Arga hästar i ridhus

Hellena

Trådstartare
Hej
Jag är en stolt ägare till en snäll dressyr valack.
På senaste tiden när jag har ridit i ridhuset har jag blivit åtsagt att hålla mej undan andras hästar eftersom dom är aggressiva.
Jätte bra att folk säger till, men är det inte dags att säga till våra vackra ston (för det har alltid varit ston..) att det inte är ok att sparka på en annan häst när matte sitter på ryggen..?? tro mej jag rider inte på andra hästar, men man måste få komma ett par meter ifrån innan den andra hästen börjar hota. Jag blir rädd som ryttare att själv bli sparkad, och om min häst som jag har lagt mycket kärlek, tid och pengar på skulle bli skadad, vems fel är det då? Inte är det kärringen som red arga tanthästen inte!
Detta har resulterat till att min häst har är rädd för andra hästar, han kan slänga sig åt sidan och blir spänd.
Sen vill jag flagga för lite ridhus vett!!! Man knackar när man kommer in, man frågar om det är OK att ta fram bommar, man rider inte i vägen för andra ryttare och ber om ursäkt om det händer. Vad har hänt med oss, näsan i vädret och man skiter i om en annan får göra en tvärnit! eller är det bara vi stockholmare??? man skämms ju! :eek:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Ojoj, det låter väldigt jobbigt!! Har själv ett sto just nu som jag inte är helt överens med, skulle aldrig acceptera sånt beteende från henne (vet dock inte riktigt hur jag skulle övat bort det), men när hon gör nåt av alla sina konstigheter så får man höra, "ja, det är ju ett fuxsto".. är det en ursäkt eller att bete sig som en idiot, nej, här ska uppfostras!
I vårt ridhus krävs det att man ropar "hej, kan jag komma in" innan man börjar dra i dörren, annars riskerar man att bli portad!! Bommar får endast tas fram när ägaren godkänner det!!
 
Sv: Arga hästar i ridhus

jag har också haft ett fuxsto, inte fasten gick hon till attack varje gång hon såg en annan häst. det är bra att nån annan uppfostrar sina djur.. skulle skämmas som fan om min häst va så arg hela tiden emot andra.. Sen dessa ryttare... MYGOOOOD.. om man har en arg häst, håll dej borta ifrån alla snälla hästar.. anta inte att alla andra ska hålla sig borta..



ohj nu låter jag som en ragata..

kram på dej!
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag äger en surtant som dessutom kan sparkas bra och jag tycker att det är mitt ansvar som ryttare att se till att hon inte kommer så nära andra hästar så att hon kan skada dem. Jag brukar säga till andra ryttare att hon kan sparkas så att de undviker att rida upp i baken på henne eller för nära men jag gör allt jag kan för att hon inte ska skada andra hästar.

Nu var det länge sen hon sparkade åt någon annan häst men eftersom jag vet att det hänt fortsätter jag att hålla koll.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Ska inte sparkande hästar ha en röd rosett i svansen? Hästar som är riktigt spark benägna bör ha det även till vardags om man rider i ridhus som fler har tillträde till
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Självklart ska de ha röd rosett även till vardags.

Däremot är det många som rider alldeles för nära- som de aldrig skulle ha gjort till fots:mad: Har man haft en häst som är rädd för andra, så blir man mer varse.

en anekdot från förr- en instruktör hade en stor elak märr, som kunde ta sats över halva ridhuset med öppen käft för att attackera:eek:
Den bet några o även i ryttares ben.
Instruktören skrattade åt detta- nej henne gillade jag aldrig- Idiot:mad:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag brukar varna folk för att rida upp i rumpan på min herre då han är bakskygg och kan kicka när han blir rädd, tex om någon galopperar om bakifrån t.ex. Detta för allas säkerhet, han gör dock aldrig något för att han är arg på andra hästar, han är rädd för dem.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Idioter finns överallt, borde vara skriftliga prov på ridhusregler och ridvägarna innan man tillåts rida i ridhus. :mad: Känner till två ekipage som satt och red volter utan att se sig för, slutade med att de red ihop bog mot bog då ridvägarna korsades och ingen av dem hade någon koll på omgivningarna. Hästarna klarade sig men den ena fick en spricka i bogen. :(
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag känner igen det där...oftast äldre dressyr tanter...den som ej har kontroll på sin häst ska inte rida i ridhus tillsammans med andra hästar....Håller du avstånd är det upp till dom andra att ha koll på sina egna hästar det ska inte andra ryttare behöva göra,det är farligt med sparkande ston som inte har respekt för sin ryttare..jag har själv råkat ut för dressyr tanten med noll koll och jag sa helt enkelt till henne att kan du inte flytta ditt sto undan min häst kommer jag rappa till henne i röven så att hon aldrig går nära min snälla vallack...:devil:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag har en sådan där arg häst (fuxmärr som tyvärr stämmer in på fördomarna..). Hon är snäll att rida och oftast gör hon inget och det blir bättre och bättre för varje år som går. (Hon är fortfarande ung.) Tyvärr är hon väldigt väldigt snabb ibland när hon väl sparkar efter en annan häst och är hon det hinner jag inte stoppa henne. Därför brukar jag säga åt alla att hon sparkas och, ja, vi har en röd rosett även till vardags i ridhus. Jag tycker faktiskt att det är betydligt schysstare att säga till än att det skulle kunna bli trist. Det är väl inget att störa sig på? Och ja, naturligtvis anser jag att det i första hand är jag som ska hålla mig undan och det gör jag också. Anledningen till att jag måste säga till är för att det är ack så många som inte verkar förstå att det, oavsett häst, bara är rent ovett att rida så nära. Jag förstår inte varför alla verkar vilja stryka skänkel med varandra i ridhuset.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Det är väl bättre att hålla sig undan än att utmana ödet?
Har själv sto och där smäller det om en okänd häst kommer för nära. Inget konstigt med det, det är likadant i hagen.
Visst jag säger åt henne men då är skadan oftast redan skedd. Tycker folk borde lära sig att hålla avstånd, även till snälla dressyrvallackar :cool:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Jag känner igen det där...oftast äldre dressyr tanter...den som ej har kontroll på sin häst ska inte rida i ridhus tillsammans med andra hästar....Håller du avstånd är det upp till dom andra att ha koll på sina egna hästar det ska inte andra ryttare behöva göra,det är farligt med sparkande ston som inte har respekt för sin ryttare..jag har själv råkat ut för dressyr tanten med noll koll och jag sa helt enkelt till henne att kan du inte flytta ditt sto undan min häst kommer jag rappa till henne i röven så att hon aldrig går nära min snälla vallack...:devil:

Ursäkta? Det är sådana som du som verkligen förstör för andra:mad:. Du har tydligen aldrig haft en bakskygg häst hör jag. Jag har en 4.5 åring som sparkar ibland om någon kommer för nära. Jag nämner alltid detta till alla när jag kommer in i ett ridhus, det är mitt ansvar som ryttare att upplysa om läget. Det har verkligen ingenting att göra med att "man inte har koll på sin häst". Jag håller alldeles utmärkt avstånd till alla andra, det är de andra med sina "snälla hästar" som inte håller avstånd till mig. Den sista kommentaren vill jag knappt tro att jag läst....fy fan vilken jäkla attityd:cry::mad:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

*kl*

fast det är väl en stor skillnad på hästar som sparkar för att man kommer för nära och aggressiva hästar? Jag ser det inte som ett problem med hästar som sparkar när någon kommer för nära, det tycker jag dom gör rätt i!! Varför ska man rida upp i häcken på varandra? Vad tycker du själv när någon okänd andas dig i nacken om du går på stan?
Jag förstod det som att TS menade aggressivitet i att dom mer eller mindre vänder och hugger efter andra hästar, att dom på flera meters avstånd kan visa aggressivitet och att ägarna kanske inte kan hantera detta!!

(PS, mitt fuxsto är inte aggressiv det minsta!! Bara ouppfostrad och väldigt oriden för att vara 6 år, men det jobbar vi på ;) )
 
Sv: Arga hästar i ridhus

KL
Båda mina nuvarande hästar hade stor repekt för andra- i synnerhet ston. det gick dock över ganska fort.

Dock tror det röda stoet att hon ska bli våldtagen;), men fattar att hästarna inte bestämmer med ryttare på.

En gång blev hon mkt märklig. jag vänder mig om o har en ponny i rumpan.
Herrejösses:eek: Med min hästs långa bakben hade hon kunnat få huvudet avklippt.

Nä folk tänker inte på säkerhet när de rider. Vet en ryttare som fick lårbenet avsparkat, när hon red upp snett på sidan av en annan häst. Även en häst som fick stora skador på käke, mule o tänder- av en broddspark:eek:
 
Sv: Arga hästar i ridhus

..den som ej har kontroll på sin häst ska inte rida i ridhus tillsammans med andra hästar....Håller du avstånd är det upp till dom andra att ha koll på sina egna hästar det ska inte andra ryttare behöva göra,det är farligt med sparkande ston som inte har respekt för sin ryttare..jag har själv råkat ut för dressyr tanten med noll koll och jag sa helt enkelt till henne att kan du inte flytta ditt sto undan min häst kommer jag rappa till henne i röven så att hon aldrig går nära min snälla vallack...:devil:

Jag antar att du tycker min valack och jag är ett sådant ekipage som borde bannas från ridhuset? Han har SVÅRT för möten med andra hästar, kastar sig handlöst om det är för nära. Har han ett par meter emellan är det lugnt. Han är värst i början, det avtar lite. Dessutom så kan han reagera starkt på att bli omriden om det är för nära, eller om det går fort (dvs han galopperas om).

Men HUR ska han lära sig och vänja sig om han aldrig får ridas med andra hästar? JAG håller ju ut avståndet, men när ANDRA trots man bett dem hålla ut etc, envisas med att mötas så stigbyglarna nästan stryker i varandra osv. Jag är LIVRÄDD att han ska skada sig eller skada någon, för träng honom mellan vägg och annan häst och han kan kasta sig helt irrationellt, te x rakt ut mot den andra hästen.

Han är inte arg, han är rädd, men jag blir inte förvånad om han skulle BLI arg och slå först och fråga sen just för att folk inte tar hänsyn. Och 'uppe i svansen' för en ryttare är inte samma sak som 'uppe i svansen' på en annan.

Ofta kan du SE vem som sitter på en rädd/ilsk häst - för DE gör sitt bästa för att hålla sig undan, lägger volt på volt för att inte komma förnära, försöker hålla sig ur vägen. Men om andra inte hjälper till, kommer de få hela sitt ridpass spolierat, de fick ett pass med 'hålla sig ur vägen till varje pris' och ingen träning.

SIsta delen i ditt inlägg... Jag ska inte skriva vad jag hade för svar med det,d et är emot svensk lag och lämpar sig inte för offentliga öron..
 
Senast ändrad:
Sv: Arga hästar i ridhus

:eek:

Hur kan sparkar vara accepterat öht? En sak om hästen blir rädd men annars..?

Nu håller jag själv på med islandshästar och under de år jag gjort det har jag aldrig varit med om en spark, min häst kan man i princip rida på han skulle aldrig ens lägga örat till, men man skall ju givetvis inte rida på varandra såklart.

Hur gör ni då om ni skall rida tätt bredvid ex på en trevlig uteritt, rida kadrilj eller varför inte med handhäst?
Hästarna måste ju kunna acceptera att kunna vara nära varandra utan att det blir bråk.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Här i trakten så pratar vi med varandra.
En unghäst har företräde.:bow:

Nu när jag satte igång min röda atombomb, så upplyste jag om att jag skulle behöva ha röda rosetter överallt på den. Det gick över på en eller 2 ggr.

När den var ung så fick jag passa mig för att hamna "inklämd" i ett hörn- hålla koll på var alla var.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Fast en häst som kickar, den sätter man inte in i en kadrilj.

Ett av mina ston hade jag röd rosett i svansen på, just för hon slog om någon kom för nära. Naturligtvis var det inget jag tyckte var bra, men det är väldit svårt att träna bort.

Hon fungerade finfint både på uteritter, kadriljer och med handhäst. OM det var hästar hon accepterade med (och hon accepterade ju de flesta hästar).

Men hur avgör 'utomstående' om en häst slår pga rädsla eller ilska? Min valack har so far inte kickat, han slänger sig ju istället så där är det lätt. Men om han hade kickat av rädsla, hur kan andra avgöra anledningen? Och hur, utan träning, får man dem att inte vara rädda t ex? Men min valack skulle jag aldrig ha i en kadrilj. Uteritter jämsides är inga problem, utan det är nära möten, samt när det rids om snabbt.

Men ffa - HUR kan någon utomstående bedömma om det kickas av rädsla eller ilska? De kan se likadana ut när de slår, oavsett anledning. Spec de som lärt sig rädslekicka för att slippa bli skrämda mer.
 
Sv: Arga hästar i ridhus

Det är ju när de är ovana- riktigt unga.
Håller med Alex- att de mer kastar sig än slår.

Mina hästar reagerar på/ tycker illa om hästar som frustar hårt. Det innebär självklart inte att de får visa det mer än med ett öra.
 
Senast ändrad:
Sv: Arga hästar i ridhus

Här i trakten så pratar vi med varandra.
En unghäst har företräde.:bow:

Nu när jag satte igång min röda atombomb, så upplyste jag om att jag skulle behöva ha röda rosetter överallt på den. Det gick över på en eller 2 ggr.

När den var ung så fick jag passa mig för att hamna "inklämd" i ett hörn- hålla koll på var alla var.

Sålänge det inte är ponnybarn inblandade är det inga problem här heller, i privata ridhuset. Däremot har jag mer än en gång under TRÄNING funderat hur folk tänker. Eller så är det helt enkelt att de inte kan kontrollera sin/a hästar? Men t ex under tempoträningen på FT-kursen. Det är tillsagt ekipaget bakom mig, tillsagt av tränaren alltså, att hålla ordentligt avstånd. Inte för sparkrisk, utan för att det är synnerligen onödigt att rida upp i svansen på en fd galoppör.

Hästen bakom kom upp i svansen, min ville dra men höll sig i skinnet. Tills hjonet bakom rider OM (och nä, vi galopperade inte för sakta, vi höll angivet tempo). Hennes häst hade inte stuckit, men låg på och galopperade fortare än stipulerat. Vad det var för fel på att volta vetefan, men..

Samma person gör samma sak nästa gång (fast då var inte jag inblandad tack och lov).

Samma på träning (hoppning), tillsagt till alla att inte rida om annan häst. Ändå kommer de fräsande i galopp, får inte stopp och drar om hela 'kön', eller möts tätt fast det finns ett halvt ridhus att hålla ut i.

Ponnybarnen är ett kapitel för sig, men där har jag mer förståelse, även om jag försöker undvika dem. Det är liksom BARN och de 'vet inte bättre' och även om man ber dem hålla ut, så det är svårt att förstå när man sitter på en stensäker ponny. Jag undviker ponnybarn just för jag är rädd de ska få 550 kilo fullblod i knäet när de gör ett tätt möte i galopp, och de ofta rider en aning irrationellt, dvs inte är så bra på att hålla samma varv, kan rida kors och tvärs och hux flux vara mitt framför näsan på en (många snabba halter har det blivit). Så jag får lägga all fokus på just hålla mig undan, och det blir ingen ridning. Lite äldre ponnybarn är bättre, och ponnyer i sig är inga problem, han gör ingen skillnad på smått och stort tack och lov.

Ridhuset är jag i 9 fall av 10 ensam i, och kommer någon är de alltid hänsynsfulla (och jag å min sida). Men att rida själv eller med ett annat ekipage i ridhuset hjälper honom inte att klara en normal framhoppning.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 518
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp