Ansvar för ofött barn

Ja hon har sagt att hon gjort abort, men det är uppenbart att det är en lögn. Naturligtvis kan man inte tvinga någon, men man kan erbjuda olika varianter av hjälp. Man kan också vara väldigt intensiv i detta när barnet är fött och har fått rättigheter. Problemet förra gången var ju att hon söp sig redlös när hon hade hand om ett spädbarn och det behöver ju inte hända den här gången tänker jag.

Om detta inte är diskussionsämne nog så ka man alltid diskutera exakt hur farligt det är att dricka när man är gravid. Är risken överdriven eller är den stor? När min mamma var gravid med mig så sa de att något glas då och då var ingen fara och hon behövde absolut inte sluta röka, men det var bra om hon höll sig under ett paket om dagen. Min syster lyckades inte sluta röka under sina graviditeter, inget av barnen har fått bekymmer med lungorna men var åt det mindre hållet när de föddes. Slump eller direkt orsakat av rökning?
Jo att försöka få vårdnaden om barnet när det är fött (och faderskapstest) känns ju helt självklart, men jag hade uppfattat det som att han tänkte försöka med det.

Att dricka under graviditeten är ju tydligen väldigt okänt hur och när det är farligt, det är därför noll är grejen. Enligt någon väninna som fått info på utbildning är det ju så att det är möjligt att lite vid precis fel tillfälle i utvecklingen kanske är illa, bara det att ingen vet när tillfället är. Och man lär ju inte göra testgrupp på det, utan det är ju mest att kvinnor som dricker mycket, deras barn riskerar påverkas, men man vet ju inte helt om det var totalmängden eller att de har större risk att dricka vid precis det tillfället/de tillfällena eftersom de dricker ofta såvitt jag förstått?

Tror inte alls det är barnets lungor som påveras av rökning (aldrig hört just den) utan det kan vara tex ökad risk för ADHD, och såklart lägre födelsevikt (den är väl mest underlag på?), ökad risk för plötslig spädbarnsdöd osv. Och ökad risk betyder ju att alla inte drabbas såklart.
 
ja snälla! Kan inte alla som vill fortsätta påstå att denna kille vill kontrollera denna kvinnas kropp tala om exakt VAD han ska ha gjort för att kontrollera henne?

Folk tycks tro att han försöker tvinga henne till abort och i andra hand fysiskt tvinga henne att vara nykter.

Jag har uppfattat att han i verkligheten lever med tanken på att göra en orosanmälan utöver den polisen har gjort. För att ge utbildade opartiska personer lite mer att gå på när DE beslutar om ev laglig åtgärd som EV kan leda till vissa tvångsåtgärder.
Dessa tvångsåtgärder kommer ej baseras på att hon är gravid, vilket han tycks förstå..

kan inte folk som gapar om att kontrollera någons kropp även nämna vad de syftar på?LVM? Orosanmälan? Eller har jag missat nått inlägg där det står att han vill gå över gränsen??
Orosanmälan känns ju inte över gränsen tycker jag.
 
Jo att försöka få vårdnaden om barnet när det är fött (och faderskapstest) känns ju helt självklart, men jag hade uppfattat det som att han tänkte försöka med det.
Är det känt om mamman kommer att medverka till erkännande av faderskapet och frivilligt dela vårdnaden? Eller behöver pappan börja med att inrikta sig på att få till en lösning av de frågorna.
 
Jag vet inte. Men jag tror jag tycker det är viss skillnad att tvinga någon att behålla ett barn och att se till att den inte missbrukar under graviditet som är bortom abortgränsen. Men jag vet inte som sagt, och det tycker jag framgår av min text.

Hur då tvingar någon att behålla ett barn?

Om ens missbruk riskerar att allvarligt skada någon annan finns det ju tvång med hjälp av lagen, LVM.

Men så länge fostret är beläget i mammans mage räknas det inte som en egen person, vilket gör att det inte går att använda LVM för att skydda fostret.
 
Hur då tvingar någon att behålla ett barn?

Om ens missbruk riskerar att allvarligt skada någon annan finns det ju tvång med hjälp av lagen, LVM.

Men så länge fostret är beläget i mammans mage räknas det inte som en egen person, vilket gör att det inte går att använda LVM för att skydda fostret.

Då landar jag i att jag tycker att LVM ska kunna användas från, en efter utredning, lagstadgad graviditetsvecka. Den vecka tycker jag skall ligga med marginal efter sista vecka för abort.
 
Jag anser det vara fullkomligt vansinnigt att man ska tvångsvårda kvinnor för att de är gravida. :mad:

Ja, alltså mitt tycke är ju inte lag så det är ju inget man gör ;) Men min tanke är att man tvångsvårdar vid svårt missbruk då det annars kommer födas en människa som får lida för det hela sitt liv. Och det är väl även i den missbrukandes och samhällets intresse att den får hjälp med att sluta med sitt missbruk?
 
Ja, alltså mitt tycke är ju inte lag så det är ju inget man gör ;) Men min tanke är att man tvångsvårdar vid svårt missbruk då det annars kommer födas en människa som får lida för det hela sitt liv. Och det är väl även i den missbrukandes och samhällets intresse att den får hjälp med att sluta med sitt missbruk?
Nu har jag inte uppfattat det som att hon har något tungt missbruk och att det handlar om alkohol och inte narkotika. Det är fullt lagligt att supa skallen av sig, annars kan vi nog arrestera och låsa in majoriteten av Sveriges befolkning då majoriteten nog druckit för mycket vid något tillfälle.

För att en person ska sluta missbruka måste den vilja själv, annars kan vi ju börja med att tvångsvårda alla nikotinister med. Vilka andra grupper ska vi låsa in?
 
Nu har jag inte uppfattat det som att hon har något tungt missbruk och att det handlar om alkohol och inte narkotika. Det är fullt lagligt att supa skallen av sig, annars kan vi nog arrestera och låsa in majoriteten av Sveriges befolkning då majoriteten nog druckit för mycket vid något tillfälle.

För att en person ska sluta missbruka måste den vilja själv, annars kan vi ju börja med att tvångsvårda alla nikotinister med. Vilka andra grupper ska vi låsa in?

Jag syftade inte på det specifika fallet, utan spekulerar allmänt. Jag har också skrivit att det är svårt med alkohol då det är lagligt, finns att läsa i mina tidigare inlägg om du scrollar upp lite.

Ja, det måste den vilja, men vi har LVM av en anledning och det är att ibland behövs tvångsåtgärder. Man kan inte bara rycka på axlarna och ignorera problemet för att personen är vuxen och inte vill. Missbruk är ett stort problem för samhället på så många vis, inte bara individnivå. Sen vet jag att all form av behandling är mer effektiv om den behandlade vill, men för det tycker inte jag att man ska lämna dessa människor vind för våg.
I övrigt tänker jag inte spekulera vilka grupper vi ska låsa in, tycker det var en konstig fråga.
 
Hur då tvingar någon att behålla ett barn?

Om ens missbruk riskerar att allvarligt skada någon annan finns det ju tvång med hjälp av lagen, LVM.

Men så länge fostret är beläget i mammans mage räknas det inte som en egen person, vilket gör att det inte går att använda LVM för att skydda fostret.
Njae -nja
Ja, alltså mitt tycke är ju inte lag så det är ju inget man gör ;) Men min tanke är att man tvångsvårdar vid svårt missbruk då det annars kommer födas en människa som får lida för det hela sitt liv. Och det är väl även i den missbrukandes och samhällets intresse att den får hjälp med att sluta med sitt missbruk?
Om du googlar så kommer du se är det har funnits som förslag att ändra lagen, men att det inte har gjorts.

Ibland har man dock tolkat det som att om kvinnan är så långt nere i missbruket att hon inte bryr sig om att skydda fostret så är det ett tecken på att missbruket är såpass skadligt för henne att det kan vara en faktor att basera ett LVM på. Men det är rätt mycket gråzon över det.
 
ja snälla! Kan inte alla som vill fortsätta påstå att denna kille vill kontrollera denna kvinnas kropp tala om exakt VAD han ska ha gjort för att kontrollera henne?

Folk tycks tro att han försöker tvinga henne till abort och i andra hand fysiskt tvinga henne att vara nykter.

Jag har uppfattat att han i verkligheten lever med tanken på att göra en orosanmälan utöver den polisen har gjort. För att ge utbildade opartiska personer lite mer att gå på när DE beslutar om ev laglig åtgärd som EV kan leda till vissa tvångsåtgärder.
Dessa tvångsåtgärder kommer ej baseras på att hon är gravid, vilket han tycks förstå..

kan inte folk som gapar om att kontrollera någons kropp även nämna vad de syftar på?LVM? Orosanmälan? Eller har jag missat nått inlägg där det står att han vill gå över gränsen??
Tack. Precis så. Jag förstår inte heller hur folk får in tvång i bilden?
 
Jag syftade inte på det specifika fallet, utan spekulerar allmänt. Jag har också skrivit att det är svårt med alkohol då det är lagligt, finns att läsa i mina tidigare inlägg om du scrollar upp lite.

Ja, det måste den vilja, men via har LVM etc av en anledning och det är att ibland behövs tvångsåtgärder. Man kan inte bara rycka på axlarna och ignorera problemet för att personen är vuxen och inte vill. Missbruk är ett stort problem för samhället på så många vis, inte bara individnivå. Sen vet jag att all form av behandling är mer effektiv om den behandlade vill, men för det tycker inte jag att man ska lämna dessa människor vind för våg.
I övrigt tänker jag inte spekulera vilka grupper vi ska låsa in, tycker det var en konstig fråga.
Grejen är att det ställs väldigt höga krav för att ett LVM ska hålla, mycket hårdare än vad gemene man skulle tro.
 

Oj, vilket otrevligt inlägg :)
Det är helt okej att inte hålla med. Som sagt så är mina tankar inte på något sätt tvingande utan jag spekulerar och utgår från vad jag kan tycka är rimligt. Du behöver absolut inte hålla med, men vad ditt inlägg gör för ämnet är jag fundersam över.

Jag känner för övrigt att jag fått spekulera ur mig. Kanske ändrar jag mig, kanske inte. Men det är ju definitivt inte inlägg som dessa som kan få en person att tänka om, bara liten tanke.
 
Är det känt om mamman kommer att medverka till erkännande av faderskapet och frivilligt dela vårdnaden? Eller behöver pappan börja med att inrikta sig på att få till en lösning av de frågorna.
Inte den blekaste aning, jag bara gissade från ts.

Vet inte ens om man kan be att få ta faderskapstest om man misstänker att det är ens barn eller om mamman har rätt att hindra en?
 
Då landar jag i att jag tycker att LVM ska kunna användas från, en efter utredning, lagstadgad graviditetsvecka. Den vecka tycker jag skall ligga med marginal efter sista vecka för abort.
En sådan lag kan ju drabba oss alla i förlängningen faktiskt. Tex ridning, cykling eller friskisjumpa kanske någon ovetenskapligt lagd populist om tio år anser totalt oacceptabelt vid graviditet.

Det finns ju länder där man åker dit för missfall pga lag mot abort. Hur kan man vara helt säker på att det var ett missfall? om någon åker in till sjukhuset, det kanske var abort? fängelse blir det.

Med tanke på att vi faktiskt har aborträtt i Sverige och har möjlighet att hjälpa den som önskar och väldigt få (tydligt) alkoholskadade barn så känns det väl tryggast att vi har det som vi har det.

Barnet kanske växer upp till en kvinna och då kan hon ju behöva rättigheter även under graviditet sedan när hon är 20+.
 
Oj, vilket otrevligt inlägg :)
Det är helt okej att inte hålla med. Som sagt så är mina tankar inte på något sätt tvingande utan jag spekulerar och utgår från vad jag kan tycka är rimligt. Du behöver absolut inte hålla med, men vad ditt inlägg gör för ämnet är jag fundersam över.

Jag känner för övrigt att jag fått spekulera ur mig. Kanske ändrar jag mig, kanske inte. Men det är ju definitivt inte inlägg som dessa som kan få en person att tänka om, bara liten tanke.

Dina tankar handlar dock om precis det som TS vän blivit beskylld för (enligt fakta i tråden helt oförtjänt)

Dvs att fysiskt tvinga en kvinna till nån slags lydnad pga att hon är gravid. Som att samhället får extra rätt att styra henne just pga graviditet. Som att hon är avelsmaskin i första hand och människa i andra hand.

Med tanke på tonen hittils i tråden kom du väldigt lindrigt undan med "fy fan".

Att skriva väldigt kontroversiella åsikter som går emot 100+ års av kamp för kvinnor rättgheter i en tråd där folk redan spårat ur är väl inget man gör om man inte vill få mothugg??

Observera att enl TS har killen tråden handlar om mer respekt för kvinnors integritet än så.. så detta är OT men kan inte låta bli.
 
Inte den blekaste aning, jag bara gissade från ts.

Vet inte ens om man kan be att få ta faderskapstest om man misstänker att det är ens barn eller om mamman har rätt att hindra en?
Det var bara menat som en följdfråga på ditt inlägg.

Socialnämnden har skyldighet att tillvarata barnets intresse genom att utreda så mycket det är möjligt. Vilket kan vara svårt om mamman vägrar lämna några upplysningar om vem hon har legat med eller säger att det var någon okänd på Finlandsfärjan.
Men den som tror sig vara far kan informera socialnämnden så kan de lägga in informationen i det pågående ärendet och bedöma att det är i barnets intresse att test görs om det verkar trovärdigt.
 
Jag förstår motsåndet mot att kunna kontrollera kvinnan med utgångspunkt i att skydda fostret - särskilt så hårt ansatt som aborträtten är i dagens politiska klimat.

Men, det brukar vara smarta och välformulerade inlägg på detta forum och de flesta brukar kunna se saker ur flera perspektiv. Varför kan ni inte göra det bara för att det tangera aborträtten? Det måste ju ändå vara möjligt att diskutera och teoretisera kring ämnet och de moraliska svårigheter som faktiskt finns.

Många av inläggen i tråden är i tonläget lika extrema som inläggen av högerkonservativa i USA, fast omvänt. Där ska barnet skyddas med alla medel och kvinnan är obetydlig, men när barnet är fött bryr sig ingen längre. Medan här ska kvinnan skyddas med alla medel och fostret (blivande barn) är obetydligt till det föds, då ska det skyddas med alla medel.

Det måste ju gå att diskutera en mellanväg. Har kvinnan (en teoretisk kvinna nu) valt att inte göra abort utan behålla fostret så bör det rimligtvis finnas ett intresse både från kvinnan och samhället att skydda fostret så att det kan utvecklas till ett livskraftigt och friskt barn.
 
Det var bara menat som en följdfråga på ditt inlägg.

Socialnämnden har skyldighet att tillvarata barnets intresse genom att utreda så mycket det är möjligt. Vilket kan vara svårt om mamman vägrar lämna några upplysningar om vem hon har legat med eller säger att det var någon okänd på Finlandsfärjan.
Men den som tror sig vara far kan informera socialnämnden så kan de lägga in informationen i det pågående ärendet och bedöma att det är i barnets intresse att test görs om det verkar trovärdigt.
Ah! sorry, då förstår jag och Vad bra! med att kunna lägga till sig i utredningen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 519
Senast: nejlica
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp