Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Det där är - hoppas jag - en överenskommelse ni har haft som du har initierat? Inte hennes påhitt att hon ska hålla dina pengar, väl?
Nja, jag höll med om att det var en bra idé då men inte så mycket nu i efterhand

Jag är i och för sig skyldig mina föräldrar pengar, så det är väl inte fel att hon tar dem. Vi hade dock kommit överens om att jag skulle betala av mina skulder när jag fick jobb. Vet inte om hon håller fast vid det nu dock

Nja, jag höll med om att det var en bra idé då men inte så mycket nu i efterhand

Jag är i och för sig skyldig mina föräldrar pengar, så det är väl inte fel att hon tar dem. Vi hade dock kommit överens om att jag skulle betala av mina skulder när jag fick jobb. Vet inte om hon håller fast vid det nu dock
Du kan ansöka om en god man i stället, om du är rädd att slösa bort pengarna.
Gissar att din mamma har fullmakt för kontot. Isåfall kan du ju bara dra tillbaka fullmakten hos banken. Du är ju inte under förvaltarskap.
Om det är ett konto hon kontrollerar utan fullmakt så kan du gå in på den fysiska banken, öppna ett annat konto och föra över pengarna dit där och då.

Min mamma var också kontrollerande, tills jag började kunna sätta gränser efter att jag flyttat 100 mil.

Jag har inte berättat för mamma ännu 😓 Det blev problem med drogtestet, så jag blev rädd att släppa nyheten om det inte skulle bli något.

Det löste sig med drogtestet tillslut. De krävde urinprov, jag lyckades inte lämna flera gånger och de ville inte gå med salivtest eller blodanalys.
Men nu är det klart!

Skrivit ut brevet till mamma. Tänkte lägga det i baksätet på bilen när hon släpper av mig ikväll och springa därifrån 🤣

Det har också rullat in 4 fler erbjudanden på lägenhet. En 2:a som var billigare, så jag sa upp kontraktet och skrev nytt. Om ingen hyr den första får jag betala hyra för en vecka och det tjänar jag ihop lätt.

Jag har inte berättat för mamma ännu 😓 Det blev problem med drogtestet, så jag blev rädd att släppa nyheten om det inte skulle bli något.

Det löste sig med drogtestet tillslut. De krävde urinprov, jag lyckades inte lämna flera gånger och de ville inte gå med salivtest eller blodanalys.
Men nu är det klart!

Skrivit ut brevet till mamma. Tänkte lägga det i baksätet på bilen när hon släpper av mig ikväll och springa därifrån 🤣

Det har också rullat in 4 fler erbjudanden på lägenhet. En 2:a som var billigare, så jag sa upp kontraktet och skrev nytt. Om ingen hyr den första får jag betala hyra för en vecka och det tjänar jag ihop lätt.
Jag tror Universum (eller vad det nu är) är med dig här och gör allt för att det här ska bli bra! Jättebra!

Jag har berättat för mina föräldrar och känner att jag förstört både deras och mitt liv just nu 😭
Nej då. Jag har faktiskt tänkt lite på dig och undrat hur det gått.
Jag fattar att det är jpbbigt nu men det kommer bli bättre sen. Jag tror ni mäste igenom detta nu och sen kommer ni båda må bättre.
Kan du prata med dina syskon för stöd?
Eller så finns vi här. :heart

Jag har berättat för mina föräldrar och känner att jag förstört både deras och mitt liv just nu 😭
Nej nej. Deras (och därmed din) reaktion är jättevanlig och inte ett dugg överraskande. Stora steg kräver mod och kommer alltid att kännas skrämmande och hemska och VadharjagGJORT?!? och så vill man bara rusa tillbaka till det invanda, trygga. MEN LÅT DIG INTE LURAS!! Det är alltid värst i början, men det är nu du måste andas djupt och se framåt. Det här är det bästa du kunde gjort - både för dig själv OCH dina föräldrar. Ni måste alla få bli fria och gå vidare i livet - DANSA vidare i livet (fastän du just nu inte alls känner det som nån dans). Du måste bita ihop nu och påminna dig själv om hur du tänkte och kände innan, innan du släppt bomben.

Det kommer att vara tufft men det blir BRA sen!! Du kan hålla kontakten med föräldrarna, hälsa på dem, de kanske hälsar på dig - men du måste ha ditt eget liv!!!

Läs Karin Boyes dikt -Visst gör det ont när knoppar brister!

Bit ihop nu och fortsätt framåt!! :heart :heart :heart

Ledsen över att jag sårar min mamma :cry: "Du är hela min värld och min enda vän" sa hon. Är rädd för att hon ska börja dricka. Och vet inte hur jag ska komma vidare med det dåliga samvetet som kommer med det
Du kan naturligtvis fortfarande vara din mammas vän, men att du är hela hennes värld är faktiskt lite skrämmande... Hon - som alla föräldrar - måste släppa taget lite och låta dig få leva fritt.

Ledsen över att jag sårar min mamma :cry: "Du är hela min värld och min enda vän" sa hon. Är rädd för att hon ska börja dricka. Och vet inte hur jag ska komma vidare med det dåliga samvetet som kommer med det
Förstår att det känns svårt, men du är inte ansvarig för någon annan än dig ( bortsett från underåriga barn). Men rent krasst, om du Hade varit hela henns värld så hade hon velat att du var glad och lycklig. Jag tror hon är nöjd med att ha dig där hon vill, för det underlättar och är toppen för henne.

Jag fattar att det blir jobbigt. :heart det är jobbigt att såra folk.
Men det är inte sunt att säga så som förälder till sina vuxna barn. Det är inte rimligt att vuxna barn ska finnas i närheten hela sitt liv bara för att hon inte ska behöva känna sig ensam. Du kan inte leva ditt liv på ett sätt som passar henne och låta bli att göra det du vill. Kanske kan du säga att det här är det jsg vill göra och det som gör mig lycklig. Hon borde vilja se dig lycklig men jag gissar att hon känner sig rädd eftersom din flytt också förändrar hennes liv.

Det är ledsamt att hon ser det så. Men du kan inte offra hela ditt liv för att hon inte tar ansvar för sitt. Det är inte ok att lägga allt det på sitt barn.
Det finns hjälp för henne via vården och hon kan ta tag i att försöka träffa folk att umgås med på olika vis.
Du måste leva för din skull. Annars blir ni två olyckliga personer. :heart

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur