Arbetsterapeut - till vilken nytta?

Det som också är viktigt är hur man pratar med sig själv. Det fick jag lära mig under min terapi. Varje gång jag sa "Jag vet inte" intalade jag mig att jag inte visste. Men det gjorde jag, innerst inne. Men "vet inte" var den enkla vägen.
Så jag var förbjuden att säga de orden för terapeuten. Jag var också förbjuden att säga ex "nej, jag kan inte åka buss för jag får ångest" "jag kan inte handla på ica när det är ljust" eller var det nu var. Ju fler gånger man säger det, desto mer sant blir det. Det är otroligt hur hjärnan lurar oss och lite av "du blir vad du tänker".
 
Du får kanske minska förväntningarna på dig själv. Heltid kanske är orimligt med dina problem? Sikta på en halvtid?

Och sopsortera (som såklart är viktigt och bra), är det verkligen en prioritering? Släng alltihop utan att sortera om det tar så mycket energi. Du får helt enkelt kompromissa för att orka.
Jag överlever inte på en halvtidsinkomst. Och jag vill ha en heltidsinkomst för att kunna spara.

Sopsortering är inte svårt. Det kostar inte något extra att lägga saker i rätt fack i stället för fel fack.
Vad är det som gör att du kommer iväg till din kurs på utsatt tid? Att bilen är tankad eller att bussbiljett finns? Där måste ju finnas någon drivkraft som gör att du agerar utifrån en plan/ schema. Kan man använda den drivkraften inom andra områden, då den uppenbarligen fungerar väl?
Jag är väldigt plikttrogen. Och jag skulle förlora pengar på att inte sköta skolan. Att kunna sköta skolan är lika viktigt som att kunna sköta ett jobb. Hur ska man annars försörja sig?
Jag vet inte om det här hjälper dig men jag kan ju berätta ungefär hur vi gjorde på mitt möte med arbetsterapeut. Jag har ganska många mål och sådant jag vill få ordning på och på det sättet kan jag relatera lite till dig. Jag vill kunna äta tre gånger om dagen, jag vill träna eller motionera en till tre gånger i veckan, jag vill plugga varje dag (vilket är hela anledningen till att jag är där egentligen). Tre rimliga mål, det finns kanske fler men det var dessa jag kom dit med främst. Min arbetsterapeut efterfrågade något som jag gillar, eller åtminstone tidigare gillade att göra på fritiden, som vi också kunde lägga till som mål att arbeta mot. Helst ska man ju ha lite roligt i livet också, inte bara måsten.

Så vi diskuterade vad som var viktigast att klara här och nu, för mig var det maten. Jag fick välja vilka två mål som antingen kändes lättast att äta eller som mest troligt blev gjort, det blev frukost och lunch. Delmålet blev att fokusera på att äta frukost samt lunch, men lunch behöver inte heller vara en matlåda det kan vara mer som ett mellanmål, huvudsaken är att något alls blir ätet. Tanken är inte att göra allt perfekt från början, bara att börja. Gärna lyckas, vilket jag för övrigt inte gjort en enda dag än sedan träffen trots att jag stundtals tänkt att det här är för lite och för "enkelt" och det måste gå fortare än så om mitt liv ska fungera i tid. Att omedelbar framgång kan utebli är också viktigt att vara medveten om. Det kommer sannolikt vara en krokig väg till att nå de uppställda målen, det här poängterade arbetsterapeuten. Det kommer inte fixas på en vecka eller månad, det kommer inte vara spikrakt uppåt, det är liksom helt normalt att det går dåligt också.

Jag skulle också införskaffa en almanacka eller kalender att skriva dessa vardagliga mål på, gärna hänga den någonstans där jag påminns (jag har inte tagit mig iväg och gjort det än heller men jag förstår definitivt hur detta kan hjälpa, särskilt om man är visuellt lagd). Här är det bra att inte ha för många punkter på sin att göra lista på almanackan, för då blir man som du säkert vet lätt helt överväldigad och orkar bara inte. Att ställa larm på mobilen för att påminnas om vad som ska göras var ett förslag som också kan hjälpa vissa, men det gör inte jag i nuläget.

Det jag fick med mig (som kanske inte är vad du behöver, men jag skriver det ändå för eventuell inspiration) var tänk igenom vilka dina konkreta mål är, ta något roligt också för att åtminstone så småningom hitta en motivation som inte bara bygger på att saker måste bli gjorda utan också på lust, välj ut det mål som är viktigast att börja med och börja smått och imperfekt. Skaffa en almanacka, skriv en eller två inte alltför stora punkter, och fokusera på att göra dem och inte ALLT det som du tycker måste göras.
Det där med roligt och lust är svårt. Jag kan ju inte känna glädje. När jag red kunde jag njuta av ridningen men sen var jag ju tvungen att sluta. Jag vet inte vad annat som skulle kunna vara kul. Utveckla skogsträdgård kanske, men det är också svårt.

Jag hade ett veckoschema förut. Där stod 1-2 saker att göra varje dag. Tyvärr funkade det inte.
Det tar stopp för alla ibland, så är det bara.

Jag tror fortfarande att det viktigaste är att du förändrar din syn på vem du tror att du vill vara och kanske måste acceptera att det aldrig kommer att ske. Inte för att du på något vis inte skulle vara bra nog, utan för att det inte stämmer överens med din personlighet.

Du säger att du alltid varit såhär, även innan du blev sjuk. Då kan vi helt utesluta sjukdomen här, ja den förvärrar mest sannolikt situationen, men den är inte en orsak. Det betyder att frisk eller ej så kommer du ändå dras med dessa "problem". Du måste släppa tanken på ett varje dag skinande rent hem där allt är ordnat och fixat i minsta detalj, det är orealistiskt. Igen, inte för att du inte är bra nog utanför att du uppenbarligen inte tycker det är roligt att hålla på och då blir det inte hållbart i längden.

Du kanske får nöja dig med att det inte alltid är städat, det är helt okej. Ta en grej varje dag tills du får ett bra utgångsläge. Börja med köksbordet, lägg undan allt som har en plats, släng resten.

Nyckeln för någon som hatar att städa och fixa är att underlätta, underlätta, underlätta. Börja med att fixa diskmaskinen, gå sedan igenom och kolla vad du har för grejer, kanske finns det en hel del du kan göra dig av med? Mer prylar betyder mer oreda.

Vad har du för mål? Om du låtsas att du är helt frisk, hur vill du att din vardag ska se ut? Vad är det du vill kunna göra och vad är inte så viktigt?
Jag vill att mitt hem ska vara presentabelt så jag dels trivs själv men inte heller skäms om jag får något plötsligt besök.

Jag skulle kunna nöja mig om det vore städat åtminstone en gång i veckan. Det händer att jag plockar undan saker men jag blir aldrig klar. Jag stökar till snabbare än jag kan hålla efter.
Fast... Tanken är ju att du ska klara av ditt liv. Och kanske vore det bra att ta ledigt (eller hur det nu funkar) från plugg den timmen som du kan få deras hjälp? Det är ju inte hela tiden och om det är en kompetent person som du känner att du kan få hjälp av så blir det ju som en investering för att kunna klara av saker på egen hand :)
Jag offrar i dagsläget en hel förmiddag av skolan. Egentligen är det inte ok för af, men har fått dispens. Det känns inte okej att offra skolan, men jag behöver ju boendestödet.
Efter att ha gått in i väggen för några år sen fick jag hjälp att försöka strukturera upp städandet så att det inte skulle gro igen och gå så långt att det kändes övermäktigt. Det tips som funkade bäst på mig är att inte bestämma sig för att städa utan att göra lite här och lite där. Jag brukar städa i reklampauserna när jag kollar på tv. Plocka ur diskmaskinen, plocka rent på diskbänken och torka, röja soffbordet är sånt som kan avklaras under ett reklaminslag. Skura badrummet behöver två. Viker tvätt gör jag framför tv-n. Då känns det inte alls lika betungande.

Utöver det har jag ett medfött ryggfel som gör att jag inte kan dammsuga hela min lägenhet på samma dag, och inte hålla den nivå som jag verkligen skulle vilja ha. Man måste acceptera sina förutsättningar, ibland har generna jäklats med en och man har fötts med något man skulle vilja slippa men inte kan komma undan. Då måste man lära sig hantera det istället för att hålla fast vid bilden av det ouppnåeliga.
Jag gör lite här och där jag med, men blir aldrig klar. Så det är ändå stökigt och skitigt.
 
Nej, de kan inte anpassa sig till mitt liv. De är bara tillgängliga under kontorstid när jag studerar. Så jag måste avstå studietid för att få tillgång till dessa.

Det är ju så jag gjort hela livet. Tagit mig i kragen. Men det funkar ju inte särskilt väl egentligen. För det tar liksom bara stopp ibland. Jag mäktar inte med att rodda i mitt kaos. Jag vet inte var jag ska börja, hur jag ska planera o.s.v. Och det har alltid varit så, även när jag varit "frisk".

Och några redskap har jag inte fått. Alls.

Nej, inte vad jag vet. Jag vet inte ens vad ACT är.
Det jeg markerte her. Google flylady. Det er ment å være en hjelp til å komme i gang, ikke å begynne på store prosjekt som i hvert fall ikke jeg orker begynne på. En hovedtanke er at det ble ikke så rotete på en dag, derfor vil ta mer enn en dag å rydde. Et tips jeg har brukt mye er å sette på en timer på 5-10 min. Jeg skal da rydde eller vaske i de minuttene. Kun det.
Og jeg vil anbefale deg å undersøke ACT, det har gjort stor forskjell for mange. Kanskje også for deg? Du har et godt utgangspunkt for du har et mål, du vil, du vet bare ikke hvordan. Heia deg!
 
Jag gör lite här och där jag med, men blir aldrig klar. Så det är ändå stökigt och skitigt.
Klar blir man aldrig om man även ska bo på stället.
Det går ju alltid runt. När man städat klart i ett rum så kommer det bli skitigt igen så fort man rör sig i rummet.
Försök med någon form av schema så du får nån rutin och sen sänka dina krav på dig själv och ditt boende.
Och då ett väldigt enkelt schema så det inte blir för mycket.
Typ
Måndag - köket 15 min
Tisdag - badrum 15 min
Osv
Och då ta det som ”stör” dig mest på dessa 15 min. Som tex kastrullen som blev bränd och hinner du bara den så är ju det bra ändå. Den försvann så det är en sak mindre nästa gång.
 
Det där med roligt och lust är svårt. Jag kan ju inte känna glädje. När jag red kunde jag njuta av ridningen men sen var jag ju tvungen att sluta. Jag vet inte vad annat som skulle kunna vara kul. Utveckla skogsträdgård kanske, men det är också svårt.

Jag hade ett veckoschema förut. Där stod 1-2 saker att göra varje dag. Tyvärr funkade det inte.
Det där sa jag med, just nu känner jag ju inte direkt glädje och lust inför att göra något alls. Då fick jag ta något som jag tidigare tyckt var roligt, för 10 år sedan ungefär, med förhoppningen att den känslan ska komma med tiden. Tanken är nog mest att inte enbart sikta in sig på att göra vardagssysslor utan att försöka hitta något i livet som eventuellt kan vara roligt också, om inte nu så i framtiden eller med lite övning. Det sökandet kan nog också ta tid.

Vad synd att det systemet inte funkade, hoppas du hittar något som funkar bättre! Jag vet inte om det funkar för mig än heller, det ska utvärderas allteftersom. Bra tråd du startat!
 
Klar blir man aldrig om man även ska bo på stället.
Det går ju alltid runt. När man städat klart i ett rum så kommer det bli skitigt igen så fort man rör sig i rummet.
Försök med någon form av schema så du får nån rutin och sen sänka dina krav på dig själv och ditt boende.
Och då ett väldigt enkelt schema så det inte blir för mycket.
Typ
Måndag - köket 15 min
Tisdag - badrum 15 min
Osv
Och då ta det som ”stör” dig mest på dessa 15 min. Som tex kastrullen som blev bränd och hinner du bara den så är ju det bra ändå. Den försvann så det är en sak mindre nästa gång.
Vad jag menar med "klart" är att samtliga prylar städas undan från ett område. Som det är nu så blir det alltid bara en liten del, typ en gryta och två lock som diskas och resten blir kvar.

15 minuter är ganska lång tid. 5 minuter känns mer rimligt att orka med.
 
Men @Wille är du för plikttrogen? Så allt bara blir oöverstigliga måsten som du inte klarar av att hantera? Kanske du borde nysta i den frågan med arbetsterapeuten?

Kan du tänka dig att sänka kravnivån och tänka: i mitt nuvarande tillstånd räcker min energi till 20 minuter hemmafix om dagen.
Under dessa 20 minuter vill jag göra:_______

Tänk inte så långt i framtiden, tänk här och nu.

Som parallell, tas ej med alltför stort allvar:
Jag och maken satt idag och drömde om att köpa en herrgård, och räknade på hur mycket mark som behövs för att det skulle gå runt ekonomiskt. Vi landade i en grov kalkyl om att man behöver minst ca 300 hektar åker för att driva 500 m2 karaktärsbyggnad och hålla den i perfekt skick (samt varm på vintern).
300 ha åker är _dyrt_.

Då har vi två alternativ: 1. gräva ner oss i att vi åtminstone inte de närmaste 10 åren lär ha råd att förverkliga detta, vara sura och griniga. Gnälla om hur mycket vi skulle vilja leva herrgårdsliv, ha ordentligt med mark, ha ett riktigt gammalt hus att vårda osv.
Alternativ 2: bo kvar i vår lägenhet som vi trots allt trivs bra med, vara nöjda med det vi faktiskt har istället för att vara missnöjda med det vi inte har.
Vi väljer nr 2.
 
Senast ändrad:
Vad jag menar med "klart" är att samtliga prylar städas undan från ett område. Som det är nu så blir det alltid bara en liten del, typ en gryta och två lock som diskas och resten blir kvar.

15 minuter är ganska lång tid. 5 minuter känns mer rimligt att orka med.
Testa såhär då

måndag - kök 5 min
Tisdag - badrum 5 min
Onsdag - sovrum 5 min
Torsdag - vardagsrum 5 min
Fredag - övrigt rum (typ hall eller nått sånt. Vet inte hur det ser ut hos dig)
Lördag - kök 5 min
Söndag - vilodag

Att städa allt klart ÄR jobbigt och tar emot för de flesta.
Själv så skulle jag behöva städa toaletten noga men det tar emot så jag ska testa att dela upp det. Städa handfat en dag, städa toan en dag, städa golv en dag, osv. På en vecka så är det rent och då var det inte så jobbigt som om man skulle ta allt på en gång
 
Vet inte om det här kan vara till nån hjälp @Wille: Städa är det tristaste jag vet. Jag har (haft) ett otroligt motstånd.

Sedan skaffade jag en robotdammsugare. För att den skulle kunna tuffa runt var jag tvungen att ställa saker på rätt ställe, ta ut trasmattorna osv - allt sånt som jag avskyr. Men jag gjorde det. Jag var ju liksom tvungen.

Nu går det av bara farten, jag bara gör det för att jag måste, för att Sir Väs ska kunna jobba.

Finns det nåt liknande du skulle kunna använda dig av? Nåt som tvingar dig att göra vissa saker?
 
Jag vill att mitt hem ska vara presentabelt så jag dels trivs själv men inte heller skäms om jag får något plötsligt besök.

Jag skulle kunna nöja mig om det vore städat åtminstone en gång i veckan. Det händer att jag plockar undan saker men jag blir aldrig klar. Jag stökar till snabbare än jag kan hålla efter.
Har du funderat på att minska på antalet grejer och kanske anamma en lite mer minimalistisk livsstil? Jag tycker att det hjälpt mig mycket. Mindre saker blir per automatik mindre stök. Det är också lättare att städa när man inte har så mycket krimskrams. En annan fördel att det blir lättare att komma till ett läge där var sak verkligen har sin plats, det gör att man inte lika lätt bara ställer ifrån sig grejer överallt.

Städat som i nystädat är det ju inte speciellt länge efter man städat, om man dessutom gör det sällan så lägger sig dammet snabbare, samma om man t.ex har mycket textil. Robotdammsugare är ett bra tips, jag har en sådan som går några gånger i veckan och jag drar inte fram den "manuella" dammsugaren mer än på sin höjd en gång i månaden.

Vad är det du gör när du stökar ner? Hur kan du sluta med det?
 
Har du funderat på att minska på antalet grejer och kanske anamma en lite mer minimalistisk livsstil? Jag tycker att det hjälpt mig mycket. Mindre saker blir per automatik mindre stök. Det är också lättare att städa när man inte har så mycket krimskrams. En annan fördel att det blir lättare att komma till ett läge där var sak verkligen har sin plats, det gör att man inte lika lätt bara ställer ifrån sig grejer överallt.

Städat som i nystädat är det ju inte speciellt länge efter man städat, om man dessutom gör det sällan så lägger sig dammet snabbare, samma om man t.ex har mycket textil. Robotdammsugare är ett bra tips, jag har en sådan som går några gånger i veckan och jag drar inte fram den "manuella" dammsugaren mer än på sin höjd en gång i månaden.

Vad är det du gör när du stökar ner? Hur kan du sluta med det?
Det blir mycket förpackningar som bara landar någonstans. Jag har lyckats lära mig att diska tallriken och besticken jag just ätit med, direkt efter måltiden, men det uppstår ju även annan disk, typ grytor m.m. Tidningar och diverse papper kan det också bli.

Ser inte hur jag skulle kunna minska antalet prylar faktiskt.
 
Det blir mycket förpackningar som bara landar någonstans. Jag har lyckats lära mig att diska tallriken och besticken jag just ätit med, direkt efter måltiden, men det uppstår ju även annan disk, typ grytor m.m. Tidningar och diverse papper kan det också bli.

Ser inte hur jag skulle kunna minska antalet prylar faktiskt.
Det låter som att du måste skapa någon sorts system för återvinning? Om du inte har plats för olika kärl/kassar kan du ha en stor kasse du samlar allt i, när den sedan är full så sorterar du på plats där du slänger det, om du dessutom använder samma kasse du handlar i kan du göra det samtidigt.

Mitt bästa tips för disken är att göra det varje dag, morgon eller kväll. Disk blir helt klart jobbigare ju längre det ligger. Igen, varför fixar du inte installationen av diskmaskinen du har? Det är enormt mindre resurskrävande att starta en sådan en gång om dagen istället för att handdiska allt.
 
Det låter som att du måste skapa någon sorts system för återvinning? Om du inte har plats för olika kärl/kassar kan du ha en stor kasse du samlar allt i, när den sedan är full så sorterar du på plats där du slänger det, om du dessutom använder samma kasse du handlar i kan du göra det samtidigt.

Mitt bästa tips för disken är att göra det varje dag, morgon eller kväll. Disk blir helt klart jobbigare ju längre det ligger. Igen, varför fixar du inte installationen av diskmaskinen du har? Det är enormt mindre resurskrävande att starta en sådan en gång om dagen istället för att handdiska allt.

Så gör jag med återvinning!
Skulle tycka det tog för mycket energi med olika kärl för varje, plus att jag inte har plats.
 
Det låter som att du måste skapa någon sorts system för återvinning? Om du inte har plats för olika kärl/kassar kan du ha en stor kasse du samlar allt i, när den sedan är full så sorterar du på plats där du slänger det, om du dessutom använder samma kasse du handlar i kan du göra det samtidigt.

Mitt bästa tips för disken är att göra det varje dag, morgon eller kväll. Disk blir helt klart jobbigare ju längre det ligger. Igen, varför fixar du inte installationen av diskmaskinen du har? Det är enormt mindre resurskrävande att starta en sådan en gång om dagen istället för att handdiska allt.

Ja diskmaskin är en av de sakerna som omedelbart byts ut här om de går sönder. Vi har tom en installerad i bastun just nu :angel:
 
Det blir mycket förpackningar som bara landar någonstans. Jag har lyckats lära mig att diska tallriken och besticken jag just ätit med, direkt efter måltiden, men det uppstår ju även annan disk, typ grytor m.m. Tidningar och diverse papper kan det också bli.

Ser inte hur jag skulle kunna minska antalet prylar faktiskt.
Förutom gjutjärnsgrytor och stekpannor så går det att diska också grytor i diskmaskin. Det gör jag, och det funkar ypperligt. Prioritera diskmaskinen och släpp ett av dina återkommande problem, dvs disken.
 
Jag är väldigt plikttrogen. Och jag skulle förlora pengar på att inte sköta skolan. Att kunna sköta skolan är lika viktigt som att kunna sköta ett jobb. Hur ska man annars försörja sig?
Men kan man inte se det på liknande sätt? Ditt liv blir ju sämre utan inkomst, men det blir uppenbarligen även mycket sämre utan ordning och reda? Så om pengarna motiverar dig till att åka till utbildningen i tid, skulle man kunna definiera välmåendet som den betalning du får för att göra saker hemma en kvart om dagen? Du kan ju välja att vara plikttrogen mot dig själv...
 
Det låter som att du måste skapa någon sorts system för återvinning? Om du inte har plats för olika kärl/kassar kan du ha en stor kasse du samlar allt i, när den sedan är full så sorterar du på plats där du slänger det, om du dessutom använder samma kasse du handlar i kan du göra det samtidigt.

Mitt bästa tips för disken är att göra det varje dag, morgon eller kväll. Disk blir helt klart jobbigare ju längre det ligger. Igen, varför fixar du inte installationen av diskmaskinen du har? Det är enormt mindre resurskrävande att starta en sådan en gång om dagen istället för att handdiska allt.
Jag har redan ett superbra system för återvinning. Haken är att jag måste orka plocka undan skräpet efter mig. Det är där det brister. Och jag skulle aldrig vilja ha bara ett kärl för återvinningen. Dels skulle den bli full för fort och dels skulle jag tvingas stå och sortera vid återvinningen. Jag vill bara tippa hela kärlet/kassen i rätt container och sen vara klar med det.

Jag är för snål för att installera diskmaskinen. Det blir inte så mycket disk att den skulle behöva köras en gång om dagen. Snarare en gång i veckan.
Men kan man inte se det på liknande sätt? Ditt liv blir ju sämre utan inkomst, men det blir uppenbarligen även mycket sämre utan ordning och reda? Så om pengarna motiverar dig till att åka till utbildningen i tid, skulle man kunna definiera välmåendet som den betalning du får för att göra saker hemma en kvart om dagen? Du kan ju välja att vara plikttrogen mot dig själv...
Om det bara kunde funka så. Jag har alltid kämpat i motvind med det där. Försökt och försökt.

Här är en grupp på Facebook som jag tror kan vara bra för dig @Wille att gå med i så du ser att andra människor också har det stökigt och att du kanske inte har det så illa så att du kan sänka dina krav

https://www.facebook.com/groups/87500194530/?ref=share
Jag avskyr ändå att behöva se ett stökigt kök. Och jag gillar inte att ha det stökigt i trädgården heller. Hur andra har det är inte min business.
 
Jag har redan ett superbra system för återvinning. Haken är att jag måste orka plocka undan skräpet efter mig. Det är där det brister. Och jag skulle aldrig vilja ha bara ett kärl för återvinningen. Dels skulle den bli full för fort och dels skulle jag tvingas stå och sortera vid återvinningen. Jag vill bara tippa hela kärlet/kassen i rätt container och sen vara klar med det.

Jag är för snål för att installera diskmaskinen. Det blir inte så mycket disk att den skulle behöva köras en gång om dagen. Snarare en gång i veckan.
Ditt system är ju inte superbra om det inte fungerar. Om du inte orkar plocka undan den så kanske det brister någonstans, är det för svåråtkomligt, för många steg?

Med tanke på hur mycket av dina problem som verkar cirkulera runt just disken så känns det ju helt klart värt pengarna att få den installerad, framförallt när du redan har den hemma. Annars är det ju skräp och då kan du ju lika gärna sälja eller kasta den istället för att den bara står?

Poängen är också att man kör maskinen varje dag, oavsett om den är full eller ej. Det är mycket mindre jobbigt att plocka i/ur en maskin som inte är smockfull.
 
Ditt system är ju inte superbra om det inte fungerar. Om du inte orkar plocka undan den så kanske det brister någonstans, är det för svåråtkomligt, för många steg?

Med tanke på hur mycket av dina problem som verkar cirkulera runt just disken så känns det ju helt klart värt pengarna att få den installerad, framförallt när du redan har den hemma. Annars är det ju skräp och då kan du ju lika gärna sälja eller kasta den istället för att den bara står?

Poängen är också att man kör maskinen varje dag, oavsett om den är full eller ej. Det är mycket mindre jobbigt att plocka i/ur en maskin som inte är smockfull.
Nej, återvinningen är inte svåråtkomlig. Det är lätt som en plätt att använda kärlen. Problemet är att jag inte plockar undan. Så har jag alltid fungerat. Jag strör grejer omkring mig hela tiden och plockar inte undan.

Jag tycker det inte känns värt att köra en diskmaskin med ett par bestick och kanske en tallrik. Eller en gryta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 733
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 700
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp