Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

*till ts*

Jag har precis börjat min resa. Jag kom till gränsen att kroppen gjorde ont och läkarna vill sätta in mig på en diabetes 2 utredning. 12/1 sa jag till mig själv att det är dags för att sluta med jag-kommer-aldrig-ut-ur-det här-buuuuhuuuu. Då vägde jag 109kg till min 168cm långa kropp... Funderade länge på GBP men jag frågasätter om det är värd att dumpa mat och aldrig kunna äta en trerätters på middagsbjudar. - Nej jag vill inte offra det. Speciellt inte tillsammans med ett mycket fysisktkrävande jobb jag har..

Innan åt jag skit. Läsk till varje middag. Stora middagar med myyyyycket kolhydrater.. Chips och snask varenda dag..

Nu mindre än månad senare väger jag 96.5kg. Jag rasade i början men nu börjar det sakta ner lite.

Jobbar jag hårt, så äter jag 1800 kcal. Har jag en lugn dag äter jag bara 1200 kcal. Jag går aldrig hungrig, bara man planerar.

En typiskt 1200 kcal dag:
Frukost: Kaffe med lite lättmjölk. Havregrynsgröt med lågkalorie-äpplemos. = 300 kcal

Lunch: 2st knäckebröd med 12% cream cheese. 1 ägg och ev nån frukt. = 300 kcal

Middag: Fetsnåla proteinkällor ex. Kyckling eller nötfärs. Mycket sallad.
Istället för ex. Pommes och potatisklyftor så tar jag morötter! Vitkål är nästan gratis och man kan göra mycket med det! Det går att äta pasta mm. Men det ska vara en lagom mängd. Mina grundregel är att pastamängden ALDRIG får vara mer än 1/4 av tallriken. = 500 - 600 kcal

Har jag tur så har jag kalorier över efter middagen, då unnar jag mig en liten bit mörk choklad. Här om kvällen hade jag till och med "råd" med Olw stjärnor! 50 gram blir man lagom nöjd på, man behöver inte trycka i sig hela påsen! :D

Varje lördag har jag "ät-va-tusan-du-vill"- dag. Tex. Idag ska jag ha ryggbiff med pommes, bea och sallad. Men inom begränsningar. Pommes mängden får inte överstiga mer än 1/4 av tallriken. Jag äter fortfarande samma lunch och frukost. På kvällen kanske jag ska äta några grillringar, har inte bestämt mig. Men samma där, jag behöver ju faktiskt inte äta upp hela påsen!
På lördagar räknat jag inte kalorier öht.

Dessutom försöker jag gå två stycken 3-4km rundor om dagen. En promenad tar mig ca 30min. Nånstans måste du ju få plats med en 30 min promenad.
Redan efter 1 vecka har jag fått grymt mycket bättre kondis! :D
När jag är nere på 85 kg tänkte jag börja springa!

Jag ska hela vägen ner till 62kg. Jag var där för ett par år sedan. Men jag SVEK mig själv och gick upp det dubbla jag gick ner... Det är ingen annans fel utom mitt eget. Totalt ska jag gå ner 49 kg. Men nu har jag bara 36,5 kg kvar! Jag kanske inte är i målvikt förens nästa år och vad tusan gör det?
Det ger mig i sånafall tid att lära mig en ny livsstil som ska vara livet ut!

Så komigen! Den är fantastiskt på andra sidan! :banana:
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Motion är bra för hälsan men för att gå ner i vikt är kalorirestriktion smartare.
Generellt ska man väl göra av med fler kalorier än man stoppar i sig, så att man ligger på underskott. Ju större underskott, desto snabbare viktnedgång.

Det bästa borde väl ändå vara att både stoppa i sig lagom mycket av rätt mat och motionera. Har man "balans" så att kaloriintaget lagom täcker behovet, så är det ju de där extra minus 150 kalorierna som ger underskottet. Men ligger man på 500 kalorier i överskott så gör ju inte 150 kaloriers minskning att man går ner i vikt.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det där med "ät vad tusan du vill"-dag tror jag är viktigt att tillåta sig.

Den gången jag gick ner mest i vikt - nästan 25 kilo på 9-10 månader - så åt jag 1200 kcal om dagen, men på lördagar efter 18.00 var det fritt fram. Och det finns gränser för hur mycket man klarar att moffa i sig en lördag efter kl 18, särskilt om man väntar till efter maten. Det brukade bli en 150 g lyxask choklad och chips för mig, och det som inte var slut när jag gick och lade mig åkte i soptunnan.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

*kl*

till TS: det går. Jag gick ned från 124 till 63.
Jag hade lite skjuts med mig av att jag var manisk periodvis och deprrumerad däremellan (då orkade jag inte gå in i butiker).
Jag åt en helt sockerfri diet då....

Hur man gör är skitsamma. Gå ner är lätt. Det är sen grovgörat börjar...

EN FRÅGA!
Hur mår du psykiskt?

Jag har gått upp i vikt på grund av min psykiska sjukdom. Med rätt behandling äter jag hälften så mycket och har nästan inget sötsug....
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

En annan bra sak jag och en kompis gjorde var att lägga en guldtia för varje dag man ätit vettigt, och en till guldtia varje dag man motionerat. Max sex dagar på vecka för varje grej, så det inte gick till överdrift.

Sen tog vi alla guldpengarna och åkte till Globen och handlade ridkläder! :banana:
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

kl

Jag ber er, ni som sitter och anklagar mig för att inte vilja, konstaterar att jag inte kommer kunna gå ner, osv - snälla håll er borta ur tråden. Ni har uppenbarligen inte ens förstått vad jag skrivit och det enda ni gör är just att skrämma bort mig från att försöka. Och jag VILL försöka, för jag VILL gå ner i vikt, men jag har flera begränsningar, det är skitläskigt att ens tänka på och era kommentarer underlättar inte ett dugg. Ni låter mest som mobbarna från barndomen, "jamen om vi kastar lite elaka kommentarer efter henne så tar hon sig säkert i kragen och går ner i vikt". Newsflash - DET FUNGERAR INTE SÅ. Jag fungerar inte så. Istället får jag än sämre motivation, än sämre självkänsla och mår sämre och så sitter jag här med mina chips och konstaterar att jag inte kan för jag ääär ju så hopplös. Den sortens kommentarer ni kommer med är sånt jag fått intryckt i huvudet i hela mitt liv redan som det är och det förstör bara, för såna kommentarer sätter sig där i bakhuvudet och spökar. Ni behöver inte tro på att mina hinder verkligen är hinder, ni behöver inte tro på mig när jag säger att jag vill det här, men då kan ni gott hålla er ur tråden också istället för att sitta och sparka på mig.

Till er andra, tack! Jag läser och tar till mig, även om jag inte svarar just nu eller öht på precis allt.

Ang sköldkörtelproblem så ska jag precis påbörja medicinering för det, ska bara skrapa ihop pengar till att hämta ut det. Förra gången jag hade samma problem rasade jag 25 kg bara av medicinen så det är rätt uppenbart en ganska stor del i mina viktproblem. Nu ska den tas i 2 månader, sen ska jag in på nya blodprov så får vi se hur det ser ut - och ptja, jag tänkte väl helt enkelt passa på med ett försök nu när jag kanske kan få lite snålskjuts av medicinen.

Medicinen är just tillskott av B12 och folsyra (Triobe). Efter avslutad medicinering blir det till att knapra tillskott så jag inte får tillbaka bristerna, något jag skulle ha gjort förra gången men tyvärr slarvade med.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag köpte en häst för pengarna som blev "över" när jag inte ätit socker på ett och ett halvt år ...
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sköldkörtelmedicinen - är det Levaxin?

Jag undrar, eftersom jag ätit Levaxin i 20 år nu, och det har inte gjort ett enda dugg för min vikt. Jag skulle vilja få utskrivet naturligt sköldkörtelhormon och tänker boka tid hos min läkare i nästa vecka.

Eller heter medicinen Triobe?
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

men sköldkörtelproblem gör ju att man mår skit!! och mår
man skit så är man ju inte sp bra på att ta hand om sig. :heart
är det jättedyra medeciner? du vet om att man kan handla på faktura?
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Fast gul-zebra skriver ju att hon gått ned av det.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Medicinen heter Triobe, men det är i stort sett bara starka tillskott av B12 och folsyra som jag fattat det. Läkaren misstänkte struma för 3 månader sen, men vid blodprov nyligen såg T3 och T4 normala ut helt plötsligt. Så därför hoppas vi helt enkelt att tillskott av B12 och folsyra ska få sköldkörteln att läka sig själv, som den gjorde förra gången :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det var inte Levaxin gul_zebra blivit ordinerad.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

OK. Jag ska nämna det för min läkare, och be att få kollat B12.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Medicinen kostar 295 kr och jag har en hundring så jag ska försöka låna ihop det som fattas. Annars får jag hämta ut den 19e när mina pengar kommer helt enkelt, det är ju inte långt till dess iaf.
Känner till faktura ja, men jag har en prick så jag kan inte använda faktura själv tyvärr. Timingen är så taskig så hade jag bara blivit skuldfri 2 månader tidigare än jag blev så hade det gått bra! :p
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Gör så :) Jag vet inte hur det är för andra, men för mig har det iaf varit just mina brister som sabbat sköldkörteln. Definitivt värt att ha lite koll på imo.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag undrar, eftersom jag ätit Levaxin i 20 år nu, och det har inte gjort ett enda dugg för min vikt.

Såklart den inte gör det..

Om man som jag har en rejäl underproduktion så är det ju bara där i början när levaxinet är korrekt inställt som man tappar ev vikt man dragit på sig under tiden det tar att ställa in dosen.

När den är inställd och värdena bra så tappar man givetvis ingen vikt bara för att, man får precis som alla andra äta rätt, träna rätt för att gå ner.

Till ts:

Det är inte mobbing när andra talar om att det är väldigt mycket kan inte och vill inte om saker som är helt genomförbara och dessutom förutsättningar för att kunna gå ner i vikt.

Det finns ingen mirakelkur för någon, alla som vill gå ner i vikt måste stoppa in färre kalorier än vad de gör av med och att röra på sig är oavsett vad vissa anser det bästa för kroppen i längden.

Ja, man kan äta sig smal, men inte blir man i bra form av det direkt, för detta krävs motion i någon utsträckning.

Du har fastnat i tycka-synd-om-sig-själv-träsket och du kommer inte ur det alls om alla håller med om att det är synd om dig och självklart ska du fortsätta äta skräpmat, godis och inte röra på dig mer än nödvändigt.

För att gå ner i vikt så måste du faktiskt ut och röra på dig och äta bättre och ffa mindre onyttigt. Skippar du godis, chips mm så finns det ju definitivt plats för bra mat fler än 2 ggr/dag.

Och om sköldkörteln verkligen är sabbad (icke fungerande eller ens dåligt fungerande) så det verkar märkligt att du inte får levaxin för det.

Ja, jag vet att du inte kommer att gilla mitt inlägg överhuvudtaget eftersom jag inte skriver vad du vill höra och sådant är alltid tufft, men det är ju inte av illvilja överhuvudtaget, bara faktum att man kan inte gå ner i vikt om man inte gör något alls för att främja en viktnedgång.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Motion är det samma visa med, lättare sagt än gjort. Jag kan inte motionera för motionerandets skull, utan ska jag motionera så ska jag göra det för att det är kul - annars blir det inte gjort, alls. Jag har dessutom problem med ryggen som försämrar ytterligare på den fronten, jag kan inte ta en promenad utan att ryggen säger ifrån såvida promenaden inte är så pass lugn att det inte har någon påverkan alls.
För det första så är all rörelse bra rörelse även om det går långsamt i början. Sen så finns det ju massor av träningsmetoder där inte kroppen belastas någonting. Det gäller att få in en vanan och ibland krävs det att man måste tvinga sig till det dom första gångerna. Det blir kul när du kommer märka resultat.
Skippa godis? Inte aktuellt. Skära ner, absolut. Varva chipsen med nyttigare godis som typ nötter, javisst. Men ska jag låta bli helt så äter jag mer, som en trotsig snorunge. Tyvärr, men att låta bli helt är som så mycket annat lättare sagt än gjort.
Vad händer om du inte köper godis? Om du inte kan låta bli att köpa sötsöker så kanske det kan vara en bra idé att aldrig ha med sig pengar så att det räcker till sötsaker utan bara räcker till det nödvändiga. Det måste kosta en hel del att köpa allt sådant och du kan säkerligen spara ihop till att kunna gå på någon sorts träning för dom pengarna istället.
Att inte äta efter en viss tid på dygnet är inget jag kommer kunna hålla då jag har en kombination av två sömnstörningar som gör det omöjligt.
Om du har någon koll på tider du brukar sova så planera in maten därefter. Det handlar ju främst om att inte äta direkt när man ska gå och sova sedan.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Om man som jag har en rejäl underproduktion så är det ju bara där i början när levaxinet är korrekt inställt som man tappar ev vikt man dragit på sig under tiden det tar att ställa in dosen.

När den är inställd och värdena bra så tappar man givetvis ingen vikt bara för att, man får precis som alla andra äta rätt, träna rätt för att gå ner.

Inte ens i början gick jag ner ett enda hekto, snarare fortsatte jag gå upp i vikt. Trots att jag tränade på gym 3-4 gånger per vecka, red två gånger, cyklade till och från jobbet och promenerade med hundarna flera gånger per dag. De första åren försökte vi ställa in dosen, men mina värden galopperade upp och ner, så till slut tyckte läkaren att det var lika bra att stanna på 100 mikrogram. Sedan dess har det varit min dagliga dos, jag kollar fyra gånger per år och värdena hoppar fortfarande upp och ner.

Jag äter rätt, har träffat dietist som inte har någonting att anmärka vare sig på mitt näringsintag eller mitt motionerande, men fortfarande lyckas jag inte gå ner i vikt. Numera är jag inte fullt så mycket i rörelse som jag var för 20 år sedan, men jag äter betydligt mindre.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Tog mer än den tiden att ställa in min dos korrekt och värdena hoppade hit och dit såpass att läkaren trodde jag inte åt/överåt levaxinet, men så var ju inte fallet.

Ligger nu på 300 mikrogram varannan dag och 375 mikrogram varannan dag och har så gjort de senaste 10 åren och värden har hållit sig tämligen stabila (vansinnigt hög dos anser apotekspersonalen, men det är vad jag behöver för att ligga inom normalvärden och må bra). På 100 mikrogram skulle jag må skit och se ut som en köttbulle.

Skulle jag vara du så skulle jag alltså vara på läkaren om att försöka ställa in dosen bättre om inte värdena håller sig inom normalintervallen.

Ligger de däremot inom normalintervallen så är det troligtvis ändå inte sköldkörteln som ger trög/minimal viktnedgång utan något annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 836
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 602
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 541
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp