Bukefalos 28 år!

återhämtning efter operation av inflammerad livmoder

Toudi

Trådstartare
Min 12-åriga tik opererades för öppen pyo i fredags morse. Hon får Rimadyl morgon och kväll. Hon har mest sovit sedan vi kom hem. Fått väcka henne för rastningar. Ingen större aptit. Även om jag har veterinärkontakt regelbundet så önskar jag personliga erfarenheter. Det mottages tacksamt.
 
Vad är det för ras?

Vissa hundar mår sämre av narkos än andra. Två dagar efter operation är inte särskilt mycket, de har väl ändå öppnat hela henne (antar att det inte var titthål) och det tar på hunden.

Har hunden fått Rimadyl innan? Min ena snedtänder på det och blir jättedålig, bland annat slö, men också hel desorienterad.
 
Det är en blandras. Rottweiler,boxer och bordercollie. Hon har vart opererad för juverrimörer för två år sedan och då va hon som vanligt nästan med en gång efter operationen. Jag har köpt blötmat till henne för att fjäska och de åt hon upp allt utav. Hon dricker som hon ska. Hon har ingen temp. Operationssåret ser fint ut. Ja de var alltså ett vanligt snitt ingen titthålsoperation. När ja tvingar ut henne för rastning så verkar hon som du skriver desorienterad. Man får guida henne runt på tomten för annars så står hon bara och ser förvirrad ut. Kissar normalt. Bajeriet har gått lite trögare. Har reagerat på att de som kommer ut är ganska så hårt och väldigt lite i jämförelse med hur hon notmalt brukar bajsa. Jag gav henne ett microlax igår em. Hon bajsa då normala mängder i två omgångar. Imorse så kom det bara en hårdare liten kula. Gav ett microlax nu på fm och då bajsa hon en normal mängd. Så de rör ju sig i magen men man har fått hjälpa henne lite på traven. Köpte paraffinolja idag som jag hällde på en mindre portion blötmat. Hon verkar inte ha ont. Ej gnällig eller orolig. Enbart inte lika glad och pigg.
 
Antar att hunden är pigg och inte ålderspåverkad i övrigt, eftersom ni valde att operera. Så då hade jag gett henne dagen för att pigga på sig, är hon fortfarande dålig i morgon hade jag kontaktat vet. Men hunden är gammal för en sådan operation och kommer nog behöva tid för att komma tillbaka.
 
Ja hon är en fräsch dam som lever ett aktivt liv så det kändes självklart att operera. Ja ska avvakta till imorgon. Hon kanske behöver byta ut rimadylen om de kanske är den som gör henne slö. Men så länge avföring kommer ut bör ja kanske inte oroa mig för förstoppning?

QUOTE="lady_vip, post: 17090448, member: 498"]Antar att hunden är pigg och inte ålderspåverkad i övrigt, eftersom ni valde att operera. Så då hade jag gett henne dagen för att pigga på sig, är hon fortfarande dålig i morgon hade jag kontaktat vet. Men hunden är gammal för en sådan operation och kommer nog behöva tid för att komma tillbaka.[/QUOTE]
 
De kan bli förstoppade av för lite rörelse. Rimadyl brukar snarare ge lös mage så jag tror inte det beror på det. Jag tycker du ska ta ut hunden på en liten promenad så hon rör sig lite. Det räcker nog med en 500 m, på den tiden brukar magen hinna komma igång lite.
 
Det är ändå stor skillnad enligt veterinär mellan pyo och att operera bort juvertumörer. Tumörerna sitter i juvret - en livmoder sitter på insidan av kroppen = bukoperation. Med andra ord är en pyo-operation mycket större än en juvertumöroperation :)

Det kommer ta några dagar för kroppen att först och främst återhämta sig från infektionen i livmodern (en infektion tar på hela kroppen, även om det bara är en del som är drabbad). Sen ska både utsidan och insidan börja läka, vilket tar sin lilla tid.
 
För att få magen lite lösare kan du ge 1 tsk - 1 msk matolja på maten, kanske går den rentav lättare ner med hjälp av oljan. Och så försök få henne att röra lite mer på sig, ta hjälp av godis om det behövs. Med tanke på operationen så ska hon ju gå, inte springa. Tänk på att hon är 12 år, det tar längre tid att återhämta när man är gammal.
 
Min blandis kastrerades i början av mars och om jag inte minns helt fel tog det två dagar innan hon lämnade zombie-stadiet. Hon hälften så gammal som din tik och dessutom fullt frisk när hon opererades, så med tanke på det tycker jag inte det låter speciellt konstigt att din hund fortfarande är hängig (men jag är långt från någon expert).
Håller tummarna för att hon är piggare imorgon!
 
Har sedan i förrgår behandlat henne med parrafinolja som hon fått i samband med mat och även microlax. Hon bajsar av microlax men inte riktigt den mängden man skulle kunna förvänta sig. Man hör hur de mullrar i magen på henne. Jag har pratat med stället som operera henne och dom tycker jag ska avvakta. Att de kan ta tid innan magen kommer igång. Men jag är så orolig och rädd att hon ska dö av förstoppning nu. Hon är väldigt fräsch för sin ålder men givetvis kanske man inte kan förvänta sig lika snabb återhämtning på en såpass gammal hund. Men att magen sköts känns ju väldigt viktigt.
 
Har sedan i förrgår behandlat henne med parrafinolja som hon fått i samband med mat och även microlax. Hon bajsar av microlax men inte riktigt den mängden man skulle kunna förvänta sig. Man hör hur de mullrar i magen på henne. Jag har pratat med stället som operera henne och dom tycker jag ska avvakta. Att de kan ta tid innan magen kommer igång. Men jag är så orolig och rädd att hon ska dö av förstoppning nu. Hon är väldigt fräsch för sin ålder men givetvis kanske man inte kan förvänta sig lika snabb återhämtning på en såpass gammal hund. Men att magen sköts känns ju väldigt viktigt.

En förstoppad hund brukar försöka bajsa om och om igen utan att lyckas - så är hunden lugn så är det nog ingen fara. Att den är dämpad beror nog mer på operationen.
 
Får hon i sig ordentligt att äta? Utan mat, ingen energi och därmed sämre återhämtning. Finns ju burkmat, tex a/d som bara är koncentrerad energi typ.
 
Saken är den att hon försöker inte ens bajsa om de inte är så att hon fått ett microlax. Hon äter och dricker bra. Det har även börjat komma lite sårvätska (blodblandad) från operationssåret. Luktar varaktigt. Har tvättat med koksalt. Är det normalt att de kommer sådan vätska? Snittet i sig ser bra ut. Ej rött eller svullet.
 
Saken är den att hon försöker inte ens bajsa om de inte är så att hon fått ett microlax. Hon äter och dricker bra. Det har även börjat komma lite sårvätska (blodblandad) från operationssåret. Luktar varaktigt. Har tvättat med koksalt. Är det normalt att de kommer sådan vätska? Snittet i sig ser bra ut. Ej rött eller svullet.
Håll stenkoll på såret, att det kommer klar vätska kan vara normalt men nu är det rötmånad och då blir det snabbt infekterat. Har också en nyopererad hund här hemma som tyvärr fick det, men nu har han ätit antibiotika ett par dagar och mår mycket bättre.
 
Saken är den att hon försöker inte ens bajsa om de inte är så att hon fått ett microlax. Hon äter och dricker bra. Det har även börjat komma lite sårvätska (blodblandad) från operationssåret. Luktar varaktigt. Har tvättat med koksalt. Är det normalt att de kommer sådan vätska? Snittet i sig ser bra ut. Ej rött eller svullet.
Microlax gör ju att man blir nödig vare sig man vill eller inte - men försöker hunden inte bajsa annars så tror jag inte den är förstoppad :)
 
Åkte in till veterinären igår. Hon har känt över henne och enligt henne så är hon inte förstoppad. Däremot en stor infektion i operationssåret. Vätskan som kom ökade så vågade inte vänta längre. Hon har fått antibiotika ( Marbocyl) som hon ska få i 12 dagar. De blev så svullet så ett stygn har gått upp. Hon gjorde dock ingen åtgärd på det så antar att det inte var så alarmerande. Ska tvätta med klorhexidin några gånger om dagen.
 
Åkte in till veterinären igår. Hon har känt över henne och enligt henne så är hon inte förstoppad. Däremot en stor infektion i operationssåret. Vätskan som kom ökade så vågade inte vänta längre. Hon har fått antibiotika ( Marbocyl) som hon ska få i 12 dagar. De blev så svullet så ett stygn har gått upp. Hon gjorde dock ingen åtgärd på det så antar att det inte var så alarmerande. Ska tvätta med klorhexidin några gånger om dagen.
Infektion är lätt hänt så här års - bra ni fick antibiotika. Det ska nog snart vända till det bättre nu :)
 
Reagerade på att hon hade ganska så bleka slemhinnor i munnen nu ikväll. Ringde veterinären som opererat henne och dom tyckte ja skulle hålla extra koll under natten. Hon ska nämligen på återbesök för sårkontroll imorgon hos sin vanliga husveterinär på förmiddagen. Tempen låg på 38,7 innan och nu en timma senare låg den på 38. (hon äter febernedsättande) Har ni någon erfarenhet av bleka slemhinnor på hund?
 
Reagerade på att hon hade ganska så bleka slemhinnor i munnen nu ikväll. Ringde veterinären som opererat henne och dom tyckte ja skulle hålla extra koll under natten. Hon ska nämligen på återbesök för sårkontroll imorgon hos sin vanliga husveterinär på förmiddagen. Tempen låg på 38,7 innan och nu en timma senare låg den på 38. (hon äter febernedsättande) Har ni någon erfarenhet av bleka slemhinnor på hund?

Tyvärr ingen positiv sådan - men därmed inget sagt om din hunds tillstånd, såklart! Hur mår hon i övrigt nu, har det förändrats med de bleka slemhinnorna?

Hålla koll på henne tycker jag låter som en god idé.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 802
Senast: Hellas
·
Övr. Hund Nu är jag troligtvis superhönsig, men jag har reagerar alltid på minsta lilla förändring i min hunds beteende. Min tik borde ha löpt för...
2
Svar
26
· Visningar
5 057
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp