Att arbeta för stallhyran

Sv: Att arbeta för stallhyran

Vad som är en normal stallhyra skiljer sig ju beroende på var det ligger och vilken standard och service som erbjuds.

Här kan man få en boxplats med fullservice (fodringar, alla ut och insläpp) på en kallhyra för mellan 800 kr - 1200 kr

Finns ett par kollektivstall som jag känner till i mitt område och där ligger kallhyran på 500 kr respektive 1000 kr inkluderat grovfoder och strö = nästan gratis kallhyra.

Jag bor utanför Örebro
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Rimligheten i ersättningen för insatserna bedömer man utifrån vad man gör och vad man får för ersättning just för att inte låta sig utnyttjas. Om man sen tycker att det är okej ersättning med 10 kr eller 100kr i timmen, eller en skrittur på värdens häst det är upp till var och en att bedöma.

Hyran är ju redan satt, och i den är stallägarens problem.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

TS: Har du inget kontrakt??? Då får du faktiskt finna dig i att hyresvärden kanske "utnyttjar" dig lite!!! Men hur som helst, om det inte duger får du väl leta upp något annat stall ??;)
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Absolut. Var och en avgör vad man anser är rimligt. Jag förklarade hur jag såg på det hela.. Eller med andra ord, gav ts min synvinkel.

Ja, hyran är redan satt. Men det har funnits åsikter om att den är låg och att det därför även om man betalar hyran borde innebära viss stalltjänst. I mitt område är ts hyra normal för fullservice. Därför skrev jag ett inlägg om hyrorna i mitt område ...
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Stallhyror är generellt sett för låga, åtminstone utanför storstan. Delvis beror detta på svarta/gråa jobb och att folk gör mer än vad som är avtalet. Alternativet är att stallägaren sliter för i stort sett ingenting.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Bara för att dina "pass" ser ut på ett visst sätt och tar en viss tid, innebär det inte att alla andra har det på samma sätt och att det tar lika lång tid. :grin:

Som ex: I mitt gamla stall tar utsläppet 20-30 minuter på 25 hästar beroende på hur de är fördelade i hagarna...

Och i mitt stall tog det ca en timme att släppa ut 15 hästar,dom stog fördelade på tre stall,vilket så klart tog lite extra tid,och vissa hagar låg inte direkt utanför stallknuten sas,täcken skulle på,hö skulle bäras,likaså vatten.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Vad som är en normal stallhyra skiljer sig ju beroende på var det ligger och vilken standard och service som erbjuds.

Här kan man få en boxplats med fullservice (fodringar, alla ut och insläpp) på en kallhyra för mellan 800 kr - 1200 kr

Finns ett par kollektivstall som jag känner till i mitt område och där ligger kallhyran på 500 kr respektive 1000 kr inkluderat grovfoder och strö = nästan gratis kallhyra.

Jag bor utanför Örebro

Jag hade 900:- i kallhyra,då ingick utsläpp,lunch,insläpp,täckesbyten,fri tillgång på spån,ridbana,och träckprov 2 ggr/år. Köpte hö av ägaren,hamnade på 1500:- i månaden för allt utom den dagliga skötseln. Kunde även köpa mockning och det för 50:-/gången. Hyra transporten för en 100:-
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Ja, inte är det någon vidare lönsamhet i att hyra ut stallplatser ...


Summa kardemumma så blir ju kontentan att om hyresvärden sliter hårt för att hålla stallet igång mot låga intäkter så borde det vara rimligt att hyresgästen kan få arbeta en hel del som ersättning mot gratis kallhyra innan man kan prata om att vara utnyttjad. Om arbetsinsatserna skall bedömas likvärdigt alltså ..

Bra kontrakt är ju en grej. Att skriva ner sina överenskommelser.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Stallhyror är generellt sätt för låga.

Men från en hyresgästs ögon bedöms det inte generellt utan efter det utbud som finns. Om det finns kollektivstall där man mot arbete kan ha hästarna i stort sätt gratis så blir 800 kr inkl en del stalltjänst dyrt.

Och kan man ha sin häst med fullservice för 900 kr så blir inte ts kallhyra på 750 kr extremt låg för en lösdriftsplats.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Ja, inte är det någon vidare lönsamhet i att hyra ut stallplatser ...


Summa kardemumma så blir ju kontentan att om hyresvärden sliter hårt för att hålla stallet igång mot låga intäkter så borde det vara rimligt att hyresgästen kan få arbeta en hel del som ersättning mot gratis kallhyra innan man kan prata om att vara utnyttjad. Om arbetsinsatserna skall bedömas likvärdigt alltså ..


Bra kontrakt är ju en grej. Att skriva ner sina överenskommelser.

Nej jag tycker inte det är rimligt, det är hyresvärdens val att sätta hyra och förhandla villkor, hyresgästen har inget ansvar i att någon väljer en för låg nivå på hyran. Givetvis kan arbete i stallet ingå i uppgörelsen. Jag ska inte som hyresgäst behöva väga in i hyran om den är för billigt i förhållande till vad jag får, det är stallägarens ansvar. Det enda sättet att få en okej inkomst för stallägare är att kräva betalt (i tjänster eller pengar) eller att lägga ner och göra något annat.

Det är med detta tänket som man driver på hur hästnäringen ser ut, en massa svart och grå arbetskraft för att få det att gå ihop. Varför ska man förväntas slava för inget i hästbranschen? För att den som inte vill/kan hjälpa till i stallet och eller betala ska subventioneras eller?
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Nog är allt stallhyror ofta för låga! Min pålle ska om någon månad byta stallplats för att flytta till ett stall där hon senare i vår ska föla. Stallet i fråga har lösdrift, men jag vill inte släppa min häst på lösdrift mitt i vintern, det för att hon nu står i på stall och går i hagen bara halva dygnet.
Nåväl, i och med det så ska min häst få stå på box tills det blir varmare i vår och då flytta ut på lösdriften.

Stallhyran (helinackordering) jag ska betala när hon står på box är 3.000:- + moms. Om man då räknar bort vad min häst äter för varje månad, då är det inte många kronor stallägaren får för att hon mockar, strör, visiterar och leder min häst till/från hagen!

Så jag tycker det är helt ok att en inackordering jobbar lite för att stallägaren inte ska gå hiskeligt mycket back! Däremot så kände jag att där jag förut var inackorderad (ett välskött bra stall med bra folk) så började det med hur mycket som skulle ingå i arbete, sedan utökades det till långt mer än det dubbla! Och att då arbeta heltid och sedan hinna med att arbeta i stallet minst 5 timmar/helg + en till ett par timmar vardagskvällar, det blev svårt att hinna med! Hur man skulle få tid till eget tävlande var tex något jag inte kunde räkna ut...

Men jag tycker inte man ska gnälla på en uppstallning, passar det inte så byt uppstallning! Nu står jag hos en kompis som har en liten gård och hästar som hobby, där betalar jag 500:- inklusive moms i kallhyra. Sedan hjälps vi åt med att sköta hästarna, stallet och hämta foder, det är bara två boxar i stallet, så det blir ju aldrig tal om att man måste vara timvis i stallet tex för ett insläpp med benspolning. Paddock hyr vi av en granne vår- sommar- och höst, på vintern blir det till att köra hästen till ridhus.

Så rent krasst tycker jag man måste se till vad man är beredd att betala för! Finns ett kanonfint stall där jag rider på ridskola som hyr ut boxar till priser så ägaren kan ta ut lön på anläggningen. Ridhus och utebana ingår, fina hagar, "grymt" fint stall, kunnigt hästfolk osv. Jag skulle gärna ha min häst där, men i och med att jag snart har två hästar är det en utopi att jag skulle ha råd! Så då får jag ju i stället välja något stall där ägaren har häst som hobby och kan ha lägre priser, sedan får jag åka till ridhus vintertid och inte ha lyxen med ridhus på gården!
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Vad som är en normal stallhyra skiljer sig ju beroende på var det ligger och vilken standard och service som erbjuds.

Här kan man få en boxplats med fullservice (fodringar, alla ut och insläpp) på en kallhyra för mellan 800 kr - 1200 kr

Finns ett par kollektivstall som jag känner till i mitt område och där ligger kallhyran på 500 kr respektive 1000 kr inkluderat grovfoder och strö = nästan gratis kallhyra.

Jag bor utanför Örebro


Absolut skiljer det sig massor. Fast jag förstod inte riktigt det fetmarkerade ovan. Är priserna kallhyra eller fullservice?

Hos oss kostar boxplats + hage + förvaring 800;- Vi delar på stallpassen men jag och/eller mamma är nästan alltid tillgängliga så det är aldrig några problem att lösa om någon hellre tar kvällar än morgon eller dylikt.
Då bor vi 15 km från stan med belyst ridbana (25x55), bra hager, 5 min skritt till ridhus som nästan alltid är ledigt och fina ridvägar.

Vi (och även andra) anser oss vara billiga i hyra, du kan inte hitta billigare i trakten även om du ställer lägre krav på träningsmöjligheter.

Det jag menade var att om man tar ÄNNU mindre i hyra så vore dumdristigt att inte kräva någon stalltjänst. Ingår grovfoder och strö i hyran borde hyresvärden definitivt gå back. Det kostar ju även med ström, underhåll, gödselhantering, stängsel, förbrukningsartiklar osv.

Mvh JV
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jo men du har 10 hästar som går i lösdrift. Inte 25 att släppa ut en och en i olika hagar.

Om du hade hängt med i vår diskussion så hade du förstått att jag syftade på mina tider vs dina tider.
Ett pass kan ta olika tid, vi vet inte ts tider och ts arb. uppgifter eller ts arbetstempo.



Och jag skrev heller inte att vi släppte ut hästar en och en till olika hagar, varför antog du det?
Dessa hästar leds inte ens ut, de släpps.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jo jag har hängt med och det är därför jag protesterar mot att det skulle vara stallpass på flera timmar i en lösdrift med 10 hästar som du antydde. Visst kan arbetspass ta olika lång tid och jag förutsätter att TS inte kryper fram utan jobbar i hyfsat normalt tempo och slipper släpa mat och vatten i flera km.

Jag har inte antagit något om vad du gör, det är ointressant för diskussionen. De som har flera timmar långa stallpass mockar åt flera hästar, fixar mat åt dem, har besvärliga utsläpp med massa täcken och annat jox.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Och jag säger att alla stall ser olika ut. Du har faktiskt fel, även om ditt tankesätt är rätt. En enkel lösdrift med 10 hästar ska inte ta så lång tid om man bara fodrar, men återigen så kan allting ske på olika sätt.

Om man ska ge hästarna x antal kg hö, och bär ut det i påsar och lägger det på olika ställen så tar det ju betydligt längre tid än om man slänger upp lite i en kärra och dumpar det i en hög. Bara det kan ta en lång stund om man måste gå flera ggr och det är en bit till och från hö-lösdrift.
Hästarna kanske även ska ha kraftfoder, vattenkoppar måste kollas, staket måste kollas, spillt foder mockas upp. Plötsligt så har tiden runnit iväg...
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jadu, om ens häst står på en lösdrift med 10 hästar och det verkligen tar 4 -5 timmar per pass då är det dags att organisera om eller flytta. Rutinerna måste vara under all kritik. Om det inte är fri tillgång så bör man fodra minst 3 gånger om dagen och då är drygt 2 heltidstjänser (4 timmar gånger 3 pass gånger 7 dagar) att sköta lösdriften semestrar oräknade. Och om det är fri tillgång då bör man köra ut balar när det är dags och det blir fodringar vid ett fåtal tillfälle i veckan och ännu mindre jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Att arbeta för stallhyran

Jag tycker inte heller man skall behöva slava för inget i hästbranschen. Men boven i dramat tror jag är tillgången på stallplatser och vad stallplatserna erbjuder samt efterfrågan. Som med allt annat.

Väldigt få betalar mer än vad de behöver och finns det ett billigare alternativ med samma eller bättre service så väljer man det. Vilket gör att stallägarna måste ha likvärdiga hyror för att få hyresgäster.

vilket betyder att enskilda stallägarna har inte så stor makt över hyrans nivå om man vill ha hyresgäster. Kraven en stallägare rimligtvis kan ställa på sina hyresgäster mot gratis kallhyra tycker jag visst borde stå i relation till vad stallägaren gör.

Passar det inte hyresgästen så får man antingen betala kallhyran eller flytta till något som passar.

Sedan finns det såklart en stor skillnad i att driva något som företag och som hobby. Prisskillnader svart eller vitt är ganska stora och människor orkar/kan/vill sällan driva sin hobby som ett företag.
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Slarvigt och otydligt av mig ... Jag menade att servicen ingår i den summan.

När jag varit runt och tittat på stall så har stallägare ofta satt en "kallhyra" där servicen och strö ingår och resten bekostat på vad hästen äter. Den faktiska kallhyran på dessa ställen har varit betydligt lägre ...
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

Givetvis är det så, men ger man sig då in i branschen och hyr ut stallplatser så bör man ju vara medveten om att det inte går att få rimlig ersättning och i så fall se andra fördelar. Som du säger så är det bara att flytta om man inte kommer överens om arbetsmängden och inte vill betala (eller stallvärden inte vill ha betalt i pengar utan faktiskt vill ha hjälp med jobbet).
 
Sv: Att arbeta för stallhyran

På samma sätt som stallägare bör vara medvetna om att det inte är någon vidare lönsamhet i att hyra ut stallplatser, så tycker jag att det är rimligt att man som hyresgäst bör vara medveten om vad det är man betalar för. Och att avdrag eller helt utebliven kallhyra rimligtvis innebär en hel del arbete.

Tycker att det finns många gnällspikar (allmänt som jag stött på, inte i tråden) som ska ha och ska ha men samtidigt inte ser vad som krävs att driva ett stall och förstår hur lite stallägaren faktiskt får för det h*n gör.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 290
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp