Är det svårt att bo i ett hus?

Bukefalos 30 år!

Vi har direktverkande el, satte in luftvärmepump första vintern men gammalt hus utan öppen planlösning så inte jätteeffektivt.
Köpte kakelugn typ femte året. Allt beror väl på vart man bor och vilken temperatur man vill ha inomhus men vi drar i kWh ungefär som en modern villa, och har en hästgård.

Min stuga är 60kvm och är inte öppen planlösning :D
Men funderar på om jag endast ska uppgradera elementen (de är från 50-talet) eller om jag ska ha en luftvärmepump..
Jag har öppen spis uppe och nere i källaren.

Jag vill ju främst förlänga säsongen. Sen finns nån dröm om at vara där på vintern med 🥰

Problemet med småhus är att hålla det varmt, att det inte skall regna in och så vatten och avlopp.
Med kommunalt V/A så försvinner en stor del av problemen.
Strömavbrott beror mycket på hur elledningarna går.
I luften eller nedgrävda?

I övrigt så är det ganska så enkelt.
Jag har 3 hus och min sambo har 2.

Jag har bott själv i hus i några år nu och jag tycker det bitvis är skitjobbigt. Typ när vattenpumpen lägger av en fredagkväll och jag inte fattar instruktioner över telefon att kolla jordningen på pumpen. Jaga elektriker, vvsare, sotare och vad det nu kan vara med en persons ork och tålamod. Ensamt ansvar över när soptunnorna ska ut (ja, det har luktat räkskal i veckor). Komma hem 04 från jobbet och inse att jag måste skotta plogkanten annars är jag infrusen när jag vaknar efter sömn. Felsöka vattenläckor (3 st........), hantera avloppsansökningar med kommunen och inte minst renovera med youtube som bibel. Klippa gräs och skotta är ändå det lilla tycker jag. Men jag vill inte flytta, det är här jag och djuren bor och vi trivs på det stora hela mycket bra. Men ibland ligger jag i sovrummet och lipar för att jag inte orkar ta tag i ytterligare en grej som kom tätt inpå en annan. Men så kravlar man upp och gör det ändå för ingen annan löser det ju åt en. Så jag skulle säga att det går, har jag roddat mitt kråkslott kan vem som helst, men jag fattar verkligen att man väljer bort det också.
Stor igenkänning på den.
Det är toppen när allting fungerar och gräsligt när allt faller ihop runt omkring en.
Jag gör det för att det är den bästa ekonomin för mig.

Eluppvärmning skulle jag undvika, dyrt och ineffektivt. Möjligen skulle jag överväga det om det fanns eldstäder i bostaden som är godkända att elda i.
Det är faktiskt oerhört enkelt att komplettera med en eller två luftvärmepumpar.
Och att sätta in en pelletskamin på det.

Det är hur många som helst som har deklarerat för mig att de aaaldrig skulle kunna köpa så litet/gammalt/liten tomt/få rum/liten dusch/bara en toalett ....etc.
Om man är ensam så behöver man ju inte så mycket plats eller någon möjlighet att stänga om sig själv för att få vara ostörd.
Behoven är ju då totalt olika.

Jag sparar till en sådan.
Men har precis köpt en pelletskamin och en alldeles för stor och dyr solcellsanläggning.

Solel med batteri och värmepump är en lysande kombination.
Jo, jag vet. Vi funderar på solceller också. Men det är lite annat som behöver komma först.

En villa på 80kvm med bergvärme. Något hög kallhyra,
Jac en bergvärmeanläggning är inte billig.
Men oerhört effektiv.

Så naturligtvis måste då kallhyran bli högre än med bara direktverkande element.
Då får räkna på det.
Be om att få se tidigare elförbrukning.

Jag har, vad jag vet, ingen som kan hjälpa mig. Men hyresvärden kan allt och är så otroligt snäll att jag säkert kommer kunna hyra in honom i alla fall, samt be om tips och råd vid behov.

Att kolla upp värmesystem är en bra grej. Jag gissar på att eluppvärmt är dyrast, och kanske även osäkert? (Tänker på tex strömavbrott)

Vet inte riktigt vad det innebär med egen brunn och eget avlopp, bara att det verkar vanligt ute på landet. Behöver nog läsa på om det också.
Jag bor med vovve i en gammal, fullt moderniserad, stuga från 1882.
Egen borrad brunn, enskilt avlopp med brunnar och infiltration. Inga bekymmer, kommunen kommer och tömmer varje sommar och skickar räkning.:)

Jag eldar med ved, har ett pannrum med två accumulatortankar. Tänder i pannan varje kväll just nu. Blir det kallare blir det både morgon och kväll. Jobbet Köper ved som levereras kapad och kluven.
Eluppvärmt är stort NEJ. Bäst vore bergvärme.

Jag klarar mig finfint. Det finns firmor som fixar med el, med uppvärmning etc. Man behöver inte göra allt själv.

Trädgård är exakt så jobbigt som gör det. Men några fruktträd och bärbuskar är kul att kunna gå och äta av

Jo, jag vet. Vi funderar på solceller också. Men det är lite annat som behöver komma först.
Det är bättre ekonomi att köpa solel nu än när jag gjorde det.
Priserna var tämligen upptrissade då 2023 när elpriset skenade.

Men med tiden så kommer det att bli en bra investering även för mig.
Den behöver en riktigt bra styrning för att bli maximalt lönsam.

Jag har en täljstenskamin, en luftvärmepump och resten direktverkande el. Gör av med runt 10 000 kWh per år så mina elräkningar är inget att gråta blod över.

Generösa ytor och högt i tak finnes ej.

Ensam vuxen i huset och hittills går det bra. Mycket att fixa med såklart men. En sak i taget och gör så mycket som möjligt själv för att hålla nere kostnaden. Och inga skyhöga krav på standard och nyrenoverat överallt.
Jag gör av med under 5000 kWh per år och uppvärmningens ved kostar mig ca 10.000,-

Jag bor med vovve i en gammal, fullt moderniserad, stuga från 1882.
Egen borrad brunn, enskilt avlopp med brunnar och infiltration. Inga bekymmer, kommunen kommer och tömmer varje sommar och skickar räkning.:)

Jag eldar med ved, har ett pannrum med två accumulatortankar. Tänder i pannan varje kväll just nu. Blir det kallare blir det både morgon och kväll. Jobbet Köper ved som levereras kapad och kluven.
Eluppvärmt är stort NEJ. Bäst vore bergvärme.

Jag klarar mig finfint. Det finns firmor som fixar med el, med uppvärmning etc. Man behöver inte göra allt själv.

Trädgård är exakt så jobbigt som gör det. Men några fruktträd och bärbuskar är kul att kunna gå och äta av
Ett alternativ är pelletspanna.

Problemet när man är själv utan erfarenhet att bo i hus att man inte vet vad som behöver göras. Det är oftast mer än man tror och mindre än man fruktar. Och halva vägen handlar om att våga försöka.

Det finns forum där man kan få hjälp med råd

Noll nytta i att litet hus med 4 rum inklämda på 74 kvm. Vedspisen klarar att värma det som behövs vid ev. kris.
Huset är varmt och ser ingen nytta med en värmekälla till. Spispannan i köket är fortfarande i full funktion.
En luft-luft-värmepump är mer effektiv än bergvärme när utetemperaturen är högre än +4°.
Den kostar vid mer än +10° mindre än vedeldning.
Och den sköter sig själv.
Mina dåligt isolerade stugor på 50 kvm förbrukar under 10 000 kWh per år.

Men största vinsten är AC på sommaren.
Med solpaneler så blir kylan gratis.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Det dyra fritidshuset
  • Bo i Luleå

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur