Årgång 2011 del 8

Återbesök med Equterapeut idag! Munterheten själv var hon (läs det ironiskt). En minimal spänning fanns kvar som togs bort. Mjuk, fin och böjbar blev bedömningen och av stelheten i halsen som veterinären i december påpekade fanns det inte ett spår :D
 
Vi hann med att ha två veckor med snö, nu är det isgata igen. :down: Så ingen uppdatering på ett bra tag blir det. :(
 
Och här är det vår med runt +10 på dagarna och en del sol :D N har fått slippa täcket i snart en vecka. Klippte bara hals och bog i oktober så tänkte att hon knappast lär frysa. Hon har ägnat sig åt en grundlig lerinbakning varje dag sen dess.
 
Idag pep hon och bockade och var i luften lika mycket som på marken. Blev inte så ridsugen :angel: Hoppas sambo kommer hem i vettigare tid några dagar i veckan som kommer så det blir lite kontinuitet...
 
Igår var hon mer sansad. Bytte träns så vi hade nosgrimma och oledat utan port, bättre kontroll/mer nöjd ponny.
 
Tandkoll idag. Var rätt så orolig innan, för hon äter ju så förbaskat långsamt. Dessutom är hon aldrig kollad tidigare. Hon var så himla, himla duktig. :heart Hon har ett litet överbett, så hon fått en liten hake i fram, men inte något alarmerande utan det gick bra att slipa bort. Koll igen om ett år. Vi hade lite bettkoll också, mitt novabett på 9,5 fungerar bra eftersom det är rakt, men ska jag ha delat bett så behöver hon 8,5. O_o Den dagen den sorgen... Jag ska prova med novabettet tills vidare iaf.

Bäst av allt var att när hon började bli trött av sederingen, så sökte hon tröst hos mig. Kan säga att mattehjärtat smälte lite extra då. :love: Hon är verkligen ett STO, men så sakteliga börjar hon bli MITT STO. :love:

Nu hoppas jag bara att isen försvinner fort, så vi kan börja tömköra igen.
 
N vilade förra veckan. Hade glömt min klisterpadd hemma så i måndags blev det bara lite tömkörning och igår hann jag inte... så idag var hon laddad när vi skulle rida lektion men trots det funkade det :banana: jag vågar nu officiellt förklara trots -och spökperioden över :D
 
ÄNTLIGEN har jag och lilla otursfågeln varit på terrängbanan igen sen ett år tillbaka :love:
Jag älskar verkligen denna lilla dam och det vore så roligt om hon fick börja visa framfötterna i år. Vi tränar vidare lite ett tag sedan hoppas jag kunna rida någon enklare dressyrtävling och sedan pröva på pay & cross och pay & jump.
 
Så stolt över Sunny! :love: Min brorsdotter fick sitta på henne idag, samt åka med typ 50 meter. Sunny var hur cool som helst med ryttare på ryggen, men frågade mig då och då ifall det verkligen var rätt det hon gjorde. :love:

Men nu snöar det igen, så det inte går att se var isfläckarna är. :down: Jag vill ha vår nu! :arghh: :meh:
 
Lilltjejen är lycklig :D (liten och liten, 9,5år och rätt lång numera). Hon kom förra veckan och frågade om hon fick ta in N och börja borsta lite om hon skulle koma lite för tidigt någon dag när vi skulle rida. Hjälm på huvudet och ingen borstning mer än på framänden om hon börjar sura sa jag. Och sen dess har hon "råkat" komma tidigt nästan alla dagar:p i förrgår när jag kom hade hon tagit in Nangijala som var täckt av lera och kunnat borsta av hela henne utan problem, härligt att se :love:
 
Och vi är också på väg mot tävlingsdebut :nailbiting:
Delvis blir ett en liten pay & cross på 70 cm och sedan LB2 på söndag. Ska bli så himla roligt!! :love:
 
Försökte mig på att tömköra idag. Men hon blir alldeles för stressad över att ha bett i munnen. Har ett novabett till henne nu, men upplever att hon är rädd att bettet ska göra ont. Hon är så känslig, så jag tror det kan ha räckt med att hon fått känna metall slå mot tänderna för att bli rädd. Idag ville hon först inte öppna munnen, sedan kunde hon inte sluta tugga hysteriskt på bettet och när jag skulle tränsa av henne vägrade hon släppa bettet...

Fick bli en promenad i grimma istället och det var riktigt mysigt. :heart Hon tycker det är onödigt att stå stilla, men föreslår sådär försynt genom att skrapa lite med hoven. Sötnöten! Tvångspussade henne också, hon står ut, men det är knappt. :wtf: :rofl:
 
Återfall idag. Efter 20min ridning blev ett hörn farligt och hon skyggade förbi det. Två varv senare nitade hon innan hörnet och vägrade gå. Jag blev förbannad, morrade åt henne och bankade på med skänklarna. 30s senare gav hon sig, gick fram, skyggade några varv till och sen släppte hon det :banana: riktigt trevlig efter det dessutom.
 
Blev en promenad i snöyra (hallå våren?) idag. Mycket nöjd tjej som tyckte det var spännande att vi gick till ridbanan. Hon fick gå över några bommar som tinat fram, det var tydligen något under hennes värdighet. ;) Hon spanade på studsserien lite längre bort istället... Blev faktiskt sugen att prova att löshoppa henne någon dag, men först tror jag vi ska longera lite, så jag vet om hon kan rösthjälperna.
 
Alltså, vilken häst jag har!!! :love::love::love:
Igår var det pay and cross 70 cm och trots att hon var så spänd att ögonen höll på att trilla ut för allt runt omkring, lyssnade hon hela tiden på mig och hoppade felfritt runt.

Och idag red vi vår första riktiga tävling, en LB2. Var väldigt uppmärksam på allt och tyckte det var konstigt där inne men återigen mjuk, ridbar och följsam på mig :love: två missar blev det, ena mellantraven blev galopp och så fattade hon fel galopp en annan gång. Bara missförstånd som jag inte kan klandra henne för och såå nöjd! Nästan 67 % (trots 3a och 4a på missarna) och en 2a plats med 5 ryttare kvar :banana::bump:
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 502
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp