Bukefalos 28 år!

Att beta in hästen.

K

knasigare

Vad är det bästa egentligen när man ska beta in hästen?

Min häst går i en hage med minimalt med gräs just nu och det hinner aldrig växa upp riktigt eller knappt ens bli något så som dom springer, därför så innan jag släpper honom på dygnet runt bete hade jag tänkt att ha honom ute på dagen och inne på natten första veckan.

Han är ingen häst som är i riskzonen för fång. En vanlig häst helt enkelt.

Men funkar det tro att släppa honom på dygnet runt bete om han fått beta en vecka på dagtid? Eller är det för kort tid?

Hur gör ni andra som inte har direkt supergräshagar innan betet?
 
Sv: Att beta in hästen.

Även om man sk betar in en häst så bör man egentligen vänta till en bra bit in i juni innan man släpper hästarna dygnet runt på bete. Detta har att göra med fruktanet i gräset. Kalla nätter är farligt eftersom det höjer gräsets halter av socker = stor risk för fång. Även om du anser din häst inte ligger i riskzonen så gör ALLA hästar det i och med kalla nätter och varma dagar. Finns fall där hästar vants in lång tid på bete för att sedan hux flux fått fång...pga av att nätterna fortfarande inte är varma. Var försiktigt och lita inte enbart på inbetning, för det är bara en liten del av det hela. Alltså inte helt avgörande för fång eller inte.

Har man ingen inbetninghage får man handbeta hästen eller plocka gräs.
 
Sv: Att beta in hästen.

Okej, usch vad jobbigt det blev nu. Men då skulle man kunna då på dagtid när det är varmt ute släppa dom i gräshage och låta dom gå där i några timmar per dag tills nätterna har blivit lite varamare? Och sen när nätterna inte är så kalla släppa dom dygnet runt?

Har man ingen inbetninghage får man handbeta hästen eller plocka gräs.

Om man skulle handbeta hästen, hur lång tid då ungefär måste man beta dom för att det ska ge någonting? För jag har inte riktigt tiden att gå och beta hästen för hand i flera timmar. Hade gärna gjort det om tiden fanns men den finns inte riktigt just nu.

Vet några i stallet som handbetar hästarna runt en halvtimma per dag och menar att det ska räcka som inbetning, men det känns som en kort tid?
 
Sv: Att beta in hästen.

Sätt upp en mindre gräshage där du kan släppa hästen. Då kan du öka upp tiden dag för dag.
 
Sv: Att beta in hästen.

Fast en halvtimme effektiv betestid är ju bättre än ingenting....

Vi släpper våra i hage utan gräs på nätterna först och då får de äta sitt hö ute. Sen betas det på gräs under dagen + repas gräs av skötarna + ev extra betestid. De släpps i slutet av juni på gräs dygnet runt och det brukar funka bra. Beroende på om häst är känslig eller behöver äta upp sig så går de i olika hagar då betet ser olika ut. Ponnyerna tex delas i två grupper där de känsliga går på lite mindre näringsrikt bete....:d
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 300
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 529
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp