Att arbeta för stallhyran

Sv: Att arbeta för stallhyran

Medveten om ja, men inte skyldig att göra ett dugg åt det. Det är väl inte hästägarens ansvar att se till stallägarens intressen, inte förrän den dagen stallägaren börjar ta marknadsmässiga priser. Fast en utebliven kallhyra innebär X antal kronor inget annat.

Ja det finns många gnällspikar till stallägare som beklagar sig över att rörelsen inte går med vinnst. En timmes research hade klart visat att det är olönsamt att driva ett inackorderingsstall åtminstone på traditionellt vis, det finns då ingen anledning att gnälla på snåla hyresgäster, acceptera läget (och bli glad åt de som ändå hälper till extra) eller så ägna sig åt något som ger bättre inkomst. Det är väl rätt naturligt att marknaden väljer att få så mycket för pengarna som möjligt.

Det finns också en del som driver inackorderingsverksamhet som inte gör många knop, de låter några av hyresgästerna arbeta av hyran till den grad att stallet är i stort sett självgående.
 
Senast ändrad:
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jo det finns en del gnällspikar bland stallägare också ... Men jag tänkte nog mest på hyresgäster som inte förstått hur liten lönsamhet det faktiskt är för ens hyresvärd och därför felvärderar sina insatser.

Jag menar att har man en låg hyra och en stallägare som lägger ner en hel del arbetskraft för att hålla stallet i drift så är det oförskämt att värdera sin egen tid högre än stallägarens. Passar inte ens önskemål in så får man som sagt flytta.

Man är inte skyldig att göra något annat än vad man har kommit överens om.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag värderar min tid utifrån vad jag kan få ut på ett vanligt vitt jobb, det är knappast att nedvärdera stallägaren att ha en måttstock som är en realitet.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Det jag menat är att ersättningen en hyresgäst får är enligt mig inte orimlig så länge den står i relation till vad stallägaren får och gör. Man är inte utnyttjad om man gör stallägarens jobb mot den ersättningen stallägarens skulle ha fått. Det är den ribban som är satt i det stallet.

Var och en är ju fri att värdera sin tid och sina arbetsinsatser själva.

Men värderar man sin tid högre och samtidigt står i ett stall som erbjuder mkt för lite pengar. Börja gnälla och tycka att det vill inte jag göra, för jag får inget för det (återigen erfarenheter från livet inte tråden). DET är att nedvärdera stallägarens tid. Och oförskämt för att man inte förstått vad man får för sina pengar. Man skall både ha kakan och äta den. Som sagt, kan inte stallet leverera det man vill ha så får man flytta och ofta betala mer.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Och jag menar att det är likgiltigt vad stallägaren får in. Det är faktiskt inte hyresgästens problem (mer än att stallägaren kanske ändrar sig och börjar ta betalt) om hyresvärden nedvärderar sitt arbete. Att kräva betalt är väl knappast att nedvärdera någons arbete snarare tvärt om då visar man ju vad man anser att arbetet faktiskt är värt något.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jo men allt som oftast är situationen kring priser och stall fångade i vad marknaden (tillgång och efterfrågan) säger är rimligt.

Kallhyran och servicen kan inte vara värd mer än vad folk är beredda på att betala. Och det är både hyresgästens och stallägarens angelägenhet.

Att kräva betalt är inte att nedvärdera någons arbete. Men att inte vilja betala detsamma är att nedvärdera.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Nej inte ens att inte vilja betala är att nedvärdera, det är rätt mänskligt att ta reda på de möjligheter som finns, välja det alternativ som passar bäst och betala vad folk begär. Det är rätt mänskligt att vilja betala så lite som möjligt.

"Kallhyran och servicen kan inte vara värd mer än vad folk är beredda på att betala. Och det är både hyresgästens och stallägarens angelägenhet."

Givetvis är den inte värd mer än folk är beredda att betala. Passar det inte stallägaren så är det fritt fram att inte hyra ut. Det blir hyresgästens angelägenhet den dag denne inte hittar en lämplig stallplats. Snälla du, skyll inte på hästägarna att de som har stall inte tar betalt för sitt arbeta. Det är ingen som tvingar dem. Det är fritt fram att börja jobba med något annat.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Tror du har missuppfattat mig, jag skyller inte låga intäkter för uthyrning av stallplatser på något annat än den tillgång och efterfrågan som finns.

"Passar det inte stallägaren så är det fritt fram att inte hyra ut." Det samma gäller hyresgästen. Passar det inte hyresgästen får man leta reda på något annat som passar.

Bedömningen av arbetsinsatser istället för kallhyra är både hyresgästens och stallägarens angelägenhet. Den ena skall utföra jobbet och den andre skall ta emot det som ersättning mot slopad hyra. Båda måste göra en bedömning av arbetsinsatser kontra ersättning.

"Nej inte ens att inte vilja betala är att nedvärdera, det är rätt mänskligt att ta reda på de möjligheter som finns, välja det alternativ som passar bäst och betala vad folk begär. Det är rätt mänskligt att vilja betala så lite som möjligt."

- jag menar att om man väljer att stå i ett stall så får man rätta sig efter dem normer som finns där. Passar det inte så flytta. Det är orimligt att få mer än vad man betalar för Att ha sådana krav är att nedvärdera. Väljer man ett annat alternativ som man tycker är bättre så är det självklart inte att nedvärdera nånting.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Nej jag tror inte jag missuppfattat dig, vi har helt enkelt olika åsikter, jag anser att stallägare får ta ansvar för sin ekonomi och se till att få täckning för sitt jobb/sina kostander bäst denne vill (eller inte vill) och samtidigt gör hyresgästen det samma. Hur du får det till att detta är att nedvärdera hyresvärden är för mig obegripligt. Kan man komma överens är detta fint, vill man bidra med mer är detta också okej.

Du menar vad jag förstår att om stallhyran är låg så bör man ta hänsyn till detta om man byter tjänster mot stallhyra om inte så nedvärderar man stallägarens jobb.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag anser också att var och en får ansvara över sin ekonomi och arbetsbörda. Stallägaren är fri att sätta vilka villkor som helst eller låta bli att hyra ut om man inte är nöjd. Hyresgästen har full valfrihet att bedöma sina insatser och ställa sin häst i det stall som passar bäst. Det handlar naturligtvis inte om att nedvärdera om man väljer ett billigare eller bättre alternativ.

Så där finns det ingen skillnad på våra åsikter ..?

"Du menar vad jag förstår att om stallhyran är låg så bör man ta hänsyn till detta om man byter tjänster mot stallhyra om inte så nedvärderar man stallägarens jobb."

Jag menar att man bör ta hänsyn till stallhyran (oavsett hur hög eller låg den är) när man bedömer rimligheten i hyresvärdens krav/önskemål på arbetsinsatser och ersättning. Sedan kan man jämföra dessa med sina egna krav och förutsättningar.

Mina krav på ersättning för att jag skall bidra med service i någon annans stall är det väldigt få som ställer upp på i mitt område. Jag betalar hellre än att göra det själv för marknadsmässig ersättning. Men samtidigt vill jag såklart inte betala mer än vad jag behöver, jag väljer ett alternativ som erbjuder mig det jag vill ha. Jag nedvärderar ingen med det. Om den dagen kom då jag inte längre har förutsättningar och där en slopad hyra skulle innebära möjlighet till häst så får förmodligen omvärdera mina krav på ersättning, om en slopad hyra skulle bli verklighet.

Har man inte möjlighet eller vilja att betala för stallhyra och service så får man helt enkelt gilla läget. Att i en förhandling för en eventuell överenskommelse börja "jiddra" om skälig ersättning som inte står i fas med vad verkligheten säger att tiden är värd tycker jag att nedvärdera det stallägaren faktiskt erbjuder. Nedvärdera därför att man inte sätter värde på det låga priset som man ändå vill/måste ha. Passar det inte så byt stall eller/och betala.

Om någon sen gör mer än vad som är rimligt, frivilligt för att man känner att man vill och kan (så länge om man är medveten om hur det förhåller sig) så är ju det helt OK. Rimligt betyder inte att det bör vara på ett visst sätt. Jag anser inte att något bör vara annat än vad inblandade parter kommit överens om.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag fattar inte ett dugg av det du säger, det är väldigt motsägelsefullt. Du säger du håller med och sedan ägnar du resten av inlägget för att förklara varför du inte håller med mig, det är så jag uppfattar det.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag ser inget motsägelsefullt i mina inlägg.

Med lite andra ord eftersom du inte förstod vad jag menade ..

När man bedömer rimligheten i sina insatser kontra ersättning så menar jag att rimligheten bygger på vad marknaden i området säger att det är värt.

"Inget kan vara värt mer än vad någon är villig att betala" Om marknaden ser ut på ett visst sätt så är det det tiden är värd inget annat. Och det anser jag att man skall ta i sitt beaktande när man bedömer nivån för utnyttjande och hyra. Om ens egna krav på ersättning inte stämmer överens med vad marknaden säger så får man helt enkelt betala för sig.

Dessa inlägg och åsikter var från början bara en liten nots i sammanhanget som jag grundade på personer som väljer att stå i stall som bygger på att hyresgäster skall bidra men ändå inte bidrar. Personer som står i stallet och har noll nix förståelse för vad marknaden i området erbjuder och menar att dem inte får vad dem betalar för, eller med åsikter som ditt och datt borde ingå.

Ta det som erbjuds/förhandla om det går tills du blir nöjd. Eller flytta till något som passar. (något som passar innebär ofta en högre hyra och det vill man inte betala.)

När du påstår att du inte håller med och berättar varför så tar du upp saker som jag håller med om. Att alla ansvarar för sina överenskommelser osv ...

Ser du ingen skillnad i vad som bör och vad som är rimligt? Och menar du att det som styr rimligheten endast grundar sig i vad ens egen värdering säger och inte har med vad marknaden och priserna talar om vad det är värt?
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag ger upp vad jag än säger argumenterar du emot det och sedan håller du med.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag hade en känsla av att du inte förstod vad jag menade, därför försökte jag förklara mig. Men visst, vi lägger ner.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag förstår vad du säger, det är hur du får ihop det logiskt som är obegripligt och motsägelsefullt.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Ja,men det är precis så det är!
Många vill stå billigt men få så mycket service som möjligt.
Hamnar man då i ett" billigt" stall som man kan få ännu billigare för att man får en chans att jobba av sin hyra, ja, då börjar genast giddret efter ett tag att man hinner inte göra det ,och man orkar inte göra något annat i stället. Ifågasättandet kommer som ett brev på posten oftast(inte alltid gudskelov)
Dom flesta verkar tro att det är en dans på rosor att sköta ett stall!?..
Att dessa billiga alternativ oftast konkurerar ut stall som vill,och måste ha betalt för sina tjänster förstår folk inte(eller vill inte förstå)....:crazy:
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Nja det är väl knappast det som är varken motsägelsefullt eller konstigt. Det är tämligen naturligt när man inte kör med prissättning utifån marknadsmässiga förhållanden. Jag fattar bara inte när respekten kommer in, man kan väl prata om saker och försöka komma överens. Fast det är lite svårt att prata om chans om man jobbar så mycket som TS gör.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Bristen på respekt kommer in där inte förståelsen finns för hur marknadens prissituation ser ut.

När folk inte fattar vad dem betalar för och inte, vad stallägaren (förvisso frivilligt men ändock) eventuellt subventionerar sin hyres gäst med.

Man kan ha åsikter om att stallägare väljer att driva stall och uthyrningsverksamhet för låg ersättning. Svart arbetskraft osv ... Men de stallägare jag tänker på är människor som driver det som en hobby. Man vill hyra ut därför att man vill ha ett levande stall som bas för sitt intresse. Sällskap för uteritter, någon som kan ta vid om man reser bort nån gång. Kort och gott man har andra vinster än det ekonomiska med sitt stall. Dessa hyresvärdar gör det möjligt för en hel del människor att kunna ha häst eller att ha pengar kvar till träning och tävling. Det är en förmån för många. Är man en av dem, som behöver den förmånen så är det respektlöst att prata om att ens tid är värd mer än någon annans. Är man en av dem så anser jag att det är rimligt att delta på samma villkor som alla andra inblandade parter i stallet (att alla inblandade parter drar sitt strå till stacken, ekonomiskt och/eller praktiskt). Och så länge det är det man gör, är det fel att anses som utnyttjad.

Har man högre krav på tillvaron i stallet. Vill ha mer service eller inte jobba för låg ersättning så kan man helt enkelt ställa hästen i ett stall som väger upp till ens krav. Har man inte råd, kan man välja att göra sig av med hästen. På samma sätt som att stallägaren kan välja att inte hyra ut.

Sedan har naturligtvis alla en individuell uppfattning om vad saker är värt. Har man en stallägare som ser stor personlig vinst i att få något utfört så kanske den väljer att ge högre ersättning. Hyresgästen som går med på en sådan överenskommelse blir ju inte oförskämd och nedvärderar för det.

Självklart börman prata om saker och komma överens. Det är ju en förutsättning för att få en överenskommelse över huvud taget.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Var har du fått idén om att någon skulle sakna respekt pga att de inte känner till hur marknaden ser ut. Nog för att de flesta har ganska gott hum om det men ändå. Vill någon subventionera folks hästägande så är det fritt fram, men om de förväntar sig respekt utifrån det så är de fel ute. Tacksamhet jovisst men respekt bygger på helt andra värderingar. Man kan inte köpa respekt på det viset, inte från mig i varje fall.

Det du pratar om är ekonomiska uppgörelser, byta arbete mot arbete, att betala någon (med hjälp med hästen) för att få ridsällskap. Alla sådana här avtal måste vara tydliga och gärna skriftliga visst måste man respektera varandra för att uppgörelsen ska bli lyckad, men det är en ömsesidig respekt för den andra personen. Och man kan inte komma i efterhand och säga, nu står du har så billigt så du får faktiskt rida ut med mig två gånger i veckan plus ta hand om stallet en månad i sommar när vi ska åka till Australien.

De inblandade parterna får givetvis värdera sin insats efter vad den är värd för denne annars kommer det aldrig att funka i längden. Och visst kan man vara snäll och ställa upp och hjälpa till, men det ska inte vara något outtalat krav, det skapar bara dålig stämning.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Bristen på medmänsklighet är väl de största boven istället.
Alla är vi männinskor, och om jag inte vill jobba för några tior eller kronor i timmen varför ska jag då anta att någon annan vill det, för att sköta min häst?
JO, för att jag sköter deras häst . Byte av känster förvisso.
Det jag inte kan fatta, är att man hyr in sin häst för ett rel. lågt pris och vissa stallkänster ingår som är överenkommit från början.
Sen när tiden och/el. orken börjar tryta för den inhyrda så kan man väl säga det direkt till hyresvärden så kanske det går att lösa?
Om det nu inte gör det för att han/hon behöver denna hjälp(fanns en anledning till att det ingick från början), så får väl vedebörande trisst nog leta annan plats eller betala en skälig summa om det finns någon som kan ta dubbla pass.(brukar inte hålla i längden det heller).
Så långt,allt frid och fröjd.
Istället för att prata med hyresvärden direkt ska det börja gnällas och snacket går att;gör vi inte för mycket? vi betalar ju lika mycket som dom i grannstallet och dom behöver inte göra det eller det...Hyresvädren vet fortfarande ingenting, men börjar undra var den lättsamma stämmningen tagit vägen.
Alltså, man har från början kommeit överens om en sak som sen inte passar och då är det hyresvärdens "fel".
Varför inte erkänna att man inte bemästrade uppgiften och kanske måste lösa det på något sätt?
Det är där den bristande respekten kommer in. Hyresvärden gör sin del och gnäller inte. Varför kan inte hyrestagarna göra sin del??
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 290
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp