Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Givetvis om det hade hjälpt. Nu är det oftast så att det inte är så mycket folk där jag bor. Men jag och andra ställer upp när något händer. Det minsta man gör är att fråga om man kan hjälpa till.
Har själv gett draghjälp med min bil för hjälpa andra som inte kommer loss. Behövs ofta inte så mycket när det är i början innan allt blir blockerat med ett fordon över hela vägen.
Kul och hamna under den...

Inget påhopp på folk som bor där men en liten undran.
Det är ju svårt med snö just nu och köra buss och bil i det här vädret är inte lätt. Det kanar och det saknas fäste. Hela nätet är översvämmat av filmklipp med bussar som sitter fast eller håller på att fastna i Stockholm med omnejd.
Dom klippen där bussen ännu inte sitter fast, du kan följa förloppet och även höra hur det pratas i bakgrunden som får mig att undra. Folk står alltså och tittar på utan att göra något annat än att filma och prata. När det helt uppenbart i början hade räckt med att om man hjälpts åt hade man fått iväg bussen genom att trycka på. Även passagerarna som är på bussen kunde hjälpt genom att gå bak i bussen och lägga mer tryck på den drivande bakaxeln. Men vad man kan se sitter dom bara där.
Hade detta hänt ute på landet och där varit så mycket folk hade man helt naturligt samarbetat och fått iväg bussen. Nu står folk bara där och väntar på att bussen ska kana mer och mer tills allt är blockerat.
Känns väl lite som att inget bussföretag skulle ha folk som puttar på av säkerhetsskäl.

Känns väl lite som att inget bussföretag skulle ha folk som puttar på av säkerhetsskäl.
Nej jag har svårt att se att de ens tillåter resenärer putta på bussen, i alla fall de klippen jag sett har ju bussen slirat hit än dit. Det är inte kul att hamna fel och under en buss i ett sådant läget, företagen vill nog inte ha det på sitt samvete alls.

Jag tycker inte det riktigt handlar om att just stockholmare är handlingsförlamade- finns det belägg för att det gäller mer än vid putta på bussar eller är de bara handlingsförlamade när det kommer till snökaos och bussar?

Min fundering är kanske mer ifall bussarna skulle ha kört från början när det var snökaosigt. Det är inte kul för någon att sitta fast med bussen.

Inget påhopp på folk som bor där men en liten undran.
Det är ju svårt med snö just nu och köra buss och bil i det här vädret är inte lätt. Det kanar och det saknas fäste. Hela nätet är översvämmat av filmklipp med bussar som sitter fast eller håller på att fastna i Stockholm med omnejd.
Dom klippen där bussen ännu inte sitter fast, du kan följa förloppet och även höra hur det pratas i bakgrunden som får mig att undra. Folk står alltså och tittar på utan att göra något annat än att filma och prata. När det helt uppenbart i början hade räckt med att om man hjälpts åt hade man fått iväg bussen genom att trycka på. Även passagerarna som är på bussen kunde hjälpt genom att gå bak i bussen och lägga mer tryck på den drivande bakaxeln. Men vad man kan se sitter dom bara där.
Hade detta hänt ute på landet och där varit så mycket folk hade man helt naturligt samarbetat och fått iväg bussen. Nu står folk bara där och väntar på att bussen ska kana mer och mer tills allt är blockerat.
Jag tycker nog det är märkligare att man låter bussarna fortsätta köra i det väglaget. Bättre att ställa in trafiken. Vi har ändå en uttalad vision om att ingen ska dö i trafiken.

I övrigt kan jag tänka mig situationer där det känns fullt rimligt att putta på en buss och andra situationer där det känns minst sagt olämpligt. Och jag är ungefär motsatsen till stockholmare.

Alltså det är ingen skillnad på storstad vs liten stad. Enda skillnaden är när att det händer i typ Stockholm/Göteborg/Malmö drabbar det tusentals jämfört med liten by/stad där det eventuellt drabbar max 100- tals

Mycket snö som kommer på en gång är svårjobbat och blir så mycket värre när det är mycket folk.

Vilken konstig tråd.
Ja, stadsbor har ibland inte lika bra koll på vissa saker som en landsbo har naturligt. Men det gäller också precis tvärt om.
Att stå och vänta medan en buss slirar i en hal backe är inte pga dumhet utan säkerhet. Det var och är fortfarande svinhalt på sina ställen.
Det SL kanske borde gjort är väl att ställa in turer eller ändra busslinjens resväg så att inte fler bussar fastnade i samma backe.

Tänk också på att klipp på nätet kan vara från helt andra dagar eller till och med år. Titta på vem som är avsändare.

Det många inte helt förstår alltid är de enorma volymerna på lokaltrafik i storstäderna, ffa då i Stockholm. Varje dag reser 700,000 passagerare mellan t-centralen och slussen, tex. Många i Stockholm, även stor Stockholm är helt beroende av lokaltrafik. Många linjer går bussarna med mindre än fem minuters intervaller, att knuffa en buss hjälper noll eftersom nästa buss kommer så snabbt intill och ska då också behöva knuffas. En vän som är busschaufför berättade hur hen höll på och inte komma till jobbet själv eftersom bussen hen tog inte var inställd, utan försenad i ca två timmar. Sedan höll hen också på att köra fast (hen kör 4 som är stora och långa bussar) ett antal gånger. Jag har all beundran för de som ändå gör att livet fungerar för oss Stockholmare även under rådande snökaos.

Det jag har funderat på är om de nya elbussarna som numera trafikerar mitt område, är lika bra i extremväder som vi haft nu. Iofs så stänger de alltid ner min hållplats, uppförsbacke så fort det blir problem med vädret.

Det många inte helt förstår alltid är de enorma volymerna på lokaltrafik i storstäderna, ffa då i Stockholm. Varje dag reser 700,000 passagerare mellan t-centralen och slussen, tex. Många i Stockholm, även stor Stockholm är helt beroende av lokaltrafik. Många linjer går bussarna med mindre än fem minuters intervaller, att knuffa en buss hjälper noll eftersom nästa buss kommer så snabbt intill och ska då också behöva knuffas. En vän som är busschaufför berättade hur hen höll på och inte komma till jobbet själv eftersom bussen hen tog inte var inställd, utan försenad i ca två timmar. Sedan höll hen också på att köra fast (hen kör 4 som är stora och långa bussar) ett antal gånger. Jag har all beundran för de som ändå gör att livet fungerar för oss Stockholmare även under rådande snökaos.

Det jag har funderat på är om de nya elbussarna som numera trafikerar mitt område, är lika bra i extremväder som vi haft nu. Iofs så stänger de alltid ner min hållplats, uppförsbacke så fort det blir problem med vädret.

Min pappa var ute på vårt landställe i Roslagen när snön kom förra veckan. Deras hemresa blev något dygn försenad på grund av de stora snömängderna, och jag frågade hur hemresan hade gått. Han sa att det gått bra, att det var betydligt mer snö på landet än här i stan men det hade ändå varit enklare att köra hela vägen fram till Stockholm. Sen kom allt snömodd, snöspår och vallar som kommer inne i stan. Så bortsett från de enorma volymerna lokaltrafik som du nämner så tänker jag också på all snö som ska ta vägen någonstans när det är så tätbebyggt, och antalet gator som ska skottas och sandas. Så visst, det kan vara roligt för folk att oja sig över hur allt går åt skogen när det kommer snö i Stockholm. Eller hur handlingsförlamade vi är (det är ju inte första gången heller). Men förutsättningarna i stad och på landsbygd är givetvis markant olika, och vi som bor i det ena eller det andra formas ju av det också.

Min pappa var ute på vårt landställe i Roslagen när snön kom förra veckan. Deras hemresa blev något dygn försenad på grund av de stora snömängderna, och jag frågade hur hemresan hade gått. Han sa att det gått bra, att det var betydligt mer snö på landet än här i stan men det hade ändå varit enklare att köra hela vägen fram till Stockholm. Sen kom allt snömodd, snöspår och vallar som kommer inne i stan. Så bortsett från de enorma volymerna lokaltrafik som du nämner så tänker jag också på all snö som ska ta vägen någonstans när det är så tätbebyggt, och antalet gator som ska skottas och sandas. Så visst, det kan vara roligt för folk att oja sig över hur allt går åt skogen när det kommer snö i Stockholm. Eller hur handlingsförlamade vi är (det är ju inte första gången heller). Men förutsättningarna i stad och på landsbygd är givetvis markant olika, och vi som bor i det ena eller det andra formas ju av det också.

Exakt, alla smala krokiga gator i innerstaden, som ska plogas med bilar som står som sardiner på båda sidorna av vägen. Och sedan måste plogas om igen och igen. På vissa gator kan ju inte ens plogbilarna ta sig fram till slut. Samma sak med vissa villaområden och närförorter. Massa människor på en mycket begränsad yta.

Exakt och jag tror att en av de värsta grejorna med Stockholm eller Skåne är de fruktansvärda mängder långtradare som fastnar. Det är ju det som skapat de timslånga köerna som blivit varje gång. Jag vet ju inte hur det ser ut norrut men om du kör i snöstorm söderut i Sverige kan du ligga bakom tio långtradare, framför 20 långtradare och ha tio långtradare som kör om dig. (Hände mig förra året vid Gränna och bara 30 minuter senare hade de kört in i varandra som plockepinn där vi var. De kör som galningar i snöstorm, kör om varandra, hetsar, upp i rumpan på varandra, blinkar åt varandra, stressar, svajar, slirar., fattar inte att inte trafikverket säger till dem snararare än privatbilister att sätta sig och sova i lugn och ro ngnstans. Sitter en fast i en halkig backe ska nästa prompt om och sätta sig fast bredvid istället för att vara kvar bakom och vänta så bärgningen har plats att fiska upp dem.)

Så en personbil kan ju köra E4 i 30 i ganska djup snö utan att fastna om den har tur (gjort) men om en långtradare fastnat för snett på påfarten kommer du inte upp där. Det värsta jag sett var för några år sedan då två långtradare stod bredvid varandra i en backe mitt i Stockholm och stoppade allting, samtidigt som det stod långtradare på alls påfarter till E4 och stoppade. Folk satt hela natten i köer mitt i Kista. (jag smet förbi och hittade till slut en påfart med en tradare som bara åkt i diket och jag kunde göra mig smal och köra förbi den upp på E4. Då hade jag ändå försökt gräva fram en buss med min sand och en spade och tre bilar på kontorets parkering innan. Men bussen var som tur var körd, så jag fick vända, annars hade jag hamnat i -hela natten kön på Kymlingelänken.)

Sedan utanför oss, i vårt lilla kvarter plogade de inte förrän efter fyra dagar då det fallit 50 cm snö (enligt tidningen, enligt mig plogade de inte förrän efter en vecka), Färdtjänstbussar och annat sjönk ned och var tvunget att puttas upp. Mindre bilar som min kunde slira ovanpå.

Senast ändrad:
Det jag alltid undrar när snön kommer och bussar fastnar, åker i diket inte kommer upp mm. Vad har de för däck egentligen?
Min erfarenhet från skidort utomlands där lokalbussarna tar ett par hundra höjdmeter på någon km, kurvor, stopp uppför/nedför mm aldrig har problem och det med vanliga däck, inte snökedjor. Det kan vara modd, packat, is mm och de bara kör. 🤔 (ja, de är mer vana att köra men ändå.)

Fast jag undrar hur man tänker när 10 (eller om det var 11) bussar sitter fast i samma backe??
Ok om 2-3 provar om EN har kört fast, men då testar 7 till och alla fastnar :cautious:
Har dom ingen kommunikation med varandra eller en trafikcentral alls?

Var kan man läsa om det?

Men det handlade ju om bussar? Att dra loss en bil eller hjälpas åt att skjuta loss den, gör man inte det om man inte bor på landet menar du? Det lär du knappast ha belägg för.
Jag har hjälpt skolbussen också. Men min tanke med tråden är lite att känns som folk bara står och tittar. Dessutom knappt flyttar sig när bussen verkligen börja fara runt och till slut fastnar.
Jag lider också med föraren, känner stressen när det börjar och sedan alla som som filmar. Ingen som frågar om det behövs hjälp eller har kunskapen om hur och ger råd och stöd.
Alla bara står.

Jag tänker bara på sällskapsresan och bussen uppför en alptopp.

Men nej, jag knuffar inga bussar, nånsin. Jag anser det rimligare att låta bli.

Fast jag undrar hur man tänker när 10 (eller om det var 11) bussar sitter fast i samma backe??
Ok om 2-3 provar om EN har kört fast, men då testar 7 till och alla fastnar :cautious:
Har dom ingen kommunikation med varandra eller en trafikcentral alls?

Tänk på att bussarna kommer snabbt inpå varandra, tex vid min busshållsplats var det tre bussar som kom snart efter varandra. Det går liksom på tio, tolv minuter innan tre sitter fast. Sedan fortsätter bussarna komma förbi den som sitter fast, och ibland går det, ibland går det inte. Jag tror en hel del chaufförer chansar på att om de inte stannar och kör ut i den andra filen så fungerar det att komma förbi.

Och det är ju också orimligt för en sträcka på 1,5 km. Att 700000 behöver åka kollektivt alltså. Men då jag regelbundet rör mig sträckan förstår jag det, infrastrukturen i Stockholm just nu inbjuder inte till varken cykel eller promenad. Här nere på framsidan har vi också fått snö, men det verkar ändå ha gått rätt ok. Men tror folk här är mer vana vid att ta benen för förflyttning om möjligt, det går snabbare än spårvagn i innerstaden.

Egentligen inte bara från klippen vilket vid här laget är närmare ett femtiotal som dyker upp i flödet. Utan att jag har letat efter dom.
Har bott i Stockholm under ett tidigare snöoväder. Den gången ställdes bussarna in, tydligt angivet vid hållplatserna. Trots det stod folk kvar i busskurerna och väntade!?
Inte 1,6 miljoner men många.
Jag undrar vad du tänker att man ska göra när bussarna är inställda och man inte har nåt annat sätt att ta sig hem på? När bussarna stoppas tenderar vägarna att vara helkörda, så taxi funkar oftast inte heller. Då kan man ju lika gärna stå där och vänta som nån annanstans? Hoppet är det sista som överger människan, speciellt när man vill hem :-).

Jag har promenerat i motorväggrenen i snöstorm när trafiken stannade helt pga snö. Hade turen att kunna gå några km till tåget och sitta på sista tåget hem innan de också blev inställda. Inte alla bor så de kan göra så.

Om nån kör fast försöker jag hjälpa så gott jag kan, men jag skulle inte ställa mig bakom en slirande buss och knuffa, det är jag lite för rädd om livet för.

Och det är ju också orimligt för en sträcka på 1,5 km. Att 700000 behöver åka kollektivt alltså. Men då jag regelbundet rör mig sträckan förstår jag det, infrastrukturen i Stockholm just nu inbjuder inte till varken cykel eller promenad. Här nere på framsidan har vi också fått snö, men det verkar ändå ha gått rätt ok. Men tror folk här är mer vana vid att ta benen för förflyttning om möjligt, det går snabbare än spårvagn i innerstaden.

Jag tänker mig att många som bor vid Slussen inte tar tunnelbanan till T-centralen den rätt korta sträckan. Utan att det är en del av den totala sträckan som kanske är Midsommarkransen - T-centralen eller Ropsten - Slussen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka