välkommen att komma o känna på min hästs rygg, du lär väl inte bo mer än 1-3 mil från mig.

Problemet vi har beror som sagt på magen, inte ryggen.

Den bakre remmen borde väl gå att använda ifall du vill sätta dit en bakre gjord?! Tror t om att Hööks har sålt sånna "enkel" gjordar..?! Rätta mig om jag har fel men visst brukar man ha sånna på en del islänningar?! Annars, men det kanske du redan provat, så kanske en svängdgjord kan vara ett alternativ?!

Bakselen kanske bara rycker och sliter en massa i sadeln eftersom det lär måsta vara rätt spänd ifall den ska hålla tillbaka sadeln....visst tänkte du som fästa den i sadelgjorden? (eller är jag helt ute i det blå...:D)

Svängd gjord har jag dessvärre redan provat, utan minsta effekt tyvärr :(

Troligtvis kommer ju problemet bli mkt mindre när hon går ner i vikt, men hon är lite känslig för om hon får för lite protein så det tar sin lilla tid att få ner henne eftersom jag inte vågar sänka fodret. Hon gick ju upp för att hon blev skadad.

Jag ska ändå till hööks på måndag, så jag får höra med dem då! Om inte annat lär man väl kunna använda sånna gjordar som man har på longeringsgjordar eller liknande? (varför jag inte tänkte på det förut vet jag inte...)

fjordtokan: har inte hört nåt från dig, mitt erbjudande var seriöst, du får gärna komma hit o känna på hennes rygg.

Det med 2 sadelgjordar funkade inte! Den längst bak åkte bak till ljumsken och gjorde mkt ont sa damen, som tur var så longerade jag innan jag hoppade upp! 1½ skutt tog hon innan hon stod still skakandes o väntade på att jag skulle fixa.

Hon är duktig iaf!

Nej jag tror att det blir bakselen, rikligt med glidmedel på den bara så den inte ger så mkt friktion! Jag tar med mig en extra sadel ifall det inte funkar (den glider oxå fram, men inte lika mkt, men den har andra nackdelar som gör att den inte är mitt första val!)

usch, jag vet precis vad du menar.... :crazy:

baksele lär nog störa, har du testat antiglidpad under sadelgjorden för att hålla den bak på plats?
finns ju sadelgjordar med inbyggda antiglidpaddar, just för sånna hästar som du och jag har....

Sadelgjorden får jag aldrig så långt bak som det skulle behövas, så den skulle ändå dras fram då.

Det blir baksele, och förhoppningsvis så går hon ner i vikt rejält undertiden som jag rider så att trycket blir mindre och mindre.

Vad är det för hästar ni har? En bild?:)

Funderade på de där med bakre gjord, är det westensadelns "flank billet", alltså den bakre gjorden (vet inte vad den heter på svenska) ni pratar om?
Men det ska väl finnas en förbindelse mellan främre och bakre gjord så att den inte hamnar i ljumsken?
3%20FLANK.jpg

kallblodstravare med mage. :D
16364509.jpg

16364541.jpg

gammal bild, men det syns ganska tydligt var hon bör ha sin sadel och ta då en titt under magen och försök klura ut hur sadeln ska kunna ligga kvar där. :D

Senast ändrad:

vi har haft bakgjord på e shettis som har det problemet och spec efter vila så växer magen och drar fram sadeln ännu mer, så det blir skav av svanskappan, hon hade det utan problem..

inte stubb:
58895_470646929765_666029765_6527053_1900541_n.jpg

stubb:
58895_470646939765_666029765_6527055_5377478_n.jpg

hon passar apbra med stubben!!!!! :love:

jättesöt häst, din lilla fjordardenner (R.I.P :cry: ) men du får förlåta mig, det ser inte snyggt ut med länga manar på fjordingar. :p

Knapplånar av lathet

Bakselen till armens packsadel borde gå att använda som utgångsmatrial.

Montera den uppochner med korsremmarna i linhållsögglorna och ryggstycket i spännena, med spännet för justering löpande på sig skälv så att säga, så blir det färre ändar som skrammlar runt.

Nästa huvudbry är att få ett lämpligt fäste i sadeln. Jag rider med armens sadel, och den har enkom fästen för detta.

Det funkar bra och är särskilt trevligt när man lastar hästen lite bakom sadeln. Har tillockmed haft en bal hö med mig när vi gorde en såpass lång tur. Det var efter nåt av blåsvädren vi hadde här i västergötland så det blev till att hoppa över en del vinfällen för att komma fram. Och det hadde inte fungerat utan bakselen. Nu var det väl inte fem till tolv mil, men ett par tre och sen hem igen, flera dar i rad.

Det är inte säkert att den behöver ligga så hårt, för den gör nytta just då hästen tar ut steget bakot, och det tycks vara då som sadeln glider.

Mvh Ptr

Missade att skriva att stropparna till bakselen är knäppta runt sadeljorden. Meningen med detta arrangemang var från börgan endast att ha något att knyta lite packning i, men det gorde nytta på flera sätt.

Mvh Ptr

Hon ser ju ut som en ponny:p men lite gulligt blev det:D
Min fjording var renrasig, var finns sådana maffiga fjordingar idag?:(

Problemet på min häst är att sadelgjordsläget ligger 15 cm framför sadelläget, så det är alltså sadelgjorden som drar fram hela paketet. Jag har tänkt att ha svanskappa oxå, men problemet med svanskappan är nog främst att efter ett tag är trycket så stort att svansen står rakt upp... Det är med andra ord med rätt mkt kraft som sadeln dras framåt.

En ordentligt svängd sadelgjord skulle kunna lösa ditt problem! Det är nog bekvämare för hästen än en baksele som måste ligga i konstant tryck.

Edit: Såg nu att du redan provat. Vilken modell var det?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 958
Senast: Supersalt
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 245
Senast: Curly
·
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk... 2
Svar
26
· Visningar
2 662
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka