Att bryta upp och gå vidare

sthu

Trådstartare
Jag måste prata med någon. Får ingen ordning alls på tankarna nu. Varning för långt och osammanhängande!

Jag och min kille flyttade isär för en vecka sen. Vi har varit tillsammans i 10 år, bott ihop sen 2010. Oftast har det varit bra, men självklart har vi bråkat ibland. Jag har ett minst sagt hett humör och kan bli orimligt arg över småsaker. Han å andra sidan visar sällan den typen av känslor och är oftast glad och lugn. För några år sen fick jag en rejäl depression och senare diagnos bipolär. Jag har slutat medicinera på eget initiativ och är orolig att det är sjukdomen som tagit över och att det egentligen inte är jag som härjar fritt i hjärnan just nu.

Ja, förra veckan bestämde jag mig för att flytta ut. Vi hade bråkat igen, småsaker som vanligt men det blev för mycket för mig. Så jag ordnade boende på en kompis gård och bor mitt i deras flytt. Jag har tagit med minns kläder men såväl saker som katter är kvar hos honom. Jag har varit dit och pratat med honom flera gånger, men det känns som om offerkoftan är lite för tjock och han verkar fortfarande inte förstå att jag menar allvar.
Han säger hela tiden att han ska ändra på sig (spela mindre dator och hjälpa till mer med hushållet) och att han vill, men jag märker ingen förändring än. Han har alltid varit en supermysig och snäll kille och jag tycker verkligen om honom. Men jag behöver nog hjälp att acceptera att det är slut, vi har väl växt ifrån varandra eller vill för olika saker med våra liv.

Var där idag och hämtade lite av mina odlingar. Fick ett litet sting i hjärtat när jag tänker på sommaren, alla planer och alla idéer. Samtidigt vet jag att de egentligen rör lägenheten och inte honom.. Hur jag ska inreda balkongen, vad som ska odlas var och hur. Han har mest funnits i bakgrunden som en kompis som mest väntar på att pizzan ska komma.

Ska vi göra det ännu värre?
Jag tror jag är lite förtjust i en kollega. Vi har massor med gemensamma intressen, har kul ihop både på och utanför jobbet och tänker lika om mycket. Problemet är att han är schizofren, haft flera psykoser och har det väldigt svårt i perioder.. Han har hjälpt mig med läkarkontakt och stöttat mig i situationer där jag egentligen hade velat ha/behövt min kille. Men han ställde inte upp, eller förstod inte, trots att jag bad honom. Kollegan behövde jag inte ens fråga, han var där ändå.
Nu vet jag inte om jag gillar honom på riktigt eller om det bara är för att han funnits där och stöttat (och flörtat en del det sista, vilket också gjort mig väldigt glad).

Jag känner inte att jag bor någonstans längre. Jag bor inte kvar i lägenheten, i mitt lilla hus här har hyresvärden/kompisarna fortfarande kvar sina grejer och möbler. De använder dessutom duschen inne hos mig så jag är verkligen inneboende i eget hus hos någon annan. Fick dessutom veta att hon är lite orolig att jag ska "ta över" både gårdsherre och gård (han har på fyllan sagt att han gillar mig mer än som vän). Så nu känner jag är jag för emellan dem och förstör något där, även om jag inte alls är ute efter något eller någon. Det enda jag vill är att ha ett eget hem för bara mig och mina katter.

Jag vet inte vad jag vill ha ut av det här egentligen. Jag behöver nog bara någon att prata med som förstår vad jag känner men inte känner mig (oss).. Jag antar att det är normalt att känna så här, det är ändå 10 år tillsammans. Känns bara så overkligt! För bara någon vecka sen var vi och kollade på en massa hus, men nu i efterhand tänker jag att det inte kändes helt rätt mellan oss ens då.
Han är så ledsen, jag är både ledsen och lättad. Han vill försöka igen om ett tag, jag vet inte vad jag vill. Min familj tycker mycket om honom, ja jag med. Jag avskyr hans familj så där känner jag bara lättnad.

Äsch jag vet inte. Vill någon annan flytta in i min hjärna så jag kan åka bort ett tag?
 
Jag skulle precis starta en liknande tråd men fick syn på din och tänkte att jag svarar här istället. Vi är inte helt i samma situation, mitt förhållande var fint och min sambo helt fantastisk. Problemet var bara att vi vill olika saker, han är nöjd med att bo där han bor nu i en liten håla, jag vill ut i världen. Jag har också känt några månader att jag börjat tappa bort mig själv, att jag började bli en skugga av den utåtriktade sociala personen jag brukade vara. Ingenting han gjorde fel, bara att jag blev för uppslukad av honom helt enkelt. Jag flyttade ut idag, hem till mina föräldrar och det känns som jag aldrig kommer bli hel igen.

Men jag tänker såhär, hur mycket en än ångrar sig och hur jävla ont det än gör så har beslutet att göra slut tagits av en anledning. Det är klart att din pojkvän kanske ändrar sig, men jag skulle inte räkna med det. Risken är stor att du ser en förbättring som håller i sig några veckor, kanske månader, men sen kommer ni med stor sannolikhet vara tillbaka i det som du valde att lämna. Jag tänker att det kommer ta tid, livet kommer vara skit och känslan av att det är lika bra att bara dö här på fläcken kommer hänga kvar länge länge. Men det är då vi måste härda ut och leta upp den där styrkan som inte känns som den existerar och bara fortsätta leva. Klyschigt som fan men; tiden läker alla sår. Det gäller bara att stå ut i stunden. När det kommer till din kollega skulle nog jag vara lite försiktig, det är lätt att fly till någon annan i stunden för att en är desperat efter trygghet. Du gör såklart vad du känner är bäst för dig, men för min del kan jag inte alls lita på vad jag känner just nu. Har gjort misstaget en gång tidigare att söka tröst hos en kompis som var kär i mig, men jag utnyttjade nog honom (även om jag inte gjorde det medvetet) för att jag var så desperat efter någon sorts trygghet.

Inte helt säker på vad jag vill med det här heller, mest säga att du inte är ensam.
 
Skilj ut dina problem.
  • Avsluta förhållande
  • Boende
  • (ev även relation till kompis)
  • Månde
  • Framtidsplaner
  • Relation till kollega
Gör du en gröt av det blir det gröt att reda ut.
Precis!

Och sen vill jag tillägga: det är alltså en vecka sedan du flyttade? Då är det väl inte det minsta konstigt att du känner dig som att du inte bor någonstans (det låter ju också som en tillfällig bostadslösning?) och att du på det hela taget är lite omskakad.
 
Om du avslutat din medicinering på eget initiativ tycker jag att du ska prata med din läkare.

Ja jag ska bli uppringd av läkare i veckan. Min tidigare kontakter har slutat alltihop så jag hamnade lite mellan stolarna och orkade inte ta tag i det innan. Men det ska bli bättre!


Vi har nog glidit isär länge, men ingen av oss har velat ta tag i det. Förhoppningsvis kan vi fortsätta vara vänner för det är en underbar kille!
Jag försöker reda ut allt och strukturera det men det tar tvärstopp i tankarna. Det var länge sen tankeverksamheten fungerade som den skulle..

Jag känner igen mig i det @Sandorami skriver, jag har tappat bort mig själv. Om det är sen depressionen, biverkningar av alla mediciner, stress över jobb/skola eller ett förhållande som inte fungerat vet jag inte.
Får se om samtalskontakten kan hjälpa lite.

Kollegan och jag började flörta innan det tog slut med killen. Tror det var lite därför jag valde att flytta, jag insåg att jag inte kände samma sak inför honom längre. Nu när vi träffats efteråt har jag mest varit irriterad av att se honom, inte glad. Nästan allt han gör, eller inte gör, stör mig. Så egentligen är det enkelt.
Dessutom har vi i flera år haft problem med en stor fråga i livet: barn. Han har länge velat ha barn, hans familj tjatar om att "det är på tiden" och jag vill inte ha barn alls. Det känns inte heller rätt mot någon av oss, när vi vill så olika med våra liv.

Känns nog bara jobbigt att ta beslutet. Särskilt just nu när jag inte har någonstans att kalla mitt hem.. Jag mår inte bra av oordning! Men jag trivs bra med att bo så här, inhyrd i ett litet torp med bra grannar och massor med djur.

Får skingra tankarna med en ridtur i det fina vårvädret!
 
Ja jag ska bli uppringd av läkare i veckan. Min tidigare kontakter har slutat alltihop så jag hamnade lite mellan stolarna och orkade inte ta tag i det innan. Men det ska bli bättre!

Det låter jättebra! Just de där kaoset i tankarna som du beskriver kan vara en typisk effekt om du slutat med medicinering mot bipolär sjukdom. Liksom din vilja att dra igång stora beslut, som att separera. Därför är det nog viktigt att du tar ett rejält snack med doktorn.
 
Den enda röda flaggan när jag läste var att du slutat ta medicinen på eget initiativ. Varför?

Jag fick såna biverkningar, så när både psykolog och kontakt slutade nästan samtidigt blev det inte av att jag tog tag i det. Fick recept för ca en månad i taget och var tvungen att ringa och förnya det ofta. Det blev för jobbigt (ett snabbt samtal men det blev ändå för mycket..) särskilt när jag inte hade någon ny kontakt som fungerade.
Var dessutom tvungen att ta blodprov ganska ofta och är extremt spruträdd.
Medicinen gjorde mig så nere, fick otroligt svårt att koncentrera mig och minnet blev bara sämre. Men det är klart, humöret var på en bra och jämn nivå för det mesta.

Ska ge det en ny chans så fort läkaren hör av sig. Jag vet ju att jag egentligen mår bättre med medicinerna än utan.
Vet dock inte hur stor påverkan det har just nu, är över ett år sen jag slutade ta dem. Vårt förhållande har varit skakigt rätt länge..

@mandalaki ja det kan nog vara så. Jag blir dessutom väldigt arg och bråkig i samband med maniska episoder, även om jag (tror att jag) har lärt mig känna av när de kommer.
 
Jag fick såna biverkningar, så när både psykolog och kontakt slutade nästan samtidigt blev det inte av att jag tog tag i det. Fick recept för ca en månad i taget och var tvungen att ringa och förnya det ofta. Det blev för jobbigt (ett snabbt samtal men det blev ändå för mycket..) särskilt när jag inte hade någon ny kontakt som fungerade.
Var dessutom tvungen att ta blodprov ganska ofta och är extremt spruträdd.
Medicinen gjorde mig så nere, fick otroligt svårt att koncentrera mig och minnet blev bara sämre. Men det är klart, humöret var på en bra och jämn nivå för det mesta.

Ska ge det en ny chans så fort läkaren hör av sig. Jag vet ju att jag egentligen mår bättre med medicinerna än utan.
Vet dock inte hur stor påverkan det har just nu, är över ett år sen jag slutade ta dem. Vårt förhållande har varit skakigt rätt länge..

@mandalaki ja det kan nog vara så. Jag blir dessutom väldigt arg och bråkig i samband med maniska episoder, även om jag (tror att jag) har lärt mig känna av när de kommer.
Det finns ju många olika mediciner och alla kräver inte provtagning, sen kan du ju be om att få för mer än en månad, om inte annat kan man be om nya via "Mina sidor".
 
Det finns ju många olika mediciner och alla kräver inte provtagning, sen kan du ju be om att få för mer än en månad, om inte annat kan man be om nya via "Mina sidor".

Well, då kunde jag inte det. Allt annat kunde jag förnya så men inte just den. Bad om att få för åtminstone ett halvår i taget men det gick visst inte. Var ändå bara lamotrigin, hade väl förstått det om det var nåt lite kraftigare.. Tyckte inte att effekten var värd alla biverkningarna och allt runt omkring..
 
Well, då kunde jag inte det. Allt annat kunde jag förnya så men inte just den. Bad om att få för åtminstone ett halvår i taget men det gick visst inte. Var ändå bara lamotrigin, hade väl förstått det om det var nåt lite kraftigare.. Tyckte inte att effekten var värd alla biverkningarna och allt runt omkring..
Konstigt, man brukar ju kunna få recept där man inte kan ta ut mer än för en månad i taget tex. Som sagt, finns annat att välja på om inte Lamotrogin funkar bra.
 
Konstigt, man brukar ju kunna få recept där man inte kan ta ut mer än för en månad i taget tex. Som sagt, finns annat att välja på om inte Lamotrogin funkar bra.

Ja jag får all annan medicin (bla insomningstabletter, värktabletter och ångestdämpande) för långa tidsperioder och kan förnya vid nätet. Men just lamotrigin gjorde de så med.
Ska försöka ligga på lite mer den här gången och kanske få nåt annat. Bara jag slipper sprutor!
 
Ja jag får all annan medicin (bla insomningstabletter, värktabletter och ångestdämpande) för långa tidsperioder och kan förnya vid nätet. Men just lamotrigin gjorde de så med.
Ska försöka ligga på lite mer den här gången och kanske få nåt annat. Bara jag slipper sprutor!
Heja dig! :)
 
Senast ändrad:
Det är ju svårt att veta utifrån det du skriver, så klart, men för mig låter det så här långt som att dina problem och ditt jobbiga stämningsläge handlar minst lika mycket eller mer om din sjukdom - snarare än om uppbrottet och så vidare.

Oavsett, om du kan få ordning på medicineringen, om läkare kan hjälpa dig med det på ett sätt som kan fungera i praktiken för dig, menar jag, så bör det bli betydligt enklare för dig att reda upp din tankemässiga oreda bit för bit.

Även läkaren bör ju vilja få det att fungera för dig. Bara läkaren får en ärlig hjälp av dig att fatta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Tänker jag.
 
ju svårt att veta utifrån det du skriver, så klart, men för mig låter det så här långt som att dina problem och ditt jobbiga stämningsläge handlar minst lika mycket eller mer om din sjukdom - snarare än om uppbrottet och så vidare.

Så kan det mycket väl vara. Har pendlat väldigt kraftigt sista tiden, från världens energiknippe till att knappt kunna knyta skorna själv. Med en sambo som inte förstår (han är uppväxt med att psykisk ohälsa stoppas in i garderoben med ett "skärp till/ryck upp dig") och ett jobbigt liv i övrigt blev det nog för mycket.


Tack för alla inlägg hörrni, det känns lite lättare nu! Nu vet jag var jag ska börja: läkare och medicin. Så får jag ta resten allteftersom.
 
Usch nu fick jag kalla fötter igen! Både ang läkaren (men de kommer ringa upp mig under de närmaste dagarna så jag får hålla ut!) och ang exet/killen eller vad vi nu är..
Jag vet inte vad jag vill! Men samtidigt vet jag ju att jag lämnade av en anledning, dessutom blir jag fortfarande irriterad när jag tänker på honom. Jag blir glad när jag tänker på roliga saker vi gjort ihop, men sen inser jag att det är flera månader sen.. Var och hämtade lite mer grejer igår och blev bara irriterad. Saknar katterna och lägenheten, och tekniken (hemmabio, Internet allt sånt), men egentligen inte just honom. Saknar att vara lycklig ihop med honom, men inte allt skit som varit sista månaderna. Har trots allt sagt flera gånger att jag ska flytta ut om han inte ändrar sig utan att något hänt.. Nu när jag har flyttat ut har det inte heller ändrats. Det borde väl vara tecken nog på att det faktiskt är slut..
Vi pratade lite häromdagen och insåg att vi vill så olika här i livet. Han vill bo i stan, jag vill bo på landet med djur. Han vill ha barn, jag vill sterilisera mig. Jag vet inte om det går längre.. Vi har nog växt isär helt enkelt.

Men hur släpper man det? Och om jag ångrar mig? Äsch jag vet inte..
 
Men hur släpper man det? Och om jag ångrar mig? Äsch jag vet inte..

Det gör man inte på fem minuter. Man jobbar vidare framåt, helt enkelt (nåja), och så blir det allt lättare. Som att sitta fast i något kletigt, i början är det tungt och man känner inte att man kommer någon vart men allt eftersom blir motståndet mindre. Och en dag är det borta.

Att ni inte ser en framtid som ens liknar den andres är nog ett väldigt tydligt tecken på att det inte finns någon rimlig gemensam...
 
Att ni inte ser en framtid som ens liknar den andres är nog ett väldigt tydligt tecken på att det inte finns någon rimlig gemensam...

Ja, så är det verkligen. Och vi har dessutom vetat om det länge. Har diskuterat just hus och barn många gånger och inte riktigt kommit fram till något bra. Han har liksom aldrig sagt rakt ut vad han vill utan bara sagt vad han tror att jag vill höra. Jag har alltid varit säker på min sak; egen liten gård och inga barn. Han har nog tänkt att jag kommer ångra mig i barnfrågan och att gården är en önskedröm.. Men han har aldrig, förrän nu när det verkligen var allvar, sagt något om vad han vill. Bara att han inte vet eller att det inte spelar roll.

Sitter och läser igenom vad jag själv skrivit, både nu och tidigare, och hade det varit någon annan hade jag definitivt tyckt att förhållandet inte funkar. Så jag får väl försöka ta en dag i taget och acceptera att vi hade 10 (oftast) bra år tillsammans och hoppas att vi kan fortsätta vara vänner.

Nu gråter jag en skvätt och det känns ganska bra.
 
Nu gråter jag en skvätt och det känns ganska bra.
Ut med skiten. Det är bara bra att gråta så spänningar och annat släpper.

Jag tänkte på boendet. Jag vet precis hur du känner det för jag hatar att inte ha "mitt eget". Skulle aldrig palla att inte ha min egen sfär. Och jag älskar också att odla så jag förstår hur du vill ha det. Finns det inget annat boende där du är självständig och där du slipper tänka på både kompisrelationen och gårdsherren? Det du skaffat nu känns mer som en nödlösning än ett långsiktigt boende. En egen bostad hade nog lugnat lite. Ett ställe där du kunde landa, vara ifred och slippa tänka på andra. Och dessutom flytta ut ordentligt från ditt ex. Hämta alla grejer så du slipper tänka på det. Du måste få ett avslut där.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 099
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 136
Senast: Whoever
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 185
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp