Bukefalos 28 år!

Antal hästar i hagen

Sv: Antal hästar i hagen

Tala om för henne att det är grymt att ha sociala hästar ensamma och att hennes häst riskerar att bli deprimerad av att skiljas från sitt sällskap, tala även om att det inom kort förmodligen kommer att komma en lag som gör att det blir förbjudet att hålla hästar ensamma.
Har hennes häst då gått ensam och nu måste paras ihop med en häst igen finns risken att han har tappat en del socialt språk, om om inte, bara i rena glädjeyran tar ut svängarna och därför blir skadad eller skadar den andra. Det har gjorts flera studier som visar att hästar i ensamhage samt hästar som går 2 och 2 skadar sig i större utsträckning än de hästar som går i lite större flock. Finns inte möjlighet att slå ihop 2 hagar istället och ha 4 hästar ihop? då kanske de väljer lek, gnuggkompis lite beroende på vad de andra har humör för. Min erfarenhet är att de blir lugnare då eftersom är den ena hästen inte sugen på lek finns det kanske någon annan som är det. Går det bara 2 och 2 är de ju så förpassade till varandra och om den ena inte vill leka och den andra ändå ligger på finns risken att den oleksugna helt enkelt tappar tålamodet.
Vi har för nuvarande 35 inackorderingshästar på gården och de går i 5 olika hagar. 12 i ena 6 i ena 7 i ena och 10 i en sista. Det är inga jättehagar men funkar bra ändå! Emellanåt har vi hyresgäster som tjafsar om att de vill ha mindre grupper , framförallt de nya som kommer men när de ser hur bra det funkar ger de sig, de som fortsätter ber vi bara att söka en annan stallplats. Vi talar oxå om innan de kommer hit att vi inte erbjuder möjlighet att ha hästen i ensam hage eller 2 och 2 och inte heller inne (som en del faktiskt vill!???) . Som stallägare får man vara lyhörd men bestämd , hästägarna får gärna föra fram sina argument men om jag inte håller med ändrar jag heller inget. I ditt läge hade jag bara stått på mig eller sparkat ut henne. Det finns inget som gör mig så ledsen som när man åker förbi dessa ensamma hästar stående i sina små hagar, jag hoppas att lagen träder i kraft snart!
 
Sv: Antal hästar i hagen

Jag håller med. En häst ska absolut inte gå ensam i hagen. Det är trist att gå två och två också, men det funkar jättebra med dem vi har nu. De har gått ihop sedan de var små och vi har provat att ha andra ihop, men det blir bara bråk. Nu är allt frid och fröjd och hästarna busar rätt friskt i hagarna. Därför känner jag inte att jag vill börja ändra och krångla.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Men vad är då problemet?

Om du anser att det funkar jättebra och inte anser att hästar ska gå ensamma så är det väl bara att tala om det för henne och passar det inte får hon flytta ( sällan de gör det): som satllägare är man ju den som ser hästarna hela dagarna och vet hur det funkar och är altså den som bäst tar beslut. när vi hade en gnällig en som ville byta hage sa jag att om jag ens skulle överväga detta så ville jag att hon var här hela dagarna en vecka i sträck för att studera sin häst och därefter ta et beslut, det ville hon inte och därför fick hästen gå kvar och hon slutade gnälla"
 
Sv: Antal hästar i hagen

HeJ!

Fast min tjej verkar föredra att vara ensam framför att vara med den hon har som sällskap nu. Han är bara 5 år, superjobbig, vill leka JÄMT! Och varken han, som ju får tråkigt mestadels av tiden, eller hon, som måste skyffla undan honom hela tiden har särskilt skoj. Hon stog själv i höstas i väntan på ny kamrat och då var det inga problem att ta henne till hagen, nu vill hon inte dit.. Däremot går hon gärna ute själv i annan hage där han inte är.. Dom har dessutom hästar på andra sidan staketet, så hon skulle inte vara ensam iaf, utan mer få lugn och ro.. Vilket också kan vara något att ta in i beräkningen... Förutsatt förstås att dom inte trivs, vilket ju inte var problemet./ Lavinia, för individualitet även hos hästar
 
Sv: Antal hästar i hagen

*kl*

hingstsugen:Problemet är att hon tjafsar och tycker att den andra hästen använder hennes häst som slagpåse. Och jag gillar inte tjafs i mitt stall. Vill inte säga upp henne heller, så det är en lite trist situation. Men det var ett bra tips du hade om att säga att hon ska titta på hästen i en vecka och sedan ta ett beslut! :idea: :bow:

Lavinia:Oj, det lät inte så bra. De verkar inte trivas med varandra alls. Kan man inte ändra så att din häst får gå med någon lite äldre lugn häst. Den andra borde gå med någon busigare häst.

De två hästarna det gäller i mitt stall är relativt unga båda två (den besvärlige ägarens häst är yngre än den andra) och båda är busiga. Den äldre hästen bestämmer så klart i hagen, men den är aldrig elak. Den har själv fått en spark av den andra, men aldrig sparkat eller bitit elakt själv.
 
Sv: Antal hästar i hagen

Linus T

Tjafs är oundvikligt när man har med hästfolk att göra och det funkar aldrig att försöka tillgodose allas olika viljor. Jag gillar inte heller tjafs och just därför är jag väldigt bestämd vad det gäller mina beslut. Mitt ord gäller ! Jag lyssnar gärna på vad folk har att säga men bestämer själv då det är mitt stall, och passar det inte kan de alltid flytta. Var mycket mesigare förut och försökte krångla runt så att alla skule få sina viljor uppfyllda men tillslut upptäckte jag att ju mer jag sträckte på gränserna för någon ju mer krav kom de från de andra dvs att försöka vara hjälpsam straffade sig bara, så nu bestämmer jag själv vad jag anser är bra för hästarna ,och så gör jag det ,oavsett vad ägarna anser ,som sagt överenstämmer det inte med deras syn på hästhållning kan de alltid söka sig någonannanstans( händer väldigt sällan)
Och det jag märkt är att ALLTING FLYTER PÅ MKT BÄTTRE, vi måste vara det mest tjafsfria stallet i sthlm , först trodde jag bara att tjafset inte nådde fram till mig men alla hyresgäster intygar att det är SÅ BRA STÄMMNING i stallet ,( gnäll för gnällandets skull kommer alltid att finnas, folk kan ju inte va lyckliga jämt) jag tror faktiskt att folk vill ha någon som verkligen bestämmer det är väl därför det så lätt blir tjafs i kollektiv. Och till sist; jag skulle inte kunna jobba med detta om jag behövde kompromissa med vad jag anser är fundamentala behov hos hästar dvs mat, utevistelse och hagkompisar.
Lycka till och stå på dig för hästens skull!!!

Till Lavina

Det är ju detta jag menar med att ha hästar 2 och 2 ,det är sällan det är riktigt bra eftersom det är svårt att hitta 2 hästar som står ut med varandra jämt, tänk dig själv att behöva umgås med samma människa JÄMT och aldrig träffa någon annan, vi skulle ju bli tokiga på den personen. Ett alternativ är dock INTE att ha hästen själv.
Det är vår skyldighet att hitta lämpligt sällskap till våra hästar precis som vi gör med våra barn, inte tusan skulle vi säga till vårt barn att " eftersom du inte tycker om att leka med kalle , ska du inte få leka med några andra barn heller"
Kan hon inte gå med några andra ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Funderarn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
780
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp