Är det svårt att bo i ett hus?

Bukefalos 30 år!

Eluppvärmning skulle jag undvika, dyrt och ineffektivt. Möjligen skulle jag överväga det om det fanns eldstäder i bostaden som är godkända att elda i.

Jag tänker att de borde gå om en kan tänka sig att investera i en luftvärmepump isåfall?
Men då kanske en vill ha eldstad med?

Jag är nybörjare på detta så därför jag passar på o frågar lite 🙂

Jag har en täljstenskamin, en luftvärmepump och resten direktverkande el. Gör av med runt 10 000 kWh per år så mina elräkningar är inget att gråta blod över.

Generösa ytor och högt i tak finnes ej.

Ensam vuxen i huset och hittills går det bra. Mycket att fixa med såklart men. En sak i taget och gör så mycket som möjligt själv för att hålla nere kostnaden. Och inga skyhöga krav på standard och nyrenoverat överallt.

Jag tänker att de borde gå om en kan tänka sig att investera i en luftvärmepump isåfall?

Vi har direktverkande el, satte in luftvärmepump första vintern men gammalt hus utan öppen planlösning så inte jätteeffektivt.
Köpte kakelugn typ femte året. Allt beror väl på vart man bor och vilken temperatur man vill ha inomhus men vi drar i kWh ungefär som en modern villa, och har en hästgård.

Jo absolut. Allt handlar ju om vad man är villig att investera om det är eluppvärmt eller betala i elräkning. :)

Som motpol har vi 230 kvm och snittar på 400 kwh/månad. Då har vi en vedpanna så vi betalar ju i form av tid som vi lägger på att ta ved i vår skog.

Hur långt är ett snöre? Beror på huset! Nybyggt kan innebära underhållsfritt i 10+ år, om det är bra gjort. Ett äldre hus kan innebära massor av jobb. Snöskottning? Gräsklippning? Jag tycker lägenhet är döden så jag uppskattar jobbet runt ett hus, men skulle jag vara helt själv skulle jag välja ett nyare modell av hus för enkelhetens skull. Och inte för stor tomt och för många övriga byggnader. 😊

Svårt skulle jag inte säga rakt av. Nu har vi o och för sig en gård med sammanlagt fem byggnader, varav två bostadshus.

Det kan vara jobbigt att bo i his. Men finns ekonomin att åtmistone försöka ronga in hjälp vid behov skulle jag inte säga att det är svårt.

Men skulle du hyra eller köpa @Red_Chili?
Om du hyr har du ju mindre ansvar för sådant som går sönder av normal användning. Se bara till att läsa kontaktey noga och följa eventuella rutiner för felanmälan.
Se vara till att läsa kontraktet noga krong vilket ansvar hyresgästen har innan underskrift i så fall.

Det jag tror många (som bott i köpt hus) pratar om utöver underhållet också de krav de har på sig själva om att trädgården, verandan och almt annat som här till ska vara vackert och välskött.
Men man bör väl gilla att vara ute eftersom det ofta krävs lite pyssel som att röja trädgården på sly och nässlor och annat ogräs, även om man valt lättskötta trädgårdsväxter.

Mycket beror också på husets modernitet och värmesystem.
När vi flyttade hit behövde vi elda i den stora omoderna pannan 2 ggr per dag vintertid.
Det var lite slitigt att gå ut till pannhuset och starta brasa tidigt på morgonen, och därtill kom också staplingen av åtskilliga kubik ved på sommaren. Behövde staplas för att få plats i vedboden.
Numera har vi luftvattenpump och det den drar i extra el hade vi ändå lagt ned om vi köpt färdigkluven ved.

Hur långt är ett snöre? Beror på huset! Nybyggt kan innebära underhållsfritt i 10+ år, om det är bra gjort. Ett äldre hus kan innebära massor av jobb. Snöskottning? Gräsklippning? Jag tycker lägenhet är döden så jag uppskattar jobbet runt ett hus, men skulle jag vara helt själv skulle jag välja ett nyare modell av hus för enkelhetens skull. Och inte för stor tomt och för många övriga byggnader. 😊
Som ensam budgivare mot andra som i princip alltid är par är min erfarenhet att man kan behöva sänka sina krav på enkelhet om man inte sitter på en rejäl insats. Det är hur många som helst som har deklarerat för mig att de aaaldrig skulle kunna köpa så litet/gammalt/liten tomt/få rum/liten dusch/bara en toalett ....etc.
De är alltid en del av ett par. Ensamstående/singlar säger aldrig så kategoriskt är min erfarenhet.

Men det är klart att enkelt är gött 😊

Vi har bott i hus men nu har vi lägenhet och sommarstuga som vi stänger till vintern.
Så klart mycket trevligare i eget hus men så mycket att fixa.
Vi är ointresserade och ganska opraktiska men i hus så måste bara saker fixas hela tiden. Och eftersom vi aldrig haft råd att köpa fina färdigrenoverade hus så har vi fått fixa själva eller anlita hantverkare, dyrt och ibland har det inte blivit bra heller trots att det var dyrt. Så skönt nu att slippa tänka på gamla rör som kan börja läcka, fönster som behöver målas, avlopp som behöver rensas osv.
Men så klart saknar jag att bo i marknivå ha egna uteplatser tomt och det var mycket enklare med djuren i hus.
Men visst går det att bo i hus själv och få en bättre boendemiljö om man har råd och ork.

Det jag tror många (som bott i köpt hus) pratar om utöver underhållet också de krav de har på sig själva om att trädgården, verandan och almt annat som här till ska vara vackert och välskött.
Men man bör väl gilla att vara ute eftersom det ofta krävs lite pyssel som att röja trädgården på sly och nässlor och annat ogräs, även om man valt lättskötta trädgårdsväxter.

Jag räknar med att köpa något, när jag väl har fått ordning på det ekonomiska osv. Har en del att ordna med nu och behöver framförallt ta mig igenom min provanställning på jobbet. Inte för att jag tror att de kommer vilja annat än ha kvar mig även efter provanställningen, men det är inte läge att försöka köpa bostad innan det är definitivt :) Med det sagt, så om det dyker upp något bra att hyra så hade det nog varit skönt, just för att det (med bra hyresvärd) blir enklare.

Nu hoppas jag på att få hjälpa till lite med skötseln på gården jag nu bor på. Tex ska vägen mellan gården och stora vägen plogas med traktor på vintern. Det hoppas jag på att få göra :p Annars tänker jag att just pyssel i trädgården är typiskt sådant som jag hellre skulle göra än att sitta inne vid en tv/dator efter jobbet eller en ledig dag.

Min dröm är absolut att någon gång i framtiden köpa en liten "cottage" sådär i utkanten av byn här i skottland - eventuellt en bit land och få hjälp av familjen med att bygga nytt. Jag har tur med väldigt savvy och hands on släkt som, även om de inte alltid kan vara med mig på plats, kan ge mycket goda råd. Jag är rätt praktiskt lagd och bekväm med underhåll och praktikaliteter och ser inga som helst problem med hus bara för att jag är singel. :)

Kan tillägga att jag är uppvuxen i hus med vedeldning, ommålningar, skogsarbete, underhåll av uthus, skottning etc etc så det är ingenting som känns främmande eller skrämmande.

Senast ändrad:
Och NU fick jag svar från en som jag varit i kontakt med tidigare, om att hyra just ett hus. En villa på 80kvm med bergvärme. Något hög kallhyra, men om det totalt sett inte blir allt för mycket så kan det bli bra ändå. Är helt klart värt att kolla upp, för det var inom rimligt avstånd från jobbet också.

Jag älskar verkligen att bo i lägenhet pga hur lättskött det är, men iom hästarna så villhöver jag bo på gård.... så nu har jag ett stooort, gammalt renoveringsobjekt av ett hus. :angel: När man har hus själv får man vara rätt så praktisk och inte få panik om saker går sönder, Har man eget avlopp och egen brunn så finns det ännu flera (viktiga!) saker som kan tänkas gå sönder, så rekommenderar att undvika det om det går. Tack och lov har jag supersnälla, händiga grannar som hjälper till med svåra saker som att byta vattenpump, döda råttor, osv. Annars vette tusan hur jag hade klarat mig, det skulle blivit dyrt iaf att hyra in hjälp med allt möjligt... Men Youtube är bra för att lära sig göra saker som man inte kan. 😅

Jag har luftvärmepump i köket, eluppvärmning annars och kakelugn som värmer jättebra om det är riktigt kallt ute (händer inte så ofta i Skåne). Lite skog så jag kan ta egen ved men det tror jag knappast jag kommer orka, dock brukar väldigt många människor tycka sånt är kul så med lite tur kan man få hjälp med det. Min trädgård har jag sagt sedan jag flyttade in att "den ska jag ta tag i nästa år" - jag försöker prioritera och ha rimliga ambitioner, och är okej med att jag inte hinner med allting.
Prio 1 när jag flyttade in var att gå över taket på huset och få det i bra skick, sedan måla fasaden inkl dörrar och fönster så de inte ruttnar. Åh ja, och gå över elen och installera jordfelsbrytare plus vattnet då som varit ett kapitel för sig själv (e-coli bakterier i brunnen, rostig läckande vattenpump, alldeles för mkt humus, osv...). Mitt avlopp var inte heller godkänt och behövde bytas ut... Så ja, trädgården har fått vänta. 🤣 Men jag trivs bra här ändå, och den stora fördelen med att vara själv är ju att man kan göra precis som man vill utan att behöva fråga någon. 🥰

Jag älskar mitt hus trots att det är på tok för stort för mig och jag älskar min stora tomt med utsikten och alla fruktträd, bärbuskar mm, men jag ruttnade på jobbet och bor nu i en lägenhet långt från huset. Helst vll jag egentligen köra ner allt till huset igen och bara bo i något lite här, men om jag inte kan hyra ut det måste jag nog sälja. :sorry:

Det är så mycket skönare med den egna friheten även om det är besvärligt att vara ensam med allt fixande + det blir dyrt med bara en inkomst när man behöver renovera.

Då jag flyttade till mitt hus för, ja vad blir det nu, 10-12 år sedan kanske, så förfasade sig tydligen några av mammas vänner. I deras ögon var det visst helt oöverstigligt att en kvinna med två små barn skulle bo ensam i ett hus. Det skulle aldrig gå.
Nu efter alla dessa år undrar jag fortfarande vad det är som inte skulle gå. Det är visserligen ett relativt nytt hus, kommunalt vatten och avlopp, trädgården kanske lite större än standard. Visst, det har varit ett rejälare stopp i avloppet, värmesystemet har krånglat, det har varit någon liten vattenläcka någon gång, diskmaskinen har behövt bytas ut, jag har haft elektriker ute för ett och annat, osv. Men det finns ju folk som jobbar med sådant, som går att tillkalla för det jag inte klarar eller vill göra själv.

OCh trädgårdsskötsel tycker jag ju är
roligt, och de gånger jag inte tycker det så är barnen mutbara vad gäller att klippa gräs :)

Så länge man har ett varmt hus klarar man det mesta. Så leta hus du vet att du har råd att värma upp. Att skaffa, släpa och bära ved är en hel del jobb om det är primära värmekällan. Och det är trist att det är kallt när man varit borta en heldag.
Ja vars, och när de blir äldre blir de ju lite mer dragiga och kalla men det är ju lite charmen med att mysa in sig med ulltröja och tofflor 😁😍

inte ett dugg charmigt, bara dyrt o kallt, men som tur är går det ju att tilläggs isolera.byta gamla dragiga fönster o dörrar.
Sånt jag inte skulle finna charmigt i lgh om jag säger så. Men visst är det så, inte enbart kul, nej. Huset jag växte upp i är inte så stort, gammalt (älskar gamla hus, de har en charm jag inte finner i nya) och rummet jag och brorsan länge delade på var kaaaallt om vintern, sådär så det nästan gjorde ont i musklerna av kalla lakan på kvällen men så gott man sov!!! Sen isolerade vi den lilla kattvinden som fick bli mitt kryp in, det gjorde jäkla mycket alltså 😄.

Jag räknar med att köpa något, när jag väl har fått ordning på det ekonomiska osv. Har en del att ordna med nu och behöver framförallt ta mig igenom min provanställning på jobbet. Inte för att jag tror att de kommer vilja annat än ha kvar mig även efter provanställningen, men det är inte läge att försöka köpa bostad innan det är definitivt :) Med det sagt, så om det dyker upp något bra att hyra så hade det nog varit skönt, just för att det (med bra hyresvärd) blir enklare.

Nu hoppas jag på att få hjälpa till lite med skötseln på gården jag nu bor på. Tex ska vägen mellan gården och stora vägen plogas med traktor på vintern. Det hoppas jag på att få göra :p Annars tänker jag att just pyssel i trädgården är typiskt sådant som jag hellre skulle göra än att sitta inne vid en tv/dator efter jobbet eller en ledig dag.

Det är ju perfekt att få "öva" lite på sysslorna som kommer med ett hus :up:

Att kolla upp värmesystem är en bra grej. Jag gissar på att eluppvärmt är dyrast, och kanske även osäkert? (Tänker på tex strömavbrott)

Ja iaf med element men bättre med luftvärmepump.
Mm.. så länge kabeln är nedgrävd borde strömavbrott inte vara så ofta? (jag bor ju inte i min stuga men haft kortare avbrott vid åska endast) Våran grävde de ner för några år sen men finns stugor runt om där de inte gjort det än.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Det dyra fritidshuset
  • Bo i Luleå

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur