Arbetslivets floskler och klyschor

Om man får kasta in ett exempel på horribel företagskultur och personalhantering så jobbade jag under flera år på ett ställe där vi var en avdelning med en mellanchef som jag och majoriteten av de andra trivdes oerhört bra med. Han såg till att vi kom ut på bra konferenser och julmiddagar, att vi fick vettiga julklappar, att man blev uppmärksammad om man la manken till osv. Under sig hade han en personalchef, som han delade ansvaret med. Någon av dem gick att få tag på dygnet runt, det var verkligen inga glidarjobb de hade.
Han fick dock självklart skit från vissa, och kanske ännu mer skit uppifrån, kanske delvis för att företaget var av typen som satte mål som var omöjliga att uppnå för att "motivera". Det spelade alltså ingen roll om vi ökade vinsten för företaget mer än någon kunnat tänka sig, det var aldrig tillräckligt ändå.

Sedan skedde en OMORGANISATION inför ett årsskifte. Många fick sluta. Chefen hade tagit tillräckligt med skit och orkade inte mer utan slutade. Personalchefen fick veta två veckor innan jul att han inte hade något arbete att komma tillbaka till efter nyår. Julmiddagen blev inställd.

Och den julklapp företaget(inte vår chef) bestämde att alla anställda skulle få det året var pocketboken "Vem snodde osten". En bok som handlar om att man inte ska vara rädd för förändring på arbetsplatsen. Författaren själv säger att han avråder chefer från att massutdela boken till anställda:

"–Det kan så lätt missförstås. Det är som att ge alla i företaget en flaska munvatten och skicka med en lapp där det står att de har dålig andedräkt, enligt Johnson. "

Och japp, ungefär så kändes det. Ett år senare hade i princip alla jag kände slutat/blivit utbrända och hatade företaget i största allmänhet.
 
Åh vi börjar varje möte med att berätta om vi är röda eller gröna :cool: Så chefen vet vilka hen kan driva med utan att personen blir arg.

Sen avslutat vi mötet med att berätta vad vi tyckte om mötet, men bara positiva saker.

Ha! Vi hade även gul, men färgerna avsåg arbetsbelastning. Sanslöst.
 
Ja, det har väl debunkats flera gånger om vid det här laget. Som ett fan av vetenskap ser jag rött (pun intended) när företag, organisationer och myndigheter ändå envisas med att använda sig av sådant dravel.

Allra värst tycker jag det är när skattepengar går till dravel och ovetenskaplig skit. Som när en kommun skickade anställda till en kursgård som pysslar med primalterapi och andningsövningar enligt Osho-läran. :banghead:
 
Allra värst tycker jag det är när skattepengar går till dravel och ovetenskaplig skit. Som när en kommun skickade anställda till en kursgård som pysslar med primalterapi och andningsövningar enligt Osho-läran. :banghead:
Åh men även här utmärker sig min arbetsplats! Vi (personalen) har bett om att få en kurs i mindfullness eftersom det visat sig hjälpa personalgrupper som jobbar med ex utåtagerande individer och vi har hög frånvaro på grund av psykisk ohälsa och stress så det skulle kunna vara en väg att jobba med det.

Första förslaget som kommer upp från arbetsgivarens representant är en kursgård här i närheten som vandrar den shamanska vägen och erbjuder kurser i bland annat ”den manliga krigarens väg”, hur en ska komma i kontakt med sin inre häxa och som anordnar gudinnefestivaler. Liksom, vi börjar inte med ex habiliteringen som vi har samarbete och som jobbar vetenskapligt med eller kollar vad som finns i kommunens regi, nej nej, vi går direkt till ett Mumbojumboföretag som dessutom är dyrt (och vi ska ju alltid spara pengar i verksamheten, utöver att vara aktsamma med skattepengar). Helt rimligt! :up:
 
Åh men även här utmärker sig min arbetsplats! Vi (personalen) har bett om att få en kurs i mindfullness eftersom det visat sig hjälpa personalgrupper som jobbar med ex utåtagerande individer och vi har hög frånvaro på grund av psykisk ohälsa och stress så det skulle kunna vara en väg att jobba med det.

Första förslaget som kommer upp från arbetsgivarens representant är en kursgård här i närheten som vandrar den shamanska vägen och erbjuder kurser i bland annat ”den manliga krigarens väg”, hur en ska komma i kontakt med sin inre häxa och som anordnar gudinnefestivaler. Liksom, vi börjar inte med ex habiliteringen som vi har samarbete och som jobbar vetenskapligt med eller kollar vad som finns i kommunens regi, nej nej, vi går direkt till ett Mumbojumboföretag som dessutom är dyrt (och vi ska ju alltid spara pengar i verksamheten, utöver att vara aktsamma med skattepengar). Helt rimligt! :up:
Har ni faktiskt gått kurser där?
 
Jobbet slår nya rekord. Nu heter det att omorganisationen bara är en smärre justering av chefsnivåerna. Ja.. Just det. Men vad är en omorganisation då?
 
Alltså jag kan bara tänka mig. Det måste ju kunna missbrukas något enormt. Att människor fungerar olika kan man ju tycka vara en ganska basic insikt för någon som ska röra sig på en arbetsplats liksom.
Vi gjorde ett sånt ”test” inför vår planeringsdag för ett tag sedan och sen kom två HR-konsulter och föreläste för oss. Huvudbudskapet var att MÄNNISKOR ÄR OLIKA och att MAN KAN INTE ANTA ATT ANDRA UPPFATTAR SAKER PÅ SAMMA SÄTT SOM EN SJÄLV. Sen fick vi veta vilken ”bokstavskombination” vi var baserat på testet. Inte färgtestet men liknande.

Jag höll fan på att smälla av. Hallå jag är liksom psykolog och vi arbetar med terapeutisk behandling inom psykiatrin. Lite fel grupp att föreläsa för och liksom pinsamt att de inte skämdes. Vi kan ju mänskligt fungerande väldigt mkt bättre än dem, men det verkade de liksom inte fatta?

Sen hade vi i teamet väldigt bra diskussioner baserat på de frågeställningar som de hade med sig, men vi hade kunnat ha samma diskussioner utan det dör ovetenskapliga mumbojumbotestet.
 
Vi gjorde ett sånt ”test” inför vår planeringsdag för ett tag sedan och sen kom två HR-konsulter och föreläste för oss. Huvudbudskapet var att MÄNNISKOR ÄR OLIKA och att MAN KAN INTE ANTA ATT ANDRA UPPFATTAR SAKER PÅ SAMMA SÄTT SOM EN SJÄLV. Sen fick vi veta vilken ”bokstavskombination” vi var baserat på testet. Inte färgtestet men liknande.

Jag höll fan på att smälla av. Hallå jag är liksom psykolog och vi arbetar med terapeutisk behandling inom psykiatrin. Lite fel grupp att föreläsa för och liksom pinsamt att de inte skämdes. Vi kan ju mänskligt fungerande väldigt mkt bättre än dem, men det verkade de liksom inte fatta?

Sen hade vi i teamet väldigt bra diskussioner baserat på de frågeställningar som de hade med sig, men vi hade kunnat ha samma diskussioner utan det dör ovetenskapliga mumbojumbotestet.

Ville reagera på ditt inlägg med både :eek: och :rofl: men eftersom det inte går var jag tvungen att göra ett inlägg istället.

Alltså, bristen på inkännande kompetens skrämmer mig. Föreläsa om att människor är olika inför psykologer? Vad i hela glödheta? Vad är det för människor som har sådan gigantisk övertro på sig själva?
 
Vi gjorde ett sånt ”test” inför vår planeringsdag för ett tag sedan och sen kom två HR-konsulter och föreläste för oss. Huvudbudskapet var att MÄNNISKOR ÄR OLIKA och att MAN KAN INTE ANTA ATT ANDRA UPPFATTAR SAKER PÅ SAMMA SÄTT SOM EN SJÄLV. Sen fick vi veta vilken ”bokstavskombination” vi var baserat på testet. Inte färgtestet men liknande.

Jag höll fan på att smälla av. Hallå jag är liksom psykolog och vi arbetar med terapeutisk behandling inom psykiatrin. Lite fel grupp att föreläsa för och liksom pinsamt att de inte skämdes. Vi kan ju mänskligt fungerande väldigt mkt bättre än dem, men det verkade de liksom inte fatta?

Sen hade vi i teamet väldigt bra diskussioner baserat på de frågeställningar som de hade med sig, men vi hade kunnat ha samma diskussioner utan det dör ovetenskapliga mumbojumbotestet.
Men hur kommer det sig egentligen att de anlitades ens?
 
Jo, det ar det. Jobbar i UK, och har ar kulturen sant att team och foretag ska annordna arrangemang for att "build a community" typ. Jobbar som konsult dock, sa inte ritkigt helt representativt - vi har inte helt sallan projekt da vi reser 4 dagar/vecka, och da blir det ju ofta ganska naturligt att man ater middag med nagra kollegor.

Jobbade dock pa ett projekt i kopenhamn med brittiska kollegor och hade fantastiska kulturkrockar dar britterna inte alls forstod varfor svenskarna och danskarna var sa motvilliga till "kick-off" middagar.

Jag har lite blandade kanslor - jag ar sjalv relativt ung och singel med mycket egen tid som jag har kontroll over, och kommer bra overrens med ett gang kollegor - att da fa gratis middag och drinkar och/eller andra evenemang for att umgas med dem ar inte helt fel, men a andra sidan ar jag valigt anti en foretagskultur som bygger pa att man bygger sitt liv runt jobbet!

Min sambo var riktigt ledsen över det när han flyttade ifrån UK till Sverige och började jobba här, blev en väldig kulturkrock för honom. Slutade med att han slutade arbeta på företaget med sina svenska kollegor och bytte till ett jobb fullt med folk från UK. Så nu är han nöjd igen. :rofl:
 
Senast ändrad:
Min sambo var riktigt ledsen över det när han flyttade ifrån UK till Sverige och började jobba här, blev en väldig kulturkrock för honom. Slutade med att han slutade arbeta på företaget med sina svenska kollegor och bytte till ett jobb fullt med folk från UK. Så nu är han nöjd igen. :rofl:

Haha, Han kunde inte hantera all fritid hans svenska kollegor hade?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 799
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp