Att arbeta för stallhyran

Islandstok

Trådstartare
Är det någon mer än jag som hjälper till med stallsysslor istället för att betala stallhyra?

Jag hyr plats på en lösdrift för 750 kr/mån (alla fodringar ingår förutom kvällsfodring och helg, men inget foder eller annat), istälet för att betala så hjälper ja till med div. saker som tex att mocka boxar (hästarna står inne ibland), köra vatten, stängsla, mocka lösdriften, väger upp hö till alla hästar och gud vet allt... På lösdriften står ca 10 hästar. Lägger kanske 2-3 timmar/helg +några timmar i veckan på detta. Jag har svårt att veta hur mycket jobb som kan motsvara 750 kr, vad är rimligt??? Jag är rädd för att bli utnyttjad och göra för mycket! Intressant att höra vad andra tycker!
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Räkna ut din timlön och se om det ser rimligt ut. Jobbar du 5 timmar i veckan så blir det 20-30 timmars jobb i månaden för in hyreslättnaden. Om det är rimligt beror på vad du får. Det verkar dock vara svartjobb...
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

du bestämmer om det är rimligt, om du inte tycker det börja betala och sluta hjälpa till.

Men om vi säger att du lägger 3 timmar på helgen och 4 timmar på vardagen att hjälpa till i stallet är det 28 timmar i månaden, med en "lön" på 750kr. 750 delat med 28 är cirka 26,8kr i timmen.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Det låter som att de utnyttjar dig fullt ut. Hade de vart en dyr lösdrift med betydligt högre hyra, hade de vart rimligt, men för 750 kr?

Men sedan är det ju upp till dig själva att avgöra vad du anser rimligt....
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Nej, men det är ganska vanligt där jag bor att man arbetar av stallhyran på olika sätt. Inte i dem större tävlingsstallen, men i dem små utan ridhus som ligger längre ut på vischan. Jag tror att det är lätt att bli oavsiktligt utnyttjad när man som icke-betalande verkligen vill göra rätt för sig, och man därför gör "för mycket". Å andra sidan är det bara du och stallägarna som kan säga vad för mycket egentligen är.

Jag tycker det är självklart att man hjälper till i stallet, så även om "mitt" stall är all-inclusive så sopar jag alltid stallgången, putsar alla träns (billigare terapi än att gå till psykologen ;)), håller ordning i sadelkammaren och hjälper till med fodring. Å andra sidan, om det förväntades att jag skulle göra detta i utbyte mot något annat, skulle jag nog börja tänka som du - vad är min tid värd? Vad är ett rimligt byte?

Så du betalar ingenting för att stå där, men du köper in allt foder själv?
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag "arbetar" oxå för min stallhyra. Eller ja arbete vet jag inte om jag vill kalla det. Jag hjälper bonden när hon måste ha hjälp med olika med tex att hans kor rymmer, kalvningar, fodervagnan står stilla (och han inte e hemma), mm. Med tanke på vad jag få av honom e det tok för få timmar totalt sätt/per år. Dock värdersätter han den hjälp mycket högt, så vem e jag som klarar på det;)

Så tycker du att det e rimligt att lägga ner all det extar tid i stallet? Vädersätter du att kunna jobba av stallhyra istället för att betal?

Jag skulle dock tycka att 14h/månad skulle vara en rimlig (det bli 54kr i timmen).
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Låter som du gör rätt mycket, skulle inte tycka det var värt det. Sliter ju mycket på en.

Du kanske jobbar 20 timmar i månad ca och får typ 40 kr i timman då. Om jag har räknat rätt:o

Nä inte värt det men det beror la också lite på om du har mycket fritid så du känner att du orkar och tycker det är kul.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Är det någon som har funderat på vad stallägarna har i timlön?

Efter att elen, markarbetet, stängsel, material till underhåll, osv är betalt?

Jag tror stallägarna betalar underhåll till hästägarna...
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Fast om nu stallägaren satt priset till 750 kr i månaden, så är det väl den summan TS ska utgå ifrån oavsett vilka utgifter stallägaren har.
Det är ju denne som satt priset.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Det har du rätt i, men det är tveksamt att de ska suventionera sina låga stallhyror med att folk arbetar nästan gratis. Det bästa är väl om både stallägaren och dennes "anställda" får en rimlig ersättning.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Vad är en rimlig timlön?

När du lägger så mycket tid på att jobba ihop motsvarande 750 kronor (i natura), skulle det ju löna sig mycket bättre för dig att hitta ett vanligt extrajobb och betala stallhyran med de pengarna. Då skulle du kunna jobba betydligt färre timmar, eller jobba lika många timmar och då tjäna betydligt mer.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag tycker det där låter ganska rimligt. Man kan ju inte räkna med en normal timlön när man ska jobba av sin stallhyra.
Har man den dealen så får man ju ta det som det är, eller börja betala.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Kl

Jag tar in o utsläpp på vardagarna i mitt stall o betalar för det kallhyran, alltså står ägaren för hästens mat. Det tycker jag är en bra deal! Men passen hos oss är snabbjobbade och jag kommer så billigt undan med min häst som jag bara kan. :) ovanpå det trivs vi väldigt bra, både jag och hästen så att kunna kombinera det med att jobba av stallhyran är optimalt för oss.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag tycker det där låter ganska rimligt. Man kan ju inte räkna med en normal timlön när man ska jobba av sin stallhyra.
Har man den dealen så får man ju ta det som det är, eller börja betala.

Varför ska man inte räkna med det? Ja inte timlön det är ju egentligen svart jobb dessutom, men en rimlig ersättning vid utbyte av tjänster borde man kunna räkna med.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Om du blir utnyttjad eller inte beror ju på vad du tycker själv ;) Känner du dig utnyttjad?

Hur jobbigt är det att utföra dina stallsysslor? Hur mkt underlättar det för dig ekonomiskt? Du hade ju kunnat betala istället om du hellre vill det. Lägger du mer tid och energi än du orkar/har lust med och känner att du inget får tillbaka?

Hur många timmar lägger hyresvärden själv på hästarna?

---------

En fråga från mig som rör samma ämne (hoppas att det är ok med ts):

Ett stall med ridhus, paddock och bra ridvägar. Helinackordering kostar 3000;- då ingår grovfoder, strö, havre, alla stallpass vardagar men jour vissa helger.
Är det rimligt att då sköta in- och utsläpp vardagar (15 hästar) samt utfodring i lösdrift (4 hästar att binda upp och ge kraftfoder, fri tillgång på hö och vatten som personen ej behöver sköta) för gratis stallhyra åt 3 hästar men fritt fram att stalla upp fler om h*n vill. Jobbet är s.a.s. vitt och stallägaren skattar för arbetet men betalar ju inte ut någon lön utan istället stallhyra och foder.

Tillägger att personen har 4 veckors semester på sommaren och 2 veckor över jul och nyår. Personen sköter inga fodringar då detta sköts automatiskt med foderautomater för morgon (inne), lunch och middag (ute) och kväll. Dock lägger hon in hö och kraftfoder i boxarna inför insläppet om hästägaren inte själv varit där och gjort det. Fodret är dock uppvägt och klart att lägga in. Stallägaren sköter tillsyn på lunchen och kvällen samt allt arbete utöver ovanstående.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Att arbeta för stallhyran

Vill tillägga en sak till ;)

Skulle hästägaren istället få 100;-/timme skulle lönen hamna på ca 6000-8000/månad.

Mvh JV
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Min dressyr tränare har det så att man kan jobba av sina träningar eller stallhyra.

För 4-5 årsedan var det 60kr för
utsläpp morgon och soppa stallgången eller
lunch fodring, några hagbyten och fylla hökärrorna för alla målen eller
insläpp, fodring, soppa stallgången.

Är 18 hästar i stallet.

Kram
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

I det här fallet: För att stallhyran är sjukt låg.
Och för att de uppenbarligen har kommit överens om det.

Och för att om man tar för givet att man ska ha "normal" timlön, så ska man givetvis också betala stallägaren för normal timlön (PLUS slitage på anläggning) i stallhya.
Det räcker knappast några 750:- i månaden till.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

I det här fallet: För att stallhyran är sjukt låg.
Och för att de uppenbarligen har kommit överens om det.

Och för att om man tar för givet att man ska ha "normal" timlön, så ska man givetvis också betala stallägaren för normal timlön (PLUS slitage på anläggning) i stallhya.
Det räcker knappast några 750:- i månaden till.


:bow::bow::bow: Bra skrivet!
Den vanliga inställningen verkar ofta vara; Att man ska ha allt men inte betala vad det kostar...
Man kan ju inte ge någon mer i timlön än man får ut skälv.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag arbetar av 600kr i månaden på min stallhyra,då ska jag ta 2 utsläpp (+ lunchningen) i veckan när min stallägare inte kan själv.
sedan sa jag själv att jag kan ta och städa fikarummet vid behov.

ofta blir det mer än 2utsläpp men det är jag själv som ringer när jag är ute före stallägaren och säger att hon inte behöver stressa,eller för att fråga om hon ska ha någon häst kvar inne (för ridning)

jag lagar staket,skottar snö,tömmer brunnen i spolrummet mm,håller rent och snyggt för att jag vill:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 290
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp