Arbetslivets floskler och klyschor

Vi hade nyss ett möte idag om att vi ska möblera om i en avdelning (som min ska tydligen flytta till men det är en annan sak) och man pratade om att man skulle vara tillgänglig för "kunden" så att de kan få hjälp och samtidigt om att det är aktiv arbetsplats dvs folk kan flytta runt.
Jag har varit lite frågande om det och frågade rakt ut om det inte var motsägelsefullt att man skulle kunna eller behöva flytta runt samtidigt som folk ska kunna hitta en dvs gärna vara på samma plats? :confused:
Fick ett rungande Ja tillbaka från de andra :grin:
 
Fast jag tycker att möten är rätt roliga :o:angel: känns lite vuxet typ :rofl::o Och som trevliga avbrott i jobbets vardag.
Plus så har jag tolkar då och hänger med i vad alla säger bättre än annars, dvs jag får lära känna de andra lite :up:
 
Har också svårt för incheckningar. "Vad har du för förväntningar på dagens möte". Det är sällan det kommer fram något spännande på den "laget runt-frågan".

Jag har samlat på mig ett antal floskler till den typen av situationer. Avskyr sånt, jag är inte intresserad av andras förväntningar och vill inte vara så pass ärlig att jag svarar "att det tar slut fort".
 
Är inte det någon sorts internationell företagskultur, det där att livet ska vara organiserat kring arbetsplatsen i väldigt hög grad Typ Japan och USA har väl sådana mönster? Folk går aldrig från jobbet, semestern är minimal och man hänger gärna med kollegorna kväll efter kväll?

Bland mycket annat, verkar det ju förutsätta att "den ena" parten i familjerna inte har den typen av arbetsgivare, för det är ju bra om "den ena" tar hand om barnen ibland.

Jo, det ar det. Jobbar i UK, och har ar kulturen sant att team och foretag ska annordna arrangemang for att "build a community" typ. Jobbar som konsult dock, sa inte ritkigt helt representativt - vi har inte helt sallan projekt da vi reser 4 dagar/vecka, och da blir det ju ofta ganska naturligt att man ater middag med nagra kollegor.

Jobbade dock pa ett projekt i kopenhamn med brittiska kollegor och hade fantastiska kulturkrockar dar britterna inte alls forstod varfor svenskarna och danskarna var sa motvilliga till "kick-off" middagar.

Jag har lite blandade kanslor - jag ar sjalv relativt ung och singel med mycket egen tid som jag har kontroll over, och kommer bra overrens med ett gang kollegor - att da fa gratis middag och drinkar och/eller andra evenemang for att umgas med dem ar inte helt fel, men a andra sidan ar jag valigt anti en foretagskultur som bygger pa att man bygger sitt liv runt jobbet!
 
Synergieffekter har vi tjatat om tills vi kräks. Och mod. Vi måste våga vara modiga. Har vi visat mod på dagens möte? Varit utanför vår comfort zone? Urk. Som om ett lyckat möte är där vi har bråkat. Jag bråkar inte ofta - är diplomatiskt lagd (konflikträdd säger en del...) och har sällan högljudda konflikter även när jag säger vad jag tycker. Är jag då aldrig modig? Bara för att jag inte ställer till med en scen och slänger in drama på mötet?

Har också svårt för incheckningar. "Vad har du för förväntningar på dagens möte". Det är sällan det kommer fram något spännande på den "laget runt-frågan".

Och föreläsningar som inleds med att man ska ställa sig upp och massera personen framförs axlar? Kräääääks på det!

+ @Görel

Fast om man inte har nagot bra svar pa vad man har for forvantiningar pa ett mote, sa ar det val ett jattebra tecken pa att man inte bor vara dar? Alltsa, man kan vanda fragan till den som ordnat motet "Jag ar inte riktigt saker pa vad jag forvantas tillfora eller fa ut av detta mote - kan du vara snall och fortydliga/forklara for mig tack?" - detta kan ju latt goras t.o.m. fore ett mote, nar kallelsen kommer?
Jag hatar att sitta pa moten dar jag kanner att jag inte har nagot syfte
 
+ @Görel

Fast om man inte har nagot bra svar pa vad man har for forvantiningar pa ett mote, sa ar det val ett jattebra tecken pa att man inte bor vara dar? Alltsa, man kan vanda fragan till den som ordnat motet "Jag ar inte riktigt saker pa vad jag forvantas tillfora eller fa ut av detta mote - kan du vara snall och fortydliga/forklara for mig tack?" - detta kan ju latt goras t.o.m. fore ett mote, nar kallelsen kommer?
Jag hatar att sitta pa moten dar jag kanner att jag inte har nagot syfte

På min arbetsplats har vi regelbundna obligatoriska möten som brukar inledas med en lägesrunda som kan utökas med att vi ska sätta siffror på vår arbetssituation. Mötena kan också avslutas med liknande rundor där man ska berätta om olika saker angående sin arbetssituation. Så det är inget man kommer undan och inget man kan tacka nej till.
 
Har också svårt för incheckningar. "Vad har du för förväntningar på dagens möte". Det är sällan det kommer fram något spännande på den "laget runt-frågan".
Åh vi börjar varje möte med att berätta om vi är röda eller gröna :cool: Så chefen vet vilka hen kan driva med utan att personen blir arg.

Sen avslutat vi mötet med att berätta vad vi tyckte om mötet, men bara positiva saker.
 
Åh vi börjar varje möte med att berätta om vi är röda eller gröna :cool: Så chefen vet vilka hen kan driva med utan att personen blir arg.

Sen avslutat vi mötet med att berätta vad vi tyckte om mötet, men bara positiva saker.

Herregud...
Det känns helt overkligt att man som vuxen person kan fråga andra vuxna människor om de känner sig röda eller gröna..
 
Du kan få hänga med mig ett tag. Igår: möte 9-10, 10-11, 11-12, 13:15-13:30 (det var mitt :D) och 14:30-15:30. Idag: möte 9-16. Ni fattar varför vi beger oss till en stuga i skogen för att få ro att tänka lite fritt ibland va? :crazy:
:eek:
Eh, jag sa inte att jag älskade dem :angel::rofl: Gillar dem mest pga det blir ombyte från vardagen som sagt.

Imorgon ska vi ha ett långt möte på förmiddagen, en workshop :cautious: får se hur det blir!
 
Åh vi börjar varje möte med att berätta om vi är röda eller gröna :cool: Så chefen vet vilka hen kan driva med utan att personen blir arg.

Sen avslutat vi mötet med att berätta vad vi tyckte om mötet, men bara positiva saker.
Åh jag trodde att du skulle ta upp det där med att man testade sig och fick olika färger utifrån resultaten :rofl: Chefen pratade om det häromdagen och nämnde att vi, uppfattade jag som, skulle kanske jobba med det på kickoffen som kommer :cautious:😅
 
Jag lyckades stoppa det där dravlet med färgerna. Vi fick en initial dragning , sen frågade jag efter något slags vetenskaplig bakgrund (för det lät som en av de där egenmappade teorierna av någon som lyckats med något helt annat och sen vill sälja böcker och föreläsa) och sade att jag ville ha en regnbågsflagga (med en mix av många fler färger än fyra). Så att vi åtminstone kan slå en fluga på smällen och visa stöd för HBTQ-rörelsen. Det blev inget mer.

Om man gör något sådant helt utan bevisat värde, som är fördummande och förenklande in absurdum, är det nog en bättre ledningskompetensanalys än personlighetsanalys.

Jag uttrycker floskler ibland i mitt arbete, men det är nästan uteslutande ett tecken på min inkompetens att förklara vad jag egentligen vill så jag försöker på alla sätt undvika det. Att använda innehållslösa ord och mål gör det inte lättare för någon att arbeta.
 
Kommunledningen snöade in på färgerna, så ALLA var tvungna att använda dem. MYCKET tid har lagts på detta. Trots protester från anställda (bla mig) att det inte finns någon vetenskap bakom.

Så nu kommer det fortfarande en massa kommentarer på möten där folk kan säga saker som "det är jobbigt att vara ensam röd bland alla er blå!"* Vilket jag känner är extremt förolämpande. Dels att jag ses som en färg, det är allt jag är, och att jag ska köpa att det är allt jag är.

* Vilket inte heller stämde. Iofs är det många i min mötesgrupp som identfierar sig som blå eller gröna men förutom den som klagar är vi minst två röda till. Det är bara det att vi andra faktiskt är vuxna och kan hålla i vår "röda otålighet" och kan vänta på att de som vill ha betänketid kan hinna tänka färdigt innan vi bestämmer något. Även om det kan handla om upp till ett par minuter!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 727
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp