Atarax - ännu en medicintråd

Saeta

Trådstartare
Jag var till läkaren idag. Pratade lite allmänt om hypotyreosen och fick höja min Levaxindos. Sen frågade jag lite om jag kunde få fortsätta med Imovane. Jag berättade att jag inte har problem att sova. När jag väl somnat så kan jag sova 14 h i sträck. Det är ju just insomningen jag har problem med.
Läkaren frågade vad jag hade provat innan och jag sa Lergigan och Theralen (funkar inte, blir alldeles för seg och trött dagen efter så jag knappt orkar gå till toan). Propavan har ingen effekt alls.
Då sa han att jag skulle prova Atarax.

Han ville intr skriva ut vare sig imovane eller någon liknande till någon så ung som mig... >.<

Så ni som tagit Atarax, hur har ni mått?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Ingen effekt alls på mig men har flera vänner som tycket det är ett ok alternativ.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Bakis dagen efter.

Men är inte du typ 25? Jag fick Imovane utskrivet när jag var 14 ...
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Men är inte du typ 25? Jag fick Imovane utskrivet när jag var 14 ...

Jag tänker att läkaren nog tänkte mer på beroenderisken. Det är väl ganska klokt att inte skriva ut beroendeframkallande läkemedel till unga människor om det nu finns andra alternativ.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Bakis dagen efter.

Men är inte du typ 25? Jag fick Imovane utskrivet när jag var 14 ...

Det är många läkare som är restriktiva dels med beroendeframkallande, dels och ännu mer restriktiva med beroendeframkallande till unga människor.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Bakis dagen efter.

Men är inte du typ 25? Jag fick Imovane utskrivet när jag var 14 ...

Jo, jag är 25. Det är precis så som andra har svarat, att min läkare är försiktig med beroendeframkallande läkemedel. Och det förstår jag ju självklart också. Jag tycker det är bra att min läkare är noga med vad han skriver ut, och faktiskt berättar fördelar och nackdelar. Och eftersom jag inte fått prova Atarax tidigare så är ju det ett bättre alternativ OM dom skulle fungera.

Niyama: okej, typiskt. Hoppas dom har en annan effekt än mig. Blir du också seg dagen efter?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Atarax är i princip allergipiller. En promenad i en stadspark på våren för en lindrig pollenallergiker har större effekt, rent kemiskt, än typ en karta atarax.

Men funkar ju för vissa.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Skitmedicin.
Är superseg hela dagen efter och kan inte göra någonting. Klarar knappt av att gå på toa för jag orkar inte ta mig ur sängen. Höll på att somna på ett möte sist jag tog den :crazy:
Men för andra har den ju funkat. Min son tar det och melatonin till sömnen varje kväll och somnar och sover gott.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag har haft atarax för ångest. Det enda som har hänt är att jag har blivit trött och seg dagen efter, om jag tagit dem på kvällen.
En gång tog jag typ en halv karta och kände mig inte tröttare än vanligt (förrän dagen efter då).

Men det finns ju också de som tycker atarax fungerar bra, så prova så vet du :)
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Både Theralen och Atarax är väl ångestdämpande? Tänker att det kanske inte riktigt gör att man somnar, mer slappnar av? Vad gäller Propavan så förstår jag att det inte funkat, det är nämligen ingen insomningstablett utan en som ser till att man sover när man väl somnat. Imovane är ju lite beroendeframkallande men inte i den utsträckningen, vad jag förstått, känns som att det vore ett vettigare alternativ med tanke på vad du ville ha hjälp med utav läkaren
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Det är allergimediciner som gör en seg som fan. Många tar dom för sömnen även om den är för allergier.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Atarax används väl i första hand som ångestdämpande ja, men är det just insomningsbesvär man har börjar de gärna med det då det inte ska ha några beroendeframkallande ämnen i sig.

Jag fick det utskrivet förra året för insomningsproblem, och visst, det funkade bara bra de första månaderna, men sen vande sig kroppen och jag fick höja dosen. När jag gjorde det så började jag bli riktigt seg dagen efter, vid lägre dos påverkades jag inte alls dagen därpå, men sånt är ju väldigt individuellt. Har kompisar som det fungerar utmärkt för och andra som knappt märkt av nån effekt, det enda sättet att veta är ju att prova.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Både Theralen och Atarax är väl ångestdämpande? Tänker att det kanske inte riktigt gör att man somnar, mer slappnar av? Vad gäller Propavan så förstår jag att det inte funkat, det är nämligen ingen insomningstablett utan en som ser till att man sover när man väl somnat. Imovane är ju lite beroendeframkallande men inte i den utsträckningen, vad jag förstått, känns som att det vore ett vettigare alternativ med tanke på vad du ville ha hjälp med utav läkaren

Ja precis, och Lergigan. Therry och Lerry har jag ju tagit (haha, det låter som två gubbar) och jag gillar dom INTE. Det är zombiemode på dessa. Slappna av kan jag göra, alltså det är ju inte det jag har problem med utan det är ju just insomningen. Så fort jag lyckats somna så sover jag som en klubbad säl (även utan sömnmedel) och om jag tar Theralen eller Lergigan mår jag för det första skitdåligt för att jag inte orkar göra något dagen efter, och jag blir verkligen klubbad.

Jag förstår ju ändå att läkare inte vill skriva ut starkare sömnmedel som dessutom är beroendeframkallande. Ändå så poängterade jag att den lilla provförpackningen med 30st Imovane räckte i typ... Sen flera månader tillbaka. Jag tar ju inte varje dag. Skulle jag känna att jag kanske behöver en extra för att jag inte får den effekt jag vill ha, ja då får jag sova utan ett par nätter för att sen börja om igen. Nu har det aldrig hänt eftersom jag inte tar varje dag, men ändå.

Tycker också att det är ju ändå mitt liv och vill jag ha en insomningstablett så borde jag väl få det... Men som sagt förstår jag också hans resonemang. Får väl se hur Ataraxen fungerar och blir jag klubbad dagen efter så får jag väl ta upp frågan om Imovane igen, och hoppas på att få fortsätta med den.

Tack för alla era svar btw! :)
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Inga bra erfarenheter av Atarax. Väldigt trött och seg, dagen efter användandet. Har ingen som helst effekt mot ångest för min del, insomning tveksamt. Har endast tagit dem i kombination av imovane när jag har haft en extra tuff sömnperiod.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Tycker också att det är ju ändå mitt liv och vill jag ha en insomningstablett så borde jag väl få det...

Nu har vi ju receptbelagda mediciner av en anledning. Det är ju inte så att gemene man är kunnig nog att kunna avgöra vilka mediciner som är mest lämpade..

Nu ska du ju testa Atarax - gör det då! Om det inte funkar så får du väl ta en ny diskussion med läkaren.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Nu har vi ju receptbelagda mediciner av en anledning. Det är ju inte så att gemene man är kunnig nog att kunna avgöra vilka mediciner som är mest lämpade..

Nu ska du ju testa Atarax - gör det då! Om det inte funkar så får du väl ta en ny diskussion med läkaren.

:bow::bow::bow:

Behöver inte tillägga nåt.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Nu har vi ju receptbelagda mediciner av en anledning. Det är ju inte så att gemene man är kunnig nog att kunna avgöra vilka mediciner som är mest lämpade..

Nu ska du ju testa Atarax - gör det då! Om det inte funkar så får du väl ta en ny diskussion med läkaren.

Du tog ju bort det jag skrev efter, vilket får mig att låta som att jag promt SKA HA, vilket inte stämmer. Jag vet mycket väl att det finns en anledning till varför vissa mediciner finns på recept. Alla mediciner (förutom vitaminerna, tror jag) är på recept. Skillnaden mellan Imovane och de mildare sömntabletterna är ju att den just är narkotikaklassad. Och jag skrev att jag mycket väl förstår (och tycker att det är bra) att läkare är noga med vad dom skriver ut.

Ja, jag ska testa Atarax. Men jag måste vänta tills jag ska sova. Kan inte testa den rakt upp och ner på en gång. Vi får se hur det fungerar helt enkelt. Men vad jag fått höra här låter den som en tablett som jag inte kommer fungera speciellt bra på. Men vi får se!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 463
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
11 298
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 978
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp