App för livsmedel hemma

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare __sofia__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 939

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Någon som har tips på app eller annat system för att hålla koll på vad man har för mat hemma, och kanske framförallt hålla koll på bäst före datum?

Jag har alltid varit väldigt chill när det gäller bäst före datum - kanske för chill. Men under graviditet och nu med liten bebis har jag försökt kolla mer på datumen. Kanske också för att jag försöker rensa i skafferi och frys och liknande lite mer nu, för att det känts som om det hamnat i ett läge med mycket gammalt som aldrig används. Även saker i kylen som glömts bort och blivit gamla. När min pappa var på besök senast var det bland annat någon fond i kylen som gick ut 2023 (han har lärt sig nu att kolla datumen hos mig innan han använder något 😅) och många saker i skafferiet har i alla fall 6-12 månader sedan bäst före datumet passerade, vissa saker flera år sedan (måltidsbar, burksoppa, bönor, krossade tomater etc).

Det känns väldigt dumt att låta saker bli gamla på det här sättet, så jag hade velat hitta något sätt där jag kan hålla koll bättre så att jag kan använda upp det innan det blir gammalt.

Så, några tips på hur jag kan hantera det, för att det ska bli smidigt att hantera och hålla koll?

Bortse från datum. Lukta o smaka istället. Datum på många produkter sätts bara för att producenterna måste. Även om de inte vill garantera kvalitet i flera år kan ju produkten klara dig väldigt mycket längre än vad datumen ger sken av.

Övertro på datum skapar en tro att allt är dåligt efter men så är inte fallet. Sluta slänga ätbar mat.

Bortse från datum. Lukta o smaka istället. Datum på många produkter sätts bara för att producenterna måste. Även om de inte vill garantera kvalitet i flera år kan ju produkten klara dig väldigt mycket längre än vad datumen ger sken av.

Övertro på datum skapar en tro att allt är dåligt efter men så är inte fallet. Sluta slänga ätbar mat.

Men ganska onödigt att produkterna ska bli flera år gamla för att man köper en ny varje gång för att man tror att man inte har hemma. Nog för att mycket inte blir dåligt, men jag tycker att det verkar smart att ha vilja ha koll på vad man har hemma.

Konserver håller nästan hur länge som helst. Jag håller på att rotera mitt krisförråd, så har ätit ca ett år gamla soppor de senaste dagarna.
Har även lite krossade tomater och bönor som gick ut 2023, tror jag. Tänker äta upp det om det luktar och smakar normalt.
Livsmedelspaketeringen för konserverad mat är så kontrollerad numera så det kommer knappast in nåt dåligt i dem vid paketeringen. Är det inga hål så har det ju inte kommit in syre.

Men det där är väl inget svar på frågan?
TS har ju levt så hittills men vill göra ett omtag och det är väl inget fel i det? Det står väl inte att hon brukat slänga mat?
Någon som har tips på app eller annat system för att hålla koll på vad man har för mat hemma, och kanske framförallt hålla koll på bäst före datum?

Jag har alltid varit väldigt chill när det gäller bäst före datum - kanske för chill. Men under graviditet och nu med liten bebis har jag försökt kolla mer på datumen. Kanske också för att jag försöker rensa i skafferi och frys och liknande lite mer nu, för att det känts som om det hamnat i ett läge med mycket gammalt som aldrig används. Även saker i kylen som glömts bort och blivit gamla. När min pappa var på besök senast var det bland annat någon fond i kylen som gick ut 2023 (han har lärt sig nu att kolla datumen hos mig innan han använder något 😅) och många saker i skafferiet har i alla fall 6-12 månader sedan bäst före datumet passerade, vissa saker flera år sedan (måltidsbar, burksoppa, bönor, krossade tomater etc).

Det känns väldigt dumt att låta saker bli gamla på det här sättet, så jag hade velat hitta något sätt där jag kan hålla koll bättre så att jag kan använda upp det innan det blir gammalt.

Så, några tips på hur jag kan hantera det, för att det ska bli smidigt att hantera och hålla koll?
Jag har tyvärr inte heller nåt tips men tycker det låter som en affärsidé, när jag inte vet vad jag har hemma så handlar jag en ny burk eller vad det nu är och sen får den i sin tur ligga och bli gammal så jag är helt med på vad du vill ha. :)

Det är så jag gjort, men vill inte hamna i läge att jag äter något halvdåligt nu där smaken inte ändrats så mycket att det är tydligt.

Och det handlar mest om att få ett system så att maten inte glöms bort - den hade ju inte behövt bli gammal.

Kanske sortera i lådor? Beroende på vad som finns så en för snacks, en för enklare typ burkmat, en för tomatkonserver. Då ser du enklare när saker börjar ta slut.

En låda i kylen för saker som håller på att gå ut brukar jag också köra på :)

Kanske sortera i lådor? Beroende på vad som finns så en för snacks, en för enklare typ burkmat, en för tomatkonserver. Då ser du enklare när saker börjar ta slut.

En låda i kylen för saker som håller på att gå ut brukar jag också köra på :)
Jag har redan lådor och liknande för allt som är i skafferiet, men det hjälper inte om det var en evighet sedan jag gjorde recept med en viss typ av bönor. Men det hade varit enkelt att göra ett recept med den tetran bönor om jag hade varit medveten om att den är på väg att gå ut.

För att ha en sådan låda i kylen så måste jag vara medveten om att det är på väg att gå ut, vilket är problemet idag ;)

@__sofia__

Det här verkar vara det du söker, appen ”Matdags -Minska matsvinn” på App Store. Se beskrivning:
IMG_0973.webp

Jag har testat en app (Foodsaver Toppits) där man registrerar vad man har för mat i frysen. Så fort man stoppar in nåt så registrerar man var (vilken låda eller vilken frys, om man tex har en extra frysbox) samt utgångsdatum. Då kan jag titta i appen och se en lista över vad jag har för mat, sorterad efter bäst före-datum. Det är jättebra. När det fungerar... 🙄
För det krävs att man verkligen är superdiciplinerad och registrerar varenda gång man lägger in nåt eller tar ut nåt, annars tappar man snabbt kollen och då måste man börja om från början igen och inventera hela frysen (fråga mig inte hur jag vet... :bag:).
Jag har fortfarande inte bestämt mig för om det är en app för mig eller inte.... ;)

Jag hörde någonstans om ett smart kylskåp som höll koll på sånt. Vettekatten hur eller var men gissar att det kanske är lite mer ambitiöst/dyrt än vad du tänkt ;)

Har tyvärr ingen bättre lösning än att göra en storrensning och sen försöka hålla nere mängden kylskåps-/skafferivaror så att det går att bibehålla överblicken. I.e. äta upp det som finns i skåpen innan man fyller på med nytt.

Det är tråkigt och low-tech men jag tror inte en app (som också behöver hållas uppdaterad) skulle hjälpa. Tyvärr.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag testade någon app igår/tidigare idag, men kom väl snabbt fram till att jag tror att jag skulle få svårt att hålla de uppdaterad. Jag testar nu med en lite ordentligare version av en papperslista jag kort körde med för någon månad sedan.

Dvs ett A5-häfte med en sida per månad, och sedan skriver jag in maten på rätt månad med deras datum.

Jag får se hur det fungerar i det lite längre loppet, om det kan hjälpa till att lösa problemet.

Jag byggde häromdagen ihop en hylla i källarn dit jag lobbade oöppnade saker 😅 pastapaket, saft, proteinsaker.
Plötsligt mer plats i köket att faktiskt se lite vad som finns iaf. Inte burit ner just böner å sånt då de redan hade en dedicated plats i köket.
Hade typ 'drickbart' i en back i ena skafferiet, och hade ju noll koll på vad som fanns där 😅
Men då är mina skafferier skrutt oxå..2st 40cm breda, 80cm djup 🫠 tror du saker gömmer sig längst in? 😅

Så nu ska jag bara komma ihåg att "shoppa källarn" innan nått faktiskt åker in på shoppinglistan i mobilen.
Har en vanlig anteckning löpande där. Lättare att komma ihåg typ bakplåtspapper om jag skriver in det direkt 😅

Hsr en dröm om att komma så långt som att ha ett papper lr nått på frysboxen med vad som finns i som man korrar varje gång man tar nått...men är inte där än 😅

Jag har inte så mycket plats för mat, så är väl enklare att hålla reda på datumen då. Brukar ställa de äldsta längst fram i skåpet.

Till konservburkar/ andra runda förpackningar i samma storlek har jag sett att det finns speciella insatser som gör att en ny rullar fram när man tar den främre burken.

Förstår tanken, men för att något sånt ska fungera krävs det rätt mycket jobb och hela funktionen kan man egentligen få in i ett excel-blad med villkorsstyrd formatering. Gjorde så för krislådan förut, men att göra det också för skafferi, kyl och frys kräver rätt mycket arbete (varje gång du använder eller handlar något ska det registreras!). Att köra en skåprensning två gånger om året (kylen kör jag lite oftare) kommer man ganska långt på, är okej arbetsinsats och då passar jag på att försöka laga recept som matchar det som går ut inom närmaste halvåret.

Det helt klart enklaste sättet att se till att saker inte glöms bort är väl att inte ha så mycke hemma 😅 modern är alltid lika fascinerad över hur mycke jag har i min kyl å skafferi 😅 .. men ibland behöver man 7 sorters pasta ju 😗

Men en tommare kyl med mindre välja på å bra översikt ger av naturen att man äter upp 😅

Förstår tanken, men för att något sånt ska fungera krävs det rätt mycket jobb och hela funktionen kan man egentligen få in i ett excel-blad med villkorsstyrd formatering. Gjorde så för krislådan förut, men att göra det också för skafferi, kyl och frys kräver rätt mycket arbete (varje gång du använder eller handlar något ska det registreras!). Att köra en skåprensning två gånger om året (kylen kör jag lite oftare) kommer man ganska långt på, är okej arbetsinsats och då passar jag på att försöka laga recept som matchar det som går ut inom närmaste halvåret.
Och lite systematiska rutiner för hur man ställer in saker.
Stapelvaror man förbrukar för sig med det äldsta innerst. Sällan varor samlade på ett ställe där man lätt kan kolla om något finns eller inte finns. Olika kategorier av saker i olika delar av frysen (bär/kött/färdig mat etc.)
Sedan har jag vanan att skriva allt som jag tar slut/nära slut på direkt i handlingslistan. Då betyder det att allt som inte står där finns hemma.

Alltså, saken är den att jag redan har en extremt tom kyl, och väldigt organiserat skafferi - jag bara lagar inte så mycket mat, och glömmer bort det som är rakt framför ögonen på mig :p

Alltså, saken är den att jag redan har en extremt tom kyl, och väldigt organiserat skafferi - jag bara lagar inte så mycket mat, och glömmer bort det som är rakt framför ögonen på mig :p
Då är det nog när du väl lagar mat som du behöver sätta upp ett system för att använda det du har och inte köpa nytt. En app tror jag bara skapar mer arbete och tid är i alla fall inget jag har i överflöd med en liten hemma. Jag brukar som sagt när jag rensar se att okej jag har x, y, z som behöver göras av med och så ser jag till att hitta ett eller flera recept som innehåller just de grejerna och så lagar/bakar jag det i närtid. Och sen som någon annan skrev, köp inte hem mer än du behöver om du ändå vet med dig att du inte gör av med det.

(Sen ska man ju ha livsmedel hemma i ett krisperspektiv, men det kan man ju hantera på ett annat sätt)

Liknande trådar

• App på resturang
  • Bäst före
  • Köttfärs. Bäst före, rå vs tillagad
  • App för att hålla koll på hushållsekonomin?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat