Är det svårt att bo i ett hus?

Bukefalos 30 år!

Jag försöker göra livet lätt för mig själv. Har egen brunn och septitank. Tömmer tanken två gånger per år och det kostar väl ca 1000:-/gången. Eget vatten är skönt eftersom jag slipper betala för kommunalt. Vatten har blivit dyrt och en "normal" villa med 4 st personer i den kommunen där jag bor betalar ca 1000:-/månaden för vatten. Den kostnaden slipper jag tack och lov. Jag har dock haft problem med min vattenpump och fick byta den och göra en massa jobb runt omkring, det kostade mig ca 6500:- efter rot-avdraget, så inte hela världen.
Egen brunn känns ju bäst om den är djupborrad så man slipper problem med ev sinande brunn på sommaren. Föredrar själv kommunalt vatten o avlopp. Här ligger det på ca 800 kr/ månad och då inte enbart vatten utan avlopp inkluderat.

Egen brunn känns ju bäst om den är djupborrad så man slipper problem med ev sinande brunn på sommaren. Föredrar själv kommunalt vatten o avlopp. Här ligger det på ca 800 kr/ månad och då inte enbart vatten utan avlopp inkluderat.
Det där är ingen universell sanning.
Vi hade en grävd brunn på 4 m, aldrig problem med vatten. Inte ens när jag glömde vattnet på ett dygn sommartid 🤷🏻‍♀️

Man måste inte toppa med en elpatron, även om jag antar att det är det vanligaste. Mina föräldrar har en mindre oljepanna för det pga storleken på deras hus. Den har dock aldrig behövt användas konstigt nog och det är nog 20 år sen de installerade bergvärme.
Jag kollade litet på det där och de moderna pumparna verkar inte behöva något komplement.
Så det är föråldrat.
Dock sitter ju ofta de gamla pumparna i hus som man köper.
Det gäller väl att kontrollera vilken pump man har för att veta.
Det är faktiskt toppen att det fungerar så numera.

Ja precis, allt beror ju på lokala förutsättningar :)
Vår ena brunn är grävd med en nedslagen spets i.
Den ger alltid massor av vatten.
Men den ligger precis vid en sjö och vi vet att där finns underjordiska källor som trycker upp just där.
På andra ställen vid sjön så kan man se källorna rinna upp ur marken.

Allt är en fråga om förutsättningar.

Det där är ingen universell sanning.
Vi hade en grävd brunn på 4 m, aldrig problem med vatten. Inte ens när jag glömde vattnet på ett dygn sommartid 🤷🏻‍♀️
Läs vad jag skrev istället för att påstå att det skulle vara en universell sanning. Skrev nämligen ev!! Så trött på folk som vränger till det man skriver.

Läs vad jag skrev istället för att påstå att det skulle vara en universell sanning. Skrev nämligen ev!! Så trött på folk som vränger till det man skriver.
Jösses det var inte meningen att hoppa på dina tår O_o

Själv var jag väldigt glad för egen brunn nyligen när hela stans vatten var ur funktion. Det finns fördelar och nackdelar med allt och vad som är vad kan nog vara högst personligt.

Själv var jag väldigt glad för egen brunn nyligen när hela stans vatten var ur funktion. Det finns fördelar och nackdelar med allt och vad som är vad kan nog vara högst personligt.
Ja givetvis. Men blir väldigt otrevligt när ens ord inte läses som det står.

Det ena utesluter inte det andra. Jag har kommunalt vatten men gammal fastighet så det finns inte mindre än tre grävda brunnar på olika ställen. Har iof bara kontrollerat vattnet i en av dom men det var fullt drickbart om det skulle behövas och används till hästarna när dom går på bete. Resterande brunnar används till bevattning, fylla badtunnan och liknande. Mycket praktiskt stora delar om året även om åtminstone två av dom sinar om det är en ordentligt torr sommar.

Jag tänkte svara ur en annan synvinkel än den rent praktiska.
Att ha ett hus/gård är som att ha en hobby eller livsstil. Du blir aldrig "klar", utan det är en pågående process.

Du kan nog bara svara själv på hur "bekväm" du är av dig, hur mycket problemlösare du är ;)
För nästan allt kan man göra själv (låt bli el och VVS ;)) om man är van att problemlösa snarare än att få panik, om man inte är rädd för att ta och bli skitig osv...

Jag tänker också på hur du bor nu. Passa på att få vara med ägaren när något ska göras, kanske gå med på andra sysslor på gården som inte bara tillhör din stuga.
Ha din hyrstuga som ett intro till eget ägande :heart

Man ska heller inte underskatta tvång. En lördag kl 17 stod kranen i uterummet och sprutade vatten. Ledningen hade spruckit av oklar anledning. Fattade att jag var tvungen att stänga av vattnet in till huset, men sen då? Ringde jouren men de var på annat jobb och det skulle dröja flera timmar.

Tänkte att jag väl får överleva. Hämta en dunk hos grannen så jag kan borsta tänderna. Precis då ringde en av mina bästa vänner. Hon kunde inte heller någonting om VVS, men hennes ex-man kan ju kom vi på. Jag svalde stoltheten och ringde honom. Han förklarade exakt hur jag skulle göra och jag sladdade in på Biltema för att köpa det nödvändiga och sen lagade jag faktiskt läckan själv med byte av rör, pluggning, etc. Det är inte så svårt när man väl börjar, men det handlar ju om att våga börja. Jag tycke att jag inte hade något val.

Och den erfarenheten gör att jag numer ger mig på allt möjligt. När jag renoverade badrummet bytte jag handfat inkl kranar och ledningar själv, satte in en ny toalettstol, osv. Man lär sig om man tvingas.

Ang brunn/vatten och el. Med tanke på det säkerhetspolitiska läget och statusen på ledningar i det kommunala nätet skulle jag alla dagar i veckan hitta ett hus med egen brunn samt värmekällor som kamin och köksspis. Samt investera i ett mindre reservkraftverk.
Vatten kommer bli otroligt dyrt i framtiden.

Jag tänker också på hur du bor nu. Passa på att få vara med ägaren när något ska göras, kanske gå med på andra sysslor på gården som inte bara tillhör din stuga.
Ha din hyrstuga som ett intro till eget ägande :heart
Ja, jag ska passa på att prata med honom om det vid tillfälle. Förklara att jag faktiskt VILL vara med. (Han tycker inte att jag ska behöva hålla på med sådant). Hyresvärden själv jobbar som någon typ av hantverkare om jag förstått det rätt, och verkar kunna fixa allt och lite till här på lilla gården, så det gäller mest bara att få möjlighet att haka på :p

Läser förövrigt allt här i tråden och är jätteglad för alla svar. Jag funderar och klurar och försöker lära mig mer. Det är ju inte aktuellt för mig just nu bums på stört att köpa något, men jag vill vara väl förberedd.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Det dyra fritidshuset
  • Bo i Luleå

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur