Är det rimligt att ta betalt som hästvakt?

Bukefalos 30 år!

olofsson_nina

Trådstartare
Visste inte hur jag skulle formulera titeln lol.

Iallafall, jag är idag medryttare på en häst där jag är ute i stallet allt mellan 2-4 dagar i veckan beroende på när jag har tid och så. Upplägget är att jag får i princip göra vad jag vill den dagen jag har hästen plus fixa mat och vatten. En gång i veckan har jag även stallpass. För detta betalar jag 500kr i månaden. Jag tycker detta är ok.

Har tidigare varit medryttare där det var 3 dagar i veckan för 1000kr i månaden. Där betalade jag även för min egna träning och så. Stallet hade ridhus och tränare och inga stallpass ingick så jag tycker kostnaden var rimlig där med.

Sen har jag varit hästvakt diverse gånger åt en kompis när hon varit bortrest. Oftast 1-2 veckor då och detta betalade jag ingenting för men då hade jag hästen varje dag.

Hon behöver nu hjälp i 10 dagar igen och frågade om jag ville ha betalt för det.

Vanligtvis hade jag sagt nä, skit i det, och tagit hand om hästen gratis, men denna gången kommer det bli lite fullt upp för mig då jag har den andra hästen också. Det är ingenting jag inte klarar men bränslekostnaden och tiden jag spenderar i stallet kommer fördubblas.

Eftersom hon erbjöd sig att betala, hur mycket är rimligt att jag tar då för dessa tio dagar? Jag hade tänkt rida för tränare då med hennes häst men den kostnaden står jag sjävklart för själv. Är det ens okej att ta betalt? Är ju bara van vid att betala.

Vad sägs om typ 500kr dvs 50kr per dag? Eller är det för mycket? Jag har helt ansvar för hennes häst tiden hon är bortrest.

Tacksam för svar!

För mina vänner hade jag inte tagit betalt, vi byter tjänster och hjälper varandra. Men i ditt fall tänker jag att åtminstone bränslekostnad är rimligt att be om. Sen hade jag som hästägare gett dig någon present utöver det. De som hjälpte mig lite i somras några dagar bjöd jag på bio fast de inte ville ha något. För så många dagar som det handlar om för din del så känner jag att hästägaren självklart-utan att fråga-ska ge dig nånting för att visa uppskattning. Riktvärde 100:-/dag, beroende på hur mycket jobb det innebär.

Får du hjälp tillbaka med något av vännen? Isåfall hade jag helt enkelt bjudit på den bensinkostnaden om inte kanske jag önskat mig en julklapp tex? Något lyxigt du vill ha?

Får du hjälp tillbaka med något av vännen? Isåfall hade jag helt enkelt bjudit på den bensinkostnaden om inte kanske jag önskat mig en julklapp tex? Något lyxigt du vill ha?
Nej, jag har varit hästvakt gratis åt henne några gånger innan men då tog jag ridning som betalning eftersom jag fick göra lite vad jag ville medans hon var borta.

Jag kan inte riktigt tänka mig något jag skulle vilja ha av henne, så kanske be om bränslekostnaden är tillräckligt? Det skulle isåfall handla om ca 200kr.

När jag varit hästvakt, inte direkt åt vänner utan snarare bekanta, har vi kommit överens om 100 kr/dygn/häst. Kan ha varit 150 hos någon (de som sa summan då). Det har inte inneburit särskilt mycket mer åkning för mig då jag antingen haft häst i samma stall eller bott där.

Är det mer tjänster och gentjänster blir det ju inte alls lika uppenbart, men att ha fullständigt ansvar för en uppstallad häst är ändå ganska mycket, framförallt om man behöver köra ut dit för att ta hand om den. Jag hade inte förväntat mig att någon tog hand om min häst fullständigt gratis i en sådan situation.

Jag betalar alltid bränslekostnad (utgår ifrån skatteverkets summa för milersättning) plus lite extra till den som är hästvakt. Samt lämnar godis och dricka i stallet för lite extra trevnad.
För mig är det inte så lätt att få tag i hästvakter då vi bor avsides så jag försöker verkligen visa uppskattning även om de säger att de inte behöver ersättning.

Iallafall, jag är idag medryttare på en häst där jag är ute i stallet allt mellan 2-4 dagar i veckan beroende på när jag har tid och så. Upplägget är att jag får i princip göra vad jag vill den dagen jag har hästen plus fixa mat och vatten. En gång i veckan har jag även stallpass. För detta betalar jag 500kr i månaden. Jag tycker detta är ok.

Har tidigare varit medryttare där det var 3 dagar i veckan för 1000kr i månaden. Där betalade jag även för min egna träning och så. Stallet hade ridhus och tränare och inga stallpass ingick så jag tycker kostnaden var rimlig där med.

Sen har jag varit hästvakt diverse gånger åt en kompis när hon varit bortrest. Oftast 1-2 veckor då och detta betalade jag ingenting för men då hade jag hästen varje dag.

Hon behöver nu hjälp i 10 dagar igen och frågade om jag ville ha betalt för det.

Vanligtvis hade jag sagt nä, skit i det, och tagit hand om hästen gratis, men denna gången kommer det bli lite fullt upp för mig då jag har den andra hästen också. Det är ingenting jag inte klarar men bränslekostnaden och tiden jag spenderar i stallet kommer fördubblas.

Eftersom hon erbjöd sig att betala, hur mycket är rimligt att jag tar då för dessa tio dagar? Jag hade tänkt rida för tränare då med hennes häst men den kostnaden står jag sjävklart för själv. Är det ens okej att ta betalt? Är ju bara van vid att betala.

Vad sägs om typ 500kr dvs 50kr per dag? Eller är det för mycket? Jag har helt ansvar för hennes häst tiden hon är bortrest.

Tacksam för svar!
Om det gäller vänner så hade jag på min höjd kanske velat ha betalt för bensinen det kostar att åka dit annars hade jag hjälpt till gratis om jag kunnat.

Jag tar alltid betalt och betalar alltid. Jag vill inte känna mig skyldig att säga ja när jag egentligen inte kan, samt jobbar inte gratis. Så klart olika för alla, inget är väl rätt och fel. Jag tar mkt betalt, bara för motioneringen tar jag 450 kr, mer om det ska mockas och göra mat. Ännu mer på röda dagar. Står i ett stall i Stockholm där många är bortresta på lov och liknande och gärna betalar för hjälpen

Hade ni stått i samma stall och hjälpt varandra vid resor osv hade jag inte tagit betalt. Nu blir det en extra kostnad för dig så bränsle hade jag absolut tagit betalt för. Även själva jobbet om det inte är så att ni utbyter tjänster. När jag tog in en häst i förra stallet där insläpp inte ingick betalade ägaren mig 30kr varje gång jag tog in hennes häst, så jag hade tagit mer om det var mockning osv med.

Jag hade nog tagit 100kr/dag för stallarbetet, mer om ägaren vill att man ska aktivera hästen också. Plus bränsle utöver detta. Att hjälpa någon annan tar både tid och kostar drivmedel, så hjälper man inte varandra regelbundet ska man absolut ta betalt för detta.

Tacksam för svar!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka