Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Det är säkerhetsprövning + drogtest kvar att göra innan tjänstekontraktet skrivs på, men jag har fått tjänsten! 🥳 "Vi vill definitivt erbjuda dig tjänsten" skrev dem

Jag har gjort säkerhetsprövning utan problem förra sommaren och jag tar inte droger, så det borde inte vara omöjligt!
Stort grattis! Hoppas du får en bra nystart på livet! 😀

Det är säkerhetsprövning + drogtest kvar att göra innan tjänstekontraktet skrivs på, men jag har fått tjänsten! 🥳 "Vi vill definitivt erbjuda dig tjänsten" skrev dem

Jag har gjort säkerhetsprövning utan problem förra sommaren och jag tar inte droger, så det borde inte vara omöjligt!
Vad roligt att höra!

Detta kommer bli toppen för dig (och katten). Lite läskigt och ovant såklart men det är man gör nya, läskiga saker som man växer otroligt som person och efter ett tag kommer du inte ens förstå varför du oroade dig :heart

Jag har haft lite liknande.. trodde även min mor skulle använda saker emot mig om jag bröt mig loss.
Men jag blev så trött på att ha de som jag hade det att jag gjorde som jag ville.
Vill hon inte glädjas för det eller vara endel i mitt liv så var jag beredd på det.

Det blev faktiskt bra. För oss båda.
Det tog ett tag men vi har bättre relation nu. Hon hjälper till om hon vill (vilket hon gör) hon ställer inga motkrav utan behöver hon min hjälp har jag mandat att säga nej.

Jag har tagit ett snack med vården och kommit fram till att jag nog ska skriva ett mail till min mamma och berätta om hur det blir. Och prata med henne efteråt. Hon kommer bara stänga ner diskussionen annars och jag får inte sagt vad jag vill säga.

Tänker erbjuda henne att vi kan gå på familjerådgivning som @Keb71 föreslog. Jag vet att det inte kommer ändra hennes bemötande gentemot mig men då har jag gjort vad jag kunnat för att hjälpa henne.

Försöker intala mig att det här går bra :heart

Jag har tagit ett snack med vården och kommit fram till att jag nog ska skriva ett mail till min mamma och berätta om hur det blir. Och prata med henne efteråt. Hon kommer bara stänga ner diskussionen annars och jag får inte sagt vad jag vill säga.

Tänker erbjuda henne att vi kan gå på familjerådgivning som @Keb71 föreslog. Jag vet att det inte kommer ändra hennes bemötande gentemot mig men då har jag gjort vad jag kunnat för att hjälpa henne.

Försöker intala mig att det här går bra :heart
Det kommer att gå bra oavsett - det här är dörren till din frihet (och i viss mån även din mammas, hon sitter ju också fast i ett beroende). Och självklart känns det läskigt och skrämmande - det är därför så, så viktigt att våga. Annars blir man kvar för evigt. Det är ett ganska känt citat: -Ultimately we know that on the other side of fear is freedom! :heart

Stort Lycka Till!

Jag har faktiskt kikat lite på ridskolor i närheten, hästar känns ju tryggt. Sen borde jag ta tag i att ge mig ut och testa nya saker lite mer.

Vad gör man när man inte känt efter vad man tycker är kul i livet typ? 😅
Ja vad gör man? Man gör ALLT! Idag kan man ta kurser i allt från dreja, silversmide, aktier, bergsklättring, akvarell, scrapbooking, gitarr, språk vad fan man vill. Har man facebook (vilket jag inte har) finns det grupper om ALLT mellan himmel och gjord. Och gillar man inte sin nya hobby hittar man en annan. Det fina är ju att man måste inte vara bra på allt man gör. Det räcker att man tycker det kul.

Så klokt och starkt av dig att känna att din situation skaver så pass att du tagit tag i den! Att du lyckats ordna både jobb och bostad visar vilken kapacitet du har.

Jag har sett många som fastnat i liknande situationer som den du beskriver med din mamma. Många är det yngsta syskonet och har mer eller mindre tvingats in i rollen som mammas allt efter att de äldre syskonen flyttat och skaffat egna liv. Man har hamnat i känslan av att om de också drar så blir mamma helt ensam och har ingen kvar. Och så har man tagit ansvar och stannat.
En del relationer har blivit som att ha en kontrollerande partner, där man blivit belönad eller bestraffad utifrån vilket beteende som är önskvärt, och hotad med vad som kommer att hända om man lämnar relationen.

Du kommer att fixa det här! Grattis till det nya livet!

Alltså wow vad grym du är, grattis 😍

Om nya hyresvärden godkänner att min kontaktperson går i god för min framtida inkomst så har jag två lägenheter att välja på 🥳

Min kompis har också hittat en person som separerat, och nu bor hos samma hyresvärd som mig, som är intresserad av att hyra i andrahand.

Nuvarande hyresvärd kan inte i förväg säga om mitt skäl till uthyrning är skäligt dock 😓

Håll tummarna för mig :heart

Ikväll ska jag skicka mailet till mamma och jag är helt skakig och har så ont i magen 😥

Hyreskontraktet är påskrivet. Jag valde den billigaste lägenheten, blir 2000 kr dyrare än nuvarande. Men får också 10 000 kr mer i lön än tidigare, så det borde väl reda sig.

Just nu är jag orolig för att mamma ska låsa mina pengar. Hon har mina sparade pengar för att jag inte ska handla mat för alltihop. Det känns som att hon kan bli så putt att hon vägrar betala ut dem 🥺

Ikväll ska jag skicka mailet till mamma och jag är helt skakig och har så ont i magen 😥

Hyreskontraktet är påskrivet. Jag valde den billigaste lägenheten, blir 2000 kr dyrare än nuvarande. Men får också 10 000 kr mer i lön än tidigare, så det borde väl reda sig.

Just nu är jag orolig för att mamma ska låsa mina pengar. Hon har mina sparade pengar för att jag inte ska handla mat för alltihop. Det känns som att hon kan bli så putt att hon vägrar betala ut dem 🥺
Är det möjligt för dig att starta ett eget bankkonto innan du pratar med henne och flytta över en del pengar dit? Så att du inte står helt på bar backe mitt i flytten?

Är det möjligt för dig att starta ett eget bankkonto innan du pratar med henne och flytta över en del pengar dit? Så att du inte står helt på bar backe mitt i flytten?
Hon skulle inte föra över det förrän jag förklarar precis vad jag ska ha det till 😔 Hon vet att jag behöver mina pengar för att betala hyran till sommaren men vet att jag inte behöver dem nu.

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn