Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

lämna tillbaka den! du ska inte sponsra detta utprovningsställe med 13 000 för en felutprovad sadel. Finns billigare dessutom att få tag på!

Om du tittar på bilderna så ser du att sadeln lutar bakåt. Du har dessutom fått ruggningar i pälsen vilket säger att sadeln inte passar. Som någon skrev så är denna sadel väldigt rak i bommen så du får all tyngd på ett ställe när sadeln ligger som den gör. Prova en stl större eller eventuellt 2 storlekar större med en padd under om hästen inte är musklad.

Hur mycket mindre sits kan du själv klämma ner dig i? Saden ser ut att ligga på smärtgänsen över att vara för lång.

ja hon är inte så musklad för tillfället även om en del finns där. Jag har en ganska stor bakdel och breda lår:D men ska försöka ta kort i kväll så ni får se.

Kommer en vidare sadel av det märke att funka? Eller ska jag leta efter någon anna. Känns dumt att åka och till sadelutprovaren igen när jag fått två icke passande.

svårt att säga. k2 an är ju extremt rak i bommen. hur mycket kommer din häst upp i ryggen under arbete? Kan ju vara värt att prova iallafall...

rekommenderar fortfarande att du byter ut utprovaren mot de jag tipsat om tidigare. längre att åka, men med större utbud och bättre personal! de sadlar jag sett varit utprovade därifrån har legat bra!

Hon kommer inte alls upp mkt under arbete. Har tyvärr ingen möjlighet att åka så långt tyvärr.

Red idag men inga bilder.
Jag trivs verkligen i denna sadeln,så skönt men det kanske blir så jag jag lämnar den åter. Red idag med svanskappa för första gången men hon protestera vilt i galoppen. Skrek och sparkade bakut flertalet gånger om. Dessutom så åkte den fram lika mycket som utan den. Blev samma ruggningar av sadeln denna gång med. Ifs så åker den bara några få cm fram men det är ju tydligt att det är ngt litet som inte stämmer även om det är den sadeln som legat bäst hitills. Har ni något förslag på sadel jag kan låna hem (om dom har) för att prova istället?

Jag skulle nog ändå testa den 17" W om du kunde få den på öppet köp för sadeln kan mycket väl passa, bara den blir lite bredare.

Jag tycker dock att du ska lämna tillbaks de fick utprovade, inte någon av dem var särskilt välpassande, tyvärr. :(

Idag longerade min medryttare med albion sadeln och lät då Adele travhoppa några hinder. Hon andvände svängd gjord och antiglidpaden. När de kom hem så kollade jag på ryggen och sadeln hade kanske åkt fram en cm,fortfarande fri bogfrihet, sadelgjorden hade inte åkt fram så mycket och hon hade tydligen gått i fin form i travenm istället för att springa med huvudeti luften som hon brukar. Det visade samma storlek på märkena men inte med ruggning utan bara typ ett avtryck. Kanske gjorde antiglidpaden sitt arbete. Nu ska jag till hästaffären i eftermidag vid 16.30. Men undra kanske jag borde leta reda på en wide och om den är för bred andvända en pad tills hon breddat sej ytterliggare.
Undra om sadelgjorden var värd att köpa för 900kr! Den var skitbra och lätt att spänna då damen blåser upp sej men kanske min svängda gjord som jag har hämma ligger ngt bättre?
Antiglidpaden kostar ändå nästan 500kr, värt eller ej?

jag är inte mycket för antiglidpaddar. för mig har den aldrig visat sin funktion. Känns som den måste dra och slita mycket i pälsen på hästen. om den skulle göra någon funktion så bör den ligga direkt på hästen och direkt under sadeln. alltså inget schabrak under. annars kan det kvitta.

Prova en stl större på sadeln, den du har nu är för smal! Även om hästen går fint så passar den inte. din häst är värd en bättre anpassad sadel än så!

Hemkommen från affären för att lämna tillbaka sadlarna men alla sadelkunniga var på mässan i Göteborg och expiditerna som var kvar var inte sadelkunniga. Jag förklarade ändå mina problem med sadlarna och dom ringde upp min"sadelutprovare" Vilket sa att jag nog inte kunde ha en bredare sadel än MW på Albion dör då skulle den bli för vid. Ni har sagt här att den verkar vara för smal. När jag känner med handen så går den lätt nedför kåpan utan tryck så jag vet inte riktigt. Dom sa att jag skulle låna hem sadeln ännu en vecka med gjorden + en annan antiglidpad med upphöjt bak då jag nämde att den var i ngt bakåtvikt. Fick rådet att ingen annan dressyrsadel skulle passa bättre för tillfället innan hästen var mer i form.

Kollade själv i sadellistan men de få tänkbara var ute på låns dock var det bara hoppsadlar då det inte verkade finnas någon passande dressyrsadel.
Kom ihåg tippset om en prestige VERSAILLES tidigare i tråden. Dock var den vidaste utlånad men jag lånade hem en 17" 34 så får vi se om det är ngt som passar även om det är en dressyrsadel jag hellst vill ha.

hoppas du hittar nåt snart!
Jag har ju en prestige versailles 34 hihi, men den är inlämnad och blir nu en 36 fast med fårpadda under och den tar ju ens storlek, så...den blir ju i praktiken 35 som kan bli 36 om man tar bort paddan typ ;)

Funderade på om kanske en Top Reiter JR Spezial kan funka, dom är väldigt korta, har rundbossor så funkar för lite mer svängda ryggar, visst det är en isis sadel men den ger en bra lodrät sits om man har balans nog att 'klara' av en med inte stort bakvalv. Och, dom finns ju i vida bomvidder :)

Hoppas det är OK att hoppa in här. Jag har följt denna tråden och den snarlika. har också en arab med kort och bred rygg,( Bogblad-höftbenskam 57 cm, och från bogblad till sittpunkten 15,5 cm) har provat massor utan att hitta något jag/ vi är nöjda med.Har också varit hos sadelutprovare och verkligen försökt tro att det de rekommenderat, och som jag köpt för dyra pengar varit bra, men det har det inte.
Åkte till sadelaffären( utan häst), med allt jag läst här i huvudet, och lånade hem en Albion Style, som var jätteskön, men som åkte fram ( som de flesta andra sadlar)och en helt otippad Kieffer som jag plockat bara på känn för att den såg nätt ut, och den känns så BRA! Ligger still på hästen , och hon känns inte alls så bred som i alla andra sadlar, har bara testat hemma i mörkret än, men i morron blir det ridhuset, och om det känns lika bra slår jag till!
Har också provat en M&N hoppsadel som också ligger bra, tror knappt det är sant.
Här är en bild på Kieffern :http://www.pixbox.se/pic_show_id26259455.html

Jag blir så ledsen när jag hör hur den sadelutprvaren du varit hos resonerar. En sadel som ligger i bakvikt är för smal. Punkt. Att lägga något som höjer upp den bak är bara att täcka problemet. Är den för smal nu, hur ska hästen kunna muskla sig och bredda sig? Det känns oftast inte när man drar utefter kanten framtill om den är för smal, det brukar kännas jämnt, där känner man mer om det är punkttryck för att sadeln i sig har fel form.

Jag fortsätter tycka att du ska lämna tillbaks den. Testa den i W och se hur den känns och ligger.

Sen som tips kanske en Globus Clic, skulle gissa bomvidd 34, 36 tror jag kan bli lite för vid, skulle kunna passa.
Prestige är jag rädd är för smala för din häst. Även deras bredaste är förhållandevis smal.

Det var faktiskt din sadel jag kom att tänka på när det inte fanns andra dressyrsadlar och stod där med pärmen och såg just det namnet;).
Det fanns även Prestige Golden star men dom var utlånade. Alla andra Albion var sålda =(

Faktiskt så fanns det en hel del Kieffer inne, kanske det är värt att prova?

Jag har provat Globus Clic i bomvidd 34, se bilder tidigare i tråden.
Jag försökte förklara att jag trodde hon behövde en bredare sadel men det trodde inte alls sadelutpovaren.. Ska kontakta en privatperson som jag hittat på internet om dennes Wide och kolla om öppet köp.

Ja gör det , modellen jag fastnat för heter Wien, smal midja på sätet och inte så stora vulster fram.
Egentligen skulle man ju vilja prova allt, men det är knappast praktiskt genomförbart, tyvärr.
Lycka till!

Kieffern ligger inte bra, den är för smal. Kika snett framifrån o titta på bommens vinkel samt jämför den med hästens vinkel så ser man att hästen är bredare än sadeln.
// Linda

Håller med Incognito. Albion K2 är en av de absolut rakaste sadlarna som finns på marknaden! Dessutom verkar den på bilden vara för smal - du ska upp en storlek till W. Den är rätt lång däremot, så jag skulle inte sätta en längre sådan än 16,5 - 17" på din häst, beroende på vad du kan trycka ned rumpan i för size.

Skippa antiglidpadden, och skippa garanterat den rekommenderade kilpadden som utprovaren vill att du ska rida med - sadeln kommer att ligga mer i jämvikt på hästens rygg, men sadeln kommer knappast att vidga sig en bomstorlek till, vilket är det hästen verkar behöva, utan resultatet kommer bara att vara att det kommer att se Trevligare ut för ögat att titta på...

Kan vara värt att prova en annan Albion K2 i bredare bomvidd om du får tag på en, men är din häst inte helt rak i ryggen så prova då hellre en Albion Style -den är lite mer rundad, samt att den är skönare :love: för ryttaren också!

Kieffern ser tyvärr för smal ut.
Kieffer är en trevlig sadel som håller i måååånga år, de har ett smalt säte vilket är bekvämt speciellt om man har breda hästar, samt att man kan värma om bommen på många av Kieffers modeller. Däremot kan man inte vidga dem alldeles för mycket, ofta inte tillräckligt mycket för att passa dessa hästar med lite bredare ryggar så det är inte säkert att Kieffer räcker till för din häst även om du breddar bommen maximalt. Den passar fint på hästar med raka ryggar, men inte nödvändigtvis helt platta utan lite mer takformade ryggar.

Har fått för mig att Kieffer inte är optimala på arabryggar...

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat