Arga hästar i ridhus

Sv: Arga hästar i ridhus

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker faktiskt inte det är hästarna som är problemet (visst måste de vara uppfostrade men...) utan ryttarnas attityd.
JAg red i ridhuset på en volt i ena änden av ridhuset (vi var två i ridhuset) när den andra ryttaren plötsligt ska göra ökad trav snett igenom och vänder upp snett bakom mig och nästan rider rakt in i mig, det var bara för min pålles snabba reaktion (hoppa framåt) som hon inte red in i oss! Blir så flyförbannad när folk är så dumma.... Nu är jag inte den bästa på dressyr och sitter och kämpar rundor på mitt arabsto och den andra ryttaren var väldigt duktig på sitt halvblod. MEn av den anledningen kan man inte köra över andra.
Respektera varandra oavsett nivå!!!
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag tycker det åtminstone är lika mycket personen som rider "surhästens" ansvar som den som ska hålla sig undan.
Själv har jag en skraj häst (nåja, det är säkert mig han blir smittad av! :angel: ) som kan reagera på såna halvsmå grejer som att andra smackar åt sina hästar eller piskar med spö vid longering så det låter, att en annan häst brallar (en bra bit bort alltså, det är ljudet) eller råkar dunka till sargen så det låter. Om en häst galopperar nära så blir den spänd och laddar ungefär som att den antingen aktar sig för hästen eller funderar på om den också borde springa.
Eftersom JAG vet om det och det som sagt säkert delvis beror på mig som ryttare så håller jag mig undan andra hästar så mycket som möjligt. Vilket nästan går till överdrift, vissa dagar blir jag så fokuserad på att hålla koll bara för att en ynka häst är i ridhuset så jag ger upp och lägger ner för dagen efter fem minuter för att inget vettigt blir gjort.
Och trots att JAG vet att vi som ekipage är så och är jätteförsiktig när det gäller att komma för nära så har vi ändå råkat ut för att min kuse blivit skraj vid två tillfällen (hästen stegrade sig emot den när min var alldeles bredvid) den ena gången var det inte så farligt eftersom jag gick på marken och på sin höjd riskerade att få min egen häst över mig. Den andra gången trillade jag i backen för att min häst sparkade bakut åt den andra i ren förskräckelse och sen bockade iväg ett par språng. Det värsta var väl inte att den stegrade sig åt min häst så jag trillade av utan att man då verkligen kände det som att det var hennes fel när jag redan visste att min kuse blev skraj så jag försökte allt som gick att hålla mig undan.

Eftersom JAG då anpassat mig såpass att jag åker ut sent när det inte brukar vara andra hästar där dom gånge jag känner att jag måste få till ett riktigt ridpass, då tycker jag det skulle kännas väldigt surt om inte ägarna till uppstudsiga/sura hästar som orsakar det skulle göra några anpassningar. "För nära" är ju lite relativt också. Om jag själv försöker hålla minst en hästlängd emellan i bredd och den andra tänker en hästbredd emellan då kommer ju ändå jag känna mig utsatt.
Eftersom jag faktiskt haft en häst som surat när hästar kommit alldeles vid rumpan på den så har jag vant mig att få anpassa mig åt det hållet också. Och att lära sig flytta rumpan åt sidan snabbt som attan om man känner att hästen spänner sig och laddar för att ev. sparka.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*kl*

För övrigt tror jag också att många problem i ridhuset beror på att vissa ryttare inte har erfarenheten/kan föreställa sig reaktionen på de andra hästarna.
De som konstant smackar eller "physchar" på sin egen tröga häst fattar inte att unghästen kastar sig framåt vid varje smackning....:grin:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag har en f d ridskolehäst som alltid reagerar på smackningar och även om någon klatschar med spö vid longering. Visst är min häst mitt ansvar men jag tycker att man måste försöka samsas och anpassa sitt eget arbete med hästen med andras.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

KL
Red igår samtidigt med en istadig häst som backade o slog bakut.
Min märr som ÄR rädd för andra, men har funkat bra, såg ut såhär:eek:

Fick hålla mig långt ifrån:crazy: nu fick hon verkligen vatten på sin kvarn.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

kl

Tur att man inte harvar i något ridhus ;)

Eller att stoloppet på V75 idag hade hästar som det skrivs i denna tråd.
Sto-lopp med 11 stycken på volt utan varken rosetter i häcken eller övriga problem :devil::D

Nr 1 vann med 700 tusen rikare på kontot och alla medtävlare klarade sig helskinnade:d
Hästar med hyfs eller kuskprestation?

AM (kunde inte låta bli)
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*kl*

För övrigt tror jag också att många problem i ridhuset beror på att vissa ryttare inte har erfarenheten/kan föreställa sig reaktionen på de andra hästarna.
De som konstant smackar eller "physchar" på sin egen tröga häst fattar inte att unghästen kastar sig framåt vid varje smackning....:grin:

Ja, och även om jag själv blir drabbad av det förstår jag dilemmat - vad ska man annars göra om man vill få igång den sega hästen? Den som "måste" ta till med störningsmoment kan ju inte heller krävas anpassa sig helt och hållet eller låta bli att träna när andra är i ridhuset.
Ett annat sånt exempel är när islandshästarna bränner omkring i ridhuset - vissa av de "stora hästarna" blir tokskraj bara av att se dom och de tar ju upp ganska mycket utrymme när de bränner på i ordentligt tempo runt fyrkantsspåret. Men de kan ju inte behöva låta bli att rida för att vi har lättskrämda hästar, de betalar ju också för att rida där! :p
Min kuse kan bli skraj när minsta småponnyerna brassar på precis bredvid och han knappt märker dom förrän dom swoschar förbi snett nedanför! :rofl: men säger jag till om en sån sak känner jag mig riktigt fånig! :crazy:

Ett ständigt dilemma det där när man ska dela ridutrymme med andra. Det enda man kan göra är ju att låta bli att träna om det känns för riskabelt eller icke-konstruktivt om det stör för mycket eller försöka härda så det till slut inte stör.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

KL

att det finns olika "nivåer" på vad hästar som inte är helt säkra i ridhus så länge normal ridning och avstånd hålls, insåg jag inte, men vissa av svaren antyder det.

jag tycker inte det är okej att hästar "bara" kastar sig åt sidan/hoppar åt sidan ett språng vid möte (normalt hyfsat avstånd och normal ridning återigen). som axel säger: det skrämmer normalt uppförande hästar och gör dem osäkra.

träna på andra rider om era hästar är såna. det förstör för de som har hästar som uppför sig, och gör även dessa hästar rädda och osäkra.

Tough - men sant! Jag skiter i om era hästar behöver "tränas inför situationen" och "vänja sig". Jag är inte i ridhuset för att träna och vänja andras hästar, och exponera mig för deras uppförande. Jag är i ridhuset för att kunna fokusera och få ett vettigt träningspass med min häst. Om ni behöver träna och exponera er, välj vänner och bekanta som kan hjälpa er, inte gemene man!
 
Senast ändrad:
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag har en f d ridskolehäst som alltid reagerar på smackningar och även om någon klatschar med spö vid longering. Visst är min häst mitt ansvar men jag tycker att man måste försöka samsas och anpassa sitt eget arbete med hästen med andras.

Visst är det irriterande!

Och inte tror jag att den tröga hästen blir piggare av ett enormt antal smackningar....
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Nu startade väl alla samtidigt o mötte inte ngn galopperande kuse:grin:

Kl Jag kommer ihåg när min val. var ung. min kompis märr som var 1 år äldre kastade sig för andra. Jag såg ut såhär:confused::mad:

Dröm om min förvåning när min oxå gjorde så några gånger året därpå- långnäsa. Att min märr skulle uppföra sig så- kunde jag räkna ut med lillfingret.

Det var lite jobbigt när man hade en bromssträcka som en FIAT;) o svängradie som en Toyota.

Sånt där går över om man inte sätter den i klistret. Vet en duktig dressyrryttare som gjorde halt varje gång som hon trodde att den skull kasta sig- den gick sen o bara väntade på det o tappade galoppen, så det handlar om hur man hanterar det.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Har själv ingen häst som är sparkbenägen eller sur gentemot andra hästar, men blir ändå lika irriterad varenda gång jag ser ryttare med sina "snälla hästar" gång på gång rider på tok för nära hästarna med röd rosett i svansen. Alla individer är olika. För sin egen häst säkerhets skull håller man avståndet. Det tycker jag iallafall.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Blir lite smått irriterad bara av att läsa en del inlägg i denna tråden nu. För det första så är det självklart att man håller avstånd till andra hästar och håller ridhus reglerna och har du en häst som du inte har kontroll eller ordning på så har du inget i ridhuset att göra.

Hade jag varit och tränat i ett ridhus och någon hade ridit på en häst som kastade sig osv, och sedan sagt åt mig att hålla ytterliggare avstånd och att dennes häst inte fick bli omriden, det hade jag nog inte tolererat. Om du har problem med din häst så ska du inte vara ivägen för någon annan, gäller självklart alla. Vi med dom snälla hästarna ska inte behöva få våra träningspass förstörda för att vi hela tiden måste svänga undan så mycket för din häst. Sitter man och tränar i ridhuset så vill man ju inte att någons annans häst ska kasta sig över dig, till slut kan ju någon bli skadad.

Självklart ska man ju kunna rida om hästar på framridningarna på tävlingarna utan att det är något problem.

Vad skulle du gjort då? Angående det jag fetmarkerat? Skitit i den andra ryttaren och kört på oavsett hur illa det blev för den?

Jag har haft både den snälla hästen och den galna hästen, och när jag på galningarna är jag hemskt tacksam över att andra ryttare tog extra hänsyn. När jag rider snäll häst bland andra vildhjärnor är det nyttigt, man får verkligen titta framåt och blir precis i ridningen, en fördel enligt mig.

Tycker att ditt inlägg är lite självbelåtet - du och din snälla häst ska minsann inte behöva anpassa sig efter de som inte kommit lika långt.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Vad skulle du gjort då? Angående det jag fetmarkerat? Skitit i den andra ryttaren och kört på oavsett hur illa det blev för den?

Jag har haft både den snälla hästen och den galna hästen, och när jag på galningarna är jag hemskt tacksam över att andra ryttare tog extra hänsyn. När jag rider snäll häst bland andra vildhjärnor är det nyttigt, man får verkligen titta framåt och blir precis i ridningen, en fördel enligt mig.

Tycker att ditt inlägg är lite självbelåtet - du och din snälla häst ska minsann inte behöva anpassa sig efter de som inte kommit lika långt.

Läs alla inlägg i denna tråden inklusive mina så du hänger med påvad jag har skrivit. Har aldrig skrivit att man inte ska ta hänsyn. Läs inläggen.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Läs alla inlägg i denna tråden inklusive mina så du hänger med påvad jag har skrivit. Har aldrig skrivit att man inte ska ta hänsyn. Läs inläggen.

Det handlar absolut inte om hur långt man har kommit med sin häst. Men har man inte kontroll och ordning på sin häst i ridhuset när flera andra ekipage rider där så tycker jag att man inte har något där att göra. Och då menar jag om man har en häst som kastar sig mot andra hästar osv. som du kan läsa att jag och även andra har skrivit i våra tidigare inlägg. :)
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag vet inte om du nu har missuppfattat:confused:
Hästarna kastar sig ifrån övriga, inte emot
 
Sv: Arga hästar i ridhus

jag håller med. en häst som attackerar andra har ingen respekt för sin ryttare och borde inte få vistas i närheten av andra hästar. har själv blivit sparkad av ett sto som backade rakt in i sidan på mig och min häst och började slå. :crazy: ryttaren bara skrattade och skyllde på att det var ett sto :mad: det är väl för fan ingen ursäkt, kan hingstar vistas sida om sida på en pytteliten framridningsbana som tex i globen så får folk minsann uppfostra sina ston såpass att dom inte sparkar på allt som rör sig...

har man en rädd häst får man boka ridhuset själv! och alliera sig med en kompis som kan hjälpa en att träna på möten. tycker inte det är okej att förstöra för andra.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Läs alla inlägg i denna tråden inklusive mina så du hänger med påvad jag har skrivit. Har aldrig skrivit att man inte ska ta hänsyn. Läs inläggen.

Jag har för vana att läsa trådar innan jag skriver saker, men kanske ska läsa igen och se om jag uppfattar dig på ett annat sätt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 518
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp