Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Tack för allas input :heart Ja, jag behöver nog komma överens med tanken att hon ringer sjukvård och polis men att det inte är jag som gjort "fel"

Så länge jag svarar så kommer ju inget förändras 😓 Jag får ha något mantra om att det inte är rimligt med så många samtal och att jag inte har någon skuld när det kommer till hennes mående i detta

Nu håller hon på med "är det säkert att du mår bra?" på repeat. Jag är okej, men bevisligen inte hon 😅

Tack för allas input :heart Ja, jag behöver nog komma överens med tanken att hon ringer sjukvård och polis men att det inte är jag som gjort "fel"

Så länge jag svarar så kommer ju inget förändras 😓 Jag får ha något mantra om att det inte är rimligt med så många samtal och att jag inte har någon skuld när det kommer till hennes mående i detta

Nu håller hon på med "är det säkert att du mår bra?" på repeat. Jag är okej, men bevisligen inte hon 😅
Har ni ALDRIG varit ifrån varandra förut? Inte ens för några dagar?

Jag har bott i en annan stad förut men det var köravstånd, så hon åkte upp flera dagar i veckan.

Jag har varit på resor vid kanske 4 tillfällen utan henne (mellan 3 och 7 dagar) och då har det varit runt 5 samtal per dag.

Det har bara blivit värre med åren...
Sorgligt. Hon behöver ju verkligen hjälp med att bryta beteendet. Hon kan ju inte må så bra heller. Men det ska ju verkligen inte gå ut över dig på detta vis :( !

För din egen frid hade jag blockerat hennes nummer vissa tider och talat om det för din far, dvs finns det verkliga skäl att få tag på dig får han ringa.

Funkar inte det hade jag skaffat ett nytt telefonnummer som hon aldrig får tillgång till.

Hon utsätter dig för tortyr, det här är bortom all sans.

Problemet med din mamma, som du beskriver, är inte ditt längre. Har väl aldrig varit. Det är din mamma som, oavsett bakomliggande orsak, har ett gigantiskt problem som du verkligen inte kan eller ska lösa. Det är bra både för dig OCH för henne, att du flyttat långt bort och hennes problem nu ställs på sin spets. Kanske det kommer till ett totalt sammanbrott (där hon tvingas ta emot hjälp) eller att stormen ebbar ut och hon kommer till nån slags insikt och acceptans.

Oavsett så är problemet inte ditt överhuvudtaget. Hon måste lösa sitt stora problem, det som hon hållit lite i schack genom att använda dig som sin livboj, en uppgift som ingen människa ska behöva ta på sig. Du har gjort henne en tjänst genom att släppa taget. Och flytta långt bort.

Även din pappa behöver hjälp att klara av situationen, han bor ju kvar med henne. Kan han få till nåt hjälpande samtal med kurator, i nån form?

Jag håller med de som säger att du kan prata med din mamma HÖGST en gång om dagen. Välj en specifik tid, ungefärlig, som hon kan sikta på, istället för att ringa ideligen. Den tidpunkten får bli en liten livboj tills vidare, men en som är överkomlig för dig.

Och ffa - känn ingen skuld!! :heart

För din egen frid hade jag blockerat hennes nummer vissa tider och talat om det för din far, dvs finns det verkliga skäl att få tag på dig får han ringa.

Funkar inte det hade jag skaffat ett nytt telefonnummer som hon aldrig får tillgång till.

Hon utsätter dig för tortyr, det här är bortom all sans.
Det känns nästan otänkbart att blocka henne men samtidigt klarar hon ju inte av att anpassa sig till någon annans behov...

Det är hårt jobb att slita sig från medberoende alltså :crazy:

Problemet med din mamma, som du beskriver, är inte ditt längre. Har väl aldrig varit. Det är din mamma som, oavsett bakomliggande orsak, har ett gigantiskt problem som du verkligen inte kan eller ska lösa. Det är bra både för dig OCH för henne, att du flyttat långt bort och hennes problem nu ställs på sin spets. Kanske det kommer till ett totalt sammanbrott (där hon tvingas ta emot hjälp) eller att stormen ebbar ut och hon kommer till nån slags insikt och acceptans.

Oavsett så är problemet inte ditt överhuvudtaget. Hon måste lösa sitt stora problem, det som hon hållit lite i schack genom att använda dig som sin livboj, en uppgift som ingen människa ska behöva ta på sig. Du har gjort henne en tjänst genom att släppa taget. Och flytta långt bort.

Även din pappa behöver hjälp att klara av situationen, han bor ju kvar med henne. Kan han få till nåt hjälpande samtal med kurator, i nån form?

Jag håller med de som säger att du kan prata med din mamma HÖGST en gång om dagen. Välj en specifik tid, ungefärlig, som hon kan sikta på, istället för att ringa ideligen. Den tidpunkten får bli en liten livboj tills vidare, men en som är överkomlig för dig.

Och ffa - känn ingen skuld!! :heart
Ja, det känns som att den långa fysiska distansen har satt något i rullning hos mig även när det kommer till att vara ständigt tillgänglig i telefon. Om något ska förändras så är det väl nu!

Pappa hade behövt någon att prata med men är inte riktigt typen att ta hjälp. Om han åker och umgås med en vän blir mamma dessutom sur och ger silence treatment och börjar skälla 😔

Jag tror jag ska försöka ringa pappa lite oftare - vi är på varandras sida om man säger så

Tror jag säger 3 gånger för att göra som ett utsättningsschema 😅 Denna veckan 3 gånger, nästa 2 o.s.v. men hon kommer ju inte vara nöjd med det heller. Cold turkey kanske är bättre

Vilket steg du tagit ♥️
Tror du kommer se tillbaka på detta om några pr o se de som nått väldigt hälsosamt för dig♥️

Bra att hon ringer vård/polis. Då kanske de märker att hon behöver vård/hjälp och det kan bli bättre för henne. Det hon gör mot dig nu är inte rätt. Det är fruktansvärt själviskt och ohälsosamt.
Att din far sitter mitt i det är tyvärr hans val ♥️
Det är inte upp till dig.

Håller alla tummar o tassar för dig 💪🏼

Tänkte bara flika in att Norrbottenspolisen är lite annorlunda än storstädernas söderut. Dom är väldigt snälla och inriktade på att stötta och hjälpa, dom jobbar liksom i en helt annan miljö än Stockholmsområdet.

Det låter superjobbigt med hur hon är dock, men nu är du här 🥳! Och kan bygga ett eget liv.

Trist att du blev välkomnad med regn, men jag har själv försökt fokusera på att resten av Europa kokar och torkar, medans vi definitivt inte har någon torka här 😅.

Såna regniga dagar kan det vara mysigt att dra till Kulturens Hus och hänga på biblioteket och fiket där :).

Vilket steg du tagit ♥️
Tror du kommer se tillbaka på detta om några pr o se de som nått väldigt hälsosamt för dig♥️

Bra att hon ringer vård/polis. Då kanske de märker att hon behöver vård/hjälp och det kan bli bättre för henne. Det hon gör mot dig nu är inte rätt. Det är fruktansvärt själviskt och ohälsosamt.
Att din far sitter mitt i det är tyvärr hans val ♥️
Det är inte upp till dig.

Håller alla tummar o tassar för dig 💪🏼
Tack :heartJag hoppas det här kan vara starten på något annorlunda! Och att det känns lite bättre med tiden 😅

Tänkte bara flika in att Norrbottenspolisen är lite annorlunda än storstädernas söderut. Dom är väldigt snälla och inriktade på att stötta och hjälpa, dom jobbar liksom i en helt annan miljö än Stockholmsområdet.

Det låter superjobbigt med hur hon är dock, men nu är du här 🥳! Och kan bygga ett eget liv.

Trist att du blev välkomnad med regn, men jag har själv försökt fokusera på att resten av Europa kokar och torkar, medans vi definitivt inte har någon torka här 😅.

Såna regniga dagar kan det vara mysigt att dra till Kulturens Hus och hänga på biblioteket och fiket där :).
Jag har varit hos polisen för att ordna och hämta id-kort i dagarna och måste hålla med om att de är väldigt inlyssnande och tålmodiga. Vissa ärenden personer kom med skulle skrattats åt i min hemstad 😅

Jätteskönt att vi inte har sådan torka! Jag är bara van vid att regnet blåser horisontellt på sidan av kroppen och aldrig uppifrån och ned på skorna 😂

Ska ta mig en kik på Kulturens Hus ☺️

Din mamma och pappas mående är på inget vis ditt ansvar. Ta kontakt med polisen i Luleå berätta om att din mamma saknar gränser och hur mycket hon ringer så får de hantera när hon ringer och är hysterisk. Att ngn inte svarar på varje samtal så ofta som hon ringer är helt normalt. Blir polisen orolig för hennes mående kommer de att göra åtgärder tillsammans med vården och det är FORTFARANDE inte ditt ansvar. Säg också att du INTE vill att de kontaktar dig varje gång hon ringer och är orolig. Du vet redan att hon är totalt utanför kontroll när det gäller kontakt du behöver ingen mer vetskap om detta.

Begränsa dina samtal till ett minimum inget du gör kan varken hjälpa eller stjälpa henne detta är hennes ansvar helt och hållet så du ska BARA tänka på vad du orkar med. Jag skulle säga max 1 gång vecka för att hon ska släppa dig och börja fokusera på något annat. Tre gånger per dag är sjukt mycket jag pratar inte med någon så många gånger per dag. Mina föräldrar som är över 80 år pratar jag med ngn gång i veckan varannan vecka. Max.

Jag tror du behöver inse att din mamma är rejält sjuk och hon behöver själv ta ansvar för det hennes mående är aldrig något du kommer kunna hjälpa henne med. Detsamma gäller din far, han är vuxen och tar egna beslut.

Det bästa du kunde göra var att flytta så långt bort jag tror att du kommer att växa massor av det!

Det är så jäkla svårt att säga vad jag vill och behöver 😩 Mamma har hittills ringt mig 8 gånger idag. Det är ju inte hållbart någonstans.

Jag behöver liksom inte höra hur nära hon är att börja dricka, att hon inte kan köra vissa vägar i stan för att hon saknar mig så hon blir otröstligt ledsen eller att hon gråter att jag ska komma hem varje gång.

En del av mig vill vara henne till lags och tror att hon blir mindre ledsen och mår bättre om jag svarar henne varje gång hon ringer. Men en del av mig känner ju hur jag bara spär på hennes beteende och dramatik när jag inte sätter gränser.

Det blir ju förhoppningsvis enklare att skylla på jobbet sen men hon fortsätter väl att ringa tätare på eftermiddagen bara 😔

Men jag kan bara ta myrsteg. Nästa gång ska jag inte svara och sms:a att jag ringer henne sen.
Låter verkligen som din mamma har någon sorts munchausen by proxy, inte att hon gör dig sjuk som dessa mammor gör, men att hon vill "hålla dig tillbaka i livet" så hon har något att "leva för". Inte hälsosamt någonstans, men hennes beteende du har beskrivit i denna tråden är verkligen som mammor som håller på med såna grejor.- Dom klarar inte av att det skall "gå bra" för sina barn och har en enorm ohälsosam anknytning till sina barn.

Det är jätte svårt för barnen i den sitsen att sätta gränser, men hon lägger en enorm press på dig med hennes mående. Det är HENNES mående att ta tag i, inte ditt. Att hon snackar om att dricka och hur ledsen hon är, är extremt gränslöst.
Har du någon samtalskontakt eller liknande? tänker att du behöver stöd och få prata av dig om din mamma, och kanske få redskap till att hantera henne. Typ som när hon går igång med hennes "åh jag mår så dåligt" att du får sätta ner foten och säga att ni inte skall prata om det och hon får prata med din pappa eller någon annan om det.

Förstår det är jätte svårt att sätta såna gränser, men sakta och säkert fixar du det :heart att avbryta henne när hon börjar och sätta gränser som att ni kan prata om trevliga saker och klarar hon inte av det så skall ni inte ha kontakt på ett tag. För hon gör att du mår dåligt med hennes beteende, och hennes mående är inte ditt ansvar. Hon är förälder, hon borde bete sig vuxet (vilket jag fattar hon inte komma göra), men sätta gränser lite i taget kommer nog hjälpa dig mycket.

Jag har själv idag ingen kontakt med min mamma, och min syster har väldigt lite kontakt med henne. Pga hennes extrema gränslöshet och narcissm. Jag försökte i många år och fixa det, men till slut pallade jag inte mer. Så nu har vi ingen kontakt. Så vet hur det känns med en gränslös förälder. Där finns dock dom som faktiskt till slut fattar det med gränser. Tyvärr är dock min mamma inte en av dom.

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12