Är det otrevligt att använda punkt i sms?

Bukefalos 30 år!

Tolkar du punkt i sms som argt/irriterat/surt?

• Ja - jag är 0 - 30 år.

Röster: 2 0,8%
  • Nej - jag är 0 - 30 år.

Röster: 4 1,6%
  • Ja - jag är 30 - 45 år.

Röster: 17 6,9%
  • Nej - jag är 30 - 45 år.

Röster: 114 46,3%
  • Ja - jag är över 45.

Röster: 4 1,6%
  • Nej - jag är över 45.

Röster: 105 42,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    246
Punkt efter en mening i ett längre SMS tänker jag inte på. Jag reagerar på punkt om den avslutar smset, särskilt om det bara består av en mening. Men jag övertolkar inte. Jag vet om nån skulle vara sur på mig och undrar aldrig. Inte pga ett sms iaf.

Däremot retar jag ihjäl mig på emojis. Jag är över 45 och har aldrig använt dem. Ett hjärta då och då och nån sol eller blomma för artighets skull. Jag blir galen på folk (särskilt i min ålder, över 45) som pepprar med emojis. Jag fattar att du bjuder på fest utan att du behöver strössla med dansgubbar, champagneflaskor och fan och hans moster. SMS ska gå fort och jag vill inte behöva tänka på vilken emoji som passar och hur den kan uppfattas.

Känns som vi kanske diskuterat detta förr, men hursom. Ett samtal med min dotter (snart 20) häromkvällen gjorde mig väldigt självmedveten över mitt skiljeteckensbruk när jag messar med yngre människor, t.ex. mina barn och deras vänner och partner. Enligt dottern framstår jag som aggressiv eller sur när jag använder korrekta skiljetecken, särskilt punkt, och värst av allt är det om jag inte kombinerar med glada emojier.

Jag vet sedan tidigare att det är vanligt bland unga att uppfatta punkt som surt i sms, men nu vill jag kolla hur det ligger till här på Buke och hur åldersspridningen ser ut. Uppfattar du det som surt/aggressivt/på annat sätt otrevligt att använda punkt (.) i sms, på messenger osv.?

Mejl är nåt annat, det ingår inte i frågan.

Men bonusfråga då: finns det nån emoji som du tolkar in nåt särskilt i, som kanske inte avsågs? Jag läste en artikel häromdan där 👍 kallades "boomer-emoji", och jag kan bara hålla med - plus att jag börjat tolka den som passivt aggressiv (vilket säkert ofta är orättvist).
Jag vet att punkt kan tolkas som aggressivt och att för några år sedan färre än 5 hjärtemojis betydde att man var sur eller ngt. Tänker inte börja hålla på att försöka parera, då kommer man bara göra ännu större misstag och antagligen några år försent dessutom.

Ehh är det nu jag skriver, igen, att jag jobbar med tonåringar och kommunicerar med dessa genom 43000 sms och meddelanden på lärplattform varje arbetspass. Jag är medveten om att jag aldrig någonsin kan hänga med i deras lingo. Så då får dom tåla mina tummen upp och punkter i slutet på meningar.

Punkt efter en mening i ett längre SMS tänker jag inte på. Jag reagerar på punkt om den avslutar smset, särskilt om det bara består av en mening. Men jag övertolkar inte. Jag vet om nån skulle vara sur på mig och undrar aldrig. Inte pga ett sms iaf.

Däremot retar jag ihjäl mig på emojis. Jag är över 45 och har aldrig använt dem. Ett hjärta då och då och nån sol eller blomma för artighets skull. Jag blir galen på folk (särskilt i min ålder, över 45) som pepprar med emojis. Jag fattar att du bjuder på fest utan att du behöver strössla med dansgubbar, champagneflaskor och fan och hans moster. SMS ska gå fort och jag vill inte behöva tänka på vilken emoji som passar och hur den kan uppfattas.
Haha, varför är det särskilt illa när man har fyllt 45? :confused: (Förlåt.)

Fast det har ju i allra högsta grad med åldern att göra om det enbart är unga kollegor som håller på så...
Och det låter superjobbigt, men jag tror inte att det är ett utbrett problem bland unga myndighetsanställda. (Om det är så, är det ju inte så bra. Jag träffar ganska många sådana genom jobbet, och har inte stött på problemet.)

När jag jobbade på myndighet hade jag bara äldre kolleger som ibland inte uttryckte sig på ett rimligt sätt, vare sig externt eller internt. Men återigen tror jag att det var en individfråga.

Haha, jag är under 30 och tycker faktiskt att det låter lite småsurt med punkt på slutet av mening 😅

Men det gäller bara om jag skriver med nån min egen ålder. Medelålder och uppåt skriver ju på sitt sätt, ofta prydligt med punkt. Varför ska de hålla koll på hur 20-åringar smsar, liksom.

Blir mer förvirrad av (oftast 50-plussarna) som avslutar varje mening med… allting skrivs med mystiska ellipser… det ger varje meddelande en aura av tveksamhet… eller besynnerlighet……

Haha, jag är under 30 och tycker faktiskt att det låter lite småsurt med punkt på slutet av mening 😅

Men det gäller bara om jag skriver med nån min egen ålder. Medelålder och uppåt skriver ju på sitt sätt, ofta prydligt med punkt. Varför ska de hålla koll på hur 20-åringar smsar, liksom.

Blir mer förvirrad av (oftast 50-plussarna) som avslutar varje mening med… allting skrivs med mystiska ellipser… det ger varje meddelande en aura av tveksamhet… eller besynnerlighet……
Jag tror att de äldre generationernas version av punkter (avsluta med ".."-"...") har att göra med hur man betalade för sms förr. Nuvarande ungdomar skickar gärna femton separata meddelanden för något som hade varit fullt möjligt att skriva i ett. Man använder då skickandet som ett informellt skiljetecken. Förr tror jag att man betalade för ett visst antal sms, och då är det ju dumt att skicka i förtid. Så antar att man då tog "..." som informellt skiljetecken istället. Kanske har det även att göra med att tekniken nog inte var så smidig, så det kanske råkade bli fler punkter och då brydde man sig bara inte om att rätta det?

Ellipser?

Ja, vad f-n är det för otyg att använda för många punkter för ofta?! Det finns givetvis sammanhang när det fungerar, jag använder själv det ibland, men om en inte vet hur det fungerar så gör det inte! :mad: :p

Fler än tre punkter är ytterst osunt. Det Sir Terry sa om utropstecken går att applicera på punkter också :cautious:

"And all those exclamation marks, you notice? Five? A sure sign of someone who wears his underpants on his head."

Ja... Antingen är det ellipser... Eller utropstecken! Efter varje mening! Jag tror det är mina fellow femtioplussares sätt att visa att de inte är sura! För de slutar sällan med en punkt!

Ja... Antingen är det ellipser... Eller utropstecken! Efter varje mening! Jag tror det är mina fellow femtioplussares sätt att visa att de inte är sura! För de slutar sällan med en punkt!
Jag använder tre punkter. Och utropstecken! För mig känns det mer naturligt att uttrycka känslor så. Jag skev alldeles nyss i ett mess "Jag har vänt upp och ner på hela huset..." Då menar jag att letandet fortsätter.

Ja, vad f-n är det för otyg att använda för många punkter för ofta?! Det finns givetvis sammanhang när det fungerar, jag använder själv det ibland, men om en inte vet hur det fungerar så gör det inte! :mad: :p

Fler än tre punkter är ytterst osunt. Det Sir Terry sa om utropstecken går att applicera på punkter också :cautious:

"And all those exclamation marks, you notice? Five? A sure sign of someone who wears his underpants on his head."
Haha, å, Pratchett ekade i mitt huvud när jag hade det där samtalet med min dotter som jag hänvisar till i trådstarten. "Gärna flera utropstecken i rad!!" sa hon. Jag bara "the sure sign of the diseased mind".

Det beror lite på om personen jag pratar med ändrar sitt sätt att kommunicera, det vill säga plötsligt börjar använda punkt. En person jag pratar med som faktiskt var arg och skrev till mig började plötsligt skriva med punkt idag, det gör han aldrig annars. Det gjorde mig illa till mods.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat