Arga hästar i ridhus

Sv: Arga hästar i ridhus

SIsta delen i ditt inlägg... Jag ska inte skriva vad jag hade för svar med det,d et är emot svensk lag och lämpar sig inte för offentliga öron..[/QUOTE]

Vad du tycker skiter jag fullständigt i...Jag står för varje ord !!Om någon annans häst blir farlig för min eller andras ser jag till att få bort hotet OMEDELBART om det är möjligt..INGEN ska sparka benen av min häst om jag kan förhindra det..:devil:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Hur gör ni då om ni skall rida tätt bredvid ex på en trevlig uteritt, rida kadrilj eller varför inte med handhäst?
Hästarna måste ju kunna acceptera att kunna vara nära varandra utan att det blir bråk.

Såna situationer undviker jag av säkerhetsskäl. Det var flera år sedan jag såg mitt sto sparka åt en annan häst i den typen av situationer men för säkerhets skull så undviker jag dem. Jag tror att hon accepterat den typen av situationer nu men jag vill inte experimentera på andras hästar för att kolla om jag har rätt.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Vad du tycker skiter jag fullständigt i...Jag står för varje ord !!Om någon annans häst blir farlig för min eller andras ser jag till att få bort hotet OMEDELBART om det är möjligt..INGEN ska sparka benen av min häst om jag kan förhindra det..:devil:

Ett sätt är ju att hålla avståndet till andra hästar, med lite marginal.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

det jag menar på att när man som snäll häst ägare håller avstånd, så ångar elakingarna på och skiter i att man själv försöker hålla avstånd. Sen tycker jag att man ska (om man ska få befinna sig i ett ridhus med andra hästar..) ska kunna vistas mindre är 5meter ifrån andra hästar... som INTE visar nån antydan till att anfalla dom. Jag ser det också som en ledarskap hos ryttare, det är inte ok att i sitt arbete göra utfall.. jag själv hade blivit skit arg på min häst..
 
Sv: Arga hästar i ridhus

SIsta delen i ditt inlägg... Jag ska inte skriva vad jag hade för svar med det,d et är emot svensk lag och lämpar sig inte för offentliga öron..[/quote]

Vad du tycker skiter jag fullständigt i...Jag står för varje ord !!Om någon annans häst blir farlig för min eller andras ser jag till att få bort hotet OMEDELBART om det är möjligt..INGEN ska sparka benen av min häst om jag kan förhindra det..

håller helt med..
 
Sv: Arga hästar i ridhus

KL
Båda mina nuvarande hästar hade stor repekt för andra- i synnerhet ston. det gick dock över ganska fort.

Dock tror det röda stoet att hon ska bli våldtagen;), men fattar att hästarna inte bestämmer med ryttare på.

En gång blev hon mkt märklig. jag vänder mig om o har en ponny i rumpan.
Herrejösses:eek: Med min hästs långa bakben hade hon kunnat få huvudet avklippt.

Nä folk tänker inte på säkerhet när de rider. Vet en ryttare som fick lårbenet avsparkat, när hon red upp snett på sidan av en annan häst. Även en häst som fick stora skador på käke, mule o tänder- av en broddspark:eek:



det tillhör ju vett och etikett att man inte rider i arslet på andra.. jag brukar ropa ut till den andra ryttaren vart jag rider.
Det är stora djur vi sitter på och rider, vi har ingen chans om dom vill bråka..
Jag tycker bara att det är sorgligt när ryttare tycker att dom är skit bra, skit snygga och helt enkelt bäst.. har förtur till hela ridhuset.
förra veckan hjälpte jag min medryttare som rider min nordsvensk, jag red min dressyr häst.
Kärringen som kom in i ridhuset knackade inte ens, min sambo satt på dressyrhästen och han är en ovan ryttare.. Archi (hästen..) kunde ha hoppat till rejält.. men nu är han snäll.. Nordisen har vi inte så mycket kontroll på när man galopperar, men tillräckligt för att ha på en volt. Undertiden vi tränar galopp ska denna jävla tant, rida in i våran del av ridhuset, när hon har 2/3 av ridhuset själv. Jag påpekar detta med att säga till min vän "om hon kan flytta på sig och inte rida i vägen.." men nejdå.. hon fortsätter.. Inte nog med det.. när jag sen rider archi så rider hon ivägen HELA tiden.. jag får tvärnita och säga till.. men inte då.. hon rider precis som HON vill och skiter totalt i att vi är där...

Varför gör man så.. är man så självupptagen att man inte kan titta sig omkring ska man bara ta tider då ingenannan rider...
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Man kan inte ta för givet att man ska få ha ena sidan för sig själv. det får man göra upp om.
Sen gäller normala regler. hö,trafik. volt innanför såsom skritt.

Däremot på tävling finns tydligen speciella regler. om man rider skolor längs 4-kanten så har man företräde:confused: :mad:

Sen de som håller på med lektionsridning- även på framridningen o som tycker att de alltid har företräde- Bull....
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Sen tycker jag att man ska (om man ska få befinna sig i ett ridhus med andra hästar..) ska kunna vistas mindre är 5meter ifrån andra hästar... som INTE visar nån antydan till att anfalla dom. Jag ser det också som en ledarskap hos ryttare, det är inte ok att i sitt arbete göra utfall.. jag själv hade blivit skit arg på min häst..

Jag undrar återigen. HUR tränar du en rädd häst att tolerera andra hästar som passerar den mindre än fem meter ifrån, om man inte får vara i ridhus om hästen inte klarar av det?

Alltså, om jag har en häst som kastar sig handlöst av rädsla (inga utfall, rädsla) om en annan häst passerar på säg 2 meters avstånd. Hur ska jag få den att sluta med det om jag inte får vistas i ridhus med andra? Är det verkligen så svårt för en annan ryttare att passera med 2 m avstånd istället för 50 cm om jag ber om det?

JAG har iaf inga problem att hålla mig ur vägen om någon vill rida igenom ett program, eller öva byten på diagonalen, rulla lite på volt i galopp eller liknande. Och om det är en unghäst i ridhuset som är lite spooky och osäker, är det tämligen enkelt att ge den ordentligt med utrymme, och undvika att öva ökningar på långsidorna så jag blåser om den med en meters mellanrum när de travar på volt.

Men, huvudfrågan är - HUR tränar man en rädd häst om den inte får vistas i ridhus om den inte klarar normala möten? MÅLET för samtliga lär ju vara att hästen ska vara avslappnad och acceptera möten med normalt mellanrum. Men hur ska man ta sig dit om man inte kan få lite hänsyn och hjälp av andra (genom att de tar ut lite extra) att vänja hästen?
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Alltså, om jag har en häst som kastar sig handlöst av rädsla (inga utfall, rädsla) om en annan häst passerar på säg 2 meters avstånd. Hur ska jag få den att sluta med det om jag inte får vistas i ridhus med andra? Är det verkligen så svårt för en annan ryttare att passera med 2 m avstånd istället för 50 cm om jag ber om det?

Personligen skulle jag bli oxirriterad om en annan häst gjorde så på rutin när jag försökte rida i ridhuset. Dvs kastade sig för att man red 2 meter brevid den. Om ens egen häst inte var rädd och hade spänningar innan så skulle den definitivt få det av en individ som gjorde så på rutin i tid och otid. Har personligen erfarit detta då hästar kommit i möte och sen kastar sig/vräker sig åt sidan, trots normala avstånd. Min häst har blivit tokrädd och trott att de ska springa på honom, och sen har rädslan för detta suttit i flera pass senare även om det sen försvunnit tack och lov, för att jag sluppit exponering till dessa individer ett långt tag igen emellan episoderna.

Jag struntar nog i hur man lär den att inte göra så - jag vill bara slippa detta beteendet när jag rider.
 
Senast ändrad:
Sv: Arga hästar i ridhus

*KL*

Personligen skulle jag uppskatta om en ryttare med en "speciell" häst talade om det för mig om vi sitter och rider i samma ridhus. Om jag inte hör något från ryttaren så förutsätter jag att det är ok att rida förbi på insidan osv. naturligtvis med ett bra avstånd men ändå....
Inom western ska ju hästar till exempel tåla att bli omridna även på tävling. (Min häst är inte jättebra på att klara det ännu men vi är på väg dit ;) )

// M
 
Sv: Arga hästar i ridhus

kl

Vi har ett fuxsto - unghäst som är lite bakskygg och kan antingen vända upp rumpan om någon kommer snabbt bakifrån, men hittils har hon aldrig kickat. Jag tycker att det är bra att folk säger till innan så att man har en chans att akta sig lite. Man kanske jobbar på problemet men det är inte alltid så lätt att lösa, särskilt inte om det aldrig finns möjlighet att träna bland andra hästar.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

det är på tävlingar..

Jag vet att sparkande hästar ska ha röd rosett i svansen på tävlingar. Men jag tycker man kan ha det även på träning när det är fler hästar som rids, om man nu har en sparkande häst.

Ett tag var det en tjej som tränade samtidigt med mig och andra för hopptränare. Hennes sto var riktigt ilsken på andra hästar, men hon hade alltid röd rosett i svansen och alla andra höll ett litet extra säkerhets avstånd. Det var aldrig några problem.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Har man en så kallad "arg" häst så är det ju självklart att ägaren till den hästen skall hålla sig undan i ridhuset. Hade någon i ridhuset sagt åt mig att den hade en arg häst och jag var tvungen att hålla mig undan då hade jag nog tagit ett snack med den personen och förklarat att det är som får hålla sig undan, för det är inte jag som har problem med min häst utan den personen med sin häst.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Tycker det hela handlar om " sunt" förnut oavsätt om man har en häst som e snäll mot alla hästar eller en häst som kan kick eller bita andra hästar så håller man avstånd i ett ridhus och visar respekt.
Och jag tycker inte att det är fel att säga att man har en häst som sparkas för att va på den säkra sidan ..
Har själv ett fux sto hon kan sparkas men dom gångerna det har hänt är det för att någon häst flåsat henne i svans roten när man ridit och vägrat flytta på sig trots att man sagt att du rider för nära hon kommer sparak dig snart ..
Även om man har en häst som är snäll och inte sprakar så finns det ju inga garantier att det inte kan hända endå..
Ingen kan säga att min häst är snäll den gör inte så man kan aldrig garantera de därför är de allamän vett att undvika sitvationer där hästar kan bli irriterade och sparak eller bita varandra.
Har man där imot en unghäst som kan va lite små galen i ett ridhus så tycker jag att man skall välja ett sådant tillfälle när det inte är fullt med massa andra hästar där för att förhindar en olycka..

Har själv sett en olycka där en tjej red sin unghäst i ridhuset och tjejen vart avkastad av unghästen som vart lite vild och bockade.
Efter hästen kastat av ryttaren sprang den runt i ridhuset och terroriserade dom andra hästaran var på ungästen själv fick sig en redig spark på knät och det resulterade i att den unghästen fick stå några veckor eftersom knät vart svullet och hästen halt...
De hade aldrig hänt om hon hade varit själv i ridhuset..
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag undrar återigen. HUR tränar du en rädd häst att tolerera andra hästar som passerar den mindre än fem meter ifrån, om man inte får vara i ridhus om hästen inte klarar av det?

Alltså, om jag har en häst som kastar sig handlöst av rädsla (inga utfall, rädsla) om en annan häst passerar på säg 2 meters avstånd. Hur ska jag få den att sluta med det om jag inte får vistas i ridhus med andra? Är det verkligen så svårt för en annan ryttare att passera med 2 m avstånd istället för 50 cm om jag ber om det?

JAG har iaf inga problem att hålla mig ur vägen om någon vill rida igenom ett program, eller öva byten på diagonalen, rulla lite på volt i galopp eller liknande. Och om det är en unghäst i ridhuset som är lite spooky och osäker, är det tämligen enkelt att ge den ordentligt med utrymme, och undvika att öva ökningar på långsidorna så jag blåser om den med en meters mellanrum när de travar på volt.

Men, huvudfrågan är - HUR tränar man en rädd häst om den inte får vistas i ridhus om den inte klarar normala möten? MÅLET för samtliga lär ju vara att hästen ska vara avslappnad och acceptera möten med normalt mellanrum. Men hur ska man ta sig dit om man inte kan få lite hänsyn och hjälp av andra (genom att de tar ut lite extra) att vänja hästen?

Jag menar hästar som ärga, agressiva..vill döda och göra illa min häst.. inte skall vistas i ridhus när andra är där om inte ryttaren kan hålla ordning på den.. rädda hästar är ju en hel annan femma... dom gör inte illa andra hästar, och om dom råkar slänga sig på en annan.. så rider man ändå för nära.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag vet att sparkande hästar ska ha röd rosett i svansen på tävlingar. Men jag tycker man kan ha det även på träning när det är fler hästar som rids, om man nu har en sparkande häst.

Ett tag var det en tjej som tränade samtidigt med mig och andra för hopptränare. Hennes sto var riktigt ilsken på andra hästar, men hon hade alltid röd rosett i svansen och alla andra höll ett litet extra säkerhets avstånd. Det var aldrig några problem.

det e ju jätte bra.. men hästarna i ridhuset jag rider i (det är två stycken..) anfaller även ifrån sidan.. och jag red min nordis på en hoppträning så var den en tjej som red på ett stort ök, som va "rädd" för min häst. jag va nära på att bli sparkad i huvudet.. och då va jag i mitten av ridhuset, hon vid sargen, hästen som sparkade drog in rumpan emot mitten för att sikta.. vad ska man göra??
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Nordisen har vi inte så mycket kontroll på när man galopperar, men tillräckligt för att ha på en volt. Undertiden vi tränar galopp ska denna jävla tant, rida in i våran del av ridhuset, när hon har 2/3 av ridhuset själv. Jag påpekar detta med att säga till min vän "om hon kan flytta på sig och inte rida i vägen.." men nejdå.. hon fortsätter.. Inte nog med det.. när jag sen rider archi så rider hon ivägen HELA tiden.. jag får tvärnita och säga till.. men inte då.. hon rider precis som HON vill och skiter totalt i att vi är där...
Våran del av ridhuset? Har du abbonerat och betalt för att hyra en exklusiv del av ridhuset där inga andra får rida? Betalar jag för att använda ridhuset när jag rider så betalar jag för tillträde i hela ridhuset och ridhusreglerna och reglerna för vem som har företräde gäller samtliga! Vad hjälper det att påpeka för din vän istället för att säga till personen du egentligen gnäller på? Jag skulle skita fullkomligt i ngn som sitter och gnäller istället för att tala klarspråk, har du problem med din egen häst så prata med andra ryttare istället för att sitta och gnälla halvhögt till andra. :idea:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Blir lite smått irriterad bara av att läsa en del inlägg i denna tråden nu. För det första så är det självklart att man håller avstånd till andra hästar och håller ridhus reglerna och har du en häst som du inte har kontroll eller ordning på så har du inget i ridhuset att göra.

Hade jag varit och tränat i ett ridhus och någon hade ridit på en häst som kastade sig osv, och sedan sagt åt mig att hålla ytterliggare avstånd och att dennes häst inte fick bli omriden, det hade jag nog inte tolererat. Om du har problem med din häst så ska du inte vara ivägen för någon annan, gäller självklart alla. Vi med dom snälla hästarna ska inte behöva få våra träningspass förstörda för att vi hela tiden måste svänga undan så mycket för din häst. Sitter man och tränar i ridhuset så vill man ju inte att någons annans häst ska kasta sig över dig, till slut kan ju någon bli skadad.

Självklart ska man ju kunna rida om hästar på framridningarna på tävlingarna utan att det är något problem.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Våran del av ridhuset? Har du abbonerat och betalt för att hyra en exklusiv del av ridhuset där inga andra får rida? Betalar jag för att använda ridhuset när jag rider så betalar jag för tillträde i hela ridhuset och ridhusreglerna och reglerna för vem som har företräde gäller samtliga! Vad hjälper det att påpeka för din vän istället för att säga till personen du egentligen gnäller på? Jag skulle skita fullkomligt i ngn som sitter och gnäller istället för att tala klarspråk, har du problem med din egen häst så prata med andra ryttare istället för att sitta och gnälla halvhögt till andra. :idea:

nej det har jag inte, men jag har bokat ridhuset på en tid då få rider, och jag själv vet att dom som har ridhus vett, rider inte på andra personer, och om man ser att någon ryttare tränar på ett visst moment, håller man sig lite undan.. det finns ju GOTT om plats.
jag tycker att det är otrevligt när man ser att en person har jobbigt med en häst att rida percis framför, inpå och tvärnita framför.. sen om hon skiter i att vi tränar våran häst..
ja att jag gnällde va väl inte omoget.. men bara saken att hon sket i att vi höll oss undan henne.. så skulle hon på oss som en jävla igel.. Om alla skulle bete sig så skulle det bli ganska mycket olyckor. vad är det som är så svårt?? Om en person, nu två håller sig på sin kant och du får 2/3 delar av ridhuset till dig själv.. eller är det bara ett sätt på att hävda sin rätt eftersom du har betalt ridhus avgift?
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 780
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp