Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

C

CindyLou

Som dom flesta vet är jag en mycket tänkande och även lite svammlig person. Men något har fastnat i hjärnan på mej och det är just detta med sadelpassning till mitt 9 åriga arabsto. Jag är även ganska blåögd och lyssnar alltid på alla och i slutändan vet jag aldrig vem jag ska lita på eller om jag ska tro på mitt eget omdömme det lilla jag vet om just sadelanpassning.

Jag har en Wintec Isabell dressyrsadel som jag fullkommligt älskar, så himla skön att rida i men är den verkligen rätt för min dam?

Jag har ridit mest med det rödajärnet i. Men efter kloka råd här på buke bytte jag till det vitajärnet (extra vid) som troligtvis troddes även det vara för smalt. Med det vita järnet i kanade sadeln när jag satt upp och det blev större yta ruggning än vad jag fick av det röda järnet som även det ruggade lite längst fram. Vet ej hur jag ska förklara men längst fram nedanför manken mot bogarna?

I veckan hade jag ute en diplomerad equiteraput och h*n såg även över min sadel. Hästen i sej hade en mkt fin musklad rygg,ingen ömhet där men lite spänningar i hals och framförallt bog,samma sedan i sommras men ngt bättre.Stoet hade även en Isabellsadel innan jag köpte henne i april.
Equiteraputen kom fram till att jag skulle ha det svarta järnet i och sadeln fick nu en mer vågrätt sitts. Innan med det röda och vita järnet har sadeln tippat mer framåt har jag för mej och bakvalvet blivit högre.

Med det svarta järnet i har nu hästen ridits tre gånger lugnt. På första ridturen som var en timmes skritt under ryttare och 10 minuters kort longering i trav och galopp utan ryttare hände detta. Bossorna i bak hade ruggat och skavt av håren på ryggen av varje bossa. Direkt kom tanken är inte det svarta järnet för smalt?

Så nu har ni som inte känner till mej även ni fått höra på mina svammlande tankar och funderingar som nöter varje dag.

Så vad för tankar har ni redan nu och vad för bilder vill ha på hästen?I morgon kan jag fota med det svarta järnet som sitter i bara ni berättar vadför bilder ni vill ha.

Sv: Araben och sadeljakten

Håll dessa dåliga exteriörbilderna från i sommras tillgodo så länge.
utstllning108.jpg

utstllning094.jpg

utstllning022.jpg

Här i galoppen ser ryggen ganska rak ut
I1274724W528H396V20080717T183038Z.jpg

I galoppen när hon jobbas lös i rundkorall,longeras,ihage och även ofta när jag rider så så förvandlas hon till en lutande,mkt snabb häst som kryper ihop med benen till taxben och springer på med massor av krafft på bakbenen.

Isabellen kan nog funka som sadel, men det svarta koppjärnet är jag lite tveksam till faktiskt!
Dels då du beskriver att håren skavts av under bossorna på bara en ridtur, vilket tyder på att sadeln lutar i bakvikt med svarta järnet - troligen för smal bomvidd.
Och dels för att din arabdam verkar vara av den kraftigare typen med en tämligen bred manke (men bilderna kan luras, hästen på bete osv...) , och araber rent generellt är breda över ryggen. Min arab är bra tanig i jämförelse med din, men kräver någonstans mellan rött och vitt koppjärn i wintec för att det ska funka, beroende på muskler och hull.

Kanske är det sadeln det är fel på rent formmässigt, men oavsett, svart koppjärn tror jag inte på.

tack för dina tankar och ideèr då var jag inte helt ute med att jag trodde att det svarta var för smalt?

Kan tillägga att så fort som ekonomin tillåter kommer vi ta oss till en diplomerad sadelutpassare för att kolla igenom det noga men jag vill ändå veta om jag överhuvudtaget ska rida i min isabell så länge och med vilket järn i.

Vill ni ha kort med sadelgord spänd eller utan sadelgjord?

Senast ändrad av en moderator:

jag vill ändå veta om jag överhuvudtaget ska rida i min isabell så länge och med vilket järn i.

Vad säger hästen? Upplever du någon skillnad i reaktion vid sadling? Sura miner? Svårigheter i ridningen, ex.vis att slappna av eller att fatta galopp, motsträvighet?

Enklaste sättet att veta vilket koppjärn du ska ha i sadeln, är att lägga koppjärnet direkt på ryggen vid manken, där framvalvet sen ska sitta. Ligger det platt och parallellt utmed manken på båda sidor så har du hittat rätt koppjärn.
Tror det finns nån snygg bild i tråden nedan hur du ska passa in det:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=933576

Om du väljer ett koppjärn som kan tänkas passa, hästen verkar nöjd vid sadling och sadeln hittar sin plats på ryggen och ligger kvar fint utan att störa bogar eller vara för lång, går det säkert att bruka den ett kort tag till tills du kan få den kollad.

Blir det någon väsentlig skillnad i hur sadeln ligger innan och efter du spänner gjorden, så sätt in en bild av varje. Går tyvärr inte att bedöma huruvida en sadel verkligen passar enbart genom att kolla på en bild, men man kan iaf bedöma om den ser heltokig ut!

Senast ändrad:

Hon kan ibland pipa vid uppsittning då hon är väldigt stoig. Jag upplever att sadel ligger kvar på ryggen med blått och rött järn medans med det vita järnet så kanarsadel.
Vi har hela tiden haft problem med galoppen då det går fort framåt,många avbrott till stillastående från hennes sida. Hon har mkt svårt att hålla galoppen på volt. Vi får lixom inte kläm på galoppen tillsammans.
Hon är ganska tjurig men inte överdrivet när man kommer med sadeln. Ngt spänd häst.
Nu har jag inga kort men lägger man järnet direkt mot manken är det vitajärnet nästan för smalt.

visst man kan verkligen inte bedömma om sadel ligger 100% bra på en bild men man/ni får en litet "hum" om ifall det är helt galet eller ej.

här kommer bilderna från idag på ryggen.
rygg002.jpg

rygg003.jpg

rygg006.jpg

rygg007.jpg

Har hon inte för svängd rygg för en Isabelle? Den sadeln är ju väldigt rak. Det kan ju hända att den ligger vägrätt med det svarta järnet för att det passar men då blir den nog för rak för att passa hennes rygg. Bara en tanke.

med sadel på och under lättare/kortare longering i skritt och trav. Ville ej sitta upp,kändes fel..
rygg016.jpg

rygg021.jpg

rygg022.jpg

rygg034.jpg

rygg035.jpg

rygg040.jpg

Hmm den ser för smal ut. Och vad jag vet så är IW gjord för hästar med mer manke och höjd vid mankpartiet. Så det kan bli fel även om vidden blir rätt.

Jag vet att många arabägare använder Morris&Nolan på sina (liknande din i ryggen).

Senast ändrad:

ja så kan der ju vara!
Himla tråkigt i såfall för jag trivs så bra att sitta i denna sadeln.

När jag longerade med det svarta järnet i så tyckte jag att den lättade ngt i bak ibland.

Är det helkört med denna sadeln till denna häst?
Vill ni se sadeln med annan bomvidd på henne? Jag kan ta nya om ni vill.

Vet ej om det hjälper ngt men här är bilder när jag rider med vittjärn tror jag.

dressyr074.jpg

dressyr065.jpg

På dom sista två bilderna (utan ryttare) ser man att sadeln puttas frammåt, dne ahr hamnat i fel läge, och rent spontant från 1a bilden så tycker ajg att den ser för rak ut, därav att den puttas frammåt när hon rör på sig.

Vidden är lite knepigt, den ser ju från sidan ut att ligga vågrätt vilket är bra, men kanske kunde prova liiite bredare, det är lite klurigare.

Men jag tror ändå den är för rak, jag har också haft problem men arabryggare, & Morris & Nolan och Presige brukar ligga bra, båda är korta och har funkar på lite olika slags ryggar på mina araber. Prestige går ju också att värma om i bredden otaliga gånger så på så sätt är det skönt om hästen ändrar sig, men båda är mcycket bra sadlar i både hopp & dressyr modellerna.

lycka till!

Håller med om att sadeln inte ligger 100 på hästen.
Testa prestige på henne, brukar passa många araber, har prestige versailles på min arab herre som liknar din i ryggen.

Har också hört att M&N ligger bra på araber. Har själv prestige appalosa dressage till min arab. Han är lite svängd i ryggen och blir rakare under arbete.

:eek:svart järn? det kan inte ens min taniga krake ha...

sadeln ser för rak ut och för smal. den ligger även för långt fram på bilderna under longeringen.

jag har andvändt rött ibland vitt järn men min equiteraput som var här förra veckan sa att vi skulle ha det svarta järnet och när vi testade sa den att det var lite brett men att hästen kommer att bredda sej när den sätter mer muskler:eek:

Sadlade med två fingrar bakom bogbladet.
Ska prova med ett annat järn i men funkar det inte så gör det inte.

lita inte på vad hon säger, din häst ser ganska bred ut över ryggen och kan absolut inte ha det svarta järnet! Den kan heller inte sätta några muskler med en för trång sadel. Minst rött järn bör du ha i.

vill du ha bilder med det röda eller vita järnet i?
Kan försöka fixa det ikväll för medryttaren ska rida i morgon och jag vill ha det mest optimala järnet i så länge.

ps. h*n menade på att det svarta järnet var för vid för mitt sto.

Senast ändrad av en moderator:

jag tror visserligen att sadeln är för rak i bommen för din häst men lägg gärna ut bilder med järnen.

Du kan även ta bilder på hästen med bara järnet liggande på ryggen. Lägg järnet några cm bakom bogbladet. Du bör se ganska snabbt om det svarta järnet går ner över ryggen eller om det ligger ovanpå.

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat