Arga hästar i ridhus

Sv: Arga hästar i ridhus

Blir lite smått irriterad bara av att läsa en del inlägg i denna tråden nu. För det första så är det självklart att man håller avstånd till andra hästar och håller ridhus reglerna och har du en häst som du inte har kontroll eller ordning på så har du inget i ridhuset att göra.

Hade jag varit och tränat i ett ridhus och någon hade ridit på en häst som kastade sig osv, och sedan sagt åt mig att hålla ytterliggare avstånd och att dennes häst inte fick bli omriden, det hade jag nog inte tolererat. Om du har problem med din häst så ska du inte vara ivägen för någon annan, gäller självklart alla. Vi med dom snälla hästarna ska inte behöva få våra träningspass förstörda för att vi hela tiden måste svänga undan så mycket för din häst. Sitter man och tränar i ridhuset så vill man ju inte att någons annans häst ska kasta sig över dig, till slut kan ju någon bli skadad.

Självklart ska man ju kunna rida om hästar på framridningarna på tävlingarna utan att det är något problem.


tyvär inte så självklart för alla som du kan se i alla inlägg.. vissa skiter ju i allt och alla som rider i ridhuset..
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Nej tyvärr så verkar det inte vara självklart. Detta är ju egentligen inget som ens skulle behöva diskuteras utan dom flesta häst människor att man inte rider i ett ridhus med flera andra om man inte har kontroll och ordning på sin häst. Blir bara lite förbannad, för hade en annan häst kastat sig över min ponny då hade nog ägaren fått sig en rejäl utskällning av mig.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jaha du så du ska inte behöva ta ansvar menar du.Jag har en häst med taskig bakgrund ,blir livrädd om ngn kommer upp i baken på henne ,då slår hon för att försvara sej.Därför HAR jag röd rosett på henne.Om ngn rider på henne och blir träffad är det banne mej inte vårat fel,däremot så kanske man ska fundera över sin egen ridning om man inte klarar av att hålla avstånd!!!!
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*kl*

Jag uppskattar att folk kommunicerar i ridhuset. Alltifrån att de har en unghäst som lätt blir rädd och kastar sig, att de har en "sparkare" eller att de tänkt träna en speciell rörelse/del av program som tar ordentligt med plats.

När min förra häst var bebis och jag skulle vänja honom med att ridas med andra i ridhus så bokade jag in mina kompisar som var helt medvetna om att han var ung och lite rädd så de tog extra hänsyn. Mkt bra sätt att få en trygg invänjning.

Annars tycker jag att orutin är den främsta orsaken till att det blir fel och krockar, man kan inte ridhusreglerna, man är själv för oerfaren för att "läsa" de andra ryttarnas tänkta vägar och man klarar inte av att koncentrera sig på att rida sin häst samtidigt som man håller koll på andra.

Men det mesta kan lösa sig med kommunikation, har någon en unghäst och ska galoppera första gången tar jag givetvis extra mycket hänsyn. Vet jag att det är en "sparkare" håller jag extra stort avstånd, ska någon träna byten diagonalt håller jag mig borta från diagonalen etc.

Jag förväntar mig dock samma hänsyn tillbaka!
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Självklart ska de ha röd rosett även till vardags.

Däremot är det många som rider alldeles för nära- som de aldrig skulle ha gjort till fots:mad: Har man haft en häst som är rädd för andra, så blir man mer varse.

en anekdot från förr- en instruktör hade en stor elak märr, som kunde ta sats över halva ridhuset med öppen käft för att attackera:eek:
Den bet några o även i ryttares ben.
Instruktören skrattade åt detta- nej henne gillade jag aldrig- Idiot:mad:

En sån människa borde få ett spörapp varje gång hästen betedde sig illa. :crazy:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Våran del av ridhuset? Har du abbonerat och betalt för att hyra en exklusiv del av ridhuset där inga andra får rida? Betalar jag för att använda ridhuset när jag rider så betalar jag för tillträde i hela ridhuset och ridhusreglerna och reglerna för vem som har företräde gäller samtliga! Vad hjälper det att påpeka för din vän istället för att säga till personen du egentligen gnäller på? Jag skulle skita fullkomligt i ngn som sitter och gnäller istället för att tala klarspråk, har du problem med din egen häst så prata med andra ryttare istället för att sitta och gnälla halvhögt till andra. :idea:

Precis. det är väl det TS tar upp? :confused: dvs att det är den som HAR en häst med problem, som bör vara mycket aktsam och hålla sig undan för att undvika att hästen med problem och beteende rubbningar under ridning, inte skadar andra? Då är det väl som sagt lämpligt att man a) flaggar att hästen är otillförlitlig, men att man samtidigt då inte gasar på som en dåre och förutsätter att ANDRA ska vika hädan, när de har hästar som uppför sig och funkar med andra hästar i ridhus, eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Arga hästar i ridhus

Blir lite smått irriterad bara av att läsa en del inlägg i denna tråden nu. För det första så är det självklart att man håller avstånd till andra hästar och håller ridhus reglerna och har du en häst som du inte har kontroll eller ordning på så har du inget i ridhuset att göra.

Hade jag varit och tränat i ett ridhus och någon hade ridit på en häst som kastade sig osv, och sedan sagt åt mig att hålla ytterliggare avstånd och att dennes häst inte fick bli omriden, det hade jag nog inte tolererat. Om du har problem med din häst så ska du inte vara ivägen för någon annan, gäller självklart alla. Vi med dom snälla hästarna ska inte behöva få våra träningspass förstörda för att vi hela tiden måste svänga undan så mycket för din häst. Sitter man och tränar i ridhuset så vill man ju inte att någons annans häst ska kasta sig över dig, till slut kan ju någon bli skadad.

Självklart ska man ju kunna rida om hästar på framridningarna på tävlingarna utan att det är något problem.

Håller helt med! och nu pratar vi inte om dårar som håller 50 cm avstånd och blåser förbi, utan NORMALT avstånd och normal ridning.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Hej
Jag är en stolt ägare till en snäll dressyr valack.
På senaste tiden när jag har ridit i ridhuset har jag blivit åtsagt att hålla mej undan andras hästar eftersom dom är aggressiva.
Jätte bra att folk säger till, men är det inte dags att säga till våra vackra ston (för det har alltid varit ston..) att det inte är ok att sparka på en annan häst när matte sitter på ryggen..?? tro mej jag rider inte på andra hästar, men man måste få komma ett par meter ifrån innan den andra hästen börjar hota. Jag blir rädd som ryttare att själv bli sparkad, och om min häst som jag har lagt mycket kärlek, tid och pengar på skulle bli skadad, vems fel är det då? Inte är det kärringen som red arga tanthästen inte!
Detta har resulterat till att min häst har är rädd för andra hästar, han kan slänga sig åt sidan och blir spänd.
Sen vill jag flagga för lite ridhus vett!!! Man knackar när man kommer in, man frågar om det är OK att ta fram bommar, man rider inte i vägen för andra ryttare och ber om ursäkt om det händer. Vad har hänt med oss, näsan i vädret och man skiter i om en annan får göra en tvärnit! eller är det bara vi stockholmare??? man skämms ju! :eek:

En fråga?
Personerna vars hästar du blivit irriterade på har du tagit upp denna grej med dom och diskuterat vad du anser om deras " betende" i ridhuset?
Vad har dom svarat på de?:o
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*KL*

Personligen skulle jag uppskatta om en ryttare med en "speciell" häst talade om det för mig om vi sitter och rider i samma ridhus. Om jag inte hör något från ryttaren så förutsätter jag att det är ok att rida förbi på insidan osv. naturligtvis med ett bra avstånd men ändå....
Inom western ska ju hästar till exempel tåla att bli omridna även på tävling. (Min häst är inte jättebra på att klara det ännu men vi är på väg dit ;) )

// M



Jag har en häst som tycker det är obehagligt att mötas för nära i snabbare gångarter och som dessutom kan hoppa till om det smattrar till bakom henne, t.ex. om nån med klapprande boots galopperar förbi. Jag brukar säga till folk om jag känner att hon är på spänt humör att hon kan skvätta eller hoppa till och att man gärna får tänka på att ha lite extra avstånd.

Nu brukar det för det mesta fungera bra när jag rider i vanliga ridhuset där det inte är så himla många ekipage. Det är värre på hoppträningarna när folk far runt bland hindren när man ska hoppa, då kan hon slänga sig åt sidan.

Hittills har vi nog inte orsakat några problem för någon, i sådant fall hoppas jag att de säger till, för det är jag noga med att göra i förebyggande syfte.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*kl*
Jag tycker det verkar solklart för alla här hur man beteer sig i ett ridhus, men dessvärre verkar ju folk har svårt, om man vi jämför erfarenheter!
Dessutom tror jag faktiskt TS går på ALLA som inte har koll, oavsett om det är nån med en "agressiv" häst stryker förbi, eller om det är en "snäll" häst som en människa tydligen inte kan styra, det är väl aldrig okej att knacka stigbyglar oavsett häst? :confused:

Däremot så vill man gärna bli "varnad" för hästar som kan ha problem på ett eller annat sätt, dels för sin egen skull och för det andra ekipaget.
Så svårt är det inte att hålla ut en extra halvmeter (än det urpsrungliga normala avståndet vill säga) om det är en häst som är känslig för det, and the other way around, för det är faktiskt lika träligt för dom med känsliga hästar att kanske behöva göra tvärnitar för att inte våga rida nära som det är för er andra att kanske svänga lite extra ;)

Min häst är inte aggressiv, har aldrig kickat mot nån i ridhus/padock men ute i skogen om hästar inte (i hennes ögon) sköter sig, kan hon få för sig att säga ifrån med en spark, om hästar galopperar upp i rumpan på henne, eller beteer sig ovanligt ohyfsat.
Hon är lite sträng, men det är väl oxå därför hon har fungerat bra med yngre hästar som hon gärna uppfostrar oxå :)
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*KL*
Det här med att visa respekt och hänsyn borde verkligen tutas i folk redan från början på ridskolorna, vett o etikett o säkerhet måste det läggas mycket mer arbete på tycker jag.
Har själv en ung orutinerad häst som är enormt vaken o reaktionssnabb. Hon funkar bra med andra hästar o är mycket snäll. Jag talar alltid om, vid ridning på bana o ridhus, att hon är ung o orutinerad. Ändå har jag vid flera tillfällen blivit bemött på ett allt annat än respektfullt sätt av ryttare sittandes på mer vana hästar. Det ska trängas förbi oss i galopp (en ryttare drattade i backen på det viset då hennes häst slog på en tvärnit, "somliga straffar synden genast", det slutade bra men hade kunnat gått verkligt illa), det ska galopperas runt hela banan för att "se hur många galoppsprång man kan ta runt banan", osv. Grrrrr!!!
Jag gör mitt yttersta för att hålla mig ur vägen med min unga, snälla men mycket vakna unghäst. Jag förväntar mig då att mötas hänsynsfullt tillbaka av de ryttare som har mer vana hästar. Ridning tillsammmans med andra pigga unghästar försöker jag undvika helt än så länge då de lätt triggar igång varandra.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

det e ju jätte bra.. men hästarna i ridhuset jag rider i (det är två stycken..) anfaller även ifrån sidan.. och jag red min nordis på en hoppträning så var den en tjej som red på ett stort ök, som va "rädd" för min häst. jag va nära på att bli sparkad i huvudet.. och då va jag i mitten av ridhuset, hon vid sargen, hästen som sparkade drog in rumpan emot mitten för att sikta.. vad ska man göra??

Var det under ridning för en tränare när detta hände? Vad sa tränaren? Vad sa tränaren till ryttaren vars häst sparkade? Hände det bara denna gång?

Vissa hästar blir extremt upphetsade och stirriga av till exempel en hoppträning där fler hästar ska galoppera och hoppa samtidigt. Jag har ridit två sådana hästar, ingen var min egen, en var en ridskolehäst:eek:, en var en unghäst på ett naturbruksgymnasium. Sådana hästar ska helst inte delta i en större grupp framförallt inte hoppgrupp. Om inte ryttaren inser detta själv måste tränaren eller någon ansvarig på anläggningen säga ifrån. I alla fall om det inträffar flera incidenter.
 
Senast ändrad:
Sv: Arga hästar i ridhus

*kl*

Jag måste bara inflika lite.;)
Min donna är ingen sparkare. Man kan passera nära utan att hon gör mer än flippar med öronen, men ideligen kör en del personer upp i arslet på mig, nos-i-svans och då säger jag att hon KAN sparka. Har inte gjort det, men risken finns alltid. Jag har en häst som inte känner de andra hästarna, de är främlingar. Det anser jag vara naturligt, som nån sa; vill man ha nån flåsandes i nacken på stan?
Min tränare har skällt på de samma personerna åtskilliga ggr då de gör likadant jämt, har även krockat med varandra. Däremot hästar som anfaller har inget i ridhuset att göra. Och hänsyn kan man ta, om nån ber om det.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Kl
Att inte hålla avstånd osv är lika korkat som att göra dito under bilkörning.

Om ngn saktar av till skritt- är marginalerna små.

Fast det är klart. Felet är ju den som stannar:grin:

BTW så åkte jag rullband häromdagen o en familj på 3 stog på bredden.
När de sen klev av- stannade de:eek: Idioter!!sa jag o de tittade på MIG som om jag vore dum i hövvet:rofl:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Åh, jag avskyr det!:D Jag sprang på en tjej som nitade likadant, höll på att trilla omkull båda två. Spån.

Samma i ridhus, ska jag bryta av så ska JAG av spåret! Ingen diskussion. För mycket folk saknar ridhusvett.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Blir lite smått irriterad bara av att läsa en del inlägg i denna tråden nu. För det första så är det självklart att man håller avstånd till andra hästar och håller ridhus reglerna och har du en häst som du inte har kontroll eller ordning på så har du inget i ridhuset att göra.

Hade jag varit och tränat i ett ridhus och någon hade ridit på en häst som kastade sig osv, och sedan sagt åt mig att hålla ytterliggare avstånd och att dennes häst inte fick bli omriden, det hade jag nog inte tolererat. Om du har problem med din häst så ska du inte vara ivägen för någon annan, gäller självklart alla. Vi med dom snälla hästarna ska inte behöva få våra träningspass förstörda för att vi hela tiden måste svänga undan så mycket för din häst. Sitter man och tränar i ridhuset så vill man ju inte att någons annans häst ska kasta sig över dig, till slut kan ju någon bli skadad.

Självklart ska man ju kunna rida om hästar på framridningarna på tävlingarna utan att det är något problem.


Personligen så är jag väldigt glad över att dessa människor med de snälla hästarn hos mig är så vänligt inställda och lyssnar på mig när jag säger att min unghäst dels inte är van att ridas i ridhus med andra och dels är j*vligt rädd för andra hästar. För hur skulle han kunna vänja sig om man inte red honom med andra?

Han kikar inte utan slänger sig handlöst och han hade lätt kunnat slänga sig rakt in i väggen om dessa människor med de snälla hästarna inte lyssnade och tog rejält med avstånd vid möte i högre gångarter.

För hans del är det klart värst i början av passen, då bryter jag av till skritt varje gång jag möter den andra hästen även om den så är nästan på andra sidan ridhuset (som är typ 24*82 m). Varje gång han ser en ny häst är en spännande upplevelse enligt honom, han är väldigt social men när den andra hästen inte tar ngn notis om honom (vilket han oxå börjar lära sig nu :)) så blir han ännu mer osäker och kommer den då emot honom så ja, han flyr.

Jag tar varje tillfälle i akt att försiktigt träna honom, när jag känner att han är ok kan jag göra halt bredvid hinder när andra hoppar för han tar det lugnare ju saktare han går. Men när man som jag föredrar att rida sina ugnhästar ute i skogen så blir det alltid lite "nytt" var gång man kommer till ett ridhus och om man då dessutom mest rider privatlektioner och är själv så är det inte så konstigt om en blivande 5-åring ännu inte är helt bekväm med att ridas på normala avstånd. Dessutom är vårat ridhus utan tillhlrande stall/ridskola så oftast är man där själv när man väl åker dit. Men tro mig, jag frågar mina kompisar var gång om de vill följa med med sina hästar så jag ska kunna öva just på att möta andra hästar och det blir bättre o bättre :)
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Självklart så kan man ta hänsyn till någon som sitter på en unghäst men om man har en häst som kastar sig i ridhuset, flänger runt och absolut inte kan bli omriden utan att den sparkar eller vad som helst så tycker jag inte att man skall vara i ridhuset för då har man ingen ordning eller kontroll på sin häst enligt min åsikt. Men självklart så ska man inte rida i baken på varandra och även hålla avståndet när man rider om någon och inte rida så att stigbyglarna nuddar varandra.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Ah, vi pratade nog inte riktigt om samma sak. Min kastar sig undan i ett språng sen stannar han, jag vill bara undvika att åka av eller att sitta i väggen vid just de sprången, övrig tid är det kontroll på oss. Håller hästen på så konstant förstår jag varför du var lite restriktiv i ditt svar, jag hade inte heller velat rida ihop med någon som inte har kontroll över sin häst :eek:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Sån är min med, kan hoppa undan en gång vid för tight möte osv. Håller inte på och gör utfall eller något.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 772
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp