Ansvar för ofött barn

Detta kanske är väl bryskt, men det han hade kunnat göra var ju att se till att skydda sig vid sex med kvinnan. Skydd skyddar inte bara kvinnan utan även mannen som märkes vid detta fall. Så länge barnet ligger i kvinnans mage så är hennes kropp hennes. Om det inte går att soc-anmäla henne tidigare pga det barn som redan finns bor redan hos pappan så får man göra det så fort det nya barnet är fött.

Tillägg: Det kanske låter väl hårt detta jag skrev ovan, men jag tänker på alla gånger (säger inte att det är så i detta fall) man hör om en man som blir överraskad av en oönskad (från hans sida) graviditet. Oftast så är det efter oskyddat sex. Jag kan inte låta bli att tänka att det inte är bara kvinnans ansvar att skydda sig utan även mannens. Men det är bra att mannen i det här fallet tar sitt ansvar.
 
Senast ändrad:
Detta kanske är väl bryskt, men det han hade kunnat göra var ju att se till att skydda sig vid sex med kvinnan. Skydd skyddar inte bara kvinnan utan även mannen som märkes vid detta fall. Så länge barnet ligger i kvinnans mage så är hennes kropp hennes. Om det inte går att soc-anmäla henne tidigare pga det barn som redan finns bor redan hos pappan så får man göra det så fort det nya barnet är fött.

Tillägg: Det kanske låter väl hårt detta jag skrev ovan, men jag tänker på alla gånger (säger inte att det är så i detta fall) man hör om en man som blir överraskad av en oönskad (från hans sida) graviditet. Oftast så är det efter oskyddat sex. Jag kan inte låta bli att tänka att det inte är bara kvinnans ansvar att skydda sig utan även mannens.
Men alltså, det är ju inte TS som legat oskyddat? TS fattar nog själv det du skriver och förhoppningsvis tänker mannen det handlar om ett steg längre nästa gång.
 
Då förstår jag inte varför du berättar för TS att han hade kunnat skydda sig, men okej.
Det var min input i frågan då en del män (som sagt, säger inte att det gäller mannen i fråga då jag inte känner honom) verkar tro att det är kvinnans ansvar. Om mannen i fråga verkar ha såna tankar så kan det vara dags för ett bryskt uppväckande från en vän. Men förhoppningsvis så har han lärt sig det.
 
Det var min input i frågan då en del män (som sagt, säger inte att det gäller mannen i fråga då jag inte känner honom) verkar tro att det är kvinnans ansvar. Om mannen i fråga verkar ha såna tankar så kan det vara dags för ett bryskt uppväckande från en vän. Men förhoppningsvis så har han lärt sig det.

Hjälper väl ingenting när det redan skett.

Fick TS någon hjälp av dìtt inlägg?
 
Jag har lite svårt att greppa hur man inte skulle kunna skydda barnet i magen? Jag menar, abort efter en viss vecka är ju olagligt utan socialstyrelsens godkännande. Hur kan det vara det om fostret helt saknar rättigheter?
Skulle vi lagstifta så att en kvinna kan omhändertas vid missbruk under graviditet för att skydda fostret börjar vi vara på väg mot totalförbud mot abort. Det är svårt att motivera att en kvinna ska tvångsvårdas säg från v12 till v40 (eller när förlossning nu startar) för att skydda fostret om vi samtidigt säger att det är okej att aborterna nämnda foster till v18 utan särskilt medgivande, ännu längre via socialstyrelsen.

@Milosari jag skulle också rekommendera orosanmälan angående den vuxna. Mest för att det kan vara bra att ev missbruk är känt när barnet väl kommer till världen för att rätt insatser ska kunna sättas in då. Jag vet ju inte var personerna befinner sig men i Göteborg finns mödra och barnhälsovårdsteamet i Haga som arbetar med bla blivande mammor med missbruks/beroendeproblem i Göteborg och södra Bohuslän om jag inte minns fel. Kanske finns i fler städer också.
 
Skulle vi lagstifta så att en kvinna kan omhändertas vid missbruk under graviditet för att skydda fostret börjar vi vara på väg mot totalförbud mot abort. Det är svårt att motivera att en kvinna ska tvångsvårdas säg från v12 till v40 (eller när förlossning nu startar) för att skydda fostret om vi samtidigt säger att det är okej att aborterna nämnda foster till v18 utan särskilt medgivande, ännu längre via socialstyrelsen.

@Milosari jag skulle också rekommendera orosanmälan angående den vuxna. Mest för att det kan vara bra att ev missbruk är känt när barnet väl kommer till världen för att rätt insatser ska kunna sättas in då. Jag vet ju inte var personerna befinner sig men i Göteborg finns mödra och barnhälsovårdsteamet i Haga som arbetar med bla blivande mammor med missbruks/beroendeproblem i Göteborg och södra Bohuslän om jag inte minns fel. Kanske finns i fler städer också.
Jag är ju snarare lagd åt andra hållet, att abort borde vara helt upp till personen vars kropp barnet befinner sig i. Oavsett vilken vecka det är.

Men eftersom det inte är det så har de ju ett visst skydd, men ändå inte? Jag tänker då, eftersom fostret inte är en juridisk person, vad blir man åtalad för om man gör abort efter vecka 18 utan socialstyrelsens godkännande? Mord kan det ju uppenbarligen inte vara, eftersom det inte är en person.

Jag får bara inte ihop hur det hänger ihop. Jag är verkligen inte ute efter att kritisera vår abortlag som är väldigt generös (och bra!) om man jämför med övriga världen.
 
Svarar flera.

Mamman har sagt till socialtjänsten att hon gjort abort, men nu är magen så stor att det inte längre går att dölja. Orosanmälan är som sagt redan gjord av polisen, och vännen kommer också att göra en. Men det är banne mig inte lätt. Han är väldigt mån om att det befintliga barnet ska ha en bra relation till sin mamma och det är redan nu svårt när mamman är arg och bitter på pappan, och tar det genom barnet. Pappans roll blir att släta över och trösta. Men alternativet att inte umgås med mamman är nog inte bättre, inte just nu. Inte om man ser till det befintliga barnets bästa.
 
Detta kanske är väl bryskt, men det han hade kunnat göra var ju att se till att skydda sig vid sex med kvinnan. Skydd skyddar inte bara kvinnan utan även mannen som märkes vid detta fall. Så länge barnet ligger i kvinnans mage så är hennes kropp hennes. Om det inte går att soc-anmäla henne tidigare pga det barn som redan finns bor redan hos pappan så får man göra det så fort det nya barnet är fött.

Tillägg: Det kanske låter väl hårt detta jag skrev ovan, men jag tänker på alla gånger (säger inte att det är så i detta fall) man hör om en man som blir överraskad av en oönskad (från hans sida) graviditet. Oftast så är det efter oskyddat sex. Jag kan inte låta bli att tänka att det inte är bara kvinnans ansvar att skydda sig utan även mannens. Men det är bra att mannen i det här fallet tar sitt ansvar.
Ja alltså pappan har nog varit väldigt förälskad i mamman. Ensam, kärlekskrank och berusad vid tillfället. Jag har gjort dummare saker än så, och kan absolut inte döma. Han tar sitt ansvar, problemet är att mamman inte gör det och att det kan få livslånga konsekvenser för barnet.
 
Inte till mig, men handen på hjärtat hur ofta får folk hjälp av inläggen?

Nu är ju skadan redan skedd så då finns det väl ingen anledning att ge råd om hur personen skulle ha handlat innan?

Och jag och personen som konverserade om det inlägget är överens.
 
Nu är ju skadan redan skedd så då finns det väl ingen anledning att ge råd om hur personen skulle ha handlat innan?

Och jag och personen som konverserade om det inlägget är överens.
Nu kanske jag tar upp diskussionen igen, men det jag menade att ja det är för sent för att hindra denna graviditet. Ofta så är det för sent när man märker att män inte tänker på att ta ansvaret att skydda sig själva, dvs kvinnan är troligen gravid för annars skulle de glatt fortsätta likadant då det gått bra förut. Och med tanke på att kvinnan i detta fall inte kan ta hand om sitt redan existerande barn så kan jag tycka att det skulle vara ännu viktigare att se till att skydda sig när man har sex igen. Mitt inlägg blev då snarare en påminnelse/fråga till TS om mannen i detta fall kanske behövde en påminnelse om att det är hans ansvar också (med tanke på att det hände en andra gång), för att hindra eventuella framtida gravidteter om det skulle hända igen.

Men TS har skrivit att det var alkohol inblandat etc., jag fick intrycket att mannen i fråga vet redan att det var ett dumt misstag, därav jag inte fortsatte samtalsämnet.
 
Nu kanske jag tar upp diskussionen igen, men det jag menade att ja det är för sent för att hindra denna graviditet. Ofta så är det för sent när man märker att män inte tänker på att ta ansvaret att skydda sig själva, dvs kvinnan är troligen gravid för annars skulle de glatt fortsätta likadant då det gått bra förut. Och med tanke på att kvinnan i detta fall inte kan ta hand om sitt redan existerande barn så kan jag tycka att det skulle vara ännu viktigare att se till att skydda sig när man har sex igen. Mitt inlägg blev då snarare en påminnelse/fråga till TS om mannen i detta fall kanske behövde en påminnelse om att det är hans ansvar också (med tanke på att det hände en andra gång), för att hindra eventuella framtida gravidteter om det skulle hända igen.

Men TS har skrivit att det var alkohol inblandat etc., jag fick intrycket att mannen i fråga vet redan att det var ett dumt misstag, därav jag inte fortsatte samtalsämnet.

Nu har det redan inträffat. I mina ögon var det ingen påminnelse om att skydda sig som du skrev.

TS är varken gravid eller har gjort någon gravid eller tror du att det hjälper om TS säger åt sin vän: -Ajabaja, don't drink and fuck?

Skyddas det ev barnet av dessa ord? Får pappan hjälp av dom orden?
 
I min kommun kan man göra orosanmälan för ofödda barn. Sedan vet jag inte vad som händer efter en sådan orosanmälan. Men det har ju förekommit fall där barnet har blivit omhändertagen vid födseln. Som andra har skrivit är det bra att göra en orosanmälan.

Visste polisen att hon var gravid när de gjorde sin anmälan? Är ju inte säkert att det har framgått till soc.
 
Nu har det redan inträffat. I mina ögon var det ingen påminnelse om att skydda sig som du skrev.

TS är varken gravid eller har gjort någon gravid eller tror du att det hjälper om TS säger åt sin vän: -Ajabaja, don't drink and fuck?

Skyddas det ev barnet av dessa ord? Får pappan hjälp av dom orden?
Jag skulle inte säga det sådär iallafall ;) Men om jag märkte att han verkade inte ha lärt sig något av misstaget så hade jag frågat honom, och inget säger att man kan både fråga det och stötta honom.


Har bara hört för mycket om singelmammor som tar hand om barnen på egen hand, och män som slipper lättare undan ansvaret pga de är män och därför inte prioriterar skyddet lika mycket. Sannolikheten att en man kan vara en av de männen är då ganska hög. Men det kan vara min kassa syn på män som talar ;)
Men detta fall är ju tydligen en man som tar sitt ansvar, det är ju bra.
 
Jag skulle inte säga det sådär iallafall ;) Men om jag märkte att han verkade inte ha lärt sig något av misstaget så hade jag frågat honom, och inget säger att man kan både fråga det och stötta honom.


Har bara hört för mycket om singelmammor som tar hand om barnen på egen hand, och män som slipper lättare undan ansvaret pga de är män och därför inte prioriterar skyddet lika mycket. Sannolikheten att en man kan vara en av de männen är då ganska hög. Men det kan vara min kassa syn på män som talar ;)
Men detta fall är ju tydligen en man som tar sitt ansvar, det är ju bra.

Vet att många män inte tar ansvar för sina barn men tråden handlar väl om en karl som gör det och behöver hjälp.

Hur hjälper dina inlägg TS vän?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 633
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 487
Senast: nejlica
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp