Att avla med navelbråck

Sv: Att avla med navelbråck

Vilka raser har så numerär minoritet av bråckfria avelsdjur att det är "ett måste" för rasens fortlevnad att avla på den defekten??
 
Sv: Att avla med navelbråck

Vilka raser har så numerär minoritet av bråckfria avelsdjur att det är "ett måste" för rasens fortlevnad att avla på den defekten??
Om du går tillbaka och läser mina inlägg ordentlig, så upptäcker du att jag svarade redan första gången du ställde frågan.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Ett alternativ som är bra att ta till om en ras hälsa och överlevnad ligger i farosonen, men helt ärligt lite väl drastiskt för att komma tillrätta med en defekt som inte innebär något lidande för den drabbade individen.

Det innebär ju faktiskt inte bara att man snabbt och enkelt kommer tillrätta med problemet, utan risken att man skapar nya defekter eller oönskade egenskaper dyker upp, som man sen får arbeta med i 20 år för att komma till rätta med. Det är det värt om man kämpar mot något som innebär lidande/begränsningar i livet, men inte för navelbråck!


Nej, här litar jag nog mer på SKK's och de vise på SVA bedömning om vad som bäst gagnar raserna.

Navelbråck kan visst innebära lidande för individen, det beror ju helt på bråckets storlek och bara för att den drabbade föräldern har ett litet bråck innebär det inte att avkomma med bråck kommer få små bråck.

Är det så illa att man måste avla på individer med defekter så som navelbråck anser jag att det har gått så långt att rasens överlevnad ligger i farozonen. Väldigt hög frekvens av en recessivt/polygent ärftlig defekt är ett tecken på för lite genetisk variation.

Kontrollavel skapar inga nya defekter. Visst kan man få med sig defekter från inparningsrasen, men poängen med ett sådant projekt är ju att öka den genetiska variationen vilket i längden medför att det visst kan komma att finna fler defekter inom rasen men med så låg frekvens att de inte utgör några problem.

Det är bättre med låg frekvens av 40 olika defekter än hög frekvens av en.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Tillåt mig tvivla på att de raser du räknade upp är i sådan numerär minoritet av bråckfria individer att rasens hela existens hotas om dessa helt utesluts ur avel :cool:
 
Sv: Att avla med navelbråck

Tillåt mig tvivla på att de raser du räknade upp är i sådan numerär minoritet av bråckfria individer att rasens hela existens hotas om dessa helt utesluts ur avel :cool:
Tja, du kan tvivla bäst du vill, jag har inte uttryckt min åsikt i saken, inte heller är det jag som utrett och dragit slutsats hur man man lägger upp avelsstrategi för rasens välbefinnande. Uppgifterna kommer från SKK, SVA och rasklubbar.

Sol: visst kan ett navelbråck leda till lidande, dels om valpen föds med "tarmarna på utsidan", och dels om man inte åtgärdar ett bråck som inte spontansluts (Ett enkelt ingrepp med låga risker). Saken är att det första förekommer oerhört sällan (Senaste fallet jag hörde om i en av raserna var för 15 år sedan), och behovet att hjälpa till att sluta ett hål blir allt ovanligare.
Dock ska man vara medveten om, att de flesta raser inte är genetiskt belastade med åkomman, och då SKA en hund som uppvisar bråck uteslutas ur avel.

Sen vill jag tillägga (med risk att ingen orkar läsa) att ALLA bekämpningsprogram, hälsoprogram och avelsstrategier är noggrant framtagna i syfte att för raserna på ett hälsosamt sätt avla från defekter och sjukdommar.
Det är få raser i dag som inte kämpar mot någon defekt eller sjukdom, och Sverige är ledande att ta fram bekämpningsprogram och avelsstrategier
 
Sv: Att avla med navelbråck

Hej!
Jag anser att man inte ska använda hundar med defekter som kan vara genetiska i avel. Jag vet en hane inom min ras som använts 3 gånger och han har navelbråck. Kan ärligt talat inte alls förstå detta. Deras argument är att han är så himla trevlig och har andra förtjänster. Jag tycker i alla fall att man ska välja en annan hane att para sin tik med och om man har tik tycker jag man ska avstå från avel.

Har själv fött upp en valp med ett minimalt bråck. Vid veterinärbesiktningen kunde inte jag känna det men min duktiga veterinär kände det. Nu när valpen är drygt 9 månader kan man se en liten bubbla. Jag sålde inte valpen billigare. De flesta valpar säljs inte för avelns skull och han är en precis lika bra sällskapshund, agilityhund eller vad man nu vill ha honom till, som de andra valparna i kullen. Man kan till och med ställa ut honom om man vill. Det enda man inte kan göra (eller bör göra) är att avla på honom och är man ute efter en avelshund får man ju köpa en annan valp.

Nu var ju bråcket så otroligt litet att veterinären garanterade att hunden aldrig skulle få några problem med det så jag hade kanske gjort annorlunda om det varit större.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Sen vill jag tillägga (med risk att ingen orkar läsa) att ALLA bekämpningsprogram, hälsoprogram och avelsstrategier är noggrant framtagna i syfte att för raserna på ett hälsosamt sätt avla från defekter och sjukdommar.
Det är få raser i dag som inte kämpar mot någon defekt eller sjukdom, och Sverige är ledande att ta fram bekämpningsprogram och avelsstrategier

Alla är inte eniga om att hälsoprogram/bekämpningsprogram är rätt väg att gå. Roten till problemen är oftast för lite genetisk variation och/eller extremavel. Bekämpningsprogram åtgärdar i de fallen inte grundproblemen. Inget bekämpningsprogram i hela världen kan åtgärda tex. brist på genetisk variation.

Det är egentligen inte intressant att Sverige är ledande vad gäller hälsoprogram, det intressanta är om vi pga. dem har friskare hundar än andra.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Ja nog måste man sklilja mellan "riktiga" navelbråck, där det finns en riktig bråckport, o de minimala som nätt o jämt går att klämma tillbaka genom ett hål som inte går att känna. De förra är det år mellan o de senare ser man då o då.
PL
 
Sv: Att avla med navelbråck

Visst har vi för lite genetisk variation, antal raser ökar väldigt snabbt vilket hundantalet(situationen är klart värre på kattsidan) inte gör. Hälsoprogram kan inte kompensera för detta men absolut ta bort de värsta effekterna.
Men vad skall vi göra? Förbjuda alla raser med för snäv avelsbas? Inte mig emot men hur många skulle bli kvar?
Vissa av hälsoprogrammen gäller våra vanligaste raser!
PL
 
Sv: Att avla med navelbråck

Alla är inte eniga om att hälsoprogram/bekämpningsprogram är rätt väg att gå. Roten till problemen är oftast för lite genetisk variation och/eller extremavel. Bekämpningsprogram åtgärdar i de fallen inte grundproblemen. Inget bekämpningsprogram i hela världen kan åtgärda tex. brist på genetisk variation.

Det är egentligen inte intressant att Sverige är ledande vad gäller hälsoprogram, det intressanta är om vi pga. dem har friskare hundar än andra.
Då undrar jag....vilken väg skulle då vara rätt enligt dej?

Grundproblemen anser jag vara den extremavel som pågick innan alla bekämpningsprogram kom till.

Går man tillräckligt långt tillbaka i varje ras, så avlades de fram för ett särskilt syfte, och avelsdjuren valdes för att de visat sig vara bäst på att genomföra det man ville. En sund avel, med ett sunt syfte.

Problemen (enligt mej)uppstod när "vanligt" folk ville ha hundar efter särskilt utseende och mentalitet som passade bättre in i människans miljö, och utseende-fixerade som vi människor är anordnades tävlingar om vackraste hunden...
Plötsligt ändrades kriterierna till vilka som var goda avelsdjur, och nu började man också använda sig av linjeavel (enbart i tron att man förstärkte "goda" egenskaper, inte pga liten population)
Resultatet av detta ser vi idag med varierande hälsoproblem, genetiska defekter och sjukdommar.

Att använda som strategi att ha nolltolerans skulle kunna vara ett sätt, men då dyker det upp problem, för även raser med stor genetisk variation kan ha flera olika problem som man vill avla bort och vips krymper avelsbasen kraftigt.
Det innebär att väldigt många raser hamnar i farozonen.

Att de flesta uppfödare och SKK väljer att försöka bevara raserna OCH avla mot friskare raser genom att tillämpa olika bekämpningsprogram och avelsstrategier tycker jag är bara bra.

Jag är stolt över att vi i Sverige är så medvetna, att vi forskar och vidtar åtgärder. Tittar man på engelska kennelklubben är det enbart 2 raser som är berörda av krav att följa bekämpningsprogram, och det är också tillåtet (och används flitigt) med linjeavel.

Ber om uräkt för trådkapningen, men jag tror att TS redan fått svar på sin fråga, så jag hoppas att det inte stör alltför mycket.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Visst har vi för lite genetisk variation, antal raser ökar väldigt snabbt vilket hundantalet(situationen är klart värre på kattsidan) inte gör. Hälsoprogram kan inte kompensera för detta men absolut ta bort de värsta effekterna.
Men vad skall vi göra? Förbjuda alla raser med för snäv avelsbas? Inte mig emot men hur många skulle bli kvar?
Vissa av hälsoprogrammen gäller våra vanligaste raser!
PL

Inte nödvändigtvis förbjuda dem, men kräva att uppfödarna aktivt arbetar för att utöka den genetiska variationen. SKK skulle kunna sätta sådana krav och om uppfödarna inte uppfyller de mål som sätts kan SKK undanhålla registreringsrätt för rasen. Inte godkänna raser som redan på förhand har väldigt dåliga förutsättningar, kanske tom. slå ihop vissa raser?

Jag är inte en sådan som anser att en ras har existensberättigande bara för att den finns.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Då undrar jag....vilken väg skulle då vara rätt enligt dej?

Satsa på att få in och bevara genetisk variation och bygg upp en tillräcklig avelsbas. Även om det innebär kontrollavel. Sätt avelsförbud på hanar efter de lämnat X antal avkommor (antalet bör anpassas efter rasens numerära storlek).

Skapa funktionalitetstester för alla raser (anpassade efter ras givetvis) där experter bedömer anatomi, mentalitet och allmän hälsa. Ett grundläggande test som visar om hundarna är sunda och fungerar normalt. Ingen hund som inte går igenom funktionalitetstestet ska kunna erhålla utställningsmeriter eller få avkomma registrerad efter sig.

Och så det uppenbara, avla inte på individer med uppenbara defekter och sjukdomar.

Det skulle vara en väldigt bra början.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Satsa på att få in och bevara genetisk variation och bygg upp en tillräcklig avelsbas. Även om det innebär kontrollavel.
Dessa mål existerar redan

Sätt avelsförbud på hanar efter de lämnat X antal avkommor (antalet bör anpassas efter rasens numerära storlek).
Här håller jag fullkomligt med, med tanke på hur mycket vi känner till idag om farorna att maraton-avla, är det märkligt att det inte inte finns uppsatt regelverk med begränsning av antal kullar även för hanarna.

Skapa funktionalitetstester för alla raser (anpassade efter ras givetvis) där experter bedömer anatomi, mentalitet och allmän hälsa. Ett grundläggande test som visar om hundarna är sunda och fungerar normalt. Ingen hund som inte går igenom funktionalitetstestet ska kunna erhålla utställningsmeriter eller få avkomma registrerad efter sig.
Detta är en alldeles ypperlig idé som har diskuterats fram och tillbaka genom åren. jag hoppas att det en dag blir en realitet

Och så det uppenbara, avla inte på individer med uppenbara defekter och sjukdomar.
Det regelverket finn redan i Sverige, med anpassning för varje ras.

Det skulle vara en väldigt bra början.

Tycker jag med!:D
 
Sv: Att avla med navelbråck

Jo visst, på papperet sägs att man vill bevara och utöka genetisk variation men vad görs i praktiken? Det går skrämmande långsamt.

Och avel på uppenbart defekta individer sker rutinmässigt. Hundar med allvarliga höftledsfel används i avel, inte alls ovanligt när det gäller tex. mastiffer. Bara för att ta ett exempel.

Man måste ju vara konsekvent med regelverket.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Jo, jag förstår känslan av att det går på tok för långsamt, och tills inte allt för länge sedan var jag väldigt kritisk till (vad jag då tyckte) SKK's slapphänthet. Det var först när jag uppdagade att andra länder (där i bland england) ligger många år efter oss i kunnskap och åtgärder, och att man än idag kör på med extremavel och vidarutvecklar defekt efter defekt.
SKK, må jobba långsamt, men de jaobbar åtminstånde.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Fast att andra gör ett sämre jobb gör inte SKKs bättre. För ett tag sedan kollade jag upp hur förekomsten av kejsarsnitt hade förändrats de senaste 10 åren inom en av de raser där kejsarsnitt är vanligt förekommande. Ingenting hade hänt. På 10 år. Trots att rasklubben "vidtagit åtgärder" och det har forskats om problematiken hos rasen. Det är inte acceptabelt att ingenting händer på 10 år.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Min cavalier hane har navelbråck och jag skulle nog inte ha avlat på honom om han inte var kastrerad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 898
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 846
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hej, Min sambo och jag ska skaffa hund och läser allt vi kommer över om olika raser. Men vill gärna ha lite "verklig" input också och...
Svar
16
· Visningar
1 535
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp