Ännu en transporttråd...

Krockodil

Trådstartare
Jag ska för första gången bli ägare till min alldeles egen transport! :banana:

Men jag är ny på transporter och behöver lite åsikter från andra. Jag har en stor häst som är bredåkare men det löser jag med att skjuta mellanväggen åt sidan och åka utan bom bak, så transporten behöver inte vara extra bred eller så, däremot helst hög.
Jag har lånat ett antal Thule transporter genom åren men de verkar hela tiden gå sönder! Jag tror alla jag lånat har varit trasiga eller gått sönder på ett eller annat sätt.
Har sneglat på Cheval men är lite osäker på om de är samma lättviktsmaterial som Thule och om de också går sönder lätt.
Jag bor ju i Umeå och undrar också om kylan gör att transporterna lätt spricker i plasten? Det har ju varit runt 20 minus många gånger den här vintern.
Det verkar bli vanligt med ett skynke istället för övre baklucka, är det någon som har det? Är det bra eller dåligt?
Jag får dra 1400 kg med min bil vilket ju inte är så mycket. (På B körkort alltså)

Tacksam för tips. :idea:

Sv: Ännu en transporttråd...

Om man vill ha glasfiber, plyfa eller aluminium är ju en smaksak och såklart en viktfråga för sitt körkort.
Även såklart vad man har för budget.

Jag har haft mitt glasfibersläp i Åre, visserligen inte kört med det då när det varit som kallast (30 plus minus grader). Men det har hållit.

Du behöver inte ha skynke bak, jag beställde mitt släp med hård överlucka bak, man får lägga till lite pengar men det gjorde jag gladeligen. Vill absolut inte ha skynke bak, känns för osäkert! Dessutom åker en av mina hästar baklänges så det också, var tur att jag beställde med hård överlucka :)

Ska du köpa ett nytt släp så finns det bredåknings-set till alla nya transporter idag, borde det göra?
I alla fall glasfibersläpen och de svenska släpen.
Är lite osäker på fautras och liknande?

Antingen får man en teleskopbom eller en helt ny bredåkar-bomsats som jag har i mitt släp (både frambommar och bakbommar är olika långa så den breda spiltan blir lika bred i fram som i bak, alltså ingen mellanvägg som står snett. jag har då extra golvfästen för mellanväggen i golvet också)

Du får räkna ut hur högt släp du behöver. Boj tex. har ju släp som är extra höga. Men vad dom menar med det kan vara standard på andra släp och alltså inget som behöver kosta extra.
Mitt släp är 2.30 invändig höjd standard och 165 bred. också det är standard.

Sedan bör du fundera på om du vill ha mjuk eller hård mellanvägg? Jag har nu mjuk mellanvägg men skulle vilja ha en hård så man kan lasta på andra sidan utan risk för att mellanväggen buktar sig.
Å andra sidan har jag två hästar nu men sällen jag kör dom tillsammans, men då vill jag ha den mjuka väggen dock... jaja sådant där avväger man.

Sedan finns det många som köper 1,5-hästars släp och är väldigt nöjda. Då får du ju lasta mer och köra på B-kort. Och dessa ser man nästan aldrig på annons så jag tror folk är väldigt nöjda med dessa? :)

Tycker personligen inte att Thule och Cheval är i samma klass, Thule är bra mycket rejälare om man jämför dem bredvid varandra.
Är mycket nöjd med Thule :)

Thule är ju fd. Star, Kylinge, Trane och Brenderup. Åtminstone de tre första är rejäla grejer av kvalitet.

Tack för tipsen.

Har en fråga till. Hur gammalt släp vågar man köpa? Har hittat en Boj från 98, verkar vara i fint skick och kostar runt 45 000. Är det mycket pengar för ett sånt gammalt släp? Boj verkar annars ha en mycket bra lastvikt på lätta släp.

Ett 1,5 släp blir svårt eftersom vi ofta är iväg och tävlar och jag måste ha med tävlingsskåpet. :crazy:

Jag tycker 45 000kr är mycket pengar för ett släp som är så gammalt. Även om det är ett Boj, som står lite högre i andrahandsvärde.

Men det är klart, är det pedantiskt skött och alltid förvarats inomhus när det inte använts, då skulle jag kunna titta på det. Men det är ju rätt ovanligt ;)

Men det beror väl på vilka krav man själv har. Känner du ingen bilmeck som kan vara med och titta på släp? Dom har ju lite hum om hur det bör se ut undertill för den åldern osv... :)

Jag tycker att det låter som mycket pengar för ett 13 år gammalt släp, även om Boj som Seabaz säger har högt andrahandsvärde.

jag tror att ett sprillans nytt typ christ eller cheval kostar runt 45-55 tusen liksom. Okej att det är lågpris-släp men då får man åtminstone garanti med!

Dessutom om man är duktig kan man deala till sig tex ett set vinterdäck på det eller annan extrautrustning krims krams

Men då ska man också tycka att dessa två är värda pengarna. Vilket jag absolut inte tycker efter att ha jämfört dem med andra märken. Garantier är ju tveksamma grejor, om man läser här hur mycket ansvar ÅF och tillverkare faktiskt tar. Inte mycket när det väl kommer till kritan och blir problem.

Angående skynke vs. hård baklucka så skulle jag aldrig köpa en kärra med hård baklucka. Det är ju helt värdelöst, man kan ju inte åka med luckan nedfälld då. Skynke hade vi på alla kärror nere i Tyskland och jag har aldrig varit med nöjd, man han ha helt öppet eller bara stänga delvis, eller välja att stänga helt vid dåligt väder.

Nu har jag en VV classic och den har ju en hård baklucka som man fäller nedåt, så det funkar också.

Problemet när man byter från mjuk gardin till hård lucka är att om transporten är konstruerad för mjuk gardin riskerar man att det uppstår skador på taket när den hårda luckan vibrerar. Givetvis beroende på konstruktion, men jag har själv haft ett släp som ursprungligen var konstruerat för gardin, men där de vid uttaget beställt hård lucka.

Luckan hade vibrerat i stängt läge och eftersom tillverkaren (trots att det är en av de största på marknaden) verkligen försökt hade vibrationerna bidragit till sprickor i hela taket. Skitsynd, för släpet i övrigt var i bra skick.

Innan man bestämmer sig för att byta, kontrollera noga hur tillverkaren löser det.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag... 2 3
Svar
59
· Visningar
8 610
Senast: Beritas
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 943
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Uppdateringstråd 31