Det här är ingen nyhet, men återigen mängden snö gör att det märks mer att personer som äger hus inte gör sitt jobb.
När det snöar typ 5 cm så "behövs det" ju inte skottas direkt, alltså märker ingen om ingen gör det.
Men om det som nu är uppe i 50-60 cm (totalt, iaf "lokalt" på Grödingelandet (läs södra Sthlm) ) så är det klart att det märks när trottoarerna för det första oftast har vallar och sedan då denna mängd snö. Nu orkar jag inte kolla vilka kommuner som har kravet att det är fastighetsägaren som ska röja snö, men om jag ska gissa vill jag säga att det gäller 90 % GOOGLADE och tydligen är set enli AI ca 60 %.
Men som sagt, när de här mängderna kommer framförallt i stadskärnor tom små "städer" som Västervik osv får ju svårare att få bort all snö i tid. Men ännu mer då som sagt med den folktätheten som ändå gäller i Stockholm.
Det är ju därför det kommer "gliringar" från icke Stockholmare om "det är vinter varje år". Japp det är det men det är inte 1 miljon som bor på samma yta i Norrland. Om 10 personer blir drabbad i Norrland är det 10 000 som drabbas i Stockholm.
Mantrat "man stannar hemma om man inte kan ta sej till jobbet" funkar kanske i "kontorsdelen" men det finns det 6 stora akutsjukhus. Dessa sjukhus slukar enormt med personal, de kan inte stanna hemma. De måste till jobbet.
Googlade igen... Enligt AI
Det är svårt att ge ett exakt tal för vårdpersonal i hela Stockholms stad, men Region Stockholm (som sköter mycket av sjukvården) hade cirka 48 000 medarbetare (2023), och Stockholms stad har över 40 000 anställda i olika sektorer (inklusive vård och omsorg) där många jobbar inom äldreomsorg, skola etc.. Stora delar av äldreomsorgen drivs av privata aktörer och kommunen, medan regionen står för den öppna och slutna vården, så siffran är komplex men involverar tiotusentals personer inom båda huvudorganisationerna.
Självklart kan butiker klara sej utan ALL personal, iom att det mest troligt inte kommer lika mkt varor (de kommer inte fram) inte lika mkt kunder (de kommer inte fram) men det behövs ju ändå nån där för de som måste handla. Kanske inte just sushi, men mat.