Är det okej att kopiera någon annans presentidé?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 596

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
En i bekantskapskretsen fyller år snart och jag kom på en present som både känns väldigt bra att ge och som jag tror skulle uppskattas av mottagaren.
Nu ska en kompis ge samma sak men med en lite annan tvist. Kan inte skriva vad det är då födelsedagen inte ägt rum ännu.

Fick reda på det för två timmar sen och jag är både sur, arg och ledsen. Jag tycker inte att det är okej att kopiera min idé så där utan att fråga om det går bra att göra det. Nu fick jag veta att kompisen redan beställt. Jag skulle verkligen uppskattat en diskussion innan.

Så vad tycker ni? Är det okej att använda andras idéer utan att fråga? Är det fånigt att bli irriterad när någon gjort det? Har ni själva råkat ut för det, vad gjorde ni?

En i bekantskapskretsen fyller år snart och jag kom på en present som både känns väldigt bra att ge och som jag tror skulle uppskattas av mottagaren.
Nu ska en kompis ge samma sak men med en lite annan tvist. Kan inte skriva vad det är då födelsedagen inte ägt rum ännu.

Fick reda på det för två timmar sen och jag är både sur, arg och ledsen. Jag tycker inte att det är okej att kopiera min idé så där utan att fråga om det går bra att göra det. Nu fick jag veta att kompisen redan beställt. Jag skulle verkligen uppskattat en diskussion innan.

Så vad tycker ni? Är det okej att använda andras idéer utan att fråga? Är det fånigt att bli irriterad när någon gjort det? Har ni själva råkat ut för det, vad gjorde ni?
Den andra kompisen visste alltså redan vad du tänkt fixa, och valde då att göra ungefär samma sak? Det tycker jag verkligen inte är okej i så fall och skulle tycka det kändes lite pinsamt att göra så som vän, för att inte tala om att jag skulle ha dåligt samvete gentemot dig.

"Låna" folks idéer till andra vänner i andra sammanhang är helt okej, det har jag själv gjort någon gång, men inte när det handlar om samma person och samma firande. Dessutom undrar jag hur roligt hen tänker att det blir för mottagaren att få två väldigt lika presenter?

Den andra kompisen visste alltså redan vad du tänkt fixa, och valde då att göra ungefär samma sak? Det tycker jag verkligen inte är okej i så fall och skulle tycka det kändes lite pinsamt att göra så som vän, för att inte tala om att jag skulle ha dåligt samvete gentemot dig.

"Låna" folks idéer till andra vänner i andra sammanhang är helt okej, det har jag själv gjort någon gång, men inte när det handlar om samma person och samma firande. Dessutom undrar jag hur roligt hen tänker att det blir för mottagaren att få två väldigt lika presenter?
Tack, det är precis så jag tänker.

Jag berättade om min present häromdagen för att kompisen skulle avstyra födelsedagsbarnet att köpa en likadan, inte för att kopiera idén.

Tack, det är precis så jag tänker.

Jag berättade om min present häromdagen för att kompisen skulle avstyra födelsedagsbarnet att köpa en likadan, inte för att kopiera idén.
Jag är inte så storsint av mig så om kompisen inte ändrat sig hade jag sett till att födelsedagsbarnet öppnade min present först om jag så skulle behöva campa på gräsmattan för att göra det :angel:

Nejmen verkligen inte okej!
Däremot helt ok att sno idéer till andra kompisar, gärna såna som inte känner varandra, men det känns som en helt annan situation…

Hade också varit så småsint att jag hade lyft fram min present först, helt klart 😎

Men, alltså, är det här en vuxen människa vi pratar om? :confused: :rofl:

Jag hade blivit rätt grinig, ja. Det är så otroligt märkligt beteende för vem vill vara personen som snodde någon annans idé? :confused: Jag har så svårt att föreställa mig hur man kan få för sig att det kan bli kul för någon i sammanhanget?

Är det överhuvudtaget något man vill ha två av?

Jag snor inlägget för jag får vibbar av att kompisen vill "bräcka" dig och ge samma present fast "bättre"?
Hoppas jag har fel dock!

Liknande trådar

• Vi är okej
  • Det dyra fritidshuset
  • Ensamhet och att börja om från noll – hur har ni gjort?
  • Hjälp, vad är det här?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka