Att flyga över häst till Usa?

L

Lena_Morse

Här sitter man och funderar på om det skulle löna sig att köpa häst i Usa eller inte? Vill gärna ha en Frieser, men efter att ha kollat runt lite i Usa så funderar man på om man ska köpa häst här och sen flyga över? :confused:
Nån som vet på ett ungefär vad det kostar? :banana:
 
Skoter du allt pappersjobb sjalv och hyr en container med nagon (en container = 2 hastar) kan du komma undan med $3000-3500. Anlitar du nagon gar det runt $7500, men da hamtar de hasten i hemmastallet i europa, skoter allt pappersjobb, tull, karantan etc, och levererar hasten i ditt stall i staterna.
Jag vet inte i vilken delstat du bor, men kolla lokala ridsporttidningen, och ring runt till de som saljer importerade hastar, har du tur vill de kanske dela en container med dig!
 
Tänk på att du måste betala tull (0% på avelsdjur, mer för valackar) och moms (25% på allt -inköp, frakt...)
 
Vi är ett par stycken som funderar på att köpa häst ifrån USA...

vi har fått i uppgift att de tar 3 hästar i conteiner...är man 3 och delar blir det inte så farligt dyrt.Vi har prisuppgifter etc...enligt bolaget är fraktkostnaden från dörr till dörr så att säga.

Vill du ha mer info skicka P:M om du är intresserad!
 
Jag gjorde en tankevurpa och ber om ursäkt. Du skulle ju ta hästen till USA, då är det deras tull och mervärdesskatten i den aktulla delstaten som gäller.
 
Det är nog jag som beskrivit det hela som klantigt :banana:

Vi är i sverige nu, men planerar att flytta till usa, grejen är, skulle det bli billigare att ta med en frieser härifrån till usa, eller skulle det bli billigare att köpa en där? :bump:
 
Vårt stall sålde ett par hästar till USA för några år sen, och jag har för mig att transportern över från dörr till dörr gick på i runda slängar MINST 50 tusen per häst (kan vara ännu mer). Men jag tror att det varierar kraftigt - de hade en särskild snubbe som följde med hela flygresan som följeslagare till hästarna HELA vägen.
 
Om du vill köpa en frieser i Europa och ta över den till USA så är förmodligen det mest ekonomiskt fördelaktiga att köpa över ett dräktigt sto. Om du sen får ett föl kan du få hyfsat betalt för det i USA, kanske till och med så du täcker transporten!
 
Där sa du nåt! man kanske skulle ta med 2 dräktiga eftersom containern rymmer 2...tack för svaret det satte igång de grå :bow:
 
Transport containtrarna tar 3 hastar!! Och se till att ett transportbolag skoter allting for dej, for det kommer att bli billigare. Det ar dyrt att transportera med bolag, men om nagonting hander sa ar de vana vid alla slags situationer, samt ar forsakrade for det mesta.

Jag rekommenderar INTE att skota transporten sjalv, blir det ett litet fel pa ett utav papprena kan det bli mycket dyrt for dej, om den amerikanska tullen inte vill slappa in hasten.
Kom aven ihag att det ar langre karantan pa ston och hingstar an vad det ar pa en valack, och i slutandan sa ar det inte transporten som ar det dyraste, utan karantanen.

Det ar lattare, och mycket sakrare, att anvanda sej av ett transportbolag som vet vad de gor.

Koper du med dej ett sto, ska du absolut betacka innan avresa. Det tjanar du pa i langden, aven fast du inte kan rida och pyssla med hasten som du kanske ville.

Jag betalar fran Irland, via Amsterdam, nagonstans mellan 4000 euro och 8000 euro, beroende pa vart i USA de ska, samt om det ar ett sto eller en valack.
Hastarna som jag saljer till USA aker med Peden Horse Transport och de kor alltid med KLM.
Det har alltid fungerat bra. Nagon gang har de behovt att ge nagon hast lugnande, och det tycker jag ar bra. Battre att ge lugnande fore och under transporten, an att behova avliva en hysterisk hast under flygningen.

Speciellt om du inte ar sa van att exportera hastar, sa tycker jag att du gor helt ratt i att anlita ett professionellt transportbolag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 604
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 068
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 643
Senast: Hedinn
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 643
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp